Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evelien

Evelien

16-10-2010 om 00:21

1e schooldag na zomervakantie vrij!

Bij ons op school beginnen we na 6 weken zomervakantie met ...... een studiedag op de maandag erna!

Erg onhandig vind ik (werkend op maandag) en zeker nadat de kinderen al 6 weken vrij hebben gehad. Lijkt me voor niet werkende ouders nog vervelender overigens.

Ik gun de kinderen dan liever verderop in het jaar nog eens een studiedag, is voor hen denk ik ook fijner.

De MR heeft het met de school besproken, die zeggen: nee, we kunnen echt niet al maandag beginnen, die dag hebben we echt nodig voor de voorbereiding. Nou vraag ik je: na 6 weken vrij.

Wat vinden jullie hiervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-10-2010 om 09:49

Zie het probleem niet

Iedere studiedag komt voor een bepaalde groep ouders ongelegen. School kan het dus nooit goed doen. Die studiedagen zijn er nu eenmaal, daar heb je het als ouder mee te doen. En je weet het nu al, dus nog bijna een jaar om het te regelen.

Bastet

Bastet

16-10-2010 om 09:55

Je weet het toch?

Hier is de laatste vrijdag voor de vakantie een vrije dag,ook studiedag.Dat weet je een jaar van te voren,dus ik zie het probleem niet,eigenlijk.

Goh

Ik dacht, ik reageer maar niet want het klinkt misschien wat sarcastisch of oordelend... maar ik dacht dus hetzelfde als Knurf (gezellig dat je er bent) en IJsvogeltje (ook gezellig maar iets minder onverwacht).

Ze mogen 10 studiedagen per jaar inroosteren, zolang ze over het jaar de dagen maar spreiden binnen de week wordt het zuur en het zoet eerlijk verdeeld over de ouders die resp op ma/di/wo/do of vr thuis zijn.

Als je acht studiedagen op de maandag had was het anders.

Ik denk toch dat er een soort van kwaliteitsstandaard is bij scholen, een mate van servicegerichtheid... en die ligt meer of minder constant... en daar hebben we het mee te doen. Pas bij afwijkingen van die standaard krijg je het OOL-koor mee.

Doe ik even geen uitlating of het terecht is dat die standaard is zoals hij is.

Pelle: misschien maar 7?

Ik heb dat ooit een keer uitgerekend toen ik 'weer' ging werken. 12 weken schoolvakantie en maximaal 2 weken studiedagen. Dus ik moest 14 weken in mijn planning opnemen. Wat exact de bron was weet ik niet meer, en het was ook worst case... ff googlen...

Bij het ministerie van Onderwijs en hoe ze het verder gaan noemen deze kabinetsperiode kom ik op zeven:
Vijfdaagse schoolweek op de basisschool

Voor de groepen 3 tot en met 8 geldt een vijfdaagse schoolweek. Basisscholen mogen maximaal zeven keer per jaar een vierdaagse schoolweek inroosteren. Dit is boven op de weken die al vierdaags zijn vanwege een algemene feestdag waarop de school is gesloten. Scholen moeten deze vierdaagse lesweken vooraf in de schoolgids aangeven. Voor leerlingen uit groep 1 en 2 van de basisschool is de vijfdaagse schoolweek niet verplicht.

Dus dat valt weer mee.

Aan de andere kant kan ik me een schooljaar herinneren waarin we ter overbrugging tussen meivakantie en (late) zomervakantie een extra week Pinkstervakantie kregen. Da's vier studiedagen aan de 2de Pinksterdag geplakt. Plus nog een aantal (zeker meer dan 3) studiedagen door het jaar heen.

CCbloom

CCbloom

16-10-2010 om 12:31

Tegenhanger

Ik vind het echt een tegenhanger. Regelmatig zie ik hier dat ouders klagen dat ze de vrijdag voor de grote vakantie vrij willen hebben (dus kind ziek melden, of toevallig op die dag naar de tandarts moeten enz enz) en nu doet school dit aan het begin van het schooljaar en dat levert dus ook weerstand op. Iets wat studiedagen sowieso wel doen; weerstand opwekken. Het is aan de school wanneer deze gepland worden.
Wel vind ik de reden die opgegeven wordt niet helemaal juist. Op veel scholen zie je een week van te voren al leerkrachten aan het werk in de klas. Dus waarom zou je die maandag dan niet klaar zijn? Omdat je 6 weken op vakantie bent? Ja het leven van een leerkracht is complexer geworden, maar hee zeg, wie kan er nog meer zeggen dat ze 10 weken doorbetaalde vakanties hebben in 1 jaar?

