Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wennen aan een koeler huis, kan jij dat?

Ginevra schreef op 27-09-2022 om 09:29:

[..]

We hebben de zolder geisoleerd, we hebben zonnepanelen, overal ledlampen en overal HR++ glas. Kortom, ik ben niet bang om te investeren in energiebesparing. Ik had graag ook de spouwmuren geisoleerd maar dat is niet verstandig in ons huis.

We hebben twee afzonderlijke bouwkundigen geraadpleegd die elkaar niet kennen, die nergens belang bij hebben, die allebei ter plekke de situatie grondig bekeken hebben, en die dit allebei afzonderlijk van elkaar gezegd hebben.

Je mag best van mening zijn dat dat een slecht advies is, of dat het heus wel te doen is als we nieuwe muren laten optrekken of zo, maar voorlopig ga ik eerder af op wat de bouwkundigen gezegd hebben dan op advies van een forum.

Dan heb je een dunne spouw en die kun je inderdaad beter met rust laten. Maar dan kun je nog steeds aan de buitenzijde of de binnenzijde met isolatie gaan werken. Net als dat kan met enkelsteens muren. 

Of dat het geld waard is, is een tweede. Maar dat het niet meer kan is niet waar. 

Madamecannibale schreef op 27-09-2022 om 09:32:

[..]

Dat vraag ik me af. Sommige huizen kan je volgens mij beter platgooien en er wat nieuws neerzetten, ook al kan dat niet altijd. Hier in de stad staan ook een aantal hele mooie monumentale huizen. Die zijn wel geïsoleerd met voorzet ramen enzo, maar zullen nooit zo goed geïsoleerd zijn als een nieuwe huis.

Bij monumentale panden speelt veel meer dat er een hoop niet mag. Maar daar valt platgooien en opnieuw beginnen ook onder.

En natuurlijk kan het beter zijn om de boel tegen de vlakte te mikken. Maar er wordt ook nog te weinig gebruik gemaakt van isoleren aan de buitenzijde of de binnenzijde. Het beste is de buitenzijde, maar daar moet de gemeente weer wat van vinden. Maar daar komen wel steeds meer producten voor. Waar het met de vroegere energieprijzen niet zo loonde kan dat nu ineens wel gaan lonen natuurlijk. 

Mevrouw75 schreef op 27-09-2022 om 09:36:

[..]

Joh, ik loop al jaren vanaf september/oktober met een thermohemdje. Dan hoef je middenin de winter echt niet in je donsjas binnen te zitten.

Ik loop in september echt niet op teenslippers hoor, jij wel?

Tot een week geleden wel eerlijk gezegd. Maar dat terzijde.

Een en ander doet mij een beetje denken aan dat er vroeger op schoolkamp jongens waren die met kleren in de slaapzak gingen liggen, want lekker warm. En overdag bibberen van de kou. 

Je hebt een interne kachel in je lichaam. Die moet je ook een beetje de kans geven om te reageren. 

Zusterclivia schreef op 27-09-2022 om 10:03:

[..]

Tot afgelopen woensdag liep ik nog op mijn sandalen buiten... in een korte broek. Nu overgestapt naar sportschoenen want mijn tenen werden niet meer warm. Meestal loop ik van april/mei tm september/oktober op sandalen (uiteraard zonder sokken) en als ik naar mijn werk fiets een korte broek. Op zijn laatst in mei gaat het vestje uit en op zijn laatst in oktober weer aan.

Ik heb het niet snel koud, maar ook niet snel warm. Als de temperaturen jo-joën, dan heb ik er wel meer last van dan normaal. Grappig hoe het zo kan verschillen. Als contrast, ik kan best in een korte broek/sandalen lopen, maar wel handschoenen dragen. Dat is een zwak punt voor mij, dus ik draag snel handschoenen. En omdat de vloer in huis in de zomer nogal koud is door de koeling, loop ik altijd op slippers/sloffen.

Wat voor mij het meeste uitmaakt is hoeveel beweging ik krijg. Ik heb het thuis niet snel koud, zolang ik maar regelmatig beweeg. Thuiswerken is daardoor een hel, want ik verkleum helemaal. Ik heb een tijdje gehad dat ik een wekker op 30 minuten zette en elke 30 minuten even ging squatten ed. Om warm te worden.

Schoenen heb ik nooit aan in huis. Slippers. Geen teen, want als het kouder wordt heb ik natuurlijk wel sokken aan. 

Hygiënekwestie. 

Hoe ziet extra koud er praktisch uit? (Ik bedoel w.b.t. het zelf koud hebben; niet de omstandigheden).

Ik denk dat je er wel aan kan wennen, een graadje lager bijvoorbeeld. En ik denk ook wel dat het helpt om je niet meteen bij de eerste 'koelere' dag helemaal dik in te pakken. 's Avonds lig ik onder een dekentje, overdag niet. Het is hier nu 18 graden beneden en dat is nog te doen. Als het kouder wordt denk ik wel dat ik een extra laagje kleding nodig heb.

Antwoord op de OP: 
ik ben een koukleum, maar ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen dat ik wel aan een iets lagere temperatuur kan wennen. Ik douche nu al een tijd aanmerkelijk minder warm (en korter) en vind dat steeds minder onplezierig. Dat went dus. En als dat went, zal een temperaatuurtje lager(dat is het bij ons, we hebben de thermostaat van 20 naar 19 gezet) ook wel wennen. 

