Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alles over sex bespreken op de lagere school

Ben even nieuwsgierig. Hier op de basisschool hebben ze de week van de lente kriebels. Nu mag alles aan de juffen en meesters gevraagd worden, groep 6-7-8. Hoe vaak ze het doen, wat ze doen en nog veel meer, wat je maar wilt... Ben ik ouderwets dat ik dit te ver vind gaan?


Sorry maar dit kan ik niet geloven, als het echt zo is als in de eerste post staat. Ik lees het als dat een juf dan iets gaat zeggen als "ik stop weleens de piemel van mijn vriendin mijn gaatje en dat geeft een lekker gevoel". Is het niet dat de juffen en meesters andere dingen gaan vertellen dan dit?

Het is niet ongebruikelijk dat jonge kinderen zich schamen of zich niet bloot willen tonen. Ik heb begrepen dat dit een heel normale ontwikkeling is bij een kind. Misschien geld dit niet voor alle kinderen, maar het is heel normaal. Het kan ook zo weer over zijn. Maar als je een kind dwingt om zich bloot te tonen kan het juist weer de schaamte vergroten. Dwang is gewoon niet goed. Hoe open en modern je als ouder denkt te zijn

MoederSterretje schreef op 29-03-2022 om 06:27:

Het is niet ongebruikelijk dat jonge kinderen zich schamen of zich niet bloot willen tonen. Ik heb begrepen dat dit een heel normale ontwikkeling is bij een kind. Misschien geld dit niet voor alle kinderen, maar het is heel normaal. Het kan ook zo weer over zijn. Maar als je een kind dwingt om zich bloot te tonen kan het juist weer de schaamte vergroten. Dwang is gewoon niet goed. Hoe open en modern je als ouder denkt te zijn

Een kind dwingen om zich uit te kleden is toch niet het zelfde als de brave,  degelijke week van de lentekriebels met lespakket van de ggd op school aanbieden? 

Hoe is dat vergelijkbaar?

HexOpBezemsteel schreef op 29-03-2022 om 08:10:

[..]

Een kind dwingen om zich uit te kleden is toch niet het zelfde als de brave, degelijke week van de lentekriebels met lespakket van de ggd op school aanbieden?

Hoe is dat vergelijkbaar?

Ik lees over de week van de lentekriebels dat het niet alleen gaat over seksuele voorlichting maar over "Relationele en seksuele vorming". Wat is dat?

"Relationele en seksuele vorming gaat over kennisoverdracht, vaardigheden en attitude over relaties en seksualiteit.

Let op het woord "vaardigheden". Dat betekent voordoen hoe het moet, volgens mij. Dus zo braaf als iedereen het doet voorkomen is deze week dus niet

En dan dit:

"Opwelke leeftijd moeten ze alles weten?"
"De richtlijn is dat kinderen voordat ze 8 zijn 'alles' al moeten weten. "

Vandaar de idioot vroege voorlichitng. Niks wachten tot begin pubertiteit

Aan de andere kant zijn de scholen pas in groep 8 verplicht de voorliching aan hun leerlingen te geven. Want:

DeWeek van de Lentekriebels is
een jaarlijkse projectweek voor het basisonderwijs over relaties en
seksualiteit. Voor scholen is het een laagdrempelige manier om kennis
te maken met het geven van lessen
relationele en seksuele vorming.
Steeds meer scholen doen mee met de Week van de Lentekriebels."

Het is dus vanuit de school geredeneerd om vroeg te starten met deze lessen.
Om alvast te oefenen...

Ik heb liever dat de kinderen leren dat seks iets normaals is, dan zoals in mijn tijd toen het ergens rond mijn 10de werd geintroduceerd en toen spannend en grappig en vies tegelijk was.

MoederSterretje schreef op 29-03-2022 om 08:38:

[..]

Ik lees over de week van de lentekriebels dat het niet alleen gaat over seksuele voorlichting maar over "Relationele en seksuele vorming". Wat is dat?

"Relationele en seksuele vorming gaat over kennisoverdracht, vaardigheden en attitude over relaties en seksualiteit.

Let op het woord "vaardigheden". Dat betekent voordoen hoe het moet, volgens mij. Dus zo braaf als iedereen het doet voorkomen is deze week dus niet

Het lijkt mij voor de hand liggend dat de "vaardigheden" toegespitst zijn op het aanleren van vaardigheden waarmee kinderen hun eigen grenzen kunnen vormgeven en leren aangeven, ipv waar jij hier op doelt. Jouw aannames lijken me hier echt wat te zot. 

"Nee, oom Henk, ik wil geen kus." 

MoederSterretje schreef op 29-03-2022 om 08:38:

[..]

Ik lees over de week van de lentekriebels dat het niet alleen gaat over seksuele voorlichting maar over "Relationele en seksuele vorming". Wat is dat?

"Relationele en seksuele vorming gaat over kennisoverdracht, vaardigheden en attitude over relaties en seksualiteit.

