Sinilind
16-09-2010 om 02:31
Continurooster op school: nog steeds ouders nodig?
Dag,
Weer van school een brulbrief gekregen: we hebben niet genoeg ouders voor de overblijf, blablabla. De directrice weigert al jaren om een continu rooster in te voeren en een van de argumenten is dat er nog steeds ouders nodig zijn zodat juffen en meesters hun welverdiende pauzes kunnen nuttigen. Hoe werkt het in dat opzicht op jullie school? Bedankt
Sini
MvrKoekepeer
16-09-2010 om 07:41
Bij ons..
..duren de schooldagen 5,5 uur en dat is precies de tijd die een docent onafgebroken voor de klas mag staan. Bij ons zijn er dus geen ouders nodig.
De juffen eten 'n tussendoortje/boterham met de klas en lunchen vervolgens om 14u gezamelijk.
Vera*
16-09-2010 om 09:20
Hier
De leerkrachten eten in de klas met de kinderen en daarna hebben er een paar pleinwacht. Hier bij dochter ook een continurooster. Er zijn dan ook dáárvoor geen ouders nodig (wel heel veel bij een kamp)
guera
16-09-2010 om 10:19
Brrr hier ook
ik ben al een jaar aan het 'strijden' voor een continurooster. Hier ook datzelfde argument want o jee kom niet aan de pauze van de leerkrachten. Ik heb al alternatieven (zoals hierboven aangegeven) aangedragen maar nee: er is geen enkel draagvlak. Met als gevolg dat er iemand in dienst is genomen om een en ander te regelen en de overblijfkosten verdubbeld zijn
Vader
16-09-2010 om 10:28
Hogerhand
Ook van 'hogerhand' is dit een hot item. Inmiddels wordt er grootscheeps informatie verstrekt, pilots gedaan en onderzocht naar 'Andere Tijden'. Met allerlei vormen van andere onderwijstijden wordt 'ge-experimenteerd' door verschillende scholen. Daarover is nu ook een soort brochure verschenen die middels Kennisnet aan de schoolleiders wordt aangeboden. Zie www.kennisnet.nl/po/schoolleiders.
Interessant document en wellicht biedt het meer mogelijkheden danwel argumenten dan 'wel of geen continu-rooster'.
Vader
Temet
16-09-2010 om 10:42
Weet het niet
Ik weet niet beter of juf houdt de boel in de gaten. Nu staan er voor zoons groep een juf en een onderwijsassistent, dus misschien dat de een oplet en de ander pauze houdt, maar hoe dan ook: er komt geen ouder aan te pas. Ook het overblijven (ze zijn per vorig schooljaar op een continurooster overgegaan) gebeurde overigens zonder inzet van ouders.
Mijn vermoeden is dat op 'zwarte'scholen dit soort dingen gewoon veel beter georganiseerd zijn omdat de schoolleiding niet op de inzet van ouders rekent. En dan kan er ineens een hoop geregeld worden, kennelijk
Groeten,
Temet
kakelot
16-09-2010 om 17:38
Hier bij jongste ook geen ouders
Zou ook praktisch niet uitvoerbaar zijn, hij zit op SBO en de meeste kinderen wonen behoorlijk ver weg en komen met 'het busje'. Pauze duurt een uur, de ene juf eet met de kinderen en de andere juf houdt toezicht bij het spelen. Zo hebben beide juffen een half uur pauze.
Bij oudste op school (regulier BO) wel een ouderwetsche overblijf met vrijwilligers, maar daar hoeft eigenlijk ook nooit om gebedeld te worden. Er zit een vaste groep oudgedienden en af en toe komt er eentje bij of er gaat er eentje weg, maar het loopt eigenlijk prima. Dirk staat wel open voor een continurooster maar de ouders hebben er weinig behoefte aan (ik ook niet... tis een beetje lastig om om 14.45 op twee scholen tegelijk een kind op te halen
)