Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even anoniem

even anoniem

11-06-2009 om 22:07

Artikel in de krant over een juf: wat vinden jullie ervan?

Op de site van Alphen CC en Leidsch Dagblad staat het volgende artikel:

Juf bindt kinderen vast

Op de Alphense Montessorischool heeft een juf twee kinderen vastgebonden op hun stoel. De lerares mag daarom niet meer fulltime voor de klas staan.

De leerkracht geeft les aan groep 3, 4 en 5, zo’n dertig kinderen. Sinds oktober vorig jaar stromen de klachten over de juf binnen. ,,Ze schreeuwt en scheldt tegen de kinderen en kleineert ze’’, schrijft Carola Rijnierse in een brandbrief. Carola’s zoontje (7) zat ook in de klas van de betreffende juf. Inmiddels zit hij op een andere school. ,,Mijn kind had last van nachtmerries en huilbuien. Nu hij daar weg is niet meer.’’

Volgens Carola mag een kind van de juf maar één keer per dag plassen. En wanneer de leerlingen niet stil kunnen zitten moeten zij de hele dag staan. Straftijd wordt van de eetpauze afgehaald zodat kinderen niet meer kunnen eten.

Sarah Wilson, directeur van de school, erkent dat er problemen zijn. ,,De juf heeft een assessment gekregen om te kijken of ze bekwaam is als docent. Daaruit bleek dat ze geschikt is. Maar er zijn wel enkele aandachtspunten, daar wordt nu aan gewerkt.’’ De juf staat nog steeds een paar dagen voor de klas. De rest van de dagen zit ze thuis. ,,De werknemer in kwestie krijgt externe begeleiding. Als zij voor september niet voldoet aan de gestelde doelen, gaat de ontslagprocedure in.’’ Volgens de directrice hebben veel ouders emotioneel gereageerd op de kwestie, maar wordt het probleem ook groter gemaakt dan het is. ,,Tuurlijk, een kind vastbinden met wol en een veterstrikje kan niet. Maar de andere aantijgingen hebben wij niet kunnen bewijzen.’’ Twee leerlingen zijn dit schooljaar van school gehaald.

Wat vinden jullie ervan en wat zou je doen als je kind hier op school zat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Speurneus

Speurneus

12-06-2009 om 01:02

Hier zo'n meester

Mijn zoon zit bij zo'n meester. Tijdje geleden heb ik hierover gepost samen met nog iemand wiens dochter bij zo'n juf zat. Beide kinderen in groep 7. Het meisje is intussen van school veranderd. Met zoon probeer ik het uit te zingen met name omdat hij zo'n leuke klas heeft met veel vrienden (met wie hij graag in groep 8 op kamp wil enzo) en het pas vanaf begin april begon te spelen, dan ben je al zover in het schooljaar en komen er nog zoveel vakanties en vrije dagen aan. Zijn meester geeft dan nog net geen lijfstraffen gelukkig maar schreeuwen, schelden, vloeken en heel hard op de tafel slaan wel. Dit resulteerde ook bij mijn zoon in huilen en hij maakte een depressieve indruk (heel onaardig tegen zijn vrienden, tegen ons en zeggen dat hij geen leuk leven had). We hebben het bij de directeur aangekaart en gesprekken gehad met zijn meester en (duo)juf. Dit haalt niets uit, overal wordt gereageerd alsof ze het voor het eerst horen, terwijl ik inmiddels begrepen dat hij al 30! jaar zo doet (vader van vriendinnetje van dochter heeft hem gehad) en ook van ouders heb gehoord die voorgaande jaren al meerdere malen hebben geklaagd. Regelmatig schuift de directeur aan in de klas, de IB'er of een externe persoon. Dan doet de meester natuurlijk niet zo. Blijkbaar is het binnen het onderwijs heel moeilijk om van een slecht functionerende werknemer af te komen. Geldt het recht van een werknemer zwaarder dan dat van 30 kinderen. Als kinderen zo depressief zouden worden van de situatie thuis durf ik te wedden dat de kinderbescherming langs komt, maar op school mogen ze aan dergelijke mensen bloot gesteld worden. De enige optie die je als ouder hebt is het kind van school halen. Inmiddels is zoon ("gelukkig")een tijd ziek geweest en is het schooljaar bijna om. Het helpt nu ook dat ik hem geloof en samen met hem grapjes over de meester maak. Dan vertelt hij dat de meester heeft gezegd, dat je heel goed moet leren omdat je dan tenminste een baan kan krijgen die je echt leuk vindt. Dan vraag ik aan mijn zoon of hij toen niet zei "Oh dan hebt u zeker niet zo goed geleerd" en dan ligt hij in de deuk. In het begin probeerde ik hem te overtuigen dat het misschien wel mee viel en of hij het niet verkeerd begrepen had etc of dat hij maar even moest doorzetten, je hebt nu eenmaal het ene jaar een leukere meester/juf dan het andere. Ik zit nu wel in dubio wat ik met mijn dochter moet, die gaat komend jaar naar groep 7 en ik ben toch wel erg bang dat ze dezelfde meester krijgt. De directeur houdt niet zo van klagers en die probeert ze wel terug te pakken. Ik wil haar eigenlijk gelijk van school halen dan, maar mijn man is nog niet overtuigd.

