Evelien
28-10-2010 om 08:40
Betalen voor plus-klas?
Ons kind mag plus-klas gaan doen. Vooralsnog tot de kerst 6 weken 1 uur per week. Kosten: Eur 20....
Wat vinden jullie daarvan?
M Lavell
28-10-2010 om 08:53
Aan wie?
Van wie mag kind naar de plusklas, waar is dat, aan wie moet er betaald worden en waar voor?
Groet,
Miriam Lavell
Evelien
28-10-2010 om 09:13
Miriam
De school (juf of meester en zorgcoordinator) heeft de pluskinderen uitgekozen/uitgenodigd. De pluslessen zijn in school. De pluslessen worden door een ingehuurde kracht (dus niet juf of meester die in dienst van school is) gegeven (heeft school voor gekozen, er is geen keuze uit diverse lessen voor pluskinderen) en het geld moet in eerste instantie aan school worden betaald maar komt (vermoedelijk) geheel of grotendeels aan de ingehuurde kracht ten goede.
Argument is dat een of andere Delta-subsidie af is gelopen (daar konden die lessen voorgaande jaren uit betaald worden).
NB Zorgkinderen (onderkant van de klas) krijgen (vanzelfsprekend) ook extra aandacht (en naar ik vermoed veel meer uren of in kleinere groepjes dan de pluskinderen) - zonder extra betaling door de ouders...
M Lavell
28-10-2010 om 09:49
Vrijwillige bijdrage
Dus deze opzet is redelijk nieuw begrijp ik?
De inspectie is een tijdje op jacht geweest naar dit soort constructies en noemde het toen leerplichtverzuim. Er is zelfs een ouder vervolgd en veroordeeld in 2007.
Maar waterdicht is die jacht niet. Op bijvoorbeeld Vrije Scholen is het doodnormaal dat er lessen gegeven worden door extern ingehuurden, waarvoor extra betaald wordt (muziek, creatieve vakken). Daar hoor je nooit een overheidsdienaar over klagen.
In feite past wat je school doet in die constructie.
Moet je betalen? Nee. De lessen vallen onder de leerplicht. In dat geval is een bijdrage altijd vrijwillig.
Kan de school je kind de plusklas weigeren als je niet betaalt? Dat hangt ervan af. Als de plusklas in het gewone leerlingzorgprogramma is opgenomen, dan kan dat niet. Jouw kind komt dan naar de regels van de school zelf in aanmerking voor die lessen. En daar lijkt het op, want niet jij maar de leerkracht en de zorgcoördinator hebben je kind geselecteerd.
Mag de school een wachtlijst maken om de kosten te drukken? Ja. Dat is bij zorgleerlingen heel gebruikelijk. Er is een vast budget voor zorg. Als het op is, dan moeten leerlingen wachten op zorg tot er weer geld is.
"Zorgkinderen (onderkant van de klas) krijgen (vanzelfsprekend) ook extra aandacht (en naar ik vermoed veel meer uren of in kleinere groepjes dan de pluskinderen) - zonder extra betaling door de ouders..."
Dit is een slecht argument. In werkelijkheid is het zo eenvoudig niet en krijgen heel veel lln helemaal geen zorg, of veel minder dan ze nodig hebben omdat er geen budget is.
"Argument is dat een of andere Delta-subsidie af is gelopen (daar konden die lessen voorgaande jaren uit betaald worden)."
Strikt genomen is dat jouw probleem niet. De school vindt het kennelijk noodzakelijk om aparte lessen voor plusleerlingen op deze manier te organiseren. De school moet daar zelf geld voor regelen. Dat mag door ouders om een vrijwillige bijdrage te vragen. Zie de Vrije Scholen.
Je hoeft niet te betalen. Het is een vrijwillige bijdrage.
Als je niet wil betalen (principieel) dan kun je betalingsverzoeken gewoon negeren. Laat die leerkracht je kind lekker naar die plusklas sturen en sla geen acht op de betalingsverzoeken.
Je mag niet gedwongen worden een overeenkomst te tekenen. Teken dus ook niks.
Maar dan, je eigenlijke vraag misschien wel: mag de school op een nogal dwingende manier geld uit de zakken van ouders troggelen? Dat is onfatsoenlijk. Maar het is niet strafbaar en het gebeurt zodoende ook volop.
