Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Bril weg op school. verantwoordelijke?

Hallo
Mijn zoon van 10 had gisteren gymles. Hij heeft zijn bril op de rand in de kleedkamer gelegd. Twee juffen hebben dat geconstateerd.
Groep 6 en 7 samen gym, deur op slot. Groep 8 heeft zich ook daar omgekleed tegelijertijd. Juf heeft de deur alleen van het slot gehaald om hen uit te laten.
Na gymles bleek bril weg. Spoorloos.
Het was aan het einde van de dag, dus vandaag zouden beide juffen er werk van maken.
Ik moest werken, kwam net thuis en hoor dat zijn eigen juf er niets aan gedaan heeft van de ander weet ik het niet.
Ik heb de directie gebeld en het voorgelegd. Ook de vraag: wat als hij niet terecht komt? Het staat vast dat het iemand ban groep 6,7 of 8 is die iets heeft gedaan.
In hoeverre kan ik school aansprakelijk stellen?
Directeur gaf aan dat ouders verantwoordelijk zijn voor eigen spullen, maar dit is toch te zot?

Wat kan ik doen? Kan ik überhaupt iets beginnen?

(null)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat laks

Van die juffen.

Het is me nogal wat: een bril die onder schooltijd kwijt raakt. Lijkt me toch dat de directeur zich dat echt wel mag aantrekken.

Die bril moet gewoon boven water komen, dat zou mijn houding zijn. Zijn ze nu helemaal betoeterd?!

annemir

annemir

13-10-2010 om 07:42 Topicstarter

pelle, dat is een goed idee. ik zal het voorstellen zo.
vandaag mag groep 8 niet buitenspelen zolang hij niet terecht is. en dan vraag ik? dan zien we weer verder.
als hij er donderdag nog niet is, dan hou ik mijn zoon thuis van school en ga ik aangifte doen bij de politie.
het is niet het eerste wat verdwijnt en nu is het genoeg.
zonder bril kan hij niet goed zien en hij heeft hoofdpijn. als hij er donderdag niet is, vraag ik aan de directeur of zij het gaan vergoeden. zo niet, dan hou ik hem thuis.
desnoods maak ik het bekend bij de ouders via een brief en bij de krant. school doet veel te weinig aan dit soort dingen.

Toch raar

Wat moet iemand anders nou met zijn bril, of wordt hij gepest op school? Dan moeten er heel andere stappen ondernomen worden.
Of is het misschien zo dat die bril ergens tussen gevallen kan zijn.

Gr. Poezie.

annemir

annemir

13-10-2010 om 10:00 Topicstarter

Gevonden

het is idd gewoon een pesterijtje geweest. nou ja gewoon, ik vind het absoluut neit fijn met een bril.

ik heb de sleutel van de gymzaal gevraagd om te zoeken. en daar heb ik hem gevonden, verstopt.

juf gaat in de klas net doen of hij er nog niet is. de betreffende groep jongens mag niet buitenspelen tot boven water is wie het gedaan heeft vandaag.
of je erachter komt?

toch zat het me hoog. het is niet het eerste wat weg raakt. sommige kinderen zijn echt heel naar

koentje

koentje

13-10-2010 om 10:22

Nee annmir,

sommige kinderen DOEN naar.... en hebben daar uiteenlopende redenen voor.

Fijn in elk geval dat zijn bril weer terecht is, want dat is heel vervelend kan ik me zo voorstellen. Ik hoop inderdaad dat ze de dader boven tafel krijgen en ben erg benieuwd hoe ze hem dat laten goedmaken!!

Laat je dat nog even weten?

vlinder72

vlinder72

13-10-2010 om 10:31

Niet buitenspelen

Fijn dat de bril terug is.

Dus een of twee jongens hebben waarschijnlijk de bril verstopt. En nu mag niemand meer buiten spelen tot deze jongen(s) zelf opbiechten dat zij het gedaan hebben of iemand anders klikt.

Gevoelsmatig zit dat mij ook niet echt lekker. Ik zou dat als kind echt vreselijk gevonden hebben. Alleen al het idee dat de juf zelfs maar zou kunnen denken dat ik zoiets gedaan zou hebben.

koentje

koentje

13-10-2010 om 10:53

Wat bedoel je vlinder...

zouden ze dat niet moeten doen dan?
Ik denk dat het heel goed is om erop aan te dringen dat de dader zich bekend maakt of wordt. Want dat is een boodschap, een hele belangrijke;'ALS JE PEST OP DEZE SCHOOL KOM JE ER NIET GEMAKKELIJK VAN Af!'

vlinder72

vlinder72

13-10-2010 om 11:14

Koentje

Ik ben het er ook mee eens dat pesten absoluut niet mag. Maar ik vind het niet terecht om een hele klas te straffen voor de acties van één (of meer) kinderen.

Stel nou dat je echt niet weet wie die bril verstopt heeft. Is het dan redelijk dat jij ook niet buiten mag spelen?