Wolkje

Wolkje

12-06-2009 om 08:54

Je vraag

'wat zou je doen als je kind hier op school zat?'
Ik zou heel erg goed op gaan letten. Mijn kind zou zeker niet bij zo'n juf in de klas komen. Ik vind dat een reden om van school te wisselen. En het is daarnaast nog heel goed mogelijk dat de grens van het toelaatbare gedrag van leerkrachten op deze school vaker wordt overschreden. De sussende woorden van de directie vind ik zeer verontrustend. Ik zou mij blijvend afvragen of de sfeer op deze school nog wel kindvriendelijk genoeg is.
Onze zoon is zeer beschadigd geraakt door een dysfunctionele juf. Dat heeft een enorme impact op zijn zelfbeeld gehad. Nu, ruim een jaar later, is het nog niet helemaal zoals het was.
Kinderen zijn kwetsbaar en weerloos in de klas. Ze verdienen bescherming.

even zo

even zo

12-06-2009 om 12:36

Tja

Ik heb wel een beetje leedvermaak. Op de betreffende school zitten namelijk wel een aantal kinderen die van "onze' school af zijn gegaan omdat het op de betreffende montessorischool veel beter zou zijn.

Schreeuwen, schelden, kleineren vind ik overigens niet acceptabel. De andere genoemde dingen vind ik lastiger om te beoordelen. msischien is er wel een specifiek kind dat het leuk vindt om elk half uur naar het toilet te lopen?
Zelfs het vastbinden vind ik erger klinken dan het misschien (let op: misschien, het kan natuurlijk ook wel ernstig zijn) is, als ik het wollen draadje moet geloven.
Ik vind het apart, maar zou wel heel benieuwd naar het relaas van de betreffende juf zijn.

Ik vind ook dat dit soort dingen niet in een krant moeten komen. Het wordt opgeblazen en niemand schiet er iets mee op.

Ik zou

... eens precies kijken in welke krant het staat, wie het erin heeft gezet en of het iets is wat ik uit mijn eigen ervaring herken. En goed naar mijn eigen kind kijken natuurlijk: heeft hij/zij er persoonlijk last van?? Als ik me ernstig zorgen zou maken, zou ik de MR inschakelen of zelf naar het bestuur gaan met mijn zorgen.
Volgens mij worden incidenten nogal vaak opgeklopt in de media gebracht. Even rustig ademhalen en kijken wat er precies aan de hand is. Dan pas kun je een weloverwogen beslissing nemen.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.