Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Begin van pesten?

Het lijkt er op dat mijn oudste zoon door een andere jongen een beetje gepest wordt (groep 3). Deze jongen slaat hem regelmatig tegen zijn hoofd en gooit zijn boeken op de grond. Dit alles als de juf natuurlijk net niet kijkt. Deze jongen zit voor mijn zoon en draait zich dan zomaar om om zoon een pets te geven of zijn spullen op de grond te gooien. Ik weet dat deze jongen in kwestie ook voor andere problemen zorgt en de juf hem slecht aan kan.
Is dit het begin van pesten? Moet ik nu al ingrijpen en hoe? Ik ga in ieder geval met de juf praten, alhoewel ik niet veel er van verwacht. Deze klas zit nl vol met kinderen met orde verstorend gedrag en ik geloof niet dat de juf het allemaal aan kan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

06-03-2010 om 13:15

Ik weet niet wat jij onder pesten verstaat, maar iemand regelmatig tegen zijn hoofd slaan vind ik daar echt wel onder vallen. Ik zou zeker ingrijpen. En dat doe je ook, want praten met juf is stap 1. Vraag haar wat ze eraan gaat doen. Het is heel lastig voor de juf dat de klas vol zit met ordeverstorende kinderen maar daar zal ze dan toch iets aan moeten doen, en zich er zeker niet achter verschuilen. Misschien kan de school ervoor zorgen dat ze op een of andere manier hulp krijgt?

Succes ermee!

koentje

koentje

06-03-2010 om 13:28

Is dit

het begin van pesten?
Nee. Dat is allang begonnen!
Moet je zoon achter hem zitten?

Sharon*

Sharon*

06-03-2010 om 13:52 Topicstarter

Ergens anders zitten

Of zoon achter hem moet zitten? Lijkt me niet nodig. Kan maandag uiteraard vragen of zoon ergens anders kan zitten. Maar dan zal die jongen dit wrs bij een ander kind doen. En deze jongen slaat ook tijdens overblijf enz.
ik ben hier net achter gekomen dat dit speelt. En het speelt kennelijk al een tijdje. Zoon durfde het niet te zeggen omdat hij dan klikt en thuis vertelt hij al heel weinig over school. krijg het er met moeite uit. Deze jongen speelt ook wel eens hier in de buurt bij een vriendje en dan is het ook altijd ellende, dan tuigt hij andere kinderen af (waaronder die van mij).

En Lou, je hebt gelijk de juf kan zich er niet achter verschuilen dat er nogal wat ordeverstoorders in de klas zitten. Maar het schijnt nogal heftig te zijn. Een jongen moest voor straf 5 minuten op de gang zitten en ging toen met tafels en stoelen gooien... En dit is pas groep 3... Dus op het moment dat de juf met deze jongen bezig is, halen anderen ongein uit.

Sharon*

Sharon*

06-03-2010 om 13:56 Topicstarter

Hmmm

terwijl ik dit allemaal een beetje zit te overdenken vraag ik me af of zoon wel op zijn plek is in deze klas. Hij heeft veel last van concentratieproblemen, snel afgeleid. Hij zegt dat hij niet kan werken door de herrie in de klas. Donderdag werd ik door de juf binnengehaald omdat zoon de hele dag niks gedaan had. Zoon zei dat het door de herrie kwam. Maar omdat zoon geen werkjes deed mocht hij (voor straf) van zijn juf ook niet knutselen en tv kijken. Of dat de oplossing is?

Lou

Lou

06-03-2010 om 14:10

Ook hmmm

Ik kan me je vraag goed voorstellen, of hij wel op zijn plek is in deze klas. Ik vind de juf, wat je van haar verteld, merkwaardig optreden. Wat doet ze met de opmerking van je zoon dat er te veel herrie is in de klas om zich te concentreren? Ze geeft hem straf. Het zou mijn methode niet zijn, laat ik het netjes zeggen. Of welnee, laat ik het helemaal niet netjes zeggen: juf is niet goed bezig zo.

Bastet

Bastet

06-03-2010 om 14:41

Als dat zo is...

