Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

SilverQuelea47

SilverQuelea47

05-10-2021 om 00:10

Welke feestdagen vier jij en hoe?

Wellicht een beetje een tutmutsenonderwerp maar ik ben in feestelijke stemming!

Dus: welke feestdagen vier jij en hoe?

To trapt af:
Wat: Ik vier de typische paganistische / wicca feestendagen dus 31 oktober Samhain, rond 21 december Yule enzovoorts, en altijd Oud & Nieuw. Wat er ook gebeurt, ik probeer 31 december altijd vrij te zijn. Sinterklaas vier ik dan weer niet. Verder vier ik ook altijd Chinees Nieuwjaar/Lentefestival maar dan zijn we al eind januari/begin februari.

Hoe: dat verschilt. Ik probeer altijd wel een beetje passend edoch katproof te decoreren in huis.

  • Samhain: meestal vrij klein, een kaarsje branden en voorouders herdenken.
  • Yule en kerst vallen zo dicht bij elkaar dat het een beetje door elkaar loopt. Ik hoop dit jaar naar een 20's geïnspireerd feest te kunnen rond die tijd, en wellicht naar de ouders maar dat is even te zien. We versieren hier wel de boel met guirlandes en plastic kerstballen,  en ik ga nog eens de nodige recepten en gebruiken opdiepen die hier mogelijk zijn.
  • Oud & nieuw: nog geen idee maar hopelijk een stevig feestje!


Dus vertel, vertel! Leuke tradities, of juist hoe je het helemaal anders gaat doen, of hoe je bakken sintsnoep standaard in de uitverkoop koopt en onder een dekentje eet terwijl netflix opstaat... vertel!


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

05-10-2021 om 07:03

Sinterklaas met alle kleintjes van de familie, beide kerstdagen en soms derde kerstdag, oudejaarsavond ben ik altijd thuis en doe ik weinig bijzonders behalve dan de dieren geruststellen.

Ik ben niet religieus/geloof in niks, daarom vier ik geen specifieke dagen of momenten in het jaar. Bij gebrek aan kleine kinderen is ook Sinterklaas langzaam verdwenen. 

Wel eten we met de hele familie samen rond 25/26 december, maar dat kan net zo goed op de 22e of 27e zijn. Kerst heeft voor mij (en de familie) totaal geen betekenis in de christelijke zin van het woord, dus dan kun je net zo goed op de 22e een diner in elkaar zetten. 
Ik zet ook geen kerstboom, maar maak het huis in de donkere maanden (eind november tot eind januari ongeveer) wel extra gezellig met kaarsjes en lichtjes. 

Ja, ik eet wel paaseitjes. Maar dat heeft voor mij niets van doen met een voorjaarsfeest/pasen/pesach bijvoorbeeld. 

Ik doe ook niet aan Kerstversiering. Wel een etentje met Kerst met schoonzus en zwager. De leukste feesten van het jaar vind ik oud en nieuw en carnaval. Dan zijn we vaak 5 a 6 dagen op stap. 

wij vieren kerstavond altijd met zijn tweetjes, gaan we lekker uit eten.
Kerst met mijn familie soms 2e kerstdag met familie van mijn man. En oudjaar met vrienden een feest alleen dit jaar gaan we mer vakantie wrs.
Carnaval vieren we ook maar alleen om te feesten! 

Ik zet wel altijd een kerstboom omdat ik het zo gezellig vind met al die lichtjes in huis. 

Als er een reden is om te eten, dan vieren we het. Wij zijn niet religieus verder.

Halloween - Pompoenen uithollen en pumpkin spice zoetigheden bakken
Sint Maarten - De kinderen gaan met een lampion langs de deuren en bij schoonouders is er heel veel snoep
Sinterklaas - Eten bij schoonouders, pakjesavond bij beide families, 1 groot feest
Kerst - Kerstavond eten bij m'n schoonouders, 1e kerstdag 's ochtends koffie met gebak bij schoonouders, dan uitgebreid lunchen en daarna kerstfilms kijken en cadeautjes uitpakken. Uiteraard uitgebreid dineren en 's avonds ook weer lekker voor de tv met allemaal lekkers. 2e kerstdag 's ochtends koffie bij mijn moeder en daarna weer naar m'n schoonouders om volgepropt te worden met allemaal eten
Oudjaarsdag - Eten bij schoonouders en daar de hele avond op de bank met lekkere hapjes. 
Nieuwjaarsdag- Brunch bij schoonouders en 's middags de beste wensen bij m'n moeder brengen
Pasen - Eieren zoeken bij schoonouders met uitgebreide brunch en again, de hele dag eten

Ik ben sowieso groot fan van kerst en zou het liefst ons hele huis en tuin versieren, maar m'n vriend vindt dat iets minder leuk. En al dat eten bij m'n schoonouders, tsja Indo's . 

