Huiskamer
Fiorah
29-09-2025 om 16:15
Zet je een pot of een kopje thee per keer? En op welke manier?
Geen spannende discussie, maar ik was benieuwd. Ik drink altijd thee uit een pot, behalve bij muntthee en gemberthee, want dat drink ik in een groot glas en zet ik per keer. Maar voor een kop thee kook ik een liter water met de waterkoker en zet een pot thee. Die pot is dubbelwandig, ik gebruik dus geen theemuts of - lichtje.
Dus de vragen: zet jij thee in een kop of pot? Met welke methode maak je kokend water? En als je een pot gebruikt, wat voor eentje is dat er (thermos, theelichtje, theemuts, anders)?
Dolfje
29-09-2025 om 16:25
Thee per kopje uit de cooker.
Heb ergens nog wel een theepot staan maar gebruik dat eigenlijk nooit.
Zwanebloem
29-09-2025 om 16:26
Ik meet één kopje water af voor mezelf en verwarm dat in de waterkoker. Theezakje gebruik ik twee keer.
SuzyQFive
29-09-2025 om 16:26
Ik kook een hele kan water in de waterkoker en die kan ik op temperatuur instellen dus als het afgekoeld is en ik groene thee neem dan laat ik het verwarmen tot 80 graden. Witte thee tot 70.
Schoondochter
29-09-2025 om 16:30
als ik een paar uur ga zitten (werk/studie/boek) een pot, anders per kopje.
Ik doe trouwens gekookt water in de pot maar doe het zakje in de kop. Ik drink heel veel verschillende soorten thee en zo mengen de smaken niet.
Tuinfluiter
29-09-2025 om 16:32
Ik zet thuis altijd een grote pot. Ik heb een dubbelwandige van bredemeijer met een theefilter waar ik een schep thee in doe. Thee blijft hier lang warm in.
Ik zet meestal drie keer per dag thee.
Bakblik
29-09-2025 om 16:35
Als ik alleen ben zet ik "een koppie plons" gekookt water uit de waterkoker in mijn mok, theezakje erin en even laten trekken en als ik haast heb plons ik het zakje een paar keer op en neer.
Als we met meer zijn dan gaat het in de pot. Vanochtend deden we een estafette-ontbijt en dan maak ik een pot thee op het lichtje.
Dan heeft de eerste om 7.00 uur hete thee en de laatste om 8.00 uur ook nog een acceptabel bakkie.
Wel elke keer dat ik thee zet en nieuw zakje. Het hangt gerust 5 minuten in het water voor een sterke bak thee. Daar nog een tweede keer mee doen levert slappe thee op.
Zit nu aan en koppie plons. De studenten zijn op maandag altijd bewijs thuis dit studiejaar maar vandaag niet.
Kampeerder
29-09-2025 om 16:36
voor één persoon een kopje, voor twee of meer een pot.
Zelfs naar de camping gaat er een theepot mee.
Thuis een Quooker, ideaal?
Loeki72
29-09-2025 om 16:37
Ik heb een magic teamaker voor losse thee. Als ik die helemaal vul heb ik een groot glas (500 ml) thee. Op mijn werk heb ik een reboottle fles voor losse thee, daar past 450 ml in.
Beterlaat2021!
29-09-2025 om 16:41
Ik heb al 40 jaar dezelfde dubbelwandige theepot in gebruik. Die komt bij het ontbijt op tafel.

Maar 's middags zet ik thee in een potje uit de verzameling van meer dan 30 'tweekops' theepotjes.
Gasten krijgen bij mij een eigen potje met thee: Earl Grey / Engelse melange / Lipton geel.

Zelf drink ik 's middags bij voorkeur Earl Grey van Pickwick of Lipton.
De potjes heb ik allemaal gekocht bij Kringloopwinkels.
Schemerlampje
29-09-2025 om 16:44
Thuis zet ik 1L thee met een theezakje in een thermoskan. Water gekookt met de waterkoker. Meestal 2 keer op een dag dat ik niet werk. Ik gebruik ook wel eens losse thee, dan gaat er heet water in de thermoskan, waarmee ik dan in een mok de thee zet.
Op het werk gaat het per (grote) mok, met water uit een waterkoker. Ik gebruik de hele dag hetzelfde zakje. Dat is denk ik 4 keer.
Bloem75
29-09-2025 om 16:45
Ik drink veel thee overdag en savonds maar pak per keer een kopje thee uit de waterquooker.
Stimpie
29-09-2025 om 17:01
Hier een pot uit de Quooker. Als de thee in de pot wat afgekoeld is (thermo-pot maar soms staat hij langer), dan doe ik een half kopje thee en giet er nog wat kokend water op.
snjokorn
29-09-2025 om 17:06
Ik kook water in de waterkoker en zet voor mezelf een pot thee. Staat gezellig onder een theemuts.
Als ik visite heb gaat het water direct de mokken in (en mag men zelf met een theezakje hengelen)
rionyriony
29-09-2025 om 17:18
Camellia Sinensis. Hoewel mijn moeder altijd thee zette (in een pot) heb ik deze gewoonte nooit overgenomen en ongemerkt afgeschaft later.
![]()
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.