Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zondagtopic: wat doen jullie met dit mindere weer?

De vraag staat al in de topictitel.  Hier in Noord-Holland is het waterbouw en regent het momenteel.  Ik ben aan het revalideren en moet eigenlijk een stukje wandelen nu, maar vooralsnog zit ik onder een dekentje  op de bank te wachten tot het weer ietsje bijtrekt. 
Dus; hoe komen jullie  deze ietwat troosteloze zondag door? 

BlairW schreef op 23-11-2025 om 16:17:

vanmorgen om 8:15 al gewandeld, 6,5km. Toen was het nog droog en liepen we deels door de sneeuw! Daarna de badkamer gepoetst, wassen gedraaid, warme chocomel met slagroom gemaakt, even langs de Action en tuincentrum voor zo’n berg voor mijn kerstdorp en man moest sokken, daarna kerstdorp opnieuw ingedeeld. Wilde ook nog een Lego huisje afmaken voor in mijn kerstdorp, maar die wil dochter maken. Verder bankhangen en chillen. Vind dit soort dagen heerlijk! Gewoon een beetje hangen en weinig doen

Klinkt als een fijne dag, wel een glimlach bij je laatste zin. Je hebt vanalles gedaan vandaag!

Hier een sport ochtend van kind en daarna familiebezoek. De dag is nu om terwijl ik het gevoel heb dat ik niet echt vrije tijd heb gehad. Gisteren ook een drukke dag dus het weekend is snel om gegaan voor mij. Nu op de bank met een boek en kopje thee. Even niks verder...

lientje69

lientje69

23-11-2025 om 20:34 Topicstarter

Iedereen bedankt voor de reacties!

Vanmorgen zijn wij met hele gezin naar kerk van mijn moeder gegaan.  Eeuwigheidszondag.  De overledenen van het afgelopen jaar worden herdacht,  genoemd,  kaars enz. Mijn vader overleed dus in dit jaar. We zaten om 8 uur in de auto,  ruim een uur rijden.  De dienst duurde 2 uur!!!!!! Daarna koffie drinken.  Lunch bij mijn moeder. Daarna thuis. Kwam groepje vrienden van zoon. Helpen in de tuin omdat zoon door gebroken middenhandsbeentje niet kan klussen. Ze hebben kerstverlichting opgehangen.  Daarvoor had ik ze al veel Limburgse vlaai geserveerd, gisteren meegenomen van vakantie.  Na afloop hebben we gezamenlijk gegeten.  

Normaal gesproken probeer ik met regen ook de deur uit te gaan om te lopen.  Het weggaan vind ik het moeilijkst.  Door de week is het makkelijker.  Ik heb een kameraad die zijn honden dan uitlaat.  Hij belt dan vaak. Voor mij het sein om de wandelschoenen aan te trekken en in actie te komen. Eenmaal bezig is het dan wel ok

Uitgeslapen. Partner maakte koffie en dat hebben we opgedronken in bed en lang gekletst. Toen ontbijt, al was dat eerder lunch. Daarna geholpen met sollicitatiebrief schrijven en wat uitzoekwerk gedaan. Einde van de middag mijn kinderen opgehaald bij hun vader, samen gegeten. Was opgevouwen en nu op de bank met Netflix.

