mascha
10-10-2010 om 00:48
Al iets te voorspellen?
mijn zoon zit in groep 7 en zal dit jaar de entreetoets moeten doen.
Daar zal natuurlijk al het een en ander uit komen wat betreft de middelbare schoolkeuze. En volgend jaar komt de cito eindtoets aan bod.
Momenteel ben ik eigenlijk al gewoon heel nieuwsgierig welke kant het op zal gaan met hem.
Tot nu toe heeft hij voor zijn cito's rekenen altijd een A gehaald, voor begrijpend lezen een B en voor spelling de laatste twee jaar een C, de jaren daarvoor was dit vaak een B.
Is er iemand die zijn/haar kind hier zich een beetje in herkent en die met mij zijn/haar ervaringen wil delen wat betreft de middelbare schoolkeuze?
Ik weet dat het misschien een beetje voorbarig van me is maar ik ben gewoon al een beetje nieuwsgierig....
Ik heb eigenlijk geen idee welke kant het op zal gaan, is dit typisch VMBO of HAVO of toch VWO?
Bedankt alvast!
Pippin
10-10-2010 om 10:14
Globaal
Wat ze op de school van mijn dochter vertelden, was dat het met name om begrijpend lezen en rekenen gaat. (en om studievaardigheden op de entreetoets)
En dan is een A globaal gezien vwo niveau, een B is globaal gezien havo niveau.
Maar dat is een erg grove indeling. De werkhouding van het kind is ook een belangrijke factor.
Onze zoon heeft ook steeds een A voor rekenen en een B voor begrijpend lezen. Op de entreetoets scoorde hij op de grens tussen havo/vwo en vwo.
Hillary
10-10-2010 om 10:21
Havo/vwo
Mijn zoon zit nu in de brugklas havo/vwo met dezelfde resultaten. Hij heeft begin groep 8 wel bijles spelling gehad (zelf geregeld), had hem laten testen en met die C's bleek hij ruim een jaar achterstand te hebben op spelling, paar weken bijles en dat was ingehaald. Op zijn eerstvolgende cito (LVS) haalde hij een B op spelling. Op zijn eindcito haalde hij 544, 1 punt te weinig voor de middelbare school om hem in de vwo-brugklas met Latijn te plaatsen (klasgenoot ging met havo/vwo-advies en 545 cito wel naar vwo-brugklas).
Tot nu toe zijn zijn cijfers heel goed, is nog wat vroeg misschien, maar wij zaten bij de vroege groep van Nederland, dus het rapport duurt niet eens zo heel lang meer. Als hij dit niveau weet vast te houden wordt het vwo, gymnasium zit er niet meer in zoals bij de dochter van Sini. Dat ligt aan het feit dat zijn middelbare school al Latijn geeft in de vwo-brugklas, dan zou hij dus met een jaar achterstand beginnen. De school zegt dat dat wel kan, maar dan laten ze je in het tweede jaar een uur minder doen van oa wiskunde en Engels en die vakken vind ik net wat belangrijker dan Latijn.
Bastet
10-10-2010 om 11:39
Werkhouding
Weerkhouding is ook belangrijk.Mijn zoon ging met allemaal A's gewoon naar de havo,hij is niet zo dol op veel leren.Nu pas in het examenjaar gebeurt er wat..
Bastet
Vic
10-10-2010 om 21:21
A en b
Mijn dochter heeft voor rekencito's altijd een B. Taalcito's maakt ze over het algemeen foutloos (A). Ondanks de B's op de rekencito's zit ze wel in het plusklasje. Ik 'verwacht' eerlijk gezegd wel een vwo-advies volgende maand, of in ieder geval havo/vwo.
mascha
10-10-2010 om 21:44
Dank!
voor jullie reacties! Ik denk inderdaad ook dat vooral werkhouding heel belangrijk is, het kind moet natuurlijk tenslotte ook graag willen leren.
Wat dat betreft is mijn zoon niet zo heel fanatiek, hij vind veel dingen nog veel leuker dan leren! Maar ja, we zien het wel. Nogmaals bedankt
Fraz
10-10-2010 om 21:58
Aan de andere kant
als een kind ondanks zijn werkhouding (matig) allemaal a's haalt betekent gewoon dat er in feite nog meer in zit. Kun je nagaan als de werkhouding goed zou zijn. Ik vind dus dat je voornamelijk naar de scores moet kijken. Dat is het niveau wat het kind minimaal heeft. Stel werkhouding is perfect en kind haalt b's betekent dit eigenlijk dat het kind met moeite b's haalt toch ?
Bastet
11-10-2010 om 09:50
Klopt wel
Het klopt wel pelle,maar dat kun je ze van te voren dus niet leren,ze stoten hun nues vanzelf.Mijn zoons zijn beide een keer blijven zitten op het VO,het kwartje is gevallen inmiddels..
