Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

BeneficialJay65

BeneficialJay65

26-11-2021 om 12:31

Welke hond geschikt voor “bij” paarden?

Ik weet even geen andere categorie want ik heb m’n paarden uiteraard niet in m’n huiskamer😊. 
Wij zoeken een geschikte hond (ras of geen ras) met een rustig karakter, niet teveel blaffen en geen jachtinstinct. Liever wel een al volwassen hond. De grootte maakt niet veel uit. Het is de “bedoeling “ dat de hond de paarden en pony “bewaakt” als zij buiten zijn. Ook bij een buitenrit zou het leuk zijn als hij meegaat, zonder achter joggers, fietsers en wild aan te gaan, maar gewoon netjes bij ons in de buurt blijft. Ook zou het fijn zijn als de hond net als bij schapen, de kudde kan overbrengen naar de andere weides. De paarden gaan nu ‘S avonds naar binnen en gaan om 7.30 naar buiten. Voorjaar en zomer lopen ze dag en nacht buiten, hebben wel beschutting uiteraard. In m’n omgeving zie ik wel veel retrievers en Berner senners, maar die hebben niet mijn voorkeur vanwege hun gezondheidsproblemen. (Vind ze wel mooi en lief).
We hebben een andere hond van 2, een kruising koningspoedel, hij is heel lief naar de paarden maar heeft teveel jachtinstinct en is wel waaks maar ook druk (hij blijft wel bij ons hoor!!). Ben benieuwd of iemand hier verstand heeft van een geschikte hond bij paarden. Bedankt!


Doberman Pinchers vond ik geweldig fijne honden rond de paarden. Goed opgevoed en waaks, geen onnodig geblaf en geen hysterische kuitenhapper naar paardenbenen (zoals Jack Russels)

Iedere hond kan bij paarden zolang je deze goed opvoed. Je kan beter naar een ras zoeken dat graag voor je werkt en waakt/herdert.

Friese stabij of Border Collie?

Zoek naar een herder ras.  Australian Sheperd of Kelpie of Puli of Hollandse herder.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

26-11-2021 om 15:13

redbulletje schreef op 26-11-2021 om 12:48:

Doberman Pinchers vond ik geweldig fijne honden rond de paarden. Goed opgevoed en waaks, geen onnodig geblaf en geen hysterische kuitenhapper naar paardenbenen (zoals Jack Russels)

De dobermann van onze oude buren heeft een enorm gat in zijn kop opgelopen doordat hij een notoire benenhapper was en een van hun paarden het op een gegeven moment zo zat was dat ie een trap kreeg. Ik had het paard vast en schrok me rot. Toegegeven, na die schedelbasisfractuur is ie nooit meer in de buurt gekomen van een paardenbeen. Het was sowieso een onopgevoed mormel, hij vond mijn benen ook altijd heel aantrekkelijk. Gek genoeg was ie na die trap ook heel lief tegen mij, zal me wel geassocieerd hebben met die trap tegen zijn kop.

Dat gezegd hebbende, een goede opvoeding is de crux. Een werker/herder zou kunnen, maar je wilt een volwassen exemplaar dus lijkt me een hond die al iets soortgelijks kent wel een pré. Lijkt me alleen lastig te vinden. Een kennis van me heeft zo’n hond, een adoptiehond uit Roemenië. Absoluut niet voor het werk gefokt dus, maar hij kan dat prima. Heeft wel een tijd nodig gehad voordat ie zover was.



Kun je een kudde paarden verplaatsen d.m.v. een hond? Ik heb daar echt nog nooit van gehoord.

Ken je paardenforum Bokt.nl ?

Plaats daar deze vraag ook eens zou ik zeggen. 

Duitse Dog; Dalmatiër.

Neuh, toch niet.


BeneficialJay65

BeneficialJay65

26-11-2021 om 21:29

Kataravrouw schreef op 26-11-2021 om 15:10:

Zoek naar een herder ras. Australian Sheperd of Kelpie of Puli of Hollandse herder.

Australian Sheperd en Hollandse herder heb ik inderdaad over gedacht. Blaffen herders niet (onnodig) veel?

BeneficialJay65

BeneficialJay65

26-11-2021 om 21:30

Bedankt voor de tips tot dusver!

BeneficialJay65

BeneficialJay65

26-11-2021 om 21:30

Marie111 schreef op 26-11-2021 om 16:36:

Ken je paardenforum Bokt.nl ?

Plaats daar deze vraag ook eens zou ik zeggen.

Goeie!

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

26-11-2021 om 21:48

Caramelzeezoutchocola schreef op 26-11-2021 om 21:29:

[..]

Australian Sheperd en Hollandse herder heb ik inderdaad over gedacht. Blaffen herders niet (onnodig) veel?

De honden in mijn link zijn een stuk rustiger en minder blafferig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.