Maylise
10-02-2009 om 21:39
Concentratie vermogen en druk gedrag
Gisteren heb ik met de leraar van mijn jongste zoon gesproken (9 jaar) en het gesprek ging voornamelijk over zijn slechte concentratie vermogen en drukke gedrag in de klas.
Hij kan het werk makkelijk aan maar ik heb ook niet het idee dat het te makkelijk voor hem is. Hij heeft ook meestal mooie cijfers hoewel er voor slordigheid vaak punten afgaan.
Het probleem is echter dat hij enorm druk is in de klas, zich slecht concentreert en zich veel te makkelijk laat afleiden. Hij heeft enorm veel energie en kan niet langer dan 5 seconden stil zitten.
Dit heeft zeker invloed op zijn werk op school. Hij maakt opdrachten binnen de klas vaak maar half af want dat is hij weer vergeten wat hij moest doen of wordt door iets anders in beslag genomen. Ook maakt hij opdrachten soms slecht omdat hij de uitleg heeft gemist.
Dit is natuurlijk niet handig.
Thuis merk ik het ook wel maar veel minder. Als ik samen met hem opdrachtjes maak of oefen in een rustige situatie (dus geen tv op de achtergrond of broers en zussen in de buurt) gaat het prima. Dan kan hij zich wel concentreren en merk ik dat hij de stof goed begrijpt. Hoewel hij nog steeds zich makkelijk af laat leiden maar enfin. Verder is hij thuis ook wel druk maar kan zijn energie dan makkelijker kwijt dus dat valt wel mee. Het speelt ook mee dat hij helemaal niet dol op school is dus dan is het ook wel moeilijk voor hem om zich te concentreren als dat toch al niet zijn forté is.
Ik weet niet of iemand dit herkend en misschien ideëen/tips heeft om te zorgen dat zoontje zich iets beter kan concentreren zodat deze werkhouding hem niet gaat opbreken? Op de basisschool zal het allemaal wel lukken maar voor hij naar het VO gaat zal hij toch een iets betere werkhouding aan moeten leren.
Maylise
Guinevere
10-02-2009 om 21:51
Oorzaak
Eerst de oorzaak vinden van zijn concentratieproblemen en drukke gedrag zou ik zeggen. Wie weet is hij HB of heeft hij een lichte vorm van ADHD (je zegt elders dat hij pas om 22.00 gaat slapen?) of is hij momenteel door externe oorzaken met totaal andere dingen bezig dan school. Of is het puur het beeld van de leraar.
Wat stelt de school trouwens voor om het probleem aan te pakken? Of hebben ze het bij jou neergelegd?
Mijn idee is: nader onderzoek. De IB-er of de SBD zou jullie moeten kunnen helpen.
Annet
10-02-2009 om 22:29
Ostheopaat?
Dochter ging voor heel andere problemen naar de ostheopaat. Het duidelijke gevolg was dat ze zich veel beter ging concentreren op school en veel minder slordigheidsfouten ging maken. Nu waren de resultaten al wel goed maar toen werden ze uitstekend.
Hier waren wij niet naar op zoek maar het was wel mooi meegenomen. Haar scores werkten wel goed uit in de discussie met school over compacten en verdieping/verbreding.
Probeer toe te werken naar compacten. Het scheelt zoveel als kinderen niet meer die ontelbare sommen hoeven te maken terwijl ze die al kunnen. En uitdagend werk helpt ook voor de concentratie.
Maylise
11-02-2009 om 14:15
Guinevere
de leraar legt het inderdaad voornamelijk bij ons neer. Het is een hele aardige man maar nog niet erg ervaren en ik heb het idee dat de klas hem dit jaar eigenlijk iets te veel is. Het is een vrije drukke klas. Leraar wil wel meedenken maar heeft zelf weinig ideeën. Ik had voorgesteld dat hij zoon af en toe eens apart zou zetten (op de gang of zo) met de opdracht om eerst de sommen af te maken en dan mag hij weer in de klas. Alleen volgens leraar is dat zielig. Ik weet ook niet of het zou werken maar leraar wil het niet eens proberen.
HB is zoontje niet. Ik heb niet het idee dat hij enorm onder zijn niveau werkt. Sommige vakken loopt hij voor (rekenen, begrijpend lezen), andere vakken zijn middelmatig (spelling vooral). Ook als ik met hem werk doorneem thuis heb ik niet het idee dat het echt te makkelijk is voor hem.