Vic
11-10-2010 om 09:56
Ach ja
Het kwartje viel bij mijn dochter bij het allereerste topo-proefwerk. Had ze een 4! Dochter was best een beetje aangeslagen dus dat vond ik wel zielig.
Bastet
11-10-2010 om 11:16
Nee hoor
Mijn dochter is niet HB,zit wel in een parttime plusklas,en heeft ook een eigen leerlijn.
De werkhouding van mijn zoons is hardnekkig,ze doen gewoon niks meer dan nodig inmiddels.
Astrid
11-10-2010 om 14:55
Werkhouding
Voor een plusklas hoef je echt niet bijster slim te zijn. Dochter (nu groep 4) scoorde vorig jaar op alles van spelling een E (echt elke keer niks goed) en had eind groep 3 nog steeds geen AVI 1. Toch zat ze voor zowel engels als wereld orientatie een een Plus klas. Dat koste 3 uur per week. Ik heb haar daar dit jaar uitgehaald. Laat ze eerst maar eens de normale stof bevatten.
Dochter van 9 (gr. 7) zit voor beide onderdelen nog wel in een bovenbouw plusklas, maar vindt er niks aan. Saai! Qua werkhouding scoort dochter volgens juf heel goed. Altijd snel en keurig alles af, altijd alles op tijd ingeleverd, vraagt zelf om extra stof etc. Volgens juf heeft ze echt de ideale VWO werkhouding. Toch denk ik daar zelf anders over. Dochter is erg lui en doet alleen het hoog nodige. Waarom zou ze topo leren? Met niet leren haalt ze ook wel een 8. Ze weet wel dat ze met wel leren een 10 haalt. We hebben nu ingesteld dat ze met 5x achter elkaar een 10 iets mag uit kiezen. Werkt goed en dan nog met heel weinig inspanning. Ik het het anders nl. gebeuren dat ze straks op het VWO het moeilijk krijgt. Ik zie aan zoon (nu 2 VWO) dat je de laatste jaren van de basisschool moet gebruiken om vaardigheden, zoals een goede werkhouding, voor het VO aan te leren.
Vic
11-10-2010 om 15:06
Werkhouding
Mijn dochter heeft geen geweldige werkhouding. Ze doet het hoognodige om een redelijk tot goed cijfer te halen, en niet meer. Volgens mij heeft de leerkracht wel een goede indruk van haar werkhouding omdat ze aan dingen die ze leuk vindt (spreekbeurten, werkstukken) wel veel tijd besteedt. Ik ga er vanuit dat ze op het vwo (waar ik haar toch wel graag heen wil hebben) ook doet wat nodig is. Als ze een beetje op haar moeder lijkt haalt ze dat met twee vingers in haar neus. Haar intelligentie is hoger getest dan de mijne dus dat moet haast wel lukken.
Fraz
11-10-2010 om 15:51
Pelle
zonder goede werkhouding redden ze het inderdaad vaak niet op de VWO. Maar als het werk op de bassisschool te makkelijk is kun je geen goede werkhouding van ze verwachten. Echter hun capaciteit is goed genoeg voor het VWO maar dan zullen ze daar hun werkhouding meestal wel moeten verbeteren.
Bij een slechte werkhouding op Basisschool maar met wel goede resultaten heb je twee opties:
1. je zet ze vanwege hun werkhouding op een lager niveau dat ze zonder enig inzet makkelijk aan kunnen. Dan verandert hun werkhouding dus nooit
2. Je zet ze op het niveau wat ze que scores aan kunnen en hoopt dat ze dus een betere werkhouding ontwikkelen. Gebeurt dit niet dan zullen ze alsnog moeten afvloeien.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2. Ik merk namelijk dat mijn zoontje niet meer doet dan noodzakelijk en daarnaast faalangst ontwikkeld (wilt liever slim ogen dan slimmer worden, is dus bang status te verliezen). Daarom ook dat wij er op aangedrongen hebben hem te laten versnellen. Verrijken was namelijk te vrijblijvend. Nu in een hogere klas moet hij zich wel inzetten.
Tirza G.
11-10-2010 om 22:28
Precies vic
Zoonlief kneep hem toch echt, net voor de laatste proefwerkweek bleek meneer 5 onvoldoendes te hebben. En dan blijf je dus gewoon zitten. Hij heeft zéker een uur per dag aan schoolwerk besteed en poetste in de proefwerkweek alle(!) onvoldoendes weg. Na een pedagogische preek over op tijd beginnen en de bloeddruk van zijn moeder bromde hij laconiek: ik heb het toch gehááld? Mens, waar maak je je druk over. Kortom: dit jaar doet hij het weer net zo. En hij zit aan het eind van de VO-school, dus het gaat ook niet meer komen.
Die werkhouding van die jongen: die is precies goed. Jullie willen een voldoende? Hierzo. Heb je er eentje. En nou niet meer zeuren.
Tirza