Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

2de kleuterklas in belgie

We zijn net vanuit de V.S. naar Belgie verhuisd.
Op de Am. school leerde ons zoon (4.5) over het lichaam, dieren, planeten, verre landen + speels leerden ze ook lezen/schrijven letters en cijfers.
Nu gaat alles over spelen en knutselen.
Dat is ook belangrijk en het schoolsysteem zal in elk land anders zijn.

Mag ik vragen wat jullie kleuters op school leren?

Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kijk eens hier:

http://www.ond.vlaanderen.be/DVO/basisonderwijs/index.htm

Als je zoon het aanbod kreeg zoals je vermeld, zal het weining uitdagend worden op cognitief vlak. Veel meer dan kleuren, knippen en plakken, versjes leren is er niet. Natuurlijk is er op school ook het sociale aspect.

Cijfers en letters worden (soms) met mondjesmaat aangeboden in de derde kleuterklas. Ter info: ik heb nu een kind in het eerste leerjaar, die bij rekenen "tot 5" heeft geleerd.

In ieder geval: elke school is anders dus het blijven richtlijnen.

Bedenking

ik weet niet hoe gedetaileerd het aanbod is wat je beschrijft, en het ene kind pikt meer op dan het andere.
Maar ik moet toch zeggen dat mijn kinderen op school ook wel leerden over bv. verschillende landen en culturen zoals over het suikerfeest en de ramadam, wie/wat boeddha is etc. Dus dat kwam toch wel aan bod.

Er was bv. ook een project over de ruimte en de maan, ze leren ook over de natuur: de seizoenen ed. en dan gaan ze aansluitend naar het bos voor kastanjes, noten rapen enzo.

Reaktie gisteren was dus toch wat kort door de bocht.

houbi

houbi

26-11-2009 om 16:27 Topicstarter

Sasvangent

Dank je voor jouw antwoorden. Ik heb de website inmiddels ook al gezien en van de schooldirecteur begrepen dat de kleuterscholen over hele Vlaanderen weinig verschillen.
Ik vraag het puur uit interesse. Ik ben zelf niet in Belgie of Nederland opgegroeid, en het schoolsysteem hier is voor mij totaal nieuw.
Ik ga verder ook geen andere scholen zoeken. Ik ben blij dat ons zoontje het op school nu al leuk vindt. De internationale verhuizing is al enorm ingreep op zich...

Het is inderdaad zo, het aanbod was daar erg groot, ook omdat hij op een Montessori zat, dus in een klas waar kinderen van 4 tot 6 zaten.
Ik was ook verbaasd dat daar zo veel onderwerpen besproken werden. Er was niets verplicht maar toch deden de meeste kindjes mee, want het was gewoon zoo leuk.

picobello

picobello

01-12-2009 om 14:54

Leren redelijk veel

hier, kleuren , vormen, tellen/ rekenen tot 5 ( 3de klas tot 10) dagen, maanden, datum, seizoenen, allerlei soorten thema's, musea, films, plakken:knippen, veel bewegingsonderwijs, natuurles, muziekles, en natuurlijk heel veel spelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.