Groet,
Miriam Lavell
Evelien
28-10-2010 om 12:03
Drukmiddel...
Miriam,
Dank voor je toelichting. Hoe weet jij dit allemaal?
Maar overigens: het risico is dat ze de betaling toch als drukmiddel gebruiken. Zeggen ze gewoon: volgende keer (na de 6 lessen, daar kunnen ze hem als ik jou begrijp niet uitgooien) selecteren we hem niet als we geen betaling krijgen.
En wij willen (natuurlijk) wel dat hij in de plus-klas mee kan draaien..
M Lavell
28-10-2010 om 15:48
Archief
"Dank voor je toelichting. Hoe weet jij dit allemaal"
Tja, ik ben al heel lang moeder ![]()
Zie ook het archief. Jouw probleem komt in vele variaties heel vaak voor. Zie het archief. Of hierboven het draadje van aagje over de ouderbijdrage. Tarole kreeg net een factuur voor € 560 euro.
"Zeggen ze gewoon: volgende keer (na de 6 lessen, daar kunnen ze hem als ik jou begrijp niet uitgooien) selecteren we hem niet als we geen betaling krijgen. "
Ja, dat kan. Zorg dat je dat dan op schrift krijgt, dan kun je alsnog toelating eisen via een kort geding rechter.
Meestal betalen ouders gewoon onder het motto 'wat is nou 20 euro'. En dat kan ook. De keus is aan jou.
Groet,
Miriam Lavell
ijsvogeltje
28-10-2010 om 16:54
Evelien
"Wat vinden jullie daarvan?"
Ik zou het er graag voor over hebben!
Natuurlijk kun je hier principieel naar kunnen kijken (is je goed recht). Je kunt ook denken: mooi dat er eindelijk zoiets is, en als dat 20 euro moet kosten, dan moet dat maar. Aan jou de keuze, dat zei Miriam ook al.
Ik heb hier op school al een paar keer gezegd: als geld het obstakel is om mijn kind uitdagender werk te geven, zeg het alsjeblieft, dan kopen wij wel dat boek of die methode. Ik heb gemerkt dat leerkrachten en IB'ers soms een beetje 'vastzitten' door het gebrek aan financiële ruimte. Voor wat nieuwe SLO-routeboekjes bijvoorbeeld (voor het compacten) bleek even geen geld beschikbaar, dus moest de IB'er de methode gaan lenen op een andere school en alles kopiëren. Ik snap wel dat zo'n financieel beleid op school niet stimulerend is voor een IB'er.
Ik ga dus niet principieel met dit soort dingen om, maar meer korte-termijn-constructief. Daar is zoon denk ik meest mee geholpen. We hebben trouwens - ondanks ons aanbod - nog nooit concreet het verzoek gekregen om financieel bij te dragen. Wel hebben we een atlas/encyclopedie gekocht die zoon op school heeft om zo nodig de tijd 'te doden'. Zijn ze op school ook erg blij mee
(en zoon ook)
kakelot
28-10-2010 om 21:58
Principes zijn leuk
maar je moet natuurlijk wel kijken wat je ermee wint als je je er erg strak aan vasthoudt. Ik zou toch voor die luizige 20 euro mijn kind echt die plusklas niet onthouden hoor.
Bovendien kosten plusklassen nou eenmaal geld, en hoe je het ook wendt of keert maar voor dit soort dingen is nou eenmaal meestal geen potje beschikbaar. Dat kun je oneerlijk vinden maar daar help je je kind niet mee.
Overigens is bij ons de plusklas wel gratis, al is er dan geen budget voor. Klinkt heel nobel allemaal, maar moeders kan dus wel naar de winkel rennen voor een filmcamera (dochter wil een film maken bij wijze van plusproject en school heeft natuurlijk geen apparatuur). Maar ik ben al lang blij dat ze eindelijk ergens enthousiast voor is, en dat kinderen geld kosten heb ik me al lang bij neergelegd 
ayla
29-10-2010 om 08:50
Ach
Ik ben het met ijsvogeltje en kakelot eens, wees blij dat er een plusklas voorziening is, dat je kind er aan mag deelnemen en ach dat het dan 20 euro per maand kost, daar zou ik het voor doen. Wij hebben vorig jaar gedacht aan een externe plusklas, die kost 50 euro per uur.
