Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

27-12-2009 om 23:02

Cito groep 2

In januari moet Tangozoon er aan geloven: de citotoets. Nu weet ik dat dit allemaal heel spelenderwijs gaat op de computer, maar ik vraag me toch een beetje af wat hij ervan terecht gaat brengen.
Ik ben eens gaan kijken wat zo'n citotoets inhoudt en schrok er wel een beetje van toen ik wat voorbeeldoefeningen zag. Bijv. zoek dezelfde letterreeks: bpd en dan stonden er allemaal van die reeksjes van b's p's en d's. Tangozoon kan deze letters echt nog niet goed van elkaar onderscheiden. Ook stond er ergens dat je letters moest intoetsen.
Ik vraag me dus een beetje af of dit echt is wat de kinderen te zien krijgen. Veel van de toets kon ik overigens niet geopend krijgen, dus heb ik niet gezien.
Wie weet wat er nu echt in de citotoets groep 2 gevraagd wordt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
juf

juf

28-12-2009 om 15:46

Cito

Ook wij doen de toetsen in jan. Wij nemen 2 toetsen af; ordenen en taal.
In taal veel woordenschatvragen, verder wat voorbereidend leesopdrachten. In ordenen vooral hoeveelheidbegrip en getalbegrip en andere rekenbegrippen.
Wij nemen overigens de toets in het boekje af maar ik neem aan dat de inhoud hetzelfde is. Het lijkt me niet echt handig om het op de pc af te nemen; kinderen moeten dan al goed met de muis om kunnen gaan. Verder zie je als leerkracht dan niet hoe het kind omgaat met het toetsen. Als je met alle kinderen van groep 2 toetst zie tijdens het toetsen ook al een hoop dingen die belangrijk kunnen zijn .Denk bv aan veel verbeteren, afgeleid zijn, angstig zijn, steeds iets vragen enz.
probleem is natuurlijk wel wat er dan met de andere kinderen van de groep gaat gebeuren ;daar moet dan intern een oplossing voor gevonden worden en dat is niet altijd mogelijk.
Verder zou ik me niet te druk maken hoor, het is een momentopname en juf kent je kind goed .Ze zal niet alleen op de toets afgaat mocht deze niet goed gemaakt worden!

Tango

Tango

28-12-2009 om 17:29

Druk maken

Het is niet dat ik me er heel druk over maak, maar het punt is juist dat Tangozoon op school veel minder laat zien dan thuis. De juffen wisten bijv. tot voor kort niet dat hij thuis al letters en cijfers herkent en simpele sommetjes kan maken. Op school laat hij dat dus niet zien. Als hij de toets slecht zou maken zou dit dus eerder een bevestiging zijn voor de juffen.
Overigens wordt bij de kinderen eerst gekeken of ze muisvaardig zijn voordat ze de toets gaan doen. De juf zit er volgens mij ook bij achter de computer zodat ze kan kijken hoe het gaat.
Kun je nog iets meer vertellen over wat de oefeningen inhouden? Wat er bijvoorbeeld gevraagd wordt bij voorbereidend lezen of rekenbegrippen.

ayla

ayla

29-12-2009 om 07:50

Tango

ook ik maak me enig zorgen over de cito. Niet dat dochter de toetsen niet aan kan maar dat ze halverwege geen zin meer heeft en er de brui aan geeft. De juf heeft al aangegeven dat we niet te veel moeten verwachten. Zo erg want ik weet heel goed dat ze de testen kan, volgens mij zou ze die van groep 3 al goed kunnen maken.

Er zijn sites moet oefeningen, als je eens googles op cito's moet je er tegenkomen. Volgens mij is het idd letterreeksen en dan dezelfde letters naar dezelfde letters brengen, hoeveelheden kunnen herkennen, vormen kunnen herkennen, kleuren kunnen herkennen etc. Ze hoeven de letters en cijfers dus nog niet te kunnen benoemen.

Tango

Tango

29-12-2009 om 11:06

Ayla

Bedankt voor je reactie. We komen elkaar steeds weer tegen in diverse draadjes.
Halverwege de brui eraan geven, dat zie ik Tangozoon niet zo gauw doen, behalve als hij dit uit faalangst zou doen. Hij zal anders echt braaf die toets afmaken. Vormen en kleuren zal geen probleem zijn, dezelfde letters bij elkaar zoeken ook niet, zolang het tenminste niet allemaal b's p's en d's zijn. Zou een lekkere oefening zijn voor dyslectische kinderen (niet dus). Bedoel je met hoeveelheden herkennen: tellen? Of moeten ze het zo kunnen zien. Bij lagere hoeveelheden kan hij dat wel en tellen kan hij zeker, dus daar ook geen problemen te verwachten.
Ik begrijp dat jij je zorgen maakt om dezelfde reden als ik. Ook jouw dochter laat volgens mij thuis veel meer zien dan op school en dan wordt een slecht gemaakte cito alleen maar een bevestiging van wat de juf/meester ziet. Als de juf/meester ziet dat je kind het allemaal best kan is het natuurlijk een ander verhaal, dan telt zo'n cito minder zwaar mee.

juf

juf

29-12-2009 om 16:51

Cio

Ik vind het wel goed dat er gekeken wordt of de kinderen muisvaardig zijn. Ik heb wel eens gehoord dat kinderen daardoor in de problemen kwamen. Ik ken omputerversie niet alleen de schriftelijke versie.
Inderdaad wat Ayla zegt; dat soort oefeningen; veel weinig meer minder vormen kleuren hoeveelheden tellen cijfer erbij zoeken enz. Bij taal vooral veel woordenschat en kritisch luisteren, verder rijmen , wat hoor je vooraan enz.
Als juf erbij zit dan ziet ze ook erg veel. Er zijn inderdaad kinderen die op school niet laten zien wat ze thuis wel laten zien.Het is goed dat je dat aangegeven hebt op school dan kan juf dat meenemen en in de gaten houden. Ga vooral je kind niet bestoken emt allerlei oefeningen enz daar wordt hij zenuwachtig van. Zelf noem ik het naar de kinderen toe niet eens een toets!Gewoon een werkje in een boekje.
Als je kind net als bij Ayla er halverwege de brui aan geeft kan dat iets zeggen over het kind bv concentratie. Ik zeg niet dat het zo is want ik ken het kind niet.
Persoonlijk vind ik het altijd een mooi instrument om naast mijn observaties te leggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.