Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilva

Ilva

11-06-2010 om 13:47

Combi 2-3

Vandaag kregen wij een brief van school over een info-avond. Uit de brief begrijp ik dat ze volgend jaar een 2-3 combinatie willen gaan maken. Mijn zoon gaat naar groep 2 volgend jaar. Zijn hier mensen met ervaringen met een 2-3 combinatie en zo ja, goed of slecht. Op het internet vind ik van leraren vooral positieve reacties maar van ouders minder goede. Ik hoop dus dat jullie me meer kunnen vertellen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen ervaring, maar

...ik zou denken: dan heb je in elk geval niet het probleem van een te abrupte overgang tussen 2 en 3. In die zin is er denk ik wel wat voor te zeggen.

Groeten,

Temet

Hier op school

was afgelopen jaar ook een combi 2-3. Wat ik van andere ouders heb gehoord was het voor de groep 2ers wel eens lastig omdat ze "zacht" moesten spelen. het voordeel voor de groep 3-kinderen was dat er meer te spelen viel dan in een gemiddelde groep 3. zo Was er 's ochtends altijd een inloop moment met vrij spelen, waar groep 3 gezellig aan mee deed.

Flora B

Flora B

11-06-2010 om 22:49

4 leerkrachten!

Ik zal je de details besparen, maar mijn dochter zit in een combigroep 4-5 heeft 4 leerkrachten, ze is ook nog eens dyslectisch, en niet iedere leerkracht gaat er volgens het protocol mee om! Verder is er hier niet 1 klas waar maar 1 leerkracht voor staat, wat ik overigens zeer betreur!(klein dorp, enige school, volgende school 15km verder)

Flora B

Flora B

11-06-2010 om 22:49

Oeps

moet naar het draadje hier onder!

Flora B

Flora B

11-06-2010 om 22:51

Zoon ook!

Onze zoon gaat naar groep 2 en vanaf volgend jaar gaan 2 en 3 een combi worden. Ik ben heel blij dat hij niet in groep 3 zit...

Voordelen gezien

Bij mij op school hadden we ook een 2-3 en ik vroeg me altijd af hoe dat nou toch in vredesnaam moest gaan. Moet groep 2 niet overdreven zachtjes spelen en hoe kan groep 3 zich ooit concentreren??
Tot ik een keer een dagje meedraaide in haar klas. Wat ik zag verbaasde me!
Groep 2 hoefde helemáál niet zachtjes te spelen!
En groep 3 kon zich prima concentreren, ze zaten met een klein groepje bij elkaar als de juf instructie gaf en hadden echt geen last van groep 2!
Groep 3 was natuurlijk een kleine groep zodat ze heel veel aandacht kregen bij taal/lezen. Voor de juf heel fijn om zo weinig kinderen in groep 3 te hebben.
En groep 3 speelde meer dan voorheen in groep 3 het geval was.
Een enkel kind ging geruisloos over van groep 2 naar groep 3 halverwege het jaar.
Voor iedereen goed, als de leerkracht er echt voor wil gaan!!

Ilva

Ilva

12-06-2010 om 22:47

Misschien

Door Geerke's bericht zit ik ineens te denken. Misschien komt er wel een groep 3 en een groep 2-3. Groep 2 heeft volgend jaar maar 10 kinderen maar volgens mij zitten er in groep 3 volgend jaar toch wel echt meer dan 20. Klassen met 30 kinderen komen bij ons op school helemaal niet voor (max. 23 denk ik). Dus misschien wel een paar uit 3 in de 2-3 combi en de rest in een aparte 3. Toch maandag eens kijken hoeveel kinderen er in groep 2 zitten nu.
Want ja, 20 groep 3 kinderen en 10 groep 2 lijkt me niet geweldig. Veel te druk volgens mij.

Tango

Tango

12-06-2010 om 23:16

Zou het wel willen

Een 2-3 combinatie op onze school, lijkt me voor Tangozoon (zie draad ergens hierboven) een perfecte klas, kan hij toch naar groep 3 en als hij het niet redt in groep 3, gewoon weer een beetje met groep 2 meedoen en het jaar daarna nogmaals groep 3.
De overstap van 2 naar 3 wordt zo ook veel kleiner.
Het zal ook best nadelen hebben, maar ik zou het wel wat vinden, helaas hier geen 2-3 combi.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-06-2010 om 14:00

Maar tango

ik zou gewoon eens gaan rondkijken op andere scholen...

Ilva

Ilva

16-06-2010 om 10:53

Meer info

Vandaag hoorde ik dat er twee kindje in groep 2 blijven zitten en er 13 over gaan naar groep 3. Het wordt dus een klas met 12 groep 2 kinderen en 13 groep 3 kinderen. Best groot vind ik. Wel ben ik blij met de juf die het gaat doen. Volgens mij de enige die het aan kan. Maar ook zij heeft hier (volgens mij) geen ervaring mee dus hoe het echt gaat werken moet ik nog maar even zien. Ook is het de bedoeling dat deze klas de komende jaren zo bij elkaar blijft (dus straks 3-4, dan 4-5, enz.) Morgen dus de info-avond. Ben dus benieuwd wat we nog meer krijgen te horen.

Ilva

Ilva

18-06-2010 om 17:34

Info-avond gehad

De info-avond is geweest. Ik heb het gevoel dat de school zich goed heeft voorbereid. Zij op bezoek geweest bij andere scholen die hier meer ervaring mee hebben. Hebben overleg gehad met ervaren leraren. De juf heeft er erg veel zin in. De kleuterhoeken zullen op de gang gesitueerd worden zodat de groep-3ers er geen last van hebben. Buiten spelen wordt gescheiden zodat juf weer extra tijd heeft voor 1 groep. Ik ben benieuwd maar heb er redelijk vertrouwen in. Het is even afwachten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.