M Lavell
29-10-2010 om 09:28
Ouders zijn dader
De reden dat de Inspectie in 2007 samen met de LPA's tot vervolging van _ouders_ die hun kind naar een betaalde plusklas stuurde is overgegaan is de volgende:
*Ouders willen het beste voor hun kind en die willen daar best voor betalen.
*Scholen willen het goedkooptste en verder is zo'n plusklas een fijn marketing instrument: het trekt klanten.
*Het onderwijs dat tijdens die lessen gegeven wordt, is niet te controleren door de Inspectie.
*Juridisch is het vrij eenvoudig: lessen waarvoor betaald moet worden vallen niet onder de leerplicht. Wie het eigen kind dit soort lessen laat volgen, is zodoende te vervolgen wegens leerplichtverzuim.
*Ouders zijn door hun bereidwilligheid, maar natuurlijk vooral om het feit dat zij wel te vervolgen zijn en scholen niet, makkelijk tot dader aan te wijzen.
Moet je blij zijn met een plusklas onder deze constructie?
Ik zou er niet blij mee zijn.
Zoek uit wat er in het Zorgplan van de school en het samenwerkingsverband staat over leerlingenzorg aan leerlingen die vooruit zijn. Dat zijn de voorwaarden waaraan de school moet voldoen. Het zijn precies hetzelfde soort voorwaarden voor llnzorg aan zwakke lln. De kosten voor dit soort zorg wordt door de scholen zelf betaald. Er komt geen overheidsgeld aan te pas.
Het is scholen toegestaan om te vinden dat er voor leerlingen die vooruit zijn geen leerlingenzorg nodig is. Scholen kunnen niet én beweren dat er voor dat soort lln wel zorg nodig is (de meeste scholen doen dat inmiddels) én er geen geld (of tijd of ruimte) voor vrij maken.
Kakelot:"maar je moet natuurlijk wel kijken wat je ermee wint als je je er erg strak aan vasthoudt."
In het geval dat een school zelf aangeeft dat llnzorg nodig is voor een lln, dan is met niet betalen te winnen dat de school het zelf moet betalen. De school die het kind om het niet betalen uit de les houdt, kan via de kort geding rechter gedwongen worden de lln toch toe te laten. Dat win je.
"Bovendien kosten plusklassen nou eenmaal geld, en hoe je het ook wendt of keert maar voor dit soort dingen is nou eenmaal meestal geen potje beschikbaar. "
Waarmee je doet alsof dat geld van een externe bron zou moeten komen. Is niet zo. Er is geld bij de meeste scholen www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl. Dit soort voorzieningen moeten ze zelf betalen.
ayla:"Wij hebben vorig jaar gedacht aan een externe plusklas, die kost 50 euro per uur. "
Als je dan al zo nobel wilt zijn om jouw kind op geen enkele manier te laten drukken op de schoolbegroting, is dat een prima oplossing. Buiten school. Buiten schooltijd ook.
Overigens is er niks mis met het van thuis meegeven van boeken of middelen waarmee kind op school niet ingevulde tijd mee door kan brengen. Die spullen zijn al van jou. Net als de lunchbox en de melkbeker.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
29-10-2010 om 10:03
Leerplan
"Hier verzorgt een middelbare school de plusklas met wiskundelessen onder schooltijd."
En als dat dan het geval is: hoe is de aansluiting met het vervolgonderwijs geregeld? Krijgen deze kinderen vrijstelling voor het volgen van wiskunde (hebben ze al gehad), of verhuist het vervelen zich van verveling in het bo naar verveling en (te veel) herhaling in het vo?
Groet,
Miriam Lavell
ayla
29-10-2010 om 10:14
Geen rekenen en geen taal
Volgens mij is het idée bij onze plusklas juist dat ze niet zomaar schoolwerk, maar juist andere onderwerpen. Filosofiespellen, voorbereiden voor de kangoeroewedstrijd, werkstukken maken, presentaties maken maar ook met elkaar praten over verschillende onderwerpen. Ik denk dat als het alleen maar meer rekenen en taal zou zijn dochter niet heel blij zou zijn met de plusklas. De plusklas wordt hier trouwens verzorgd door een vaste leerkracht die de HB kinderen ook buiten de plusklas extra begeleidt.
Fiorucci
29-10-2010 om 11:50
Hier...
