Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MarleenTY

MarleenTY

02-03-2010 om 10:33

Cito-uitslag op internet te zien?

Deze week krijgt mijn zoon de cito-uitslag. Kunnen wij dit al ergens terugvindenp internet of moeten we gewoon geduld hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rosa

Snap je wel.

Ik zit ook wel een beetje zo in elkaar.

Ps rosa

Waar ik wel van geniet is dat mijn zoon nu bij de besten hoort. Als moeder van 2 jonge kinderen kon ik nooit meepraten over de ontwikkeling. Oudste liep en praatte pas met 2 en 0ook de rest van de ontwikkeling was erg verlaat. Jongste had uberhaubt geen ontwikkeling. Voor mij is dit dus nieuw en erg leuk. haha mijn kind is eindelijk eens beter dan een ander. (heeft een dag geduurd hoor dat zegevierende gevoel, nu sta ik weer met beide benen op de grond)

anna van noniemen

anna van noniemen

04-03-2010 om 19:29

Zucht....

uitnodiging van school om de uitslagen te bespreken....weer eens op een tijd dat ik niet kan!!!GRRR.....wanneer snappen scholen nu eens dat je ook andere dingen te doen hebt (zoals 2 andere kinderen uit school halen....)

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-03-2010 om 10:42

Kaatje

Is jouw kind dan nooit eerder uitgevallen op een toets? Mijn oudste doet het gewone werk prima op school, maar met officiële toetsen kan hij de plank wel eens aardig misslaan. Zomaar. Zonder aanwijsbare reden. Maar dan nog denk ik dat hij heeft laten zien wat hij kan: hij is goed in een bepaald vak, hij heeft het laten zien aan de leerkracht. En hij heeft laten zien dat examenachtige gebeurtenissen niet zijn sterke kant is. Nou, dat weet ik dan ook weer. Zijn leerkracht had echt een andere citoscore verwacht en vond dit wat tegenvallen.

kaatje66

kaatje66

05-03-2010 om 11:14

Afwijkend

Hier een cito-uitslag die afwijkt van het schooladvies. Naar aanleiding van de entreetoets hadden ze een score verwacht van 533 dus vmbo-t. Maar nu is de uitslag 528. Net buiten de toelatingseisen. Nog goed vinden we vooral omdat ze dyscalculie heeft en het afgelopen jaar bij de RT-er, thuis en op school hier hard aan gewerkt heeft. Is bijv. van een D citoscore naar een B score gegaan. De uitslag voor het rekenen viel ons dus ook 100% mee. Maar ze valt dus erg uit op taal. Waar de Rt-er gaandeweg dit jaar al haar twijfels over had en denkt dat ze ws een lichte vorm van dyslexie(lees dysorthografie) heeft. We zitten nu weer in een nieuw onderzoekstraject.
We gaan nu dus in gesprek met de vmbo-t school. En de Leerkracht en de RT-er ook. HOpen dat ze toch nog aangenomen wordt. Ze had overigens wel een goede NIO uitslag dus we denken wel dat het goed komt.
Onze dochter is teleurgesteld, verdrietig en wij kunnen zeggen wat we willen, dat ze ondanks haar "dyscalculie" het heel erg goed gedaan heeft maar het dringt niet tot haar door. Eigenlijk zijn we niet van kadootjes geven, (want je kunt een kind niet belonen voor een citotoets, vind ik), maar we gaan zaterdag toch gezellig winkelen. (ze had toch nieuwe kleren nodig!!!!)
Maar alle kinderen mogen trots zijn op zichzelf. Ze hebben allemaal hun best gedaan. Of het nou een hoge of lage uitslag is.
groetjes Kaatje(66)

maan.

maan.

05-03-2010 om 11:51

Wereldorientatie

Hier een superscore ze was er zelf helemaal van overdonderd! (we hebben maar wel even aangegeven dat ze straks echt geen 'makkie' gaat krijgen.)

Hier (zoals ook eerder genoemd?) een wereldorientatiescore die aanzienlijk lager lag dan de rest. Geen idee trouwens waarom ze die afnemen als het toch niet meetelt.

Maan

wereldorientatie wordt naar gekeken als de resultaten minder zijn dan verwacht en er komt een verplicht gesprek met de basisschool en de vo school, tenminste zo vertelde de juf dat aan ons.
krulleke

Wereldorientatie

Daar kijkt de leerkracht naar als de citoscore niet helemaal zoals verwacht is.
Mijn zoon had een score van 545, waarmee hij krap gymnasium zou kunnen doen. Echter, omdat o.a. zijn wereldorientatie heel goed is gemaakt (uiteraard tellen zijn resultaten gedurende de schoolperiode ook mee) advisteerd de leerkracht "gewoon" gymnasium. Dus helemaal overbodig is dat niet.

Gr. Poezie.