Ies

Ies

23-11-2025 om 21:08

Hier iei niet zo’n beste dag. Ben niet fit, flink overprikkeld en heb het veel te druk. Mijn lijf doet het ook niet zo de laatste tijd Ik kan steeds slechter tegen de kou en denk dat mijn lijf flink moeite heeft met overschakelen naar dit koudere weer. Maar juist het wandelen heeft me wel gered vandaag Een hond hier dus ik moet er sowieso wel uit. Dus al 3 wandelingen met hond. (De 4e wandeling met hond deed vriend) Hond is ouder en wandelt niet meer zo lang en stevig, maar met dit weer doet hij het weer verrassend goed, dus best wel wat gelopen en 1x heerlijk in bos, samen met vriend. Mijn mist trok niet echt op en toen ben ik zelf zonder hond nog een half uurtje de regen en wind in gegaan en oh wat was dat lekker, deed me zo goed. Had ik eigenlijk nog wat langer moeten doen maar hier al bijna geen tijd voor dus een mooi compromis met mezelf. 
Ik kleed me er wel goed op moet ik zeggen, heb goed echt warm schoeisel en een goede warme waterdichte jas. 
Verder wat klussen in huis en in tuin en zoals zo vaak de laatste tijd is de dag me te kort en veel te snel om. Maar al met al toch wel flink vooruit gekomen en wat achterstanden weg kunnen werken en uiteindelijk ook fijn gehad en toch wat tot rust kunnen komen. 
Als ik binnen wil bewegen en weinig tijd heb zet ik altijd flink muziek op en ga wat dansen, niets voor jou? Met dansen ga je áltijd op je eigen tempo en moet je het wel heel bont maken wil je grenzen overschrijden of blessures oplopen. Ondertussen gebruik je wel mooi je hele lijf. En het is nog super lekker ook 

De nieuwe werkweek voorbereid. Mijn werkweek begint op maandag en daar hoort standaard bij dat ik die op zondag altijd voorbereid zodat ik maandagochtend meteen aan de slag kan. Voor mij is de decemberdrukte begonnen dus komende weken werk ik alle zondagen. Normaal plan ik het zo dat ik 2-3 zondagen per maand vrij ben
om normaal weekend te hebben.

Als ik op zondag niet hoef te werken dan uitslapen, lekker lui thee met beschuitjes in bed, lang in de sauna en dan is het al zo 13-14 uur. Daarna vaak wat huishouden, iets lekkers bakken, wandelen over de hei en onderweg ergens wat drinken of een ijsje eten, in de tuin bezig zijn etc.

Smulkruimel schreef op 23-11-2025 om 21:10:

De nieuwe werkweek voorbereid. Mijn werkweek begint op maandag en daar hoort standaard bij dat ik die op zondag altijd voorbereid zodat ik maandagochtend meteen aan de slag kan. Voor mij is de decemberdrukte begonnen dus komende weken werk ik alle zondagen. Normaal plan ik het zo dat ik 2-3 zondagen per maand vrij ben
om normaal weekend te hebben.

Nu ben ik benieuwd wat voor werk dat is, en of je deze voorbereiding als werkuren telt? En waarom is het erg als je maandag niet meteen aan de slag kunt?

ToetieToover schreef op 23-11-2025 om 21:17:

[..]

Nu ben ik benieuwd wat voor werk dat is, en of je deze voorbereiding als werkuren telt? En waarom is het erg als je maandag niet meteen aan de slag kunt?

Ik heb een kleine bakkerij. Mijn weekindeling is zo dat alles op ma, di en woe gebakken wordt. Alles moet woensdag klaar zijn. Dat houdt in dat op zondag alles voorbereid wordt, zodat ik maandagochtend vroeg meteen kan gaan bakken. Als ik dat niet op zondag doe dan kan ik maandag niet bakken en moet ik alle voorbereidend werk nog doen en heb ik de bestellingen op woensdag niet op tijd klaar.

Beetje vergelijkbaar met een restaurant dat om 18 uur open gaat. Dan komen de koks ook niet klokslag 18 uur binnen om eerst nog boodschappen te doen voor ze kunnen gaan koken. Die beginnen ook al eerder met de voorbereiding. 

Deze voorbereiding zijn voor mij gewoon werkuren hoor want ik ben de hele zondag bezig. De zondagen (en ook een aantal zaterdagen omdat het erg druk is de laatste weken van het jaar) die ik nu werk compenseer ik later weer.  Zo ben ik in januari de hele maand vrij.

Smulkruimel schreef op 23-11-2025 om 21:34:

[..]

Ik heb een kleine bakkerij. Mijn weekindeling is zo dat alles op ma, di en woe gebakken wordt. Alles moet woensdag klaar zijn. Dat houdt in dat op zondag alles voorbereid wordt, zodat ik maandagochtend vroeg meteen kan gaan bakken. Als ik dat niet op zondag doe dan kan ik maandag niet bakken en moet ik alle voorbereidend werk nog doen en heb ik de bestellingen op woensdag niet op tijd klaar.