De lange hete douches (vond ik zoooo fijn om een dag mee af te sluiten) en zo nu en dan een heerlijk lang warm bad mis ik wil heel erg overigens. De douches wen ik wel aan, maar dat bad ga ik mezelf denk ik zo heel af en toe maar wel weer toestaan.

DS1971 schreef op 27-09-2022 om 10:35:

[..]

Een en ander doet mij een beetje denken aan dat er vroeger op schoolkamp jongens waren die met kleren in de slaapzak gingen liggen, want lekker warm. En overdag bibberen van de kou.

Je hebt een interne kachel in je lichaam. Die moet je ook een beetje de kans geven om te reageren.

En kan het niet zo zijn dat die jongens minder goed tegen koude kunnen dan jij? Nu hadden ze het ten minste warm genoeg om te kunnen slapen ipv overdag EN 's nachts te verkleumen. 

Zo verbood mijn moeder het me vroeger om mijn jas aan te houden in de niet verwarmde kerk want 'anders heb je er buiten niks aan'. Resultaat was dat ik tot het bot verkleumde in de kerk en de jas buiten ook niet meer hielp. Als ik nou mijn jas aan had mogen houden, was ik ten minste warm geweest in de kerk. 

Fijn voor jou dat je zo'n goede interne kachel hebt. Zou ik ook wel willen, maar helaas. Je kan er maar beter niet van uitgaan dat elk lichaam hetzelfde is.

DS1971 schreef op 27-09-2022 om 10:37:

[..]

Schoenen heb ik nooit aan in huis. Slippers. Geen teen, want als het kouder wordt heb ik natuurlijk wel sokken aan.

Hygiënekwestie.

Hoezo?

Ik draag binnen ook geen schoenen en de slippers zijn slippers die alleen binnen komen. Mijn vloer koelt en in de zomer is dat lekker voor de algemene temperatuur, maar zo met blote voeten is het gewoon koud. Slippers isoleren dan lekker, maar zijn niet te heet.

Ik kom sowieso elke dag minimaal 1,5 uur buiten. Om naar mijn werk te fietsen, wandeling in de pauze en vaak ook nog sporten (hardlopen, zwemmen, fietsen). Ik denk dat het wel helpt tegen koud hebben. Je went aan kou en door de beweging komt de doorbloeding lekker op gang en met spieren blijf je warmer.

DS1971 schreef op 27-09-2022 om 10:35:

[..]

Sinds mijn eierstokken eruit zijn functioneert mijn interne kachel niet meer. Kan ook niet meer tegen tropisch temperaturen. 

Mannen kunnen beter tegen kou dan vrouwen. 

Krisper2 schreef op 27-09-2022 om 11:03:

[..]

En kan het niet zo zijn dat die jongens minder goed tegen koude kunnen dan jij? Nu hadden ze het ten minste warm genoeg om te kunnen slapen ipv overdag EN 's nachts te verkleumen.

Zo verbood mijn moeder het me vroeger om mijn jas aan te houden in de niet verwarmde kerk want 'anders heb je er buiten niks aan'. Resultaat was dat ik tot het bot verkleumde in de kerk en de jas buiten ook niet meer hielp. Als ik nou mijn jas aan had mogen houden, was ik ten minste warm geweest in de kerk.

Fijn voor jou dat je zo'n goede interne kachel hebt. Zou ik ook wel willen, maar helaas. Je kan er maar beter niet van uitgaan dat elk lichaam hetzelfde is.

Het is voor ons lijf inderdaad ook makkelijker om warm te blijven dan op te warmen.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-09-2022 om 13:44

Rondstruiner schreef op 27-09-2022 om 07:01:

[..]

De koning: ja, dat hebben we allemaal gezien.

Maar 'het halve ministerie'(?): dat klopt volgens mij niet. Heb je daar voorbeelden van? Van ministers die op vakantie gingen terwijl wij niet mochten? Ik kan me dat niet herinneren, ik herinner me alleen de Grapperhaus-bruiloft.

Heb je idd gelijk in, het halve ministerie heb ik idd geen voorbeelden van , doelde meer op de koning en bv die politiek verslaggever (xander(?) ) die mi toch ook wel een voorbeeldfunctie heeft. Maar over het ministerie neem ik m’n woorden terug.

Caramelzeezoutchocola schreef op 27-09-2022 om 13:44:

[..]

Heb je idd gelijk in, het halve ministerie heb ik idd geen voorbeelden van , doelde meer op de koning en bv die politiek verslaggever (xander(?) ) die mi toch ook wel een voorbeeldfunctie heeft. Maar over het ministerie neem ik m’n woorden terug.

Xander van der Wulp is een politiek verslaggever van de NOS, maar ik kan me geen incident herinneren met hem. Ook niet met andere verslaggevers trouwens.  Kan ook niks vinden als ik google, dus weet niet waar je hier op doelt?

Krisper2 schreef op 27-09-2022 om 11:03:

[..]

Het is een bekend feit dat het niet goed is om in een slaapzak met kleren aan te slapen. Dat heb ik niet verzonnen.

Ik sta op de skipiste met een elektrisch verwarmd vest onder mijn ski-jack, dus mijn interne kachel is bepaald niet topklasse. Maar dat betekent dus ook dat ik in mijn appartement gewoon in t shirt rondloop, omdat dit echt helpt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.