Zijn gedrag is soms wel ADHD achtig maar als het moet kan hij zich best concentreren. Alleen moet er wel constant iemand boven op zitten. Ik denk dat hij in een ouderwetse klas met een hele strenge leraar beter zou functioneren of met 1 op 1 begeleiding. Beiden zijn helaas niet te vinden.
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt en ik zal het eens aansturen op een derde die in de klas zijn gedrag kan observeren. Daar zal misschien iets zinnigs uit kunnen komen. Dus ik zal dat vanmiddag eens voorstellen.
Maylise
Maylise
11-02-2009 om 14:18
Annet
De ostheopaat heb ik even moeten googlen want die kende ik niet. Ik zag dat er hier in de stad ook ostheopaten zitten (overal waarschijnlijk) dus wie weet kan die eens contacteren als er via de school niks uit komt.
De term compacten ken ik niet maar je bedoeld het maken van minder grote hoeveelheden werk in een keer? Dus niet 50 sommen maar 20 bijvoorbeeld? Ik zou het voor kunnen stellen maar ik denk ik niet dat de leraar het ziet zitten. Misschien wil hij echter het experiment aangaan. Thuis doe ik het wel zo. Dan laat ik hem korte opdrachten maken en niet te lang achter elkaar.
Maylise
Annet
11-02-2009 om 22:15
Maylise
Compacten wil zeggen dat je minder sommen van hetzelfde maakt. Dit wordt (voor zover ik weet) gebruikt om verschillende redenen:
- het werk is te makkelijk en daardoor herhaling te saai Deze kinderen maken weliswaar minder sommen maar gaan daarna verder met extra werk dat meer uitdagend is.
- het werk is te veel. Kinderen werken zo langzaam dat ze het werk nooit af krijgen. Soms is dat omdat het te moeilijk is, soms omdat het tempo gewoon te laag is. Deze kinderen krijgen dus minder werk in dezelfde tijd.
Het compacten helpt in beide gevallen dat kinderen in ieder geval die sommen doen die belangrijk zijn in de methode (dus niet alleen de eerste 20 terwijl ze in de volgende 10 iets heel anders leren). Er zijn cdroms die leerkrachten helpen bij het kiezen van de sommen zodat kinderen voldoende leren.
Grappig dat jij vertelt dat leerkracht dingen zielig vindt. Bij mijn dochter werken dit soort dreigementen uitstekend. Zo krijgt ze er zelf last van als ze te langzaam werkt of teveel fouten maakt. Plotseling gaat het dan stukken beter. Concentratie loont dan.......
Maar dat is mijn dochter. Je moet zelf beoordelen wat bij jouw zoon werkt.
Pippin
11-02-2009 om 22:53
Maylise
Is het voor jouw zoon duidelijk wat er van hem verwacht wordt? Mijn oudste drie hebben allemaal concentratieproblemen, eentje heeft adhd. Bij hen is het zo belangrijk dat ze weten wat ze in een week moeten doen. Dan begrijpen ze dat ze er niet onderuit kunnen, het MOET af. En ze zien dat als ze op maandagochtend zitten te dromen, er maandagmiddag hard gewerkt moet worden, 'anders komt het niet af'.
Verder mag zoon compacten. Dat is inderdaad een uitkomst. Hij kan heel goed rekenen en dan is het zoooo saai.
Over het alleen zitten: Mijn kinderen ervaren dat als een traktatie, zeker niet als een straf. Heerlijk is het voor hen, om even alleen te werken, zonder al die prikkels om hen heen. Ze mogen soms in de hal van de school gaan zitten, maar daar wordt het dan weer te snel 'gezellig'. Het zou zo goed voor hen zijn als de basisschool stille hoekjes had. (net als op het VO)
En wat betreft het stilzitten, hebben jullie weleens aan een wiebelkussen gedacht. Wij hebben er geen ervaring mee, maar dat schijnt goed te helpen. Je zit dan 'actief'. Het tegenstrijdige is namelijk, voor kinderen met concentratieproblemen kost stil zitten meer energie dan bewegen. Ze moeten de hele tijd hun bewegingsonrust onderdrukken. Daar worden ze doodmoe van. Als zoonlief iets moeilijks uitdenkt, gaat hij altijd rondjes door de kamer lopen. Thuis kan dat, op school niet..
