Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zondag rustdag

Tuinfluiter schreef op 02-10-2023 om 08:28:

[..]

Een electrische gaat tenminste lekker snel een handmatige hoor je als buur ook en doet veel langer over hetzelfde stukje.

Ik zou het wel fijn vinden als er duidelijke overheidsregels zouden zijn over geluidsoverlast. Wanneer mag het beginnen en tot hoe laat mag je doorgaan. Ik vind klusgeluiden laat op de avond niet normaal in een woonwijk.

Het is maar de vraag wat jij rekent onder geluidsoverlast?

Klussen boren.. muziekinstrumenten... 

Kwakende, aandacht vragende en huilende kinderen, voor de een prima maar ik vind t vreselijk! Zelfs spelende kinderen vind ik al vervelend, die irritant hoge stemmetjes. Ik heb dus liever die andere 2 op mn vrije zondag. 

Koekie1980 schreef op 03-10-2023 om 23:39:

[..]

Het is maar de vraag wat jij rekent onder geluidsoverlast?

Klussen boren.. muziekinstrumenten...

Kwakende, aandacht vragende en huilende kinderen, voor de een prima maar ik vind t vreselijk! Zelfs spelende kinderen vind ik al vervelend, die irritant hoge stemmetjes. Ik heb dus liever die andere 2 op mn vrije zondag.

Overdag hoor ik wel vanalles maar stoor ik mij er niet snel aan alleen als iets echt heel lang duurt vind ik het irritant. Klus geluid laat op de avond en feestjes tot diep in de nacht heb ik wel een hekel aan.

Tuinfluiter schreef op 04-10-2023 om 08:54:

[..]

Overdag hoor ik wel vanalles maar stoor ik mij er niet snel aan alleen als iets echt heel lang duurt vind ik het irritant. Klus geluid laat op de avond en feestjes tot diep in de nacht heb ik wel een hekel aan.

Dit heb ik ook.  Als ik weet dat er veel geluid zal zijn ben ik voorbereid en kan ik er beter tegen.  Wij hebben in september altijd een "feestweek" in het dorp die in de praktijk bijna 14 dagen duurt.  De kermis is vlakbij mijn huis en 2 grote evenementen die al jaren worden gehouden zijn letterlijk achter mijn huis. Dat maken we dan maar een feestje van door te kijken/actief deel te nemen dan is de herrie er voor mij een is het op de en of andere manier minder hinderlijk.

Mijn vorige buurvrouw kon zich er zo aan ergeren, ze werd er heel passief agressief van.  Haar kinderen mochten niet meedoen aan de kinderversie van het evenement in de ochtend, want dan moest ze gaan kijken en deel uit maken van die pokkeherrie zoals ze zelf zei.  Mijn ervaring dat je er minder last van hebt als je deelneemt wilde ze niet geloven. 

Bakblik schreef op 04-10-2023 om 09:03:

[..]

Dit heb ik ook. Als ik weet dat er veel geluid zal zijn ben ik voorbereid en kan ik er beter tegen. Wij hebben in september altijd een "feestweek" in het dorp die in de praktijk bijna 14 dagen duurt. De kermis is vlakbij mijn huis en 2 grote evenementen die al jaren worden gehouden zijn letterlijk achter mijn huis. Dat maken we dan maar een feestje van door te kijken/actief deel te nemen dan is de herrie er voor mij een is het op de en of andere manier minder hinderlijk.

Mijn vorige buurvrouw kon zich er zo aan ergeren, ze werd er heel passief agressief van. Haar kinderen mochten niet meedoen aan de kinderversie van het evenement in de ochtend, want dan moest ze gaan kijken en deel uit maken van die pokkeherrie zoals ze zelf zei. Mijn ervaring dat je er minder last van hebt als je deelneemt wilde ze niet geloven.

Het fijne is dat je zo'n week van te voren weet. Nu mijn kinderen volwassen zijn zou ik dan waarschijnlijk precies die week op vakantie gaan.

Ik weet het ook graag van te voren als buren een klus met langdurige herrie gaan doen. Dan plan ik die dag iets buiten de deur.

Tuinfluiter schreef op 04-10-2023 om 09:17:

[..]

Het fijne is dat je zo'n week van te voren weet. Nu mijn kinderen volwassen zijn zou ik dan waarschijnlijk precies die week op vakantie gaan.

Ik weet het ook graag van te voren als buren een klus met langdurige herrie gaan doen. Dan plan ik die dag iets buiten de deur.

Mijn kinderen wonen nog thuis en met school en studie proberen ze het toch altijd zo te regelen dat ze er (een gedeelte van de dagen) bij zijn. Afgelopen keer zat mijn tuin vol met vrienden en familie, was beregezellig. 

