Pelle
28-07-2010 om 23:04
Citotoetsvoorbeelden
Ik zat wat te googlen en vond dit voorbeeld van een cito E4: http://oefenblaadjes.50webs.com/begrijpend%20lezen/E4.pdf
Wat vinden jullie nu van die vragen?
Als je zelf meer wilt lezen: http://leestrainer.nl/Citotraining.htm (links de groepen).
vlinder72
30-07-2010 om 09:55
Hmmm
Het verklaart wel waarom mijn zoon (gaat volgend jaar naar groep 5) eind groep 4 een E scoort voor begrijpend lezen. Terwijl hij in januari nog een A had voor begrijpend lezen. Of de teksten interesseren hem niet en hij vult maar wat in. Dat kan natuurlijk ook.
Bastet
30-07-2010 om 11:09
Vlinder
Wat betreft je zoon,ik gok op het laatste.Mijn dochter verknalde als kleuter al doelbewust de cito's,ze vond het echt geen bal aan allemaal.
Bastet
Vic
30-07-2010 om 11:22
Jeetje
Dit is geen begrijpend lezen, maar meer een soort inschatting maken van wat de schrijver denkt en voelt. Ik zie het juiste antwoord niet in de tekst, het is voornamelijk een kwestie van opties uitsluiten. Het verbaast mij echt dat mijn dochter een A scoort op dit soort toetsen.
ijsvogeltje
30-07-2010 om 11:55
Ik zal 'm zo eens voorleggen aan mijn zoon, hij had 'm vrijwel foutloos gemaakt.
rodebeuk
30-07-2010 om 12:46
Om te janken
Mijn kinderen hebben inmiddels al van alles geflikt bij citotoetsen.
Omdat de aanpak van school wat problemen opleverde zijn wij toch overgegaan tot extern testen... dan blijkt een jongen met een C voor woordenschat een didactische leeftijd te hebben van 3 jaar boven de klas. En die kleine mop (die IJsvogeltje nu gezien heeft) heeft de 2e jaars kleutercito verknald. Juf keek heel zorgelijk... terwijl hij didactisch begin groep 4 bleekte zitten.
Dus Pelle. Het is geen alternatief om de hele tijd parallel te gaan zitten testen, maar ik vind de cito wel errug lastig te interpreteren... het enige wat gemeten wordt is hoe het kind de cito heeft gemaakt. Een zichzelf bijtende slang dus. Oh ja, en hoe het kind de cito heeft gemaakt in vergelijking met de rest van de klas of van het land. Een bak vol slangen krijg je dan.
ijsvogeltje
30-07-2010 om 15:29
Rodebeuk
Ja, je hebt helemaal gelijk. Je verwoordt het trouwens mooi, over die zichzelf bijtende slang, die ga ik zeker onthouden.
Ik moet zeggen dat we toch wel opgelucht waren dat onze jongste spruit deze keer alleen maar A's had. Je weet maar nooit hoeveel waarde de volgende leerkracht aan die Cito's hecht. Moet er niet aan denken dat het compacten etc. (hebben we nu eindelijk een beetje op de rit) direct weer wordt stil gezet door een juf die vindt dat zoon eerst maar eens betere Cito's moet gaan maken.
rodebeuk
30-07-2010 om 20:36
Precies ijsvogeltje
Oudste heeft nu de entreetoets onder verwachting gemaakt en ik zie de bui alweer hangen... ik heb er gewoon helemaal geen zin in om pushy moeder te lijken.. of om te moeten wachten hoe de nieuwe leerkracht (jawel, een Man dit jaar!!) mijn zoontje gaat inschatten. Hier ook net een jaartje aan het compacten. Hoe compacter hoe beter, hij is uitgevallen op het vak waar hij nog met de klas mee moet doen en daar klaagt ie ook veel over.
Nu eerst op vakantie. En ff in sneltreinvaart mijn verkoudheid kwijtraken..daar baal ik van..
Nasha 1st
30-07-2010 om 21:37
Nou pelle
ik durfde eigenlijk niet meteen te reageren hahahaha, ik dacht echt, ben ik nou zo dom? Ik snapte hem niet....Maar ok, het IS dus gewoon echt een ingewikkelde materie.....