Cc: geen 10 maar 12

zomer 6
Kerst 2
Mei 1 of 2
Krokus 1
Herfst 1

Dus 11 of (meestal) 12.

bibi63

bibi63

16-10-2010 om 14:01

Nee rodebeuk

Dat is niet waar: Er zijn 12 schoolvakantieweken, maar leerkrachten krijgen geen 12 weken doorbetaald. Leerkrachten hebben een werktijdfactor (normjaartaak), waarvan een deel lesgevend is en een deel niet lesgevend (voorbereiden, nakijken, vergaderen, studiedagen, 10-minuten gesprekken, losse afspraken/gesprekken met ouders, rapporten, enz.enz.). Een werkweek van een ft leerkracht (BS) is officieel 41 uur (4x 8,75 uur en 1x 6 uur), terwijl in het bedrijfsleven een werkweek maximaal 40 uur is (en vaker 36 of 38) waarvan de 2 of 4 missende uren weer omgezet worden in extra adv dagen. Daarbij beginnen leerkrachten zowiezo niet op de eerste dag na de zomervakantie, maar de week ervoor: vergaderen, klassen opruimen, inrichten enz.
Gr. Bibi

Bibi

Je leest nergens dat ik zeg dat ze dan vrij zijn. het ging mij puur om de roostervrije tijd indertijd, ik moest dat weten om te berekenen hoeveel vrije dagen ik tekort kwam om die weken te dekken. De rekensom was 12 weken vakantie, max. 2 weken studieverlof dus 14 dinsdagen (noem maar een dag) per jaar die geregeld moesten worden. Dan 5 weken gezamenlijk vakantie, allebei 2 weken apart thuis, 7 weken over voor bso of andere opvang.

Ik ga liever niet de discussie aan wie er harder werkt of wie er meer uren werkt. Dat bedrijfsleven van jou, waar de werkduur maximaal 40 uur is bijvoorbeeld, daar heb ik wat vraagtekens bij. Het bedrijfsleven waar ík in gewerkt heb verwachtte al gauw dat ik 5-10 uur onbetaald werkte (functie vergelijkbaar met schaal 10 of 11 overheid) bij een driedaagse werkweek. 24 uur werd dus al snel 30 uur. Tis maar een voorbeeld.

vader

vader

16-10-2010 om 16:11

Gemakkelijk

Toch zou het erg gemakkelijk zijn voor heel veel mensen als een belangrijk deel van de 'niet-lesgevende' uren in de periode vallen dat de kinderen niet op school zijn (dus in de herfst-, voorjaars-, kerst- etc. vakantie). Bijvoorbeeld de onderwijsdagen, de cursussen die gevolgd moeten worden om nieuwe methoden eigen te maken of om te leren omgaan met de digiborden of trainingen om een pest, dislectie, plusklas of ander (speerpunt)beleid in te voeren.
Zo lang de meeste van de genoemde 11 (of 12) weken door de leerkrachten zelf ingedeeld kunnen worden (1 hele lange dag maken de laatste vrijdag voordat het nieuwe schooljaar begint of de hele week een ochtendje om de klas in orde te maken) en/of de periode tot aan de herfstvakantie bezig kunnen zijn met het 'eigen' maken van de nieuw ingevoerde methode waardoor andere zaken blijven liggen, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het toch echt gaat om (bijna) 12 doorbetaalde vakantieweken...

Pelle

Ja, tsja, hmmm... dan wordt het denk ik een heel ingewikkelde rekensom waarvoor de Inspectie weer het hanteren van extra marge-uren adviseert, als ik de overheidswebsites goed gelezen heb.

Hier ook

Onze dochter had ook de eerste dag na de vakantie vrij. Die hadden ze nodig om te vergaderen. De klas klaarmaken, mag namelijk ook in de 1e, 2e, 3e, 4,e of 5e week en dan de 6e nog op vakantie. Die eerste dag is een werkdag voor de leerkrachten, dus kan iedereen er zijn.

Lees in dit draadje ook over alleen 4-daagse schoolweek in groep 1/2. Maar onze dochter zit in groep 3 en heeft iedere woensdag vrij hoor. In groep 4 heeft ze straks ook meer dan 7 vrije woensdagen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-10-2010 om 21:33

Klopt

Een paar jaar geleden is een verbod gekomen op de vierdaagse schoolweek (die steeds meer in opmars kwam door lerarentekort). Had er volgens mij mee te maken dat een vierdaagse schoolweek voor werkende ouders een crime was.
Het alternatief was echter niet veel beter. Op de school van onze kinderen had de onderbouw standaard iedere vier weken een vrije dag (anders te veel uren op jaarbasis). Dat mocht niet meer. Ze hebben het moeten veranderen in een paar keer per jaar een driedaagse schoolweek. Tja.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.