Huiskamer
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 18:38
Wie schrijft die blijft! 🖊️ 🖋️ ✏️ Waar schrijf jij het liefst mee? mee
Man en ik zaten vanmiddag sinterklaasgedichten te maken. Schrijfblok erbij en man ging even zijn goede pen pakken. ik schreef drie vellen vol met potlood. Heb één collega die ook altijd met potlood schrijft. De rest pakt maar wat, meestal een pen.
Toen vroeg ik me af of er meer mensen erg gehecht zijn aan hun vaste schrijfgerei.
Peiling
Waar schrijf jij het liefst mee?
Dorestad
29-11-2025 om 18:47
ik schreef ontzettend graag met vulpen en fineliner. Door mijn vergroeide handen kan ik geen pen goed meer vasthouden en is schrijven een crime. Dat mis ik. Straks met kerstkaarten schrijven ben ik degene die de postzegels plakt. ![]()
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 18:51
Dorestad schreef op 29-11-2025 om 18:47:
ik schreef ontzettend graag met vulpen en fineliner. Door mijn vergroeide handen kan ik geen pen goed meer vasthouden en is schrijven een crime. Dat mis ik. Straks met kerstkaarten schrijven ben ik degene die de postzegels plakt.
Och wat sneu. Kun je wel goed typen?
Dorestad
29-11-2025 om 19:01
Rekenenisleuktaalook schreef op 29-11-2025 om 18:51:
[..]
Och wat sneu. Kun je wel goed typen?
Met 1 vinger. Dus ja. Op telefoon en tablet. PC gebruik ik dus niet meer. Maar ik was dus iemand die heel blij werd van zo'n reeks Stabilo point 88 fineliners, al die kleurtjes. En ook inktpatronen met gekleurde inkt. Desalniettemin is kerstkaartenklusje gewoon nog een gezellige bezigheid. Héél verantwoordelijk werk hoor die postzegels plakken![]()
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 19:18
Dorestad schreef op 29-11-2025 om 19:01:
[..]
Met 1 vinger. Dus ja. Op telefoon en tablet. PC gebruik ik dus niet meer. Maar ik was dus iemand die heel blij werd van zo'n reeks Stabilo point 88 fineliners, al die kleurtjes. En ook inktpatronen met gekleurde inkt. Desalniettemin is kerstkaartenklusje gewoon nog een gezellige bezigheid. Héél verantwoordelijk werk hoor die postzegels plakken
Zeker! ✉️
MMcGonagall
29-11-2025 om 19:21
Ik heb tientallen balpennen in huis. Ik kom nog wel eens ergens waar je een pen krijgt (vergaderlocaties, bedrijven), dus ik heb allerlei leuke pennen.
Bakblik
29-11-2025 om 19:23
Ik heb anders gestemd. Ik heb voor verschillende schrijftaken andere voorkeuren. Een boodschappenlijstje schrijf ik met wat er ligt, als IK het kan lezen is het goed genoeg.
In mijn handwerkmand zit op dit moment een antieke bic waarmee ik turfjes zet om de toeren van de sokken te tellen.
Voor echt nette schrijfsels zoals felicitatie- of condoleancekaarten pak ik altijd mijn parkerbalpen erbij.
Ik ben wel altijd op zoek naar een goede match tussen papier en inkt. Ik schrijf links en dat wil nog weleens vlekken.
Sintgedichten schrijf ik op de computer, makkelijker knippen plakken kopiëren als ik iets wil herhalen of verplaatsen.
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 19:30
Bakblik schreef op 29-11-2025 om 19:23:
Ik heb anders gestemd. Ik heb voor verschillende schrijftaken andere voorkeuren. Een boodschappenlijstje schrijf ik met wat er ligt, als IK het kan lezen is het goed genoeg.
In mijn handwerkmand zit op dit moment een antieke bic waarmee ik turfjes zet om de toeren van de sokken te tellen.
Voor echt nette schrijfsels zoals felicitatie- of condoleancekaarten pak ik altijd mijn parkerbalpen erbij.
Ik ben wel altijd op zoek naar een goede match tussen papier en inkt. Ik schrijf links en dat wil nog weleens vlekken.
Sintgedichten schrijf ik op de computer, makkelijker knippen plakken kopiëren als ik iets wil herhalen of verplaatsen.
Links schrijven is inderdaad wel een ding. Potlood vlekt niet 🤪
Gedichten type ik uiteindelijk ook, en dan printen. Maar het bedenken gebeurt met potlood op papier. En een gum.