Ik weet zeker dat mijn kinderen als ze uit huis zijn op die dagen naar het nest terugkeren. Op die dagen op vakantie gaan wordt een no-go.

Decibel88

Decibel88

07-10-2023 om 09:18 Topicstarter

Over rust gesproken..

Ze zijn bij ons in de wijk al weken bezig met werkzaamheden voor glasvezel, 7 dagen per week!
Zondag is het rustig, maar vanacht om 8 uur begonnen ze al met zo'n trilapparaat

Heeft het nut hier een klacht over in te dienen?

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

07-10-2023 om 09:20

nee, dat heeft geen zin. Bij mij werd een paar.jaar geleden om kwart voor zeven aangebeld om te vragen of een auto op de openbare weg van mij was...

Decibel88 schreef op 07-10-2023 om 09:18:

Over rust gesproken..

Ze zijn bij ons in de wijk al weken bezig met werkzaamheden voor glasvezel, 7 dagen per week!
Zondag is het rustig, maar vanacht om 8 uur begonnen ze al met zo'n trilapparaat

Bedoel je 6 dagen per week? Ze zullen niet of zondag werken toch?

Over rust gesproken..

8 uur is toch ochtend? Ik denk dat dit gewoon mag hoor

Over rust gesproken..

Leuke nick in combinatie met je bericht 

Ik heb Google even voor je geraadpleegd: 

Artikel 8.3 Geluidhinder

Naar Bouwbesluit

In het eerste lid van artikel 8.3 is bepaald dat bedrijfsmatige bouw- of sloopwerkzaamheden zowel op werkdagen als op zaterdag tussen 7:00 en 19:00 uur mogen worden uitgevoerd.  

Dus nee, behalve dat je door te klagen misschien je hart even lucht, heeft het geen enkel nut. Want het mag gewoon.

Meesje schreef op 07-10-2023 om 09:58:

[..]

8 uur is toch ochtend? Ik denk dat dit gewoon mag hoor

En dan ook nog op zaterdag ipv zondag. 

yette schreef op 07-10-2023 om 10:19:

[..]

Leuke nick in combinatie met je bericht

Ik heb Google even voor je geraadpleegd:

Artikel 8.3 Geluidhinder

Naar Bouwbesluit

In het eerste lid van artikel 8.3 is bepaald dat bedrijfsmatige bouw- of sloopwerkzaamheden zowel op werkdagen als op zaterdag tussen 7:00 en 19:00 uur mogen worden uitgevoerd.

Dus nee, behalve dat je door te klagen misschien je hart even lucht, heeft het geen enkel nut. Want het mag gewoon.

Ik mag toch hopen dat niet alle bedrijven dit over gaan nemen.
Zondagrust hoeft van mij niet perse, maar in het weekend wil ik wel kunnen ontspannen zonder wakker te worden door allerlei werkzaamheden

En daarbij, waarom zoveel druk leggen op je werknemers omdat een opdracht in een aantal weken af moet

noas_1993 schreef op 07-10-2023 om 14:49:

[..]

Zondagrust hoeft van mij niet perse, maar in het weekend wil ik wel kunnen ontspannen zonder wakker te worden door allerlei werkzaamheden

En daarbij, waarom zoveel druk leggen op je werknemers omdat een opdracht in een aantal weken af moet

Het hoeven niet steeds dezelfde werknemers te zijn natuurlijk. Zorg werkt toch ook 7 dagen per week en ook nog 24u per dag. 

Zelf werk ik ook regelmatig op zaterdag of zondag om het verschil in vrije dagen in de verschillende regio's te overbruggen. 

Ysenda schreef op 07-10-2023 om 17:37:

[..]

Het hoeven niet steeds dezelfde werknemers te zijn natuurlijk. Zorg werkt toch ook 7 dagen per week en ook nog 24u per dag.

Zelf werk ik ook regelmatig op zaterdag of zondag om het verschil in vrije dagen in de verschillende regio's te overbruggen.

Klopt, maar daar heeft een ander geen last van. Maar laat die werklui gewoon weekend houden, vind ik persoonlijk

noas_1993 schreef op 07-10-2023 om 14:49:

[..]

Er is natuurlijk nooit een moment waarop het alle buren goed uitkomt dat de straat wordt opengebroken. 

De ene buur wil in het weekend uitslapen, de ander heeft wisselende diensten en moet op de gekste tijden slapen, een derde werkt doordeweeks vanuit huis en dan heb je ook nog bejaarden en kleine kinderen die overdag even moeten slapen ...  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.