Beetje vergelijkbaar met een restaurant dat om 18 uur open gaat. Dan komen de koks ook niet klokslag 18 uur binnen om eerst nog boodschappen te doen voor ze kunnen gaan koken. Die beginnen ook al eerder met de voorbereiding.

Deze voorbereiding zijn voor mij gewoon werkuren hoor want ik ben de hele zondag bezig. De zondagen (en ook een aantal zaterdagen omdat het erg druk is de laatste weken van het jaar) die ik nu werk compenseer ik later weer. Zo ben ik in januari de hele maand vrij.

Ah oké dan ben je dus ‘gewoon’ aan het werk geweest en tel je dat mee als werkuren. 

F1 gekeken, daarna naar een museum en lunchen met een vriendin en vanavond naar de film met een vriendin.

Gisteren bertje hetzelfde, F1 gekeken, en naar een film.

Wij waren met de kinderen naar het zwembad.  Ik ben niet heel goed in hangdagen thuis geloof ik.  Ga het liefste ook naar buiten voor een activiteit maar dat is wel veel leuker en makkelijker bij beter weer.  

duizel schreef op 23-11-2025 om 19:33:

[..]

Klinkt als een fijne dag, wel een glimlach bij je laatste zin. Je hebt vanalles gedaan vandaag!

Hier een sport ochtend van kind en daarna familiebezoek. De dag is nu om terwijl ik het gevoel heb dat ik niet echt vrije tijd heb gehad. Gisteren ook een drukke dag dus het weekend is snel om gegaan voor mij. Nu op de bank met een boek en kopje thee. Even niks verder...

Ja oké, klopt haha! Best veel gedaan, maar het voelde dus gelukkig niet zoals jou dag. Ik had wel het gevoel van een lekkere vrije dag waarop ik ook heb kunnen niksen

Mijn neefje was van zaterdag op zondag hier dus we waren vroeg op, lekker samen liggen kleppen in bed en daarna naar zijn schoen gerend om te zien wat Sint gebracht had. En er was nog sneeuw ook. Daarna lekker samen gespeeld en toen heeft mijn moeder hem weer opgehaald en heb ik knock out op de bank gelegen want zo'n kleintje kost mij flink wat energie ( hoe geweldig hij ook is ). Dus de rest van de dag voor pampus gelegen op de bank met Stranger Things en vandaag nog een chilldag want morgen is de vakantie alweer om. Met dit weer kan ik heerlijk coccoonen in huis. No way dat ik gisteren naar buiten ging met die ijskoude wind en die sneeuw. Brrr. 

Als ik op een koude dag niet naar buiten ga blijf ik kouwelijk ondanks een normale binnen temperatuur. Als ik gewandeld of gegolfd heb voel ik mij daarna behagelijk bij deze temperatuur. 
Flinke regen houdt mij wel tegen en dan doe ik op zondag klusjes die ik anders door de week zou doen. Als ik een dag alleen maar bankhang kan ik 's-avonds niet in slaap vallen.

Altijd naar buiten. Op zondag maak ik meestal een uitgebreide wandeling met man en hond. Als man geen zin/tijd heeft, ga ik alleen met hond. Wandelen met de hond is natuurlijk ook gewoon een dagelijkse bezigheid, maar op zondag doe ik dat uitgebreider en niet om het 'moeten'. 
Met het weer van gisteren met frisse tegenzin, maar als ik dan eenmaal buiten ben vind ik het prima. En vaak ook wel grappig. Goede jas aan, (gevoerde) laarzen en dan lekker door de natte paden stampen. Terug thuis kun je altijd weer wat droogs aantrekken.

Daarnaast doen we vaak wat klusjes die doordeweeks blijven liggen en gaan we meestal  een kopje koffie drinken bij ouders. Als er tijd over is, soms even lekker op de bank voor de tv of een stukje puzzelen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.