Hier een plusklas (4 kinders) die begeleid wordt door de IB'er,twee uurtjes per week. Net begonnen, nieuw hier op school. Ze hebben de afgelopen vier weken heel veel geleerd over de noord en zuidpool, en maken nu een
eindwerkstuk daarover, een soort muurkrant. Verdieping in taal en rekenen vindt gewoon in de klas plaats.
Groetjes, Fiorucci
blauwtje
29-10-2010 om 15:16
Even in perspectief
Evelien, waar doe je die plusklas voor? Doen jullie het omdat het kan of heeft je zoon tekort aan het normale aanbod. Zo ja, hoeveel scheelt het dan dat hij in die plusklas kan meedraaien? Lost dat het probleem op voor je zoon? Hoeveel denk je dat de schade later is als hij nu faalangst en/of gebrekkige leerstrategieën opdoet die zijn verdiencapaciteit aantasten? Of is dat allemaal apekool en mankeert er niets aan je zoon met of zonder plusklas?
Om onderwijs passend te krijgen moeten veel ouders een IQ test incl advies voor school van algauw 1200 euro betalen, vervolgens zoals ayla ook al aandraagt 100en euro's per maand neerleggen voor privé-plusklassen.. om nog maar te zwijgen van extra therapie omdat je kind door school van de wal in de sloot geholpen wordt. En extra clubjes en activiteiten buiten schooltijd om het kind een beetje op peil te houden, zijn interesses te voeden en zijn drijfveren te beschermen tot het godbetert ergens op de universiteit oid eindelijk eens zijn eigen ding in zijn eigen tempo op zijn eigen niveau kan doen.
Kost allemaal veel meer dan 20 euro.
Mijn oudste heeft nu weer een leraar die het wiel zelf gaat uitvinden en al het pluswerk en compacten heeft opgeschort tot na de herfstvakantie (nu nog steeds niet begonnen) en mijn zoon krijgt alleen nog maar meer van hetzelfde, wat hij allang kan dromen... vervolgens weer slechte cijfers voor slordigheidfoutjes dus ik zit te wachten op het oordeel "niet klaar voor pluswerk...."
Je snapt, ik zou dus 200 euro over hebben per maand voor passend onderwijs. Mocht je zoon werkelijk iets opschieten met die plusklas dan is 20 euro een lachertje in vermeden kosten op andere punten.
Maar, nogmaals, ik laat het open, misschien heeft je zoon die hele plusklas niet nodig en kan jij mooi iets nuttigers doen met die 20 euro?
Fiorucci
30-10-2010 om 13:01
Hier
Het is hier onder schooltijd, ongeveer twee uur per week. Uiteraard zou ik liever zien dat mijn dochter fulltime meer uitgedaagd wordt, maar het is in ieder geval meer dan voorheen. Ze voelt zich nu wel erkend in het feit dat ze een hoger niveau aankan, alleen dat is al erg fijn voor haar.
Vic
30-10-2010 om 15:35
Hier
Bij ons is de plusklas 2 x 2 uur per week, onder schooltijd en zonder extra betaling. Volgens mij worden er vooral leuke projecten gedaan, dus de meerwaarde zie ik niet zo eigenlijk. Dochter vindt het wel erg leuk (logisch) en is blij dat ze van de saaie rekenlessen af is.
Fiorucci
30-10-2010 om 16:01
Vic
Mijn dochter mag pas naar die klas als haar cijferen af is voor die week..
Fiorucci
Elisa Gemani
30-10-2010 om 16:05
Plusklas
Hier is de Plusklas een ochtend (3,5 uur) onder schooltijd. Er zitten kinderen in van meerdere scholen. Er hoeft ook niet extra voor betaald te worden.
Criterium voor aanname is dat de leerling is getest en een IQ > 130 heeft en er sprake is van lijdensdruk bij het kind en/of handelingsverlegenheid bij de school.
Waarom heeft men deze Plusklas in het leven geroepen:
Hoogbegaafde kinderen moeten onderwijs krijgen dat past bij wat ze vragen.
De Plusklas wil een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteitsverbetering van
onderwijs aan deze kinderen, binnen verschillende vakgebieden.
De Plusklas wil hoogbegaafde kinderen helpen gemotiveerd te blijven.
