Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
KGO

KGO

31-01-2010 om 20:54

Angst voor lichaam en dus voor biologieles

Hallo,
M'n dochter heeft steeds vaker angst als ze iets moet zien, leren over het lichaam. Ze is vorig jaar in de klas flauwgevallen tijdens een 'nieuws uit de natuurles' over het oor. En nu krijgt ze deze week (groep 6) les over de spijsvertering. Ze wil absoluut niet meedoen aan de les en kijken naar de filmpjes.
Ik heb het al aangegeven aan de juf. Maar heeft iemand tips wat ik nog meer met haar kan doen om hiermee om te gaan? En wat zal ik doen als ze binnenkort proefwerk heeft over dat hoofdstuk?

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

31-01-2010 om 23:53

Samen oefenen?

Hoi,

Kan je misschien thuis met haar oefenen? Samen plaatjes en foto's bekijken op internet, misschien is er wel een filmpje te vinden op youtube waarbij je zoiets kan bekijken. En dan mag ze zelf op de stop knop drukken, of zich omdraaien wanneer ze het niet meer trekt, en weer verder kijken als ze weer moed verzameld heeft. Misschien lukt het zo? Het is misschien toch iets waar ze zich langzamerhand overheen kan leren zetten?

succes
Maxime

koentje

koentje

01-02-2010 om 10:01

Als

je haar interesse weet te vangen is het waarschijnlijk opgelosst.

KGO

KGO

01-02-2010 om 13:30

Samen oefenen: gedaan

Beste Maxime,

Samen oefenen hebben we gisterenavond inderdaad gedaan. Het bewuste filmpje waar ze tegenop ziet (o.a.) van nieuws uit de natuur staat al op internet en kunnen we dus gewoon bekijken. Ze stopte resoluut bij het moment waarbij iemand een cameraatje bij zichzelf in de mond deed om naar de slokdarm en zo te gaan. Vind ik zelf ook niet echt een gezicht (maar dat laat ik niet blijken!!). Vandaag gaan we gewoon weer kijken, en proberen of ze al verder wil kijken.

Koentje: interesse wekken is natuurlijk een goed idee, ware het niet dat ze nu al zo vantevoren iets heeft van 'dat heeft met het lichaam te maken, DUS vind ik dat eng en wil ze er ook niet over praten'. Ze is overigens wel analytisch ingesteld, dus heb je een suggestie hoe ik haar interesse wel kan uitlokken?

Ik probeer al jaren haar iets van voorlichting te geven door neus en lippen door te vertellen/vragen; Maar ze hapt nooit toe; als ik een boek op haar kamer leg over baby's en zo, kijkt ze er nooit in en legt het weer op de gang. Haar jongere zusje (7) is meer op de hoogte dan zij (9 jaar).

Karin

Inge M

Inge M

01-02-2010 om 20:17

Dvd serie: er was eens het leven

Er is een erg leuke animatieserie over het lichaam. Misschien dat die een leuke stap zou zijn voor haar. Omdat het animatie is komt het minder echt over. Maar het is wel erg informatief.
Hier vind je een beschrijving:
http://muziek-film.tweedehands.net/dvd-films/er-was-eens-het-leven-6dvd-box-nl-gesproken-seal.html

Tineke

Tineke

01-02-2010 om 20:56

Visueel gevoelig

Ik begrijp het volkomen! Ik wil zelf ook nooit naar dat soort filmpjes kijken, en het terwijl ik wel in biologie eindexamen deed, heb ik geweigerd het hoofdstuk spijsvertering te leren. Ik vond het zo smerig. Het was gewoon een kwestie van slim zijn: de andere hoofdstukken heel goed kennen, dan maken een paar foute antwoorden op spijsvertering niets uit.
Ik begrijp eigenlijk niet goed dat het nu zo gewoon is dat kinderen alles maar visueel te slikken hebben. Wat is er mis met gewoon goede theorie en evt. een schematisch plaatje?
Met mijn tip schiet je niks op: gewoon ogen dicht bij zulke filmpjes en lekker onvoldoendes halen op biologie. Want wat maakt het uit?

Emmawee

Emmawee

04-02-2010 om 21:35

Herkenbaar

Ik heb erg veel problemen gehad met het oog en de oren, maar ook huid en nagels. Ingewanden doen mij verder niet zo heel veel, maar van het spierstelsel word ik nog steeds helemaal niet goed als ik het zie.
Ik heb het ook bij EHBO cursussen. Ik word misselijk en ik wil weg. Het is vreselijk naar.
Volgens mij is het wel te leren. Misschien met NLP ofzo? Maar ik weet dus niet hoe. Wat het bij mij altijd flink verergert, is als mensen zeggen dat ik me aanstel. Wat het beter maakt is als ik het als tekst mag lezen, zonder de plaatjes. Misschien ook iets voor je dochter?
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.