Pippin
Guinevere
12-02-2009 om 12:26
Apart zitten
Ja, apart zitten op een rustige plek is een goeie om je zoon van Maylise wat meer rust te geven om zijn werk te doen. Het is wel de kunst voor de meester om dit niet als "straf" te brengen. Maar gewoon zo van "Pietje, ik heb voor jou een tafeltje in die hoek neergezet om je opdrachten rustiger te kunnen maken, want de andere kinderen leiden je te veel af. Als je klaar bent kom je natuurlijk weer op je gewone plek zitten he!".
Maylise
12-02-2009 om 19:29
Reactie
Dat apart zetten had ik bedacht omdat er dan inderdaad minder afleiding was. Echter de leraar vindt dit zielig en zegt dat zoon het als straf zou ervaren. Dat is denk ik ook wel zo maar als hij kliert of druk is vind ik het niet onlogisch om hem even apart te zetten. Ik weet helemaal niet of het zou werken maar ik zou het willen proberen. Hem bijvoorbeeld als opdracht geven een werkblad te maken en dan weer terug komen. Leraar wil echter alles binnen de groep oplossen.
Wiebelkussen is wel een idee. Ik ken het niet maar we zouden het uit kunnen proberen. Zoon zit nu ook nooit stil en valt regelmatig van zijn stoel af. Dat is deels per ongeluk maar deels ook wel eens express. Dan krijgt hij de lachers op zijn hand.
Sowieso vind ik het bij hem lastig te bepalen in hoeverre hij gewoon druk "is" en hoeverre hij ook druk "speelt". Hij vindt het leuk om in de belangstelling te staan en in zijn klas zitten een aantal andere kinderen die ook met het minste geringste af te leiden zijn en omdat school niet leuk is volgens zoon is het natuurlijk alleen maar leuk om de boel wat op te stoken.
Deels is het ook verder wel deel van hem. Thuis is hij ook druk en met 100 dingen bezig en ook aanwezig. Alleen dat gedrag wordt op school uit vergroot.
Ik heb vandaag heel even met de leraar gesproken en voor de week na de vakantie een wat langere afspraak gemaakt. Ik heb ook gezegd dat het misschien handig zou zijn om een buitenstaander te laten kijken om te zien of die iets ziet wat wij niet zien.
Die compacten lijken me wel handig. Hij werkt veel beter met korte opdrachten die niet te lang duren en veel afwisseling bieden. Alleen of de leraar het ziet zitten? Ik zal dat ook bij het gesprek aan bod brengen. Leraar is erg van de groep bij elkaar houden en geen positieve of negatieve discriminatie toe te staan. Iedereen hetzelfde.
Ik vind het erg moeilijk om hier mee om te gaan omdat ik er natuurlijk niet bij ben in de klas. De wisselwerking tussen zoon en leraar zie ik niet en daar kan ik dus ook weinig mee. Hem thuis vertellen dat hij beter moet werken helpt niet. Dan zegt hij ja en amen en maakt allemaal beloftes en verbreekt die binnen 5 minuten. Niet uit berekendheid maar omdat hij het oprecht vergeet.
Het lastige is denk ik dat het ook een wisselwerking is van gedrag wat hij zelf moeilijk vind om te sturen (hij is makkelijk afgeleid, hij kan moeilijk stil zitten) en ook wel wat clown en kliergedrag wat hij wel kan beheersen.
Maylise
Pippin
12-02-2009 om 20:15
Maylise
'Het lastige is denk ik dat het ook een wisselwerking is van gedrag wat hij zelf moeilijk vind om te sturen (hij is makkelijk afgeleid, hij kan moeilijk stil zitten) en ook wel wat clown en kliergedrag wat hij wel kan beheersen.'
Snapt hij zelf dit onderscheid ook? Want misschien kun je daar eens rustig met hem over praten.
Dat kliergedrag is natuurlijk iets wat later in je zoon zijn gezicht ontploft. Dan heeft hij een probleem, een goed idee, of hulp nodig, en dan heeft de meester natuurlijk geen zin meer om zich voor hem in te zetten.