Dit wordt bereikt door:
* uitdagende lesstof, die buiten het reguliere lespakket valt;
* het bevorderen van autonomie in het leerproces;
* contact met ontwikkelingsgelijken.
Zoon vindt de Plusklas echt hartstikke leuk. Ze doen projecten (leren plannen, werkhouding, verzorging van het werk) gaan twee keer per jaar een uitstapje doen naar een museum, ze leren "leren", omgaan met hb zijn en het hebben van een andere manier van informatie opnemen/verwerken/toepassen en vooral het contact met gelijkgestemden doet zoon erg goed. Hij heeft flink wat nieuwe vriendjes gemaakt in de Plusklas.
Uiteraard krijgt hij ook verdieping/verrijking/verbreding vwb de rest van zijn werk maar de Plusklas is hier zeker een nuttige en leuke aanvulling op de normale lessen.
Okkie
31-10-2010 om 09:53
Niet alleen
Tops: "Ik vind het jammer dat er niet landelijk over dit soort dingen wordt nagedacht zodat er nu verschillende invullingen worden gegeven aan de plusklas. Is het een kwestie van geluk of je kind passend onderwijs krijgt of niet."
Dat geldt niet alleen voor een plusklas (bij mijn oudste is het pas "goedgekomen" op de middelbare school) maar ook voor kinderen met stoornissen als adhd/add/autisme. Dan moet je ook geluk hebben dat je kind passend onderwijs krijgt of niet.
Evelien
31-10-2010 om 14:34
Paar reakties
Dank voor de reakties.
Even een paar reakties op jullie opmerkingen en vragen:
Plus-lessen zijn er bij ons niet voor hb kinderen - daarvoor hebben wij (in school) Leonardo-onderwijs. Het is dus meer bedoeld voor "gewoon" wat slimmere kinderen, kinderen die wat meer uitdaging nodig hebben. Wat ze tijdens dat uur in de les missen moeten ze zelf inhalen, dus geeft al iets meer uitdaging.
Maar ja, een uur per week is weinig, dus inderdaad het is belangrijk dat ze ook tijdens de rest van de week voldoende uitdaging krijgen (verrijking / compacten o.i.d.).
De plus-les wordt tijdens schooltijd gegeven.
Ik denk dat degene die de lessen geeft wel aan de eisen voldoet. Ze ontwikkelt nl. op dat gebiede hele lesprogramma's voor allerlei scholen in Nederland en geeft volgens mij ook les aan de Leonardo-klassen.
Tot slot: Miriam, je zal vast gelijk hebben dat je als je niet betaalt en uitgesloten wordt een kort geding zult winnen. Ik zit alleen niet te wachten op dat soort inspanningen. Kost bovendien ook geld. Is EUR 20 betalen toch simpeler
.
Marjoleine64
31-10-2010 om 14:54
En hier
hebben we ook nog nooit het verzoek gehad te betalen voor de plusklassen. Vanaf groep 5 hebben beide zoons in de plus-groepjes gezeten, waar ze vaak net iets anders te doen kregen dan in de gewone lessen. Een extra werkstuk, veel samenwerken, soms ook een les voorbereiden voor de klas en die les dan ook geven. En in groep 8 is er een VO-school uit de regio die een 8-plus klas aanbiedt aan de top-10% (max. 3 ll per klas), een hele woensdagochtend iedere 2 weken vanaf de herfstvakantie (totaal 16 keer). Echt super, ze doen daar dus dingen die ze niet op de BS krijgen, maar die ze ook niet in de brugklas gaan krijgen want dan vervelen ze zich daar weer. Oudste heeft daar vorig jaar filosofie gehad, Taal-in-ontwikkeling (hoe schrijf ik een goed verhaal), nieuw-grieks, sterrenkunde, presentaties maken en kanjertraining (omdat deze plussers toch allemaal een beetje buitenbeentjes zijn). Jongste gaat dit jaar ook en heeft er veel zin in. Uiteraard doet die school dat ook als visitekaartje voor zichzelf en proberen ze daarmee wat mensen over te halen om te kiezen voor die school. In ons geval werd steeds duidelijker dat we dat dus niet doen, omdat de vestiging dichtbij niet voldoende op VWO-niveau gericht is, en de hoofdvestiging is net zo ver weg als de rest en dan is er zoveel keus dat deze niet meer meetelt.
Marjoleine