Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mama 32

mama 32

01-09-2010 om 21:19

Concentratiestoornis

Ik heb vandaag een kort gesprekje met de juf van mijn zoon gehad over het concentratieprobleem waar mijn zoon last van heeft. Dit is in voorgaande jaren al wel duidelijk geworden maar het ging, met wat extra aandacht altijd wel goed. Hij zit nu in groep 5, met een nieuwe juf. (overigens in mijn ogen wel een hele goede juf!)
Juf komt nu( in overleg met ib) met het voorstel om te laten onderzoeken waarom hij zich zo slecht kan concentreren en daarna speltherapie te gaan volgen om hem te helpen beter te concentreren.
Ik heb n.a.v. dit gesprekje al wel even op het www gesurft maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een aantal vragen. Zijn hier medeforummers die deze weg al eens hebben bewandeld en mij het antwoord kunnen geven op deze vragen? Zo kan ik me voorbereiden op een gesprek met de juf een dezer dagen.
A.Is het echt nodig om er achter te komen waar die concentratiestoornis vandaan komt om hem hiermee te helpen omgaan?
B: Hoe lang duurt het om een kind te laten testen en wordt dit vergoed vanuit de ziektenkostenverzekering?
C: Zijn er verschillende testen?
D: Mocht het blijken dat bij mijn zoon een of andere stoornis wordt ontdekt, blijft dit hem dan zijn hele schoolperiode "achtervolgen"? Heeft het bijvoorbeeld ook invloed als hij later zou willen studeren?
Een aantal feiten: 8 jaar, super sociaal, iets of wat druk, snel afgeleid, detailgericht geheugen, vrolijk en spontaan,chaotisch, heeft veel vriendinnetjes.
E: Doet jullie dit aan ADD denken?
Verder gaat het best goed op school, hij kan goed lezen(M6), rekenen vind hij wat lastiger maar is altijd nog voldoende.Voor de andere vakken heeft hij veel interesse.
Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven.
Bij voorbaat dank.
mama32

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

02-09-2010 om 09:08

Grote stap

Het is misschien een grote stap voor je maar plaats deze vraag maar eens bij zorgenkinderen, daar zijn al je antwoorden te vinden.

sterkte!

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 11:49

Mama32

Wat antwoorden
A. Dat kan, maar het hoeft niet. Als je weet waar het van komt, kun je natuurlijk gerichter werken aan een eventuele oplossing.
B. Ja, dat wordt vergoed. Maar het kan ook vanuit school, wat ik zelf overigens niet zou adviseren. Liever een eigen onderzoek, zie lopend draadje in zorgenkinderen waaruit weer blijkt dat scholen "er vandoor" kunnen gaan met de resultaten
C. Er zijn verschillende testen. Het ligt eraan waarnaar ze op zoek gaan, welke methode ze op hem willen gaan loslaten. Vragenlijsten, observatie, of combinaties daarvan. En evt. fysiek onderzoek.
D. Dat kan, maar hoeft niet. Daarom houden wij zoveel mogelijk informatie over de ADHD van onze zoon voor onszelf.
E. Elke concentratiestoornis doet me aan AD((H)D) denken. De eerste 2 letters staan namelijk voor attention deficit. Maar dat hoeft het niet te zijn, want er kunnen ook andere oorzaken zijn, zoals stress, niet geleerd om zich lang te concentreren.....
Verder beschrijf je niet of dit altijd al speelt dus het is wat lastig om er iets over te zeggen. Bovendien zijn wij natuurlijk ook maar leken/ervaringsdeskundigen. Waar het om gaat is of je zoon er problemen door ondervindt. Zo te lezen gaat het hem allemaal behoorlijk goed af, dus denk na voordat je misschien in een traject stapt terwijl je helemaal geen diagnose wilt hebben. En laat je niet door school in allerlei testen duwen, terwijl je niet de controle/inzicht hebt over de manier waarop die testen worden uitgevoerd en wat ze met de resultaten doen. Hier slechte ervaring daarmee, het begon met "mogen we hem observeren" en dat mondde uit in een rapport waarin over pervasieve ontwikkelingsproblemen werd gesproken. En dat rapport ging linea recta naar de juf, zonder onze toestemming. Klein detail was dat onze zoon dus helemaal geen pervasieve ontwikkelingsproblemen heeft. Dus: pas op!!!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-09-2010 om 17:09

