Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zet je een pot of een kopje thee per keer? En op welke manier?

Marty1984 schreef op 29-09-2025 om 19:29:

Die 4 keer per jaar dat ik een kop thee drink kook ik water in de waterkoker en hang daar een zakje in. Of poeder voor Turkse appelthee.

Ik vind thee sowieso zo'n fletse boel dat ik er niet aan moet denken om met 1 zakje een hele pot te maken. Dan kan ik net zo goed gewoon enkel gekookt water drinken.

Man drinkt hier ook alleen maar thee als ie ziek is.

Wel eens gerookte Lapsang Souchong geprobeerd? Da's beslist geen fletse boel.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lapsang_souchong

Auwereel schreef op 29-09-2025 om 22:19:

[..]

Wel eens gerookte Lapsang Souchong geprobeerd? Da's beslist geen fletse boel.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lapsang_souchong

Ik kreeg dat lang geleden bij vrienden te drinken en zij waren heel enthousiast dat zo'n speciale thee hadden. Na de eerste slok dacht ik hoe krijg ik dat weg. Het is mij uiteindelijk gelukt om het bij een grote plant te gieten.

Tegenwoordig ben ik assertiever en drink ik geen thee meer in smaken die ik niet lust.

Tuinfluiter schreef op 29-09-2025 om 22:29:

[..]

Ik kreeg dat lang geleden bij vrienden te drinken en zij waren heel enthousiast dat zo'n speciale thee hadden. Na de eerste slok dacht ik hoe krijg ik dat weg. Het is mij uiteindelijk gelukt om het bij een grote plant te gieten.

Tegenwoordig ben ik assertiever en drink ik geen thee meer in smaken die ik niet lust.

In het Engels hebben ze daar een uitdrukking voor als je aan zo'n aparte smaak gewend raakt, acquired taste. Het is me gelukt, maar het heeft wel een paar kopjes geduurd. Maar zoals ik zei, geen fletse boel!

Overdag met waterkoker en dan een grote mok vullen en gebruik een theezakje vaak 2-3x. Hou niet van sterke thee. 'S avonds vaak een theepot op een theelichtje, vooral nu het al wat vroeger donker wordt vind ik dat zo gezellig en sfeervol. En drink ik 2 kleinere koppen. Als er visite is altijd een theepot op een stoofje. Hangt van de smaak van de visite af of ik de theepot vul met heet water en losse zakjes op tafel zet of vul met thee. Als er visite is vind ik het leuk om alles mooi te serveren, theepot, etagere of mooi bord met lekkere dingen, mooie bordjes etc.

Voor het ontbijt een pot thee. Tussendoor water uit de waterkoker, in groot glas, even hengelen met het zakje en klaar. 
Ik heb een glazen pot en gebruik een theemuts (Mars&More) met een leuk patroon. Die staat altijd op het aanrecht.

Marty1984 schreef op 29-09-2025 om 19:29:

Die 4 keer per jaar dat ik een kop thee drink kook ik water in de waterkoker en hang daar een zakje in. Of poeder voor Turkse appelthee.

Ik vind thee sowieso zo'n fletse boel dat ik er niet aan moet denken om met 1 zakje een hele pot te maken. Dan kan ik net zo goed gewoon enkel gekookt water drinken.

Man drinkt hier ook alleen maar thee als ie ziek is.

Zijn speciale zakjes he, voor een hele pot, die word dan sterk genoeg hoor.

Auwereel schreef op 29-09-2025 om 22:49:

[..]

In het Engels hebben ze daar een uitdrukking voor als je aan zo'n aparte smaak gewend raakt, acquired taste. Het is me gelukt, maar het heeft wel een paar kopjes geduurd. Maar zoals ik zei, geen fletse boel!

Ja ik ken die uitdrukking mooie manier om te zeggen dat iets vreemd smaakt of niet te hachele is.

Ik vind het nu smakelijk als er een klein beetje door een gewone zwarte thee zit en het niet te lang getrokken wordt.

Ik drink nooit thee. Ik heb het ook niet in huis.

Miepjecody schreef op 30-09-2025 om 08:03:

[..]

Zijn speciale zakjes he, voor een hele pot, die word dan sterk genoeg hoor.

Je moet tegenwoordig wel echt goed zoeken naar 4 grams zakjes het aanbod één kops zakjes is veel groter.

Zelf koop ik normaal losse thee maar voor vakanties één kops zakjes omdat er niet altijd een theepot is.

Tuinfluiter schreef op 30-09-2025 om 08:34:

[..]

Je moet tegenwoordig wel echt goed zoeken naar 4 grams zakjes het aanbod één kops zakjes is veel groter.

Zelf koop ik normaal losse thee maar voor vakanties één kops zakjes omdat er niet altijd een theepot is.

Ik heb altijd theezakjes maar zou eigenlijk ook losse thee moeten kopen. Het is veel lekkerder. De luilak in mij kiest de zakjes 

Herfstappeltaart schreef op 30-09-2025 om 08:35:

[..]

Ik heb altijd theezakjes maar zou eigenlijk ook losse thee moeten kopen. Het is veel lekkerder. De luilak in mij kiest de zakjes

Ik heb jarenlang zelf zakjes gevuld maar in mijn nieuwe theepot past ik een rvs filter en dat is ook weinig werk om er in te hangen. Ben als ik na een vakantie weer thuis kom altijd weer blij om een pot echt lekkere thee te zetten.

ik heb op mijn werk een thermoskan van 800ml met theefilter. daarin doe ik losse thee of 2 theezakjes.
het hete water komt uit de automaat. 

thuis drink ik per kop met een theezakje. dan met water uit mijn koffie/thee automaat.

Ik gebruik áltijd de 2 grams theezakjes, zowel in de grote pot als in de kleine potjes. We drinken altijd thee uit glazen, dus je ziet snel genoeg aan de kleur of de thee niet te slap is.

Ik heb een keukenkastje vol met blikjes losse thee. Ik kan kiezen tussen 15 soorten. Ik wissel per seizoen af wat betreft assortiment. In de lente en zomer veel groene thee en fruitthee. In de herfst en winter meer rooibos en kruidige thee. 

ik heb een grote pot van IKEA, Riklig. Het plaatje werkt helaas niet. 
Mijn thee mag koud worden. Ik hou niet van die hete toestand  Ik gooi er verse gember in en laat het trekken tot het lauw of koud is.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.