Huiskamer
Bakblik
23-09-2022 om 11:20
Wennen aan een koeler huis, kan jij dat?
Naar aanleiding van het topic over het al verwarmen van je huis vraag ik mij een paar dingen af. Ik heb tot een met gisteren een T-shirt met korte mouwen gedragen en een broek tot net over de knie, soms in de avond of buiten met een dun vestje of jas (bij regen) gecombineerd. 8.00 heb het nog niet koud gehad.
Vandaag heb ik wel een lange broek aan, omdat ik straks iets ga doen waarbij dat gewenst is. Ik heb nog wel een shirt met korte mouwen aan een heb in die outfit buiten de was opgehangen zonder het koud te hebben.
In dat topic over de verwarming les ik mensen die al in willen truien zitten, dan vraag ik mij echt af wat je dan aan moet als het echt koud wordt.
Ik weet zeker dat ik er wel aan kan wennen als we de thermostaat en graadje lager instellen. Voor de dag en de avond gaan we dan naar 18 en 19 graden.
Denk jij dat je kunt wennen aan een koeler huis en heb je nog tips om te wennen aan de kou?
Mijn tip om te wennen aan kou is niet altijd jezelf warm inpakken maar voor een korte actie buiten, het buitenzetten van de vuilnisbak, even de kou trotseren door zonder jas te gaan.
Bakblik
26-09-2022 om 12:30
watertoren schreef op 26-09-2022 om 12:13:
[..]
Winterkleding stel ik zo lang mogelijk uit.
Je hoeft ook niet meteen in een thermohemd met gebreide trui met Noors motief met een thermolegging en daaroverheen een spijkerbrorek te gaan lopen hé?
Je kunt ook kiezen voor iets dat warmer is dan zomerkleding een koeler dan echte winterkleding. Ik ga straks naar mijn werk in de kleding die ik nu draag maar neem wel een ander (warmer) vest mee, ik weet dat het daar soms frisser is dan ik lekker vind. Voor een visite aan schoonmoeder (in een instelling) doe ik komende maanden laagjes aan dan kan er altijd wat uit als het te warm is.
watertoren
26-09-2022 om 12:40
Bakblik schreef op 26-09-2022 om 12:30:
[..]
Je hoeft ook niet meteen in een thermohemd met gebreide trui met Noors motief met een thermolegging en daaroverheen een spijkerbrorek te gaan lopen hé?
Je kunt ook kiezen voor iets dat warmer is dan zomerkleding een koeler dan echte winterkleding. Ik ga straks naar mijn werk in de kleding die ik nu draag maar neem wel een ander (warmer) vest mee, ik weet dat het daar soms frisser is dan ik lekker vind. Voor een visite aan schoonmoeder (in een instelling) doe ik komende maanden laagjes aan dan kan er altijd wat uit als het te warm is.
Het gaat er bij mij eigenlijk om dat ik lange mouwen zo lang mogelijk uit stel.
Marquise
26-09-2022 om 12:42
Ik merk dat ik me vooral begin te ergeren aan de allerhande 'bespaartips' van 'experts' in verschillende Belgische media.
"Zet je verwarming een graadje lager naar 19!" Godsamme, stel eikels. In heel veel oudere huurpanden moet je dan al behoorlijk stoken omdat men jaren geen fuck gedaan heeft aan isolatie of onderhoud, en het al heel snel daalt naar 16 graden. En de verhuurders kwamen en komen daar keer op keer doodleuk mee weg. Tot op het punt dat 'De Stad' zogezegd ingrijpt en de verhuurder vrolijk zegt 'Ja, daar heb ik geen reet mee te maken.'
Wij hebben onlangs nog een vrij redelijk (helaas wel variabel) contract kunnen afsluiten want ons jaarcontract loopt in november af, en ons huidige pand is nog netjes geïsoleerd. Alsnog gaan wij wel blijven opletten want dat deden we als linksdraaiende geitenwollensokken toch wel en variabel blijft variabel. Maar een segment lager huren omdat je geen andere keus hebt en je bent negen van de tien keer behoorlijk de lul.
Rondstruiner
26-09-2022 om 12:43
Rockstar schreef op 26-09-2022 om 12:00:
[..]