Amarins

Amarins

05-03-2010 om 13:07

Hoera!

550 hier. Nu nog een horde te nemen: ingeschreven te kunnen worden op de school van zijn voorlopige dromen . De afgelopen twee jaren is er niet geloot, dus maar duimen dat dat patroon zich voortzet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-03-2010 om 13:29

Poezie

"Mijn zoon had een score van 545, waarmee hij krap gymnasium zou kunnen doen."
Of een kind goed door het gymnasium komt, hangt echt van meer af dan de cito-score. Op de middelbare school moeten kinderen namelijk écht aan de bak (iets wat slimme kinderen niet gewend zijn op de basisschool). De een kan daar beter mee omgaan dan de ander: motivatie, doorzettingsvermogen etc. zijn dan de doorslaggevende factoren. Op het gymnasium van mijn zoon hanteren ze een toelatingsgrens van 543 + have/vwo-advies van de leerkracht. Hij had zelf ook dat dubbele havo-vwo-advies, maar doet het gewoonweg hartstikke goed. Hij haalt geregeld hogere cijfers dan zijn vriendjes die 550 op de cito hadden (maar niet zo veel zin hebben om te leren). Juist die kinderen met 'lage startscore' doen het in de praktijk juist vaak heel goed, vertelden ze hier.

Ijsvogeltje

dat klopt wat je zegt, dat vaak de kinderen met lagere score's het makkelijker hebben omdat de meeste altijd al veel harder hebben moeten werken en de hogere score kinderen hebben het vaak gemakkelijker op de basisschool maar komen nu echt op eigen niveau te werken, dus moeten er ook iets voor gaan doen, dit is dan echt niet bij alle kinderen zo, maar wel bij de meeste.
krulleke

Jujube

Jujube

05-03-2010 om 14:54

Citoscore

Op het VO valt de citoscore volledig weg. Die is dan niet meer belangrijk. Er zijn kinderen die 550 halen, maar het gymnasium echt niet aan kunnen, en er zijn kinderen die 532 halen en uiteindelijk VWO eindexamen doen. Kijk vooral naar wat voor soort kind je hebt bij het kiezen van vervolgonderwijs.
Groet,
Jujube

Astrid

Astrid

05-03-2010 om 18:43

Werkhouding

Gymnasium advies en een goede werkhouding gaat vaak niet samen. Veel van deze kinderen kinderen zijn niks gewend. Het is maar de vraag of ze met deze instelling de eindstreep halen.

Zoon had vorig jaar bij de cito 548. Hij heeft op de basisschool nooit wat hoeven doen. Topo, dictee's etc. gingen op school al de prullenbak in. Ik wist geeneens dat ze die hadden. Het enige wat hij wel moest doen is eens per jaar een spreekbeurt, boekbespreking en werkstuk. Bij die 1e 2 flanste hij zelf wat in elkaar, nooit naar gekeken. Bij de werkstukken moest hij opeens in actie komen, maar daar had meneer totaal geen zin in. Uiteindelijk wel met veel achter na zitten gelukt met goede resultaten. Maar het ging niet van harte.

Nu in de (twee-talige) gymnasium brugklas vindt hij huiswerk nog steeds verschrikkelijk. Hij haalt nog steeds achten en negens, dus waarom zou je er tijd insteken. Helaas voor hem heeft hij zeer veel maakwerk en presentaties e.d. en ja, daar moet hij wat voor doen. Onder protest dus. Voor dit soort slimmeriken is alles komen aanwaaien en ze zijn liever lui dan moe. Overigens schijnt het overgrote deel van zijn klas hier last van te hebben.

Astrid

Heb je het over mijn zoon???

Ik voorzie nu al een behoorlijk slagveld als het gaat om zijn en mijn opvattingen over huiswerk.

Astrid, wat een onzin!

Je schrijft: "Gymnasium advies en een goede werkhouding gaat vaak niet samen."
Wat een onzin! Zeker als het over mijn zoon gaat: die doet gewoon wat hij moet doen. Als ik daarintegen naar mijn oudste zoon kijk (citoscore 536) die is juist degene met aanvankelijk een havo-advies maar doet VMBO-tl. Hij is nou juist degene die er met de pet naar gooit. Dus je opmerkingen vind ik erg generaliserend, en zal misschien voor de school van jouw kind gelden maar hoeft dus niet van toepassing te zijn op anderen.

Gr. Poezie.

Guinevere

Guinevere

06-03-2010 om 15:07

Herken het wel, astrid

Ik herken het verhaal van Astrid wel, maar dan van mezelf. Ik had een citoscore van 549, behaald door slapend de lagere school te volgen. Dus het was wel duidelijk naar welke school ik ging. Daar heb ik mijn slaapgedrag weten voort te zetten. Met 6jes en 7tjes heb ik VWO gedaan, nooit een moer uitgevoerd. En daarna ging het mis, want tijdens de vervolgstudie wordt die werkhouding keihard afgestraft. Hier zit ik nu dus zonder titels...
PS werkstukken etc nam ik over van een ander.

