jasset
26-05-2010 om 09:36
Combi 3/5 voor snelle rekenaar?
Ik zit met het volgende dilemma, misschien zijn er mensen die tips voor mij hebben.
Mijn zoontje gaat na de vakantie naar groep 3. Hij kan al lezen, maar gewoon avi 1. Het zit hem meer in het rekenen; Hij moet nog doorgetoetst worden, maar het ziet ernaar uit dat hij op het niveu van eind groep 4/ begin groep 5 zit. Nu komt er komend schooljaar een groep 3/5, en zou dus best ideaal kunnen zijn: rekenen met groep 5, de rest met groep 3.
Nu zitten we ook nog met het feit dat mijn zoontje sociaal nog niet zo goed is, daarin is hij echt nog jong. Dan is een groep met de helft groep 5 misschien wel heel heftig.
Het is natuurlijk voor de school handig om hem in groep 3/5 te doen, maar wat zou het beste voor het ventje zijn? Ook in een gewone groep 3 moeten ze hem werk op zijn niveau kunnen geven.
ayla
26-05-2010 om 09:53
Plusgroep
zijn er plusgroepen op jouw school? Ook voor rekenen bestaan aparte pluswerken. Op deze manier kan hij met het lezen misschien met de klas meedoen en met rekenen zijn eigen taken
op deze site kun je kijken welk pluswerk er is voor welke klassen en op welk gebied.
Sasvangent
26-05-2010 om 11:02
Lijkt mij niet goed
als hij nu al gewoon stof van groep 5 gaat doen, gaat zijn programma teveel voorop lopen en zit je op het einde van groep 8 met een te groot gat -er is dan niks meer te doen voor rekenen. Ik denk dat je je eerder zal moeten toeleggen (of de school dan) op ander soort rekenwerk, dat niet meteen 2 jaar hoger zit.
ijsvogeltje
26-05-2010 om 11:07
Jasset
Tja, je hoeft toch niet heel sociaal te zijn om op nivo te rekenen? Ze zitten toch in hetzelfde lokaal, dus de aanpassing is heel eenvoudig.Met taal doet hij mee met groep 3, met rekenen met groep 5, lijkt mij een mooie oplossing.
Daarnaast is het de vraag of hij - als hij zonder rekenonderwijs - al op dit niveau zit, wel genoeg is om met groep 5 mee te rekenen. Het reguliere werk (héél veel herhalen) zou wel eens snel te makkelijk kunnen zijn. Wat biedt de school aan pluswerk?
ijsvogeltje
26-05-2010 om 11:10
Aanvulling
Mijn indruk is trouwens dat pluswerk op[ het gebied van rekenen altijd 'versnellend' werkt. Dus voor je het weet zit je kind weer een jaar verder in de stof. Hier op school mag een een kind een jaar vooruit werken, en daarna wordt een deel van de rekenlessen vervangen door andere plusvakken. Tenminste, dat is nu de insteek, moet volgend jaar ingaan. Dus de snelle rekenaars rekenen dan gewoon nog maar twee keer per week ipv vijf keer.
ayla
26-05-2010 om 11:11
Idd
ik zou idd eerder kiezen voor ander werk dan hem mee laten draaien met groep 5 want dan loop je alleen maar achter de feiten aan. Kijk wat ze hem kunnen bieden op plusgebied zodat hij zich niet gaat vervelen
denkster
26-05-2010 om 16:39
Ook minimaal 2 jaar verder met rekenen
mijn oudste (net 8)heeft halverwege groep 3 de toetsen van eind gr 5 gemaakt voor rekenen, zonder fouten- hij heeft dit jaar alleen nog verrijkingsstof (1 keer versneld met de stof, door de stof van gr 3 en 4 heel compact in groep 3 te krijgen), en doet zeer, zeer globaal mee met de klas als zij gewoon hun eigen stof krijgen. (dat wil zeggen, hij kijkt even op van zijn eigen werk als ze een leuke vraag hebben). Conceptueel kan hij hele andere dingen dan de stof van de basisschool, zoals kansberekenen, breuken met kommagetallen etc, uit het hoofd; de moeilijkheid zit hem bij de volgende twee dingen:
- zelfstandig een complexe, talige opgave uitpluizen is niet makkelijk voor hem, hij wil een conceptueel totaaloverzicht voordat hij ergens aan begint- hij is meer wiskunde B dan A zeg maar. Leerkrachten helpen hem wel hiermee, maar hij moet er best aan trekken door te oefenen.
- de echte basisstof, zoals de tafels, moeten door iedereen erin gestampt worden, maar omdat hij zo snel kan hoofdrekenen kan hij heel lui zijn en iedere keer weer de tussenstappen nemen- zonder de tafels echt goed te kennen- dus hij moet toch ook gewoon saai herhalen, herhalen.
Thuis leert hij zichzelf wel de rest van het rekenen aan door de wetenschapsbijlage te lezen, op school leert hij meer leren leren; het is niet ideaal, maar er zitten ook goede kanten aan. Het leuke van zijn verrijkingsstof is dat hij ook regelmatig samen met andere kinderen (uit andere klassen) in een team aan het werk mag om een som op te lossen, dat is echt super. En het is erg leuk om te zien dat een kind gewoon erg veel plezier heeft in rekenen, en dat graag doet.
jasset
27-05-2010 om 10:12
Bedankt
Bedankt voor jullie reacties. Hierdoor heb ik aardig wat vragen voor de school gekregen. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat ze doen aan pluswerk e.d.
Hij wordt nu getoetst, dus het is nog wachten op die uitslag.
*Rymcke*
01-06-2010 om 09:40
Hier
zelfde meegemaakt met oudste zoon. "verveelde" zich in de klas met rekenen va groep 4. Va groep 5 dus extra stof, maar die was ook te gemakkelijk. Dus in groep 5 heeft hij zowel groep 5 stof als verrijkingsboek als groep 6 boek gedaan. Testen gaven score 100%, AA aan. Rest van de vakken C en B niveau. Dus vanaf groep 5 lag hij gewoon jaar voor. In groep 8 heeft hij zich kapot verveeld. Leraar kreeg de stof niet aangesleept.
Advies was HAVO en liep ook erg goed. Behalve de talen. Daardoor terug naar VMBO, waar hij alleen niet engels kan. Voor wiskunde staat hij een 9 en daarmee is hij ook het examen mee in gegaan.
Nu bij de derde is het ook aan de orde. Maar een jaar laten voorwerken doen ze niet meer. Ondertussen zijn er extra boeken aangeschaft. Onze derde heeft naast zijn 7a en 7b boek dus ondertussen het plus boek uit en het extra plus boek ook al. Nu loopt het jaar teneinde dus krijgt hij extra extra stof. Maar volgend jaar doen ze het weer zo.
Hier worden goede leerlingen (groep 7 en 8) ook wel eens ingezet (lezen en rekenen) om zwakkere kinderen te helpen. Ze leren van elkaar.
Gr. Rymcke