Mama32

"Is het echt nodig om er achter te komen waar die concentratiestoornis vandaan komt om hem hiermee te helpen omgaan?"
Nee. Concentratieproblemen wordt overigens ook niet veroorzaakt door iets als ADHD en ADD. Het zijn er de kenmerken van. Iemand heeft concentratieprobemen (en nog wat andere dingen) en dan heet het dat je AD(H)D hebt. Niets meer en niets minder. Dus je kunt laten onderzoeken of je kind 'genoeg punten' scoort voor de diagnose. Maar het verklaart niets en het lost ook niets op. Tenzij je besluit om medicatie te proberen. Daar heb je meestal wel die diagnose voor nodig.
"Doet jullie dit aan ADD denken?"
Ik sluit mij aan bij Guinevere. De vraag is dus of je kind genoeg punten om ook echt de diagnose te krijgen.
Het is volledig aan jullie om te bepalen of je gaat testen over niet. de school heeft hier niets mee te maken. (lees anders ook even het draadje 'diagnosetraject' bij zorgenkinderen). Ik zou in het gesprek met school vooral helder proberen te krijgen wat zij zelf al hebben geprobeerd, en wat zij nog meer zouden kunnen doen. Wat mijn zoon van 8 goed helpt:
- rustige plek op school (liefst met zicht op de muur, of achter een kast oid)
- MP3-speler op met werken
- hij zit op een zitbal i.p.v. een gewone stoel
- geregeld wat lichaamsbeweging (even wat ophalen voor de juf ofzo)
- genoeg uitdaging (het werk is vaak te makkelijk voor hem)

Hij heeft trouwens sinds een aantal maanden wel medicatie, maar daarmee zijn we dus pas begonnen toen alle andere maatregelen te weinig effect bleken te hebben (toen pas zijn we ook op zoek gegaan naar een diagnose).
Ik heb trouwens nog nooit gehoord over speltherapie die concentratie zou verhogen. Zegt iemand dat wat? Of moet ik dan aan een soort yoga-achtige oefeningen denken? Daar geloof ik trouwens wel in - maar daar heb je natuurlijk ook geen diagnose voor nodig. Gewoon proberen!

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 17:25

Speltherapie/concentratie

Ik ben ook erg benieuwd naar de combi speltherapie/concentratie. Dat lijkt me weer gewoon een losse flodder van zo'n juf.

Polly Shearman

Polly Shearman

02-09-2010 om 20:51

Zelf testen

hier heb je een buro, dat heet EDUX daar kan school een kind laten testen, vanuit school dus... die kan school dan een soort van gebruiksaanwijzing voor een kind geven. Maar daar heb je als ouder vaak niks aan.
Dus kies zelf een zelfstandig buro, vraag verwijzing bij de huisarts en laat je kind testen als je dat graag wil.

mama 32

mama 32

05-09-2010 om 17:47

Testen

Van de week hebben we ook de andere juf gesproken en zij vond zijn concentratie probleem zelfs extreem....
Het advies van school is nu om mijn zoon te laten testen op sociaal/emotioneel gebied omdat ze zoon lief zo jong vinden. Dit kan ik niet helemaal volgen. Ik kan natuurlijk niet zien hoe hij op school is, maar thuis, en ook wat ik zo in mijn omgeving zie, is mijn zoon een "normaal" kind wat zich net zo gedraagd als andere kinderen van zijn leeftijd. Hij is wel heel erg sociaal maar dat kan toch geen probleem zijn? Hij komt best voor zichzelf op als het nodig is.
Verder wil school (juf) een inteligentie test omdat ze twijfelen aan zijn intelegentie. Niet dat hij zwak begaafd zou zijn maar eerder dat hij een bovengemiddeld iq zou hebben. Dat hij dus de leerstof maar saai vind en daardoor zijn gedachten er niet bij kan houden. Ook hier twijfel ik aan...
Besloten is dat ik informatie ga aanvragen bij het desbetreffende bureau en pas dan beslissen we of we onze zoon wel of niet laten testen. Ik wil eerst goed weten welke meerwaarde deze testen hebben. Zijn er nog tips en adviezen?
mama32

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.