Alleen kerst en oud en nieuw vieren we. Meestal 1 kerstdag bij schoonfamilie en 1 dag bij ons thuis met mijn familie.  En onze verjaardag.

Ik versier eind september voor halloween, begin november voor kerst/midwinter en in maart voor pasen/voorjaar. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

05-10-2021 om 09:16

Sinds ik kinderen heb vier ik Sinterklaas, kerst en pasen. O ja, en Halloween toen ze nog wat kleiner waren. En oud en nieuw, maar dat deed ik altijd al. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

05-10-2021 om 09:29

_melon schreef op 05-10-2021 om 08:14:

Sint Maarten - De kinderen gaan met een lampion langs de deuren en bij schoonouders is er heel veel snoep

Sint Maarten, dat is lang geleden.   

Wij vieren eigenlijk niet heel fanatiek met familie. Mijn familie is met feestdagen niet gezellig en schoonfamilie zit een bepaalde beroepsgroep waarbij iedereen vrij op de feestdagen niet mogelijk is.

Ik denk dat ik dit jaar iets meer ga uitpakken met kerstmeuk Een boom gaat hier niet lukken maar ik heb wel zin in shiny en glitterende dingen.

Kerst vieren we sowieso. Uitgebreid eten met mijn familie (kan ook een paar dagen voor kerst zijn overigens) en daarna een paar dagen naar zijn familie waar ook uitgebreid gegeten wordt en we ook wat kerstcadeautjes hebben (hoeft niet van mij, ben ik niet mee opgegroeid). Als ik er de tijd voor heb zet ik graag een kerstboom neer. Met al het gereis rondom kerst ben ik al lang niet meer naar de kerk geweest op kerstavond, maar dat doe ik eigenlijk ook graag. 

Sinterklaas hebben we lang weinig aan gedaan (een speculaasletter in de schoen, dat is alles), maar als ik een beetje goed uit mijn bevalling kom vind ik het wel leuk dat dit jaar weer op te pakken nu peuter 2,5 is. Vorig jaar hebben we overigens wel pepernoten gebakken enzo. 

Oud en nieuw doen we nooit heel veel. Vaak met vrienden gezellig wat drinken ofzo, de afgelopen jaren met kind thuis. 

Pasen vieren we met een lekkere brunch en ''s avonds asperges eten. 

3 koningen )6 januari): we bakken cupcakes en in 1 zit een boon mee gebakken. Wie die vindt is die dag de koning mag bepalen wat we doen (zo toevallig dat het al 2 jaar dochter van 5 is 🤣🙈)

Carnaval: we wonen boven de rivieren maar in een grote carnavalsstad. De grote van Twente waar het echt goed gevierd wordt. Ik vind het altijd jammer dat er gedacht wordt dat het iets is van onder de rivieren. 
Ik heb me wel eens rot gelachen (ok niet leuk voor die mensen maar dan moet je ook maar googlen): mijn moeder werkte in een hotel. Er kwamen mensen van onder de rivieren om het gehos en gefeest te ontvluchten. Ze vielen er hier middenin 🤣. Tja ze waren er gewoon van uit gegaan dat het boven de rivieren niet gevierd werd. 

Palm Pasen: we maken een stok en lopen een tocht. 

Pasen: eieren zoeken. Meestal ons eerste kampeerweekend.

Sint Jan (24 juni): we maken bloemenkransen, dansen en gaan picknicken. Sint Jan is het feest van Johannes de Doper.

Michealsfeest (29 september): oogstfeest. We plukken appels (of halen ze bij de boer als plukken niet kan) en maken appelmoes. Dochter maakt "appelvrouwtjes" 

Sint Maarten (11 november): we maken lantaarns en in het dorp van mijn ouders (in onze stad vieren ze het niet) gaan we samen door het dorp waar de winkeliers snoep en fruit uitdelen na het zingen van liedjes. Sint Maarten op zijn paard rijdt voorop in de stoet. 