Als die juf het allemaal niet aankan,lijkt me een gesprek met de directie zinvoller.Dit gaat ten koste van de kinderen,en kan echt niet!!
Bastet

Sharon*

Sharon*

06-03-2010 om 17:26 Topicstarter

Directie

Ik was niet duidelijk in mijn bericht. Zoon had pas thuis aan mij verteld dat hij niets gedaan had omdat er zo veel herrie in de klas was. Tegen de juf had hij niks gezegd. Zoon is ook heel snel afgeleid en kan zich heel slecht concentreren maar dat is weer een ander verhaal.

Naar de directie stappen is ook een overweging. Nou weet ik dat er andere ouders zijn die dit al gedaan hebben. Het schijnt zo te zijn dat het wel vaker uit de hand loopt en dat ook andere kinderen er onder lijden dat ze niet genoeg aandacht krijgen omdat alle aandacht gaat naar de kinderen met probleem gedrag. Het schijnt te zijn dat de directie hier (nog?) niks mee gedaan heeft. Maar dat zal mij er niet van weerhouden om ook naar de directeur te stappen.
Ik ben eerlijk gezegd bang dat als het zo door gaat met deze klas het nog meer uit de hand zal lopen en dat mijn zoon en andere kinderen daar de dupe van zullen worden.
Maar ik houd dit in de gaten met deze jongen die het op zoon voorzien heeft en ga maandag een gesprek aan met zijn juf.

Pfff, alsof ik niet al genoeg aan mijn hoofd heb, zei ik vol zelfmedelijden

even zo

even zo

08-03-2010 om 11:18

Andere school?

is dit niet een optie?

Sharon*

Sharon*

08-03-2010 om 12:47 Topicstarter

Even zo

Een andere school sluit ik zeker niet uit. Alleen zijn 2 andere scholen die dichtbij zijn ook geen optie. Dan wordt het een andere school wat niet op loopafstand is. Dat wordt dan wel meer gedoe, maar is mogelijk.
Ik heb wel vanmorgen gehoord dat 1 jongen (die met tafels en stoelen gooit) naar het Speciaal Onderwijs gaat. Ik hoop het, ook voor deze jongen, want voor hem is dit ook niet leuk.
Vanmiddag heb ik een gesprek met de juf. ben benieuwd

Sharon*

Sharon*

10-03-2010 om 09:07 Topicstarter

Gesprek gehad

met zijn juf. Het blijkt dat er een jongen in de klas zit die ook nogal gefrustreerd kan raken en woedeuitbarstingen krijgt. Hij gaat dan om zich heen slaan en gooit spullen op de grond. Het is dus niet tegen zoon gericht, hij zit er in de buurt en is een toevallige slachtoffer. Althans dat is de lezing van de juf. ik vind het erg moeilijk om uit zoon te krijgen wat er nou precies aan de hand is. Maar vooralsnog lijkt het niet op bewust pesten en dat lucht me erg op.
Maar ik vind wel dat er erg veel kinderen in de klas zitten met heftig ordeverstorend gedrag en dat baart me wel zorgen. Ik hoop dat dat aangepakt wordt.

Paal

Paal

15-03-2010 om 09:57

Is dat een excuus?

Sorry, maar ik vind het wel heel gemakkelijk van juf om zich hier achter te verschuilen. En niet alleen van juf, ook van de directie. Het is niet alleen jouw zoon die er last van heeft, maar de hele groep! Was bij zoon ook lang zo in de klas. Van alles werd er uit de kast gehaald om deze jongen op school te houden. (Het was een troetel kind van de IB'er) Uiteindelijk is hij na groep 7 eraf gegaan, richting speciaal onderwijs. Voelt hij zich veel beter. Ja duh, de rest van de groep kreeg het niet meer voor elkaar om een groep te worden.

reina

reina

15-03-2010 om 13:17

Paal

Dat is geen excuus, dat is vertellen wat er aan de hand is. De kans is groot dat er al iets aan gedaan wordt, maar daar hoeven andere ouders niets van te weten.

Paal

Paal

15-03-2010 om 14:55

Je hebt gelijk

daar hoeven andere ouders ook niets van te weten. Het helpt wel als juf aangeeft dat ze er mee bezig zijn.

Sharon*

Sharon*

15-03-2010 om 15:51 Topicstarter

Geen excuus

Het is inderdaad geen excuus, ben alleen wel heel blij dat er geen sprake is van pesten.
Ik heb gehoord dat ze er mee bezig zijn, niet alleen met deze jongen maar ook met de andere kinderen met moeilijkheden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.