Het liefst zou ik dat ook schrijven, maar dan weet iedereen van wie het komt. Ik heb best een mooi lopend schrift al zeg ik het zelf. Zo jammer dat ik mijn leerlingen blokschrift moet leren.
Ambra
29-11-2025 om 19:46
Met de Parkerpen van mijn overleden vader. De pen mag het huis niet uit. Verder liggen er overal ballpoints want ik wil niet hoeven zoeken of lopen voor een pen.
Bakblik
29-11-2025 om 19:50
Rekenenisleuktaalook schreef op 29-11-2025 om 19:30:
[..]
Links schrijven is inderdaad wel een ding. Potlood vlekt niet 🤪
Gedichten type ik uiteindelijk ook, en dan printen. Maar het bedenken gebeurt met potlood op papier. En een gum.
Het liefst zou ik dat ook schrijven, maar dan weet iedereen van wie het komt. Ik heb best een mooi lopend schrift al zeg ik het zelf. Zo jammer dat ik mijn leerlingen blokschrift moet leren.
Ja dat links leren schrijven was in de jaren 70 nog echt een DING.
Het mocht daar was dan ook alles mee gezegd. Ik moest "gewoon" met vulpen schrijven en dan stond er op mijn rapport dat niet vloeiend genoeg schreef en teveel vlekken maakte.
Er ging een wereld voor mij open toen mijn eigen kinderen naar school gingen en er voor linkshandige kinderen een andere hoek van neerleggen van het schrift was toegestaan
Ik heb als klein meisje altijd moeten spiegelen, de dingen die de juf voordeed op het bord. Ik kan nu vloeiend in spiegelschrift schrijven, dat dan weer wel.
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 19:52
Ambra schreef op 29-11-2025 om 19:46:
Met de Parkerpen van mijn overleden vader. De pen mag het huis niet uit. Verder liggen er overal ballpoints want ik wil niet hoeven zoeken of lopen voor een pen.
Mooi! Erfstuk dat je dus vaak kunt gebruiken.
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 19:57
Bakblik schreef op 29-11-2025 om 19:50:
[..]
Ja dat links leren schrijven was in de jaren 70 nog echt een DING.
Het mocht daar was dan ook alles mee gezegd. Ik moest "gewoon" met vulpen schrijven en dan stond er op mijn rapport dat niet vloeiend genoeg schreef en teveel vlekken maakte.
Er ging een wereld voor mij open toen mijn eigen kinderen naar school gingen en er voor linkshandige kinderen een andere hoek van neerleggen van het schrift was toegestaan
Ik heb als klein meisje altijd moeten spiegelen, de dingen die de juf voordeed op het bord. Ik kan nu vloeiend in spiegelschrift schrijven, dat dan weer wel.
Ik heb momenteel maar één linkse leerling. Alles mag, als het helpt. Behalve dan spiegelschrift 🤣
Schrijven is wel echt een moeilijk vak op school. Veel kinderen die het gewoon afraffelen, weinig geduld.
Zelf was ik heel langzaam, leerkracht stond mij altijd op te jutten. Heb pas op de opleiding netjes leren schrijven.
Citroengraag
29-11-2025 om 20:03
Ik schrijf vrijwel alles met Bic vierkleurenpennen. Vroeger in de zorg gebruikelijk, maar ook in mijn agenda staan al mijn afspraken in een stoplichtsysteem hoe de energiebelasting is.
En bij het schrijven van langere stukken ben ik een echte 'droedelaar' en zijn de verschillende kleurtjes ook fijn.
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 20:09
Citroengraag schreef op 29-11-2025 om 20:03:
Ik schrijf vrijwel alles met Bic vierkleurenpennen. Vroeger in de zorg gebruikelijk, maar ook in mijn agenda staan al mijn afspraken in een stoplichtsysteem hoe de energiebelasting is.
En bij het schrijven van langere stukken ben ik een echte 'droedelaar' en zijn de verschillende kleurtjes ook fijn.
Vierkleurenpen, ken ik alleen van (en voor) kinderen. Nooit geweten dat dat in een professionele omgeving gebruikt werd.
Weer wat geleerd
Citroengraag
29-11-2025 om 20:24
Rekenenisleuktaalook schreef op 29-11-2025 om 20:09:
[..]
Vierkleurenpen, ken ik alleen van (en voor) kinderen. Nooit geweten dat dat in een professionele omgeving gebruikt werd.
Weer wat geleerd
Vroeger, voor de pc werd in de meeste zorginstellingen blauw/zwart overdag, groen voor de avond en rood voor de nacht gebruikt. Lekker overzichtelijk. En bloeddruk rood, saturatie blauw, pols zwart toen er nog grafieken in papieren medische dossiers stonden.