Volgens mij is het verbruik van alle huishoudens maar 10% van de hele gasvoorrraad. Helemaal omdat Watertoren verwarmt naar 21 graden, wat helemaal geen buitensporige temperatuur is, zou ik haar echt niet scheef aan kijken maar zou ik naar de bedrijven die 's nachts hun lichten laten branden en hun airco's op standje vries zetten kijken.
Klopt niet, 25% wordt door de huishoudens gebruikt, aldus het CBS.
Iedereen moet gewoon zijn steentje bijdragen. Het is en/en, niet of/of. De cv op 21 graden zetten in september omdat je in je zomerkleding wil lopen vind ik wel degelijk buitensporig gedrag.
watertoren
26-09-2022 om 13:03
Rondstruiner schreef op 26-09-2022 om 12:43:
[..]
Klopt niet, 25% wordt door de huishoudens gebruikt, aldus het CBS.
Iedereen moet gewoon zijn steentje bijdragen. Het is en/en, niet of/of. De cv op 21 graden zetten in september omdat je in je zomerkleding wil lopen vind ik wel degelijk buitensporig gedrag.
Heeft toch niks met september te maken maar met de temperatuur buiten. Het is maar 12 graden hier nu.
Krisper2
26-09-2022 om 13:15
Ik ben een koukleum en wennen aan kou gaat bij mij niet lukken. Gisteren nog was ik nogal chagrijnig en ongelukkig omdat ik het zo koud had terwijl bij mij de thermostaat op 21,5 graden staat. In de avond zit ik in een dikke onesie met een fleecedeken over mn benen. Mijn lichaam is heel snel koud op één of andere manier. Als anderen lekker in een kort shirt lopen en ik in een vest, voelen mijn handen nog steeds als ijsjes aan. Toen ik zwanger was kon ik tegen de koude en dat was echt een hele gekke gewaarwording voor me. Aan de andere kant, ik kan heel goed tegen warm weer. Ik ga niet uren in de zon zitten ofzo, maar ik heb geen last van de hitte. Heel soms heb ik zelfs kippenvel als het tegen de dertig graden is. 😂
WickedCurlew89
26-09-2022 om 13:40
Wat een heel eenvoudige besparing is: je CV ketel op 60º zetten.
Je merkt er niets van en bespaart het hele jaar door.
Snap niet dat ik dat niet veel vaker en als eerste tip lees/hoor.
Herfstappeltaart
26-09-2022 om 13:43
watertoren schreef op 26-09-2022 om 13:03:
[..]
Heeft toch niks met september te maken maar met de temperatuur buiten. Het is maar 12 graden hier nu.
Gisteren vroeg ik je of je je niet kunt inleven in mensen die het ook koud hebben, maar geen geld om de verwarming hoger te zetten. Kun je je dan niet voorstellen dat het niet zo leuk voor ze is (understatement) dat jij doodleuk in je zomerkleding blijft lopen en tóch de kachel hoger zet? En daar ook nog tien keer melding van maakt?
De overheid vraagt ons allemaal (allemaal!) om zuinig te zijn met gas. Geldt dat niet voor jou? Ik vraag me nu toch werkelijk af of je zo naïef bent of zo egoïstisch....
Herfstappeltaart
26-09-2022 om 13:43
Hetvrijewoord schreef op 26-09-2022 om 13:40:
DIe tip heb ik al vaak gelezen hoor.Wij hebben dat ook allang gedaan.
GroenTuintje
26-09-2022 om 13:45
Bij ons stond hij al op 62 graden. Nooit geweten
. We hebben wel sinds een paar jaar een nieuwe zuinige ketel
ShowyHummingbird30
26-09-2022 om 13:56
En als je huis (redelijk) goed geïsoleerd is kun je ook 55 of zelfs 50 uitproberen.
(Dat geldt alleen voor de CV - verwarming, niet voor het tapwater. Tapwater moet minimaal op 60 ivm legionella.)
Kersje
26-09-2022 om 14:23
Herfstappeltaart schreef op 26-09-2022 om 13:43:
[..]
