angel3
09-04-2010 om 10:18
Continu rooster zonder ouderhulp
Ik ben benieuwd naar ervaringen van scholen met een continurooster waarbij er geen ouderhulp (pleinwacht) nodig is. Op onze school wordt er gesproken over professionele TSO met al gevolg dat er EN ouders nodig blijven EN dat de kosten verdubbelen. Team is tegen continurooster, dus ik ben op zoek naar ervaringen hoe andere scholen dit oplossen zonder ouderhulp, want daar zit dus het probleem.
Hoe wordt de pleinwacht ingedeeld? hoeveel docenten bij hoeveel kinderen? hoe zit dat dan met hun pauzes? of eventuele compensatieuren?
Ben benieuwd!
groet
Temet
09-04-2010 om 10:46
Hier
De school van zoon is met ingang van dit schooljaar (maar zoon zit er ook pas net op) overgegaan op een continurooster. Alle vijf lesdagen van 8.45 tot 14.00. Kinderen hebben een eetpauze om, meen ik, 10 uur en 12 uur, eten dan meegebrachte boterhammen in de klas op, en er wordt buitengespeeld. Ik weet eigenlijk niet of dat buitenspelen altijd volgt op het eten of dat het er in wezen los van staat(ik vergeet altijd op die plaatjes met dagindeling in de klas te kijken).
Dit alles onder bezielende leiding van de leerkracht, er komt geen ouder aan te pas.
Er staan meestal twee mensen in zoons klas: juf en klasse-assistent of juf en stagiaire. Misschien dat die elkaar in de eetpauze afwisselen ofzo, geen idee eigenlijk.
Groeten,
Temet
angel3
09-04-2010 om 11:35
En temet
elke klas met eigen juf/meester gaat eten dan wel naar buiten? dus toezicht op het plein is dan 1 op zeg 20 kinderen. (als assistent en juf elkaar afwisselen).
Of zijn er ook wisseltijden? dus bijv bovenbouw eet om half 1 en onderbouw om 12 uur?
dank!
Temet
09-04-2010 om 12:33
Weet ik niet echt
De kleintjes spelen hier op een andere speelplaats dan de groten (weet niet eens precies waar de grens ligt tussen klein en groot). Ik krijg de indruk dat de tijden gewoon per klas bepaald worden. Maar zelfs dat weet ik niet.
Je ziet, ik ben een reuze betrokken moeder
Groeten,
Temet
Vera*
09-04-2010 om 15:46
Hier
De leerkrachten eten met de kinderen in de klas. Daarna gaan de kinderen buitenspelen. Volgens dochter zijn er vier pleinwachten die dienst hebben. Alle kinderen spelen tussen de middag buiten op dezelfde tijden.
jippa
09-04-2010 om 23:12
Opvangorganisatie
Hier ook continurooster, de kinderen eten met mensen van een opvangorganisatie en dan spelen ze buiten. Er komt geen ouder aan te pas. Ik weet niet zeker of de leerkrachten bij het buitenspelen zijn, ik dacht om beurten.
Ik sprak gisteren iemand met een vergelijkbaar systeem, maar die betaalden onwijs veel. Wel 4 keer zoveel als wij, vond ik ook wel vreemd
Luna
09-04-2010 om 23:14
Hier
Op de school waar ik werk hebben we ook een continurooster. De kinderen eten in de eigen klas, de eigen leerkracht is daarbij. Dan gaan ze een half uur naar buiten. Onderbouw gaat eerst, 2 onderbouwleerkrachten hebben dan pleinwacht. Daarna gaat de bovenbouw met 2 bovenbouwleerkrachten. Heb je pleinwacht, dan heb je inderdaad zelf geen pauze.