Guinevere

Guinevere

06-03-2010 om 15:18

Overigens

Overigens ben ik niet in de goot terecht gekomen door die werkhouding van mij hoor, dat moet ik toch nog even toevoegen...

Negatieve werkhouding

Volgens mij heeft die negatieve werkhouding vooral te maken met de puberteit, gezien dat niet alleen op het gymnasium voorkomt, maar ook op de andere schoolsoorten. Eerlijk gezegd verwacht ik namelijk bij mijn jongste over een jaar of wat ook dat hij er "even helemaal geen zin in heeft". Dus herkenbaar zal het zeker zijn, maar niet alleen onder de academici onder ons.

Gr. Poezie.

Lui zijn

Onze zoon is lui. Hij leert nooit, haalt altijd goede cijfers enik weet nu al dat het straks een probleem wordt.

Dus ja, ik herken wat Astrid schrijft. Mijn neefje, cito van 550 en klas overgeslagen, belandde op het gym.

Het schaap doet nu VMBO kader TL.

Dom, nee aartslui!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-03-2010 om 20:17

Poezie

Nou, ik zou de opmerking van Astrid niet te snel afdoen als 'onzin'. Het is nu eenmaal een feit dat er nogal wat slimme kinderen 'afhaken' en er gewoon echt geen zin in hebben. Heeft ongetwijfeld ook te maken met de puberteit, maar onderschat niet wat het voor kinderen betekent als ze opeens wél iets moeten doen. Dat is een typisch VWO+/gymnasium-probleem, dat speelt niet bij de lagere onderwijstypes. Maar ik wil de opmerking van Astrid wel nuanceren. Zij schrijft dat gymnasiumadvies en werkhouding vaak niet samen gaan. Ik zou zeggen: ze gaan niet automatisch samen. Dat het grootste deel van de klas een slechte werkhouding heeft, herken ik (gelukkig) niet. Van de mentor van mijn zoon begrijp ik dat de meesten prima werkers zijn; het is maar een klein deel dat er niet voor wil werken.

Tops

In het geval van Neefje is moeder onderwijzeres. Dus geloof me, neefje weet hoe je huiswerk moet maken. In het geval van zoonlief:
Zoon weigert consistent hulp. Waarschijnlijk heeft hij inderdaad geen idee (hoewel ik het puntsgewijs uitleg en opschrijf) Zoon beheerst de stof toch wel en vind oefenen en huiswerk maken absolute tijdsverspilling.
Gisteren heb ik hem wat boeken gekocht van de wereld geschiedenis (leuk met een quiz erin, bij de VD voor 4 euro) en een boek met 1001 werelduitvindingen. Ik had de hele avond geen kind aan hem. Hij spit die boeken door en als ze uit zijn kijkt ie er nooit weer in. Waarom een boek als naslagwerk gebruiken als het wel in je hoofd zit?

Dat is ook zijn redenatie wat betreft het huiswerk. Waarom leren en huiswerk maken als ik het wel weet? De ziel, dat gaat hem nog zwaar tegenvallen straks.

Tops

Zoon en ik hebben ook binnen no time woorden.
Daar zoon verbaal zeer goed onderlegt is verlies ik het ook nog eens van hem.

Ik ben zo benieuwd hoe het gaat volgend jaar!

*bella*

*bella*

07-03-2010 om 20:34

Te slim?

Het valt me wel op dat een slechte werkhouding nog erg aan de motivatie van kind zelf wordt opgehangen. Terwijl onderhand toch goed bekend is dat mn onder hoogbegaafden veel mensen uitvallen, omdat ze nooit voldoende zijn uitgedaagd. (en dus nooit hebben kunnen leren leren) Het gaat wat mij betreft helemaal niet over hoogbegaafdheid, maar vandaaruit zou je misschien wel kunnen stellen dat te weinig aanbod ook kan zorgen voor een slechte werkhouding, dat lijkt me helemaal niet voorbehouden aan hoogbegaafden. (volgens deskundigen zou je toch echt een kind op de basisschool moeten uitdagen, daarna ben je eigenlijk te laat. En aangezien het met dat uitdagen doorgaans nog vies tegenvalt..)

anna van noniemen

anna van noniemen

07-03-2010 om 22:45

Dinsdag

horen wij eindelijk de uitslagen.....ben benieuwd

Annavannoniemen

Wij met jou

anna van noniemen

anna van noniemen

09-03-2010 om 16:08

Uitslag....

zijn score laat hetzelfde beeld als de drempel zien, VMBO-b/k .... Maar wat ik nog het meest gekke vind, dat zijn iq vele malen lager is dan een aantal jaar geleden....ik start er een ander draadje over...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.