Ik weet ook niet wat dan wel de juiste oplossing is maar het straffen van alle jongens zit mij niet lekker.

Stel nou: de dader zegt niet (wil waarschijnlijk geen gezichtsverlies). Moet iemand dan gaan klikken? En als het betreffende kind dan blijft ontkennen?

Bovendien heeft Annemir nog niet gezegd of haar zoon altijd gepest wordt. In dat geval is er meer aan de hand en dat los je ook niet op deze manier op. Of dat het een eenmalige, volledig misplaatste "grap" was.

annemir

annemir

13-10-2010 om 12:02 Topicstarter

Reaktie

Hoi koentje,
je hebt gelijk, sommige kinderen doen vervelend, excuus
toch zijn het wel altijd dezelfde kinderen die dit soort "geintjes"uithalen.

zoon wordt wel vaker gepest. uiteraard, hij heeft een bril, is zeer slim en iets gezet. reden genoeg voor kinderen toch?
maar niet meer dan andere kinderen hoor, het neemt geen rare vormen aan.

ik vind het ook moeilijk, wat is een goede straf?

ik heb het idee aan juf gegeven zoals pelle zei: doos neerzetten, iedereen een briefje geven en weggaan. laat ze maar hun naam in de doos doen, dan is het klaar.

Wél iedereen binnen laten blijven..

Er zijn er altijd bij die het zelf niet hebben gedaan, maar er wel meer vanaf weten. Daarnaast zullen de daders toch echt wel door de anderen op hun vingers worden getikt als ze de straf de heftig vinden of te lang vinden duren. Pesten mag niet, dat moet tot IEDEREEN goed doordringen.

Gr. Poezie.

Fatima

Fatima

13-10-2010 om 13:31

Iedereen binnen blijven?

Iedereen binnen blijven heeft absoluut geen zin. De hele klas wordt zo boos op diegeen die het gedaan heeft dat diegeen zich nooit bekend zal maken.

Ik vind een hele klas straffen om wat 1 kind gedaan heeft belachelijk. Het lost niets op en kinderen zullen er echt niet om stoppen om elkaar te pesten. Het kan nog wel erger worden ook.

koentje

koentje

13-10-2010 om 14:08

Ja,

de kinderen die iets weten moeten hun klasgenoot verlinken. Zo leren ze dat ze dit soort gedrag helemaal nooit moeten ondersteunen!

Nasha 1st

Nasha 1st

13-10-2010 om 14:33

Dubbel

want klikken mag ook niet....vind dit soort dillema's altijd heel lastig...

cqcq

cqcq

13-10-2010 om 14:39

Klikken mag niet verkeerde instelling

Het idee dat klikken niet mag vind ik een absolute verkeerde generalisatie om te leren aan kinderen. Hier probeer ik kinderen te leren dat klikken niet mag in geval van ondeugende dingen die niet gevaarlijk zijn en waar niemand last van heeft. Een bril verstoppen hoort absoluut niet in die categorie, en hoort dus wat mij betreft bij 'klikken mag wel'.

annemir

annemir

13-10-2010 om 15:56 Topicstarter

Reaktie

hoi,
pelle nee ik weet dat jouw idee anders was,maar de bril was al terecht dus dat kon niet meer. dit leek me ook goed.
het heeft niets opgeleverd. juf liet ze binnen zitten, maar na 10 minuten toch naar buiten gaan. niemand gaf het toe.
ze heeft wel gezegd dat degene dus absoluut niet te vertrouwen is en dat dat haar zeer teleursteld.
wat kan je nog meer doen? als de bril niet terecht was had ik verder actie ondernomen

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

13-10-2010 om 16:23

Flauw..

Flauw van die kids, maar ook wel 'n flauwe straf van de juf.

Mijn oudste heeft ook een bril maar die gaat, samen met alle horloges en andere waardevolle spullen, in een bakje bij de gymleerkracht. Je levert ze bij hem in en je haalt ze bij hem weer op.

Je kan er altijd voor kiezen om je kind zonder horloge of ketting naar school te doen, maar 'n bril moet gewoon elke dag mee. Natuurlijk is hij zelf voor een deel verantwoordelijk voor z'n bril, maar op het moment dat hij moet gymmen of douchen kan hij hem moeilijk in de gaten houden. En op dat moment moet de school dus zorgen voor een manier waarop zijn bril veilig kan worden opgeborgen.

annemir

annemir

13-10-2010 om 16:52 Topicstarter

Inleveren

die afspraak hebben we nu ook gemaakt idd, dat juf hem bij haar houdt in haar laatje.

middelste zoon had twee jaar geleden per ongeluk zijn telefoon mee naar school. zat nog in zijn zak van buitenspelen.
hij vroeg aan juf wat te doen, die bewaarde hem op haar bureau.
toen werd hij daar gestolen in de pauze.
reaktie school? een telefoon hoort niet mee.
nee, natuurlijk niet. maar bij juf notabene! ik heb er verder geen werk van gemaakt,maar een bril is toch anders.