Gisteren vroeg ik je of je je niet kunt inleven in mensen die het ook koud hebben, maar geen geld om de verwarming hoger te zetten. Kun je je dan niet voorstellen dat het niet zo leuk voor ze is (understatement) dat jij doodleuk in je zomerkleding blijft lopen en tóch de kachel hoger zet? En daar ook nog tien keer melding van maakt?
De overheid vraagt ons allemaal (allemaal!) om zuinig te zijn met gas. Geldt dat niet voor jou? Ik vraag me nu toch werkelijk af of je zo naïef bent of zo egoïstisch....
Vetgedrukte vooral! Ik kan me best voorstellen dat als je én nog een vast contract hebt én je het financieel ‘goed’ hebt, je dat meldt in een topic. Maar het vooral tig keer melden, zonder enige empathie tussen posts van mensen die het financieel serieus zwaar hebben, dat vind ik vooral provocerend en volgens mij is dat ook de enige bedoeling. Nare manier van forummen vind ik.
Ginevra
26-09-2022 om 15:19
Marquise schreef op 26-09-2022 om 12:42:
Ik merk dat ik me vooral begin te ergeren aan de allerhande 'bespaartips' van 'experts' in verschillende Belgische media.
"Zet je verwarming een graadje lager naar 19!" Godsamme, stel eikels.
Dat vind ik sowieso ontzettend irritant, ook in de Nl media. Wij hebben al een paar jaar de verwarming op 18,5, hooguit 19 als we eens luxe willen doen.
Dikke gordijnen, CV-temperatuur laag, dekentje op de bank, et cetera et cetera hebben we al járen. En dan zijn wij geeneens arme sloebers, maar hebben wel een huis dat bouwkundig niet heel veel verder geïsoleerd kan worden dan nu.
En dan die tips van "zet de verwarming omláág naar 19". Tjasses. Het heeft voor mij een enorm "Qu'ils mangent de la brioche"-gehalte.
watertoren
26-09-2022 om 15:29
Kersje schreef op 26-09-2022 om 14:23:
[..]
Vetgedrukte vooral! Ik kan me best voorstellen dat als je én nog een vast contract hebt én je het financieel ‘goed’ hebt, je dat meldt in een topic. Maar het vooral tig keer melden, zonder enige empathie tussen posts van mensen die het financieel serieus zwaar hebben, dat vind ik vooral provocerend en volgens mij is dat ook de enige bedoeling. Nare manier van forummen vind ik.
Sorry, dat was niet de bedoeling. toen ik afgelopen vrijdag terug kwam van een warme vakantie was het hier in huis maar 19 graden. Ik stikte van de kou.
Marquise
26-09-2022 om 15:33
Ginevra schreef op 26-09-2022 om 15:19:
[..]
Dat vind ik sowieso ontzettend irritant, ook in de Nl media. Wij hebben al een paar jaar de verwarming op 18,5, hooguit 19 als we eens luxe willen doen.
Dikke gordijnen, CV-temperatuur laag, dekentje op de bank, et cetera et cetera hebben we al járen. En dan zijn wij geeneens arme sloebers, maar hebben wel een huis dat bouwkundig niet heel veel verder geïsoleerd kan worden dan nu.
En dan die tips van "zet de verwarming omláág naar 19". Tjasses. Het heeft voor mij een enorm "Qu'ils mangent de la brioche"-gehalte.
Ja precies, alsof iedereen consequent 23 graden zit te stoken met het raam open. Wat hier, zover ik kan inschatten uiteraard, de hardst getroffen groep is, is nou net de groep die in die afgeleefde, beroerd onderhouden huurpanden zitten. Ik zat daar een paar jaar terug zelf ook in.
Ik merk in dit appartement wel dat men ventilatie wat is vergeten, dat is ook wel een bekend verhaal bij die 2010 nieuwbouw hier. Vocht blijft hier nogal gemakkelijk hangen dus ik ben in de weer met vochtvreters en een ventilator om de was vlotter te laten drogen. En uiteraard ook luchten maar betere ventilatie was toch ook wel handig geweest.
Meer ontopic: ja, het lukt wel om in een koeler huis te zitten maar ik wil vermijden dat ik terug moet keren naar de 15 graden in huis toestanden. En ik heb er zoals altijd de pest in dat mijn was slechter droogt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.