Sinterklaas (5 december): zodra hij er is mag dochter regelmatig de schoen zetten. We versieren het huis, zingen liedjes. De pieten halen van alles uit. Heel leuk. Op Sinterklaas avond vieren we het alleen met het gezin. Gezellig samen, lekkers, fonduen en cadeaus.

Advent: elke zondag een kaarsje. Dochter heeft een adventkalender. Met leuke dingen erin, doe dingen, maak dingen. Ik maak hem zelf. 

Kerst: gezellig samen zijn, wandelen, klein cadeautje voor elkaar ( max €10) vuurtje in de tuin, marshmallows roosteren. Zo een beetje. 

Oud en nieuw: saai feest maar hoort er bij. Beetje oliebollen eten, tv kijken en van andermans vuurwerk genieten. 

We vieren eigenlijk best veel feesten. Dochter zit op een vrijeschool en viert daar veel jaarfeesten.

We zijn niet gelovig, maar naast het wekelijks gebruikelijke uitgebreide ontbijt, komen er met christelijke feestdagen nog wat thematische lekkernijen bij. 
Pasen: eitjes, matze, stol
Kerst: kransjes, stol

's Avonds eten we ook wat bijzonders, maar ook dat doen we wel vaker. 

Mijn schoonmoeder verwacht ons met kerst. 

De kinderen hebben hier thuis jarenlang een groot Halloweenfeest gehouden, maar daar is door corona de klad in gekomen. 

Koningsdag en carnaval slaan we al járen over. 

Met Sinterklaas doen we lootjes (kinderen zijn 16+) en uiteraard veel lekkers.

Met oud en nieuw spreken we hier of elders af met één gezin uit de familie (niet altijd dezelfden). 

Verder af en toe een connectie met de natuur, die vast samenvalt met een of ander pagan-moment, maar daar heb ik verder geen verstand van. In de herfst probeer ik dmv telepathie de bomen te beïnvloeden (nou ja, ik denk af en toe: 'hou vast dat mooie groen!') en elk voorjaar doe ik een vreugdesprongetje zodra ik voor het eerst weer meerdere zwaluwen tegelijk zie (en dan grijns ik een uurtje). Ik weet ook altijd wanneer de dagen weer langer worden. Nu nog niet zo belangrijk voor me, maar zodra het me te donker wordt, tel ik af. Wanneer ze korter worden weet ik ook, maar dat probeer ik heel hard te negeren 

Toen de kinderen jonger waren, vierden we trouwens veel meer feesten, ook internationale, om ze over andere culturen te leren. Van Divali tot Groundhog Day.

kerst vier ik standaard met mijn familie, voorheen ging ik het weekend voor kerst naar mijn grootouders voor een 6-gangen diner iedereen was verantwoordelijk voor een gang. zal dit jaar niet meer gebeuren aangezien mijn oma een beroerte heeft gehad. 

1ste kerstdag ontbijtbrunch en avonds eten bij mijn ouders of schoonfamilie.
2de kerstdag doe ik meestal niks lekker in mijn huispak kerstfilms kijken met leftovers van 1ste kerstdag

sinterklaas hoop ik te vieren als ik kinderen heb, oudjaar werk ik meestal en rond 23.30 maak ik eten gewoon simpel stokbrood en kleine hapjes nieuwsjaarsdag doe ik ook niks lekker hangen. 

kijk nu al uit naar de kerst kan eindelijk een boom opzetten & huis versieren 

Zomaar een vraag voor iedereen die paaseitjes eet met Pasen en een kerstboom neerzet in december. Is dat dan 'vieren'? Het feit dat je paaseitjes eet rond Pasen, maakt toch niet dat je daarmee Pasen viert? Idem voor het kerstdiner, is dat dan de geboorte van Jezus vieren? 
Voor mij, met een niet religieuze achtergrond, is zo'n feestdag niet veel meer dan een vrije dag of lang weekend. Niks om speciaal te vieren ofzo. 

Want dat is de vraag in de topictitel: "welke feestdagen vier je?" 

Maar misschien denk ik er iets iets teveel over na nu. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

05-10-2021 om 10:28

Eh ja, zo serieus is het topic niet eigenlijk.  Maar ik had ook niet verwacht dat men over Pasen zou beginnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.