Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
yadira1980

yadira1980

07-01-2010 om 10:28

Cito toets?

tot mijn grote verbazing, krijgt mijn zoontje van 4,5 deze maand een cito-toets??? wat mag ik hierbij verwachten? en wat is hier het nut van op deze leeftijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

07-01-2010 om 11:49

Ja hoor

De kleutercito, ja dat klopt. Eind deze maand wordt die bij ons op school afgenomen, en ik geloof in juni de tweede. In elke groep krijgen ze cito's en ze beginnen al in groep 1.

Er zitten dingen in voor voorbereidend lezen en voorbereidend rekenen enzo. Mijn dochter vindt het heel leuk om te doen, het is gewoon een 'werkje' als alle andere.

En tja, wat de waarde ervan betreft: de meningen verschillen nogal, ik heb vorig jaar ook eens een vraag gesteld over de waarde van de score op deze kleutertoetsen. Ik ben er nog niet echt uit, maar zie er geen kwaad in...

groet, Mamvantwee

Ik zie er ook geen kwaad in maar

ik zou er ook niet te veel waarde aan hechten in die zin dat het op iedere school op een andere manier afgenomen wordt. Sommige scholen is het een klassikaal "werkje", op andere scholen in kleine groepjes en soms zelfs één op één en dat kan de uitkomst nogal beïnvloeden.
Eigenlijk geeft het alleen maar aan wat het kind al weet en wat nog niet. Geen nadruk op leggen naar kind toe zou ik zeggen, laat hem gewoon lekker een nieuw "werkje" maken.

'geen nadruk op leggen'

Ben ik het geheel mee eens, met 'geen nadruk op leggen'. Mijn partner denkt er anders over en vraagt ons arme ventje honderduit over de toets, jochie weet het zelf allemaal niet eens. Wist wel dat er een toets was, trouwens, want zo werd het hem ook verteld. En 's middags ging hij mij toetsen: wat is het verschil tussen een olifant en een neushoorn?

Groeten,

Temet

Uit het boekje werken

De juf vertelde hier dat ze het "uit het boekje werken" noemen, zonder context over toetsen ed erbij, en dat alle kinderen het heel leuk vinden om te doen. En ze gebruiken het hier vooral om te kijken hoe de vooruitgang is, dus of er in juni beter gescoord wordt dan nu.
We hebben ook zo'n boekje gezien, en het zijn vrij simpele dingen die woordenschat en begrip (groter kleiner etc) testen. Dan vraagt ze naar een bepaald woord en moeten ze het plaatje dat dat uitbeeldt aanstrepen.
Ik weet dat ze het deze maand doen, en ben erg nieuwsgierig wanneer en hoe P het vond (ik heb oudere kinderne in de school deze week met cito-toetsen bezig gezien) Maar om te voorkomen dat hij er zoch druk om gaat maken hoed ik m'n mond maar...

Yadira

Dit is misschien meer een vraag om een beetje op te gaan googlen. Of de juf te vragen.

Even kort: volgens moderne opvattingen moeten de kinderen een beetje in de gaten gehouden worden. Gedurende hun schoolloopbaan moet er regelmatig worden getest of ze zich ontwikkelen binnen bepaalde grenzen/bandbreedten. Zo ben je er op tijd bij als ze achterlopen, kun je extra stof aanbieden als ze eigenlijk heel erg blijken voor te lopen én je houdt bij in hoeverre je aanbod overkomt. Het geheel wordt vastgelegd in een LVS, leerlingvolgsysteem.

Dat laatste is me uitgelegd door de kleuterjuf bij ons. Zij vond dat het belangrijkste. Ze gebruikt de Citotoets om te kijken of de kinderen inderdaad oppakken wat zij aanbiedt en als het nodig is past ze dan haar aanbod aan. Daarnaast ziet ze het als een extra toets of haar indruk van de kinderen wel klopt.

Volgens die juf was het dus vooral als feedback voor haarzelf.

yadira1980

yadira1980

09-01-2010 om 09:49

Bedankt...

voor jullie reacties!
Ik til er verder ook niet zwaar aan, heb het er met zoon verder ook niet over gehad, maar was echt puur nieuwsgierig naar het hoe&wat&waarom.
Heb inmiddels van juf ook begrepen dat het bij hen in de klas individueel op de computer gedaan wordt, en dat zoonlief het alleen maar leuk vindt (thuis is computertijd erg beperkt naar zijn zin!)
groetjes Yadira

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.