Onze zoon begrijpt nu wel dat hijzelf er het meeste last van heeft als hij zich niet goed gedraagt in de klas. En nog gaat het weleens mis, maar dan alleen in die situaties dat hij overprikkeld raakt en zichzelf moeilijk kan beheersen. Hij weet dat hij dan weg kan lopen, kan rekenen op begrip bij de directrice, dat hij die ruimte mag nemen.
Dat uitdagende en klierende, op het effect in de groep spelen en de stoere gast uithangen, daarvan snapt hij nu dat hij dat niet meer kan maken. We hebben een serieus en rustig gesprek met hem gehad, uitgelegd dat hij op deze manier zijn eigen toekomst aan het verpesten was. Daar is hij toen erg van geschrokken. Adhd-ers hebben vaak erg veel moeite om verder te denken dan de volgende vijf minuten, laat staan dat ze zich realiseren dat hun gedrag in groep 5 gevolgen kan hebben voor hun schoolcarriere. Maar dat is toch wel zo. Soms kan het helpen als je dat uitlegt. (waarmee ik niet wil beweren dat je zoon een adhd-er is, maar misschien herken je dat wel, dat niet verder dan de nabije toekomst kunnen kijken.
Pippin
Guinevere
12-02-2009 om 21:05
Clownsgedrag
Ik denk niet dat je zoon clownsgedrag vertoont omdat hij graag in het middelpunt staat, Maylise. Ik denk (zei de huiskamerpsych...) dat hij dat doet uit een soort onmacht. "Ik kan het toch niet en ik ben toch lastig, dus ik kan me er net zo goed naar gedragen".
Je zegt: "Dat apart zetten had ik bedacht omdat er dan inderdaad minder afleiding was. Echter de leraar vindt dit zielig en zegt dat zoon het als straf zou ervaren. Dat is denk ik ook wel zo maar als hij kliert of druk is vind ik het niet onlogisch om hem even apart te zetten. Ik weet helemaal niet of het zou werken maar ik zou het willen proberen. Hem bijvoorbeeld als opdracht geven een werkblad te maken en dan weer terug komen. Leraar wil echter alles binnen de groep oplossen. " en "Leraar is erg van de groep bij elkaar houden en geen positieve of negatieve discriminatie toe te staan. Iedereen hetzelfde.".
Apart zitten is GEEN straf. Het is een middel om je werk goed te kunnen maken. Als je zoon consequent zijn werk op een tafel in bijvoorbeeld de rustigste hoek van de klas MAG (en niet MOET) maken, zou dat al een grote winst zijn. Dus zéker niet de klas uit. Er is onlangs een draadje geweest over een kind dat achter de kast mocht zitten voor meer concentratie, wie weet heb je daar iets aan. En de leraar moet even flink wakker geschud worden. Een kind op een andere manier aanpakken dan de rest is géén discriminatie. Het is discriminatie om het kind de juiste aanpak te onthouden (onder het motto iedereen hetzelfde). Je zoon heeft meer rust (minder prikkels) nodig in zijn klas, daar móet hij iets mee doen.
Ik zou erop staan om de IB-er en de SBD in te schakelen. Dit is niet zomaar een probleempje, je zoon wordt in een bepaalde hoek (lastig kind) geduwd waar hij niet in thuishoort.
Maylise
14-02-2009 om 18:32
Interessant
De laatste reactie's leveren wel nieuwe inzichten op. Misschien kan hij inderdaad er zelf heel weinig aan doen en misschien probeert hij alleen maar te voldoen aan het beeld wat van hem heerst. Omdat het deze week vakantie is zal ik er op een rustig moment eens met zoon over praten. Hij is niet zo'n prater maar wie weet geeft het nieuwe inzichten. Dat het een soort onmacht kan zijn heb ik eigenlijk niet bij stil gestaan. Het is zo lastig dat de thuissituatie zo anders is dan op school. Hoe hij thuis is komt niet echt overeen met hoe hij op school. Dat zal voor de meeste kinderen wel gelden maar bij hem is het echt een groot verschil.
In elk geval ga ik na de vakantie inderdaad vragen of de IB'er ingeschakeld kan worden. Het lijkt me inderdaad de meest verstandige weg. Ik denk dat de IB'er ook meer invloed heeft op de leraar dan ik.
Maylise