Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anita

anita

28-09-2010 om 16:59

Cito

Op de school van mijn kids worden kinderen uitgesloten van de eindcito in groep 8. Meestal zijn dit kinderen die al eens gedoubleerd zijn en aan het eind van groep 7 van school gaan (op advies van school en in overleg met de ouders). Vervolgens gaan ze hier in de omgeving naar de groenschool.
Onlangs zag ik hier op het forum iets staan over citoresultaten en kinderen niet mee laten doen aan de cito in groep 8. Ik wilde dit nog even nalezen, maar ik kan het niet meer vinden. Weet iemand waar het stond?

Mocht niemand weten naar welk artikel ik op zoek ben, mijn vraag is: Kan de school op deze manier een beter gemiddelde halen t.o.v. het landelijke gemiddelde van groep 8 of worden de kinderen die eind groep 7 de school verlaten toch in een gemiddelde meegenomen?

anita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Anita

ik heb daar inderdaad ook iets over gelezen, een fictieve score van 516 of zo.
Even gegoogled en dit kwam bovendrijven:
Scholen besluiten soms leerlingen die het eindniveau van groep 8 niet halen, uit te sluiten van de Eindtoets omdat deze te moeilijk zou zijn. Het Cito heeft voor deze groep leerlingen een aangepaste versie op een lager niveau ontwikkeld: de Niveautoets. Deze toets meet hetzelfde als de Eindtoets maar bevat meer eenvoudige opgaven. De scores op deze toets kunnen rechtstreeks vergeleken worden met die op de Eindtoets, omdat het Cito zorgt dat de scores op dezelfde schaal worden geplaatst, en kunnen dus zonder probleem meetellen in het schoolgemiddelde.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-11392.html?zoekcriteria=%3Fzkt%3DUitgebreid%26pst%3DStaatscourant%26vrt%3Dnr.%2B11392%2B21%2Bjuli%2B2010%26zkd%3DInDeGeheleText%26dpr%3DAlle%26sdt%3DDatumPublicatie%26ap%3D%26pnr%3D1%26rpp%3D10&resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4
mams

anita

anita

28-09-2010 om 18:25

@ mamsavan2

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb het artikel gevonden, maar volgens mij wordt er in dit artikel uitgegaan van leerlingen in groep 8. Bij onze school verlaten de leerlingen de school al na groep 7 en vallen daardoor buiten de cito. Deze leerlingen hebben al een extra schooljaar gehad door het doubleren.
anita

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.