Luna
angel3
10-04-2010 om 11:08
Luna
hoe groot is jouw school? maw over hoeveel kinderen houden 2 leerkrachten toezicht? (bij ons is onderbouw 40 kids, middenbouw iets meer, bovenbouw 60)
angel3
10-04-2010 om 11:08
Jippa
hoeveel betaal jij per keer per kind? hier zou het dan van 1 euro naar 2,75 gaan per kind per keer
angel3
10-04-2010 om 12:37
Pelle
omdat ik ALLE opties eens zou willen bekijken. Op onze school is HET probleem de ouderparticipatie. Al jaren gezeik over overblijfouders die niet te krijgen zijn. Het punt ouderparticipatie komt op de agenda van de MR en moet breed bekeken worden. Vervolgens komt er een voorstel: optie 1 TSO inschakelen die ook ouders nodig heeft. Optie 2: betaalde ouder coordinator die er meer tijd aan kan besteden, maar ouders blijven nodig.
Dit is dus niet de oplossing van het initiele probleem. Daarom wil ik de optie overblijven ZONDER ouders ook bekeken hebben en als optie inbrengen. Ondanks dat team dit niet wil, maar nu verandert er niks behalve dat het straks duurder wordt en er iemand aangesteld wordt (tso of coordinator) die betaald wordt en HEEL VEEL tijd heeft om nog meer druk op ouders uit te oefenen om overblijfouder te worden. Mijn kinderen blijven niet voor niks full time over....ik kan niet.
Vera*
10-04-2010 om 13:52
Oja
Wij betalen niets extra's voor het continurooster. De vrijwillige ouderbijdrage betaald aan de ouderraad is voor de leuke dingen.
Luna
10-04-2010 om 21:07
Angel3
Op onze school zitten 150-160 leerlingen, ik weet het op dit moment niet precies. In de bovenbouw hebben we zo'n 77 leerlingen denk ik. Is best veel, maar met z'n tweeën is de pleinwacht goed te doen. Maar dan moet je als leerkracht niet verwachten dat je een half uur in het zonnetje kunt gaan zitten. Maar dat heeft grotendeels ook te maken met onze pupulatie (sbo school met veel kinderen die sociaal niet zo sterk zijn).
Luna
Luna
10-04-2010 om 21:12
er zijn hier voor de ouders ook geen kosten aan verbonden. Het enige wat ze moeten doen is hun kind lunch en drinken meegeven.
Temet
10-04-2010 om 21:28
Moet wel gratis zijn
Je kan bij een continurooster vziw de ouders niks in rekening brengen, aangezien alle ouders verplicht hun kinderen op school moeten laten, dus ook de ouders die in het oude systeem hun kinderen tussen de middag mee naar huis zouden hebben genomen.
Ik weet het niet helemaal zeker maar ik denk dat bij onze school een continurooster is ingevoerd omdat er klachten waren over de kosten van de overblijf (gerund door de lokale welzijnsclub). Door het continurooster zijn er nu geen overblijfkosten meer. Wel kunnen er nu meer kosten zijn voor BSO, maar daar kan je een toeslag voor krijgen en dat geldt niet voor overblijfkosten.
Groeten,
Temet
wiggie
12-04-2010 om 10:19
Hier gaat het zo
Heb niet het hele draadje gelezen. Bij de school van mijn kinderen (plm 180/200 kids) gaat het zo.
Groep 1/2 en 5 + 6 spelen tegelijk buiten. Van 12 tot half 1. Daarna gaan ze naar hun klas en eten daar met de leerkracht hun brood. Ook plm een half uur.
Groep 3 + 4 + 7 + 8 eten eerst in de klas en zijn daarna een half uur buiten.
Begeleiding als volgt: het hele uur is de concierge op de speelplaats. Dat is iemand via de sociale werkplaats (heet dat nog zo?), een fantastische man. En een van de meesters/juffen heeft pleinwacht.
De andere meesters/juffen eten dan in de koffiekamer.
Het is dus ongeveer 1x per 2 weken zo dat de juf pleinwacht heeft en de kinderen zonder haar in de klas eten. Dat geloof ik tenminste, heb het nooit helemaal goed begrepen. Dan staat de deur open naar de andere klas en houdt andere juf een oogje in het zeil. En dan mag de TV aan tijdens het brood eten. Dat vindt dochter fantastisch.
Volgens mij gaat het helemaal prima allemaal. Dus zonder ouders en zonder andere organisatie.
Ik vind het continurooster ook geweldig. Het is voor de kinderen zelf ook rustiger volgens mij. Hier zijn ze op school van 8.30 tot 14.45.
Gr. Wiggie