Let op het woord "vaardigheden". Dat betekent voordoen hoe het moet, volgens mij. Dus zo braaf als iedereen het doet voorkomen is deze week dus niet

Heb je al op de website gekeken eigenlijk? Ik lees nergens dat de juf gaat voordoen hoe het moet. 

https://seksuelevorming.nl/onderwerpen/week-van-de-lentekriebels/thema-week-van-de-lentekriebels-2022-je-lijf-is-van-jou/

MoederSterretje schreef op 29-03-2022 om 08:38:

[..]

Ik lees over de week van de lentekriebels dat het niet alleen gaat over seksuele voorlichting maar over "Relationele en seksuele vorming". Wat is dat?

"Relationele en seksuele vorming gaat over kennisoverdracht, vaardigheden en attitude over relaties en seksualiteit.

Let op het woord "vaardigheden". Dat betekent voordoen hoe het moet, volgens mij. Dus zo braaf als iedereen het doet voorkomen is deze week dus niet

Onder vaardigheden kun je ook zien dat kinderen op een duidelijke manier durven aangeven dat ze iets niet willen. Denk dat je een angst hebt die je nu blootlegt in deze discussie zonder dat je het door hebt. 

HexOpBezemsteel schreef op 29-03-2022 om 23:02:

[..]

Heb je al op de website gekeken eigenlijk? Ik lees nergens dat de juf gaat voordoen hoe het moet.

https://seksuelevorming.nl/onderwerpen/week-van-de-lentekriebels/thema-week-van-de-lentekriebels-2022-je-lijf-is-van-jou/

Lees de bijdragen op dit forum over groeiende piemels

Nogmaals ik heb niets tegen echte voorlichitng en wel aan pubers. 

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 15:38:

[..]

Dat het niet zo eenvoudig is, merkte ik laatst. Op het werk vertelde een collega over haar verkouden kind, en ik vertelde toen dat wij vroeger van mijn moeder dan een lepeltje Natterman kregen, gewoon die hoestdrank. Maar ja, dat was 40 jaar geleden, dus de vraag kwam: zou Natterman nog bestaan? We besloten het op te zoeken in Google, toetsten op de zoekbalk Natterman in en je mag raden wat er te voorschijn kwam... allerlei sites die met "Natte droom" te maken hadden, waaronder een paar nogal expliciete...

Ik weet niet wat voor Google jij hebt, of wat er op basis van je zoekgeschiedenis tevoorschijn komt, maar als ik Natterman Google komt er echt alleen maar pagina's lang hoestdrank. 

MoederSterretje schreef op 31-03-2022 om 04:22:

[..]

Lees de bijdragen op dit forum over groeiende piemels

Nogmaals ik heb niets tegen echte voorlichitng en wel aan pubers.

Jonge kinderen hebben ook seksuele gevoelens. Mijn kind vroeg toen hij 5 was al waar baby's vandaan komen.  Om vervolgens te vragen hoe dat zaadje in vredesnaam vanuit de ballen van die man in de buik van de vrouw komt. 

Het is echt niet zo dat jonge kinderen op geen enkele manier bezig zijn met seksualiteit. 

HexOpBezemsteel schreef op 31-03-2022 om 07:16:

[..]

Jonge kinderen hebben ook seksuele gevoelens. Mijn kind vroeg toen hij 5 was al waar baby's vandaan komen. Om vervolgens te vragen hoe dat zaadje in vredesnaam vanuit de ballen van die man in de buik van de vrouw komt.

Het is echt niet zo dat jonge kinderen op geen enkele manier bezig zijn met seksualiteit.

Dat noem ik eerder biologie dan seksualiteit. En gezonde nieuwsgierigheid.

Seksuele gevoelens zijn er inderdaad vaak ook al op jonge leeftijd, maar (uiteraard) zonder de lading die wij volwassenen eraan geven.

HexOpBezemsteel schreef op 31-03-2022 om 07:16:

[..]

Jonge kinderen hebben ook seksuele gevoelens. Mijn kind vroeg toen hij 5 was al waar baby's vandaan komen. Om vervolgens te vragen hoe dat zaadje in vredesnaam vanuit de ballen van die man in de buik van de vrouw komt.

Het is echt niet zo dat jonge kinderen op geen enkele manier bezig zijn met seksualiteit.

Dat is inderdaad biologie en de vraag is hoe gedetailleerd je dat met je kind moet bespreken. Mijn moeder was daar heel open over en vertelde aan mij in geuren en kleuren hoe ze gillend was bevallen van mij en hoeveel pijn dat had gedaan, want ja, ik wilde niet alleen weten hoe het erin kwam maar ook hoe het ook weer eruit kwam. Ik was 5 of 6 destijds. Dit heeft mij voorgoed genezen van de kinderwens en was een zeer goed voorbehoedmiddel. Dus als je dat bedoelt, dan is je doel inderdaad bereikt

Overeenkomstig resultaat zie ik nu bij mijn dochter die zegt geen kinderen te willen vanwege te veel info. Het is too much too soon. Een heel klein kind kan nog geen nuances aanbrengen, kan zich nog niet voorstellen dat een vrouw ondanks de pijn toch een kind wil. En de schade kan voor het leven zijn. Nu ik dit opschrijf, woorden daarom zo weinig baby's hier geboren? Door de overijverige voorlichting

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.