overigens was dat met een andere directie, toen ging er nog veel meer fout.

fladder

fladder

13-10-2010 om 17:45

Off topic

In de klas van mijn zoon was iets vervelends gebeurd, ja, echt iets ernstigs. Probleem was, dat ik op het schoolplein stond te wachten want we moesten direct door naar een dokter. Ik kon op mijn kop staan maar kreeg mijn kind niet mee. Vervolgens kwam ik te laat bij de dokter en kreeg daarvoor een rekening (want niet 24 uur vantevoren afgezegd). Een heel gedonder allemaal.
Ik ben er helemaal mee eens dat de dader gevonden moet worden, maar dat kan ook tijdens schooltijd. Allemaal zitten met de armen over elkaar en we gaan niet eerder iets leuks doen (gym, tekenen, whatever). En als we het er vandaag niet uitkrijgen, gaan we morgen om half negen verder met armen over elkaar.
Ook heel sneu voor de kinderen die er echt niet bij betrokken zijn, maar de ernst van de zaak (pesten, dure spullen verbergen) brengt dat wel met zich mee. Maar dan zonder dat de tijd ná school daarmee in het gedrang komt.
Voor mij was het een vervelende financiële strop, anderen zitten met clubjes en dat soort dingen. En in dit geval zaten sommigen ook met taxibusjes die geïrriteerd wegreden en dachten "zoek het maar uit".

annemir

annemir

13-10-2010 om 21:20 Topicstarter

Precies

hoi
pelle geheel mee eens. maar ja, ik de stommerd had de bril al gevonden

fladder na schooltijd vind ik absoluut niet kunnen idd. dit was buitenspelen in schooltijd

annemir

annemir

14-10-2010 om 11:49 Topicstarter

Omdat

omdat pelle de bril al terecht was.
dus je kon niet een doos neerzetten zodat iemand hem er anoniem in kon doen,want we hadden hem al.

Sancy

Sancy

14-10-2010 om 12:05

Beter

ware geweest dat de juf op de gang was gaan staan en 1 voor 1 de kinderen even naar haar toe gingen. Zo had de dader zich kunnen melden zonder dat de klas getuige ervan was geweest.

koentje

koentje

14-10-2010 om 12:15

Precies

ik zat ook te denken aan een maatregel waarbij alle kinderen 1 voor 1 bij de juf mosten komen en ze een voor de een vraag hadden moeten beantwoorden. Dan moet een kind wel glashard kunnen liegen wil het nog niet uitkomen...

annemir

annemir

14-10-2010 om 20:54 Topicstarter

Zucht 2

hoi,
er is ook geen doos neergezet. het was maar een idee van mij dat met die briefjes, een hersenspinsel....

koentje en sancy, precies, dat vind ik ook.

maar ja, ik kan niet alles beinvloeden wat juf doet. dit is waar ze voor koos en helaas kan ik daar niet veel meer aan doen

annemir

annemir

14-10-2010 om 22:16 Topicstarter

Neehooor

neehoor pelle dat is niet gebeurd. jouw idee was goed, maar hij was al terecht. en toen dacht ik dit. nog verder helemaal niet overnagedacht.

weet je, dit soort dingen zijn gewoon heel lastig. je wil de hele groep niet straffen,maar wat dan?
ik vind dat juf hier veel te makkelijk mee is geweest,maar zij was denk ik ook blij dat hij terecht was.

Pelle (totaal ot sorry ayla)

Zo onthoud je het: je zet de trema op de plek waar de uitspraak verandert: [cre-jéért], dus: creëert.
Zoals jij het schreef, klonk het als: [cré-jert] (met nadruk op 1e lettergreep).

O jee o jee

Sorry Annemir bedoel ik. Géén idee waarom, maar ik haal jullie namen wel es door elkaar.

Rosase

Rosase

15-10-2010 om 16:04

Huh (ook ot)

Spellingschecker????

Die heb ik hier niet? Hoe doe je dat?

Rosase

Rosase

15-10-2010 om 16:06

En nu on topic

Ik vond het doosidee nog niet zo heel erg gek hoor. Maar dan had de dader niet zijn naam op het briefje moeten zetten maar de locatie waar de bril was.

Uiteindelijk is de echte oplossing natuurlijk dat voorkomen wordt dat het kan gebeuren. Al vind ik het ook te gek voor woorden dat dat nodig is. Ze hebben gewoon van elkaars spullen af te blijven!

annemir

annemir

15-10-2010 om 20:08 Topicstarter

Voorkomen

ja, maar juist dat voorkomen is het lastige.
oke, bril wordt nu aan juf gegeven. wat is het volgende keer?
jas, tas, huiswerk?
laten ze gewoon van elkaars spullen afblijven!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.