Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Welk dier/voorwerp heb jij een zelfverzonnen naam gegeven?

Soms geven mensen een zelfverzonnen naam aan een voorwerp, dier of iets anders. Heb jij zo’n zelfverzonnen naam voor iets? Ik ben benieuwd naar welke naam je verzonnen hebt en waarom.

Zelf noem ik bijvoorbeeld een Corgi een wiebelkonthond, omdat hij altijd zo grappig met zijn achterwerk wiebelt als hij loopt.


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

06-02-2022 om 20:07

Mijn zoon doet dat vaak. 
Een bullterrier noemt hij kromsnuit, een luipaard noemt hij stippelkat, als hij moet poepen zegt hij dat hij moet wc-en en baby’s en peuters noemt hij minimensen. En zo heeft ie er nog wel meer.

Sassenach

Sassenach

06-02-2022 om 20:13 Topicstarter

BlueFawn schreef op 06-02-2022 om 20:07:

Mijn zoon doet dat vaak.
Een bullterrier noemt hij kromsnuit, een luipaard noemt hij stippelkat, als hij moet poepen zegt hij dat hij moet wc-en en baby’s en peuters noemt hij minimensen. En zo heeft ie er nog wel meer.

Creatief kind.

Wiewie: een make-up kwast voor rouche
Ribbelen: Als je het koud hebt en bibbert van de kou
Sjloeben: sloffen/pantoffels
Ungeren: dutje/even op de bank met de ogen dicht

Abbestiening zo noemde zoon toen hij een peuter was de afstandsbediening en dat ding heet nog steeds zo. Inmiddels goed ingeburgerd bij het hele gezin. 
Voordat zoon dit woord bedacht hadden we: tab (televisie afstandsbediening) rab van de radio en lab van het licht. Incidenteel worden die nog gebruikt door man.

rilspjes. Van die rimpeltjes die je krijgt als je te lang in het water ligt. 

een parelhoen noemde ik vroeger een pantykip.

KillerQueen schreef op 06-02-2022 om 20:34:

Wiewie: een make-up kwast voor rouche
Ribbelen: Als je het koud hebt en bibbert van de kou
Sjloeben: sloffen/pantoffels
Ungeren: dutje/even op de bank met de ogen dicht

Sjloeben is Limburgs voor sloffen (regio kerkrade/ heerlen)

Mugske schreef op 06-02-2022 om 22:13:

[..]

Sjloeben is Limburgs voor sloffen (regio kerkrade/ heerlen)

Ohja! Mijn moeder komt daar vandaan, maar woont er al +40 jaar niet meer. Maar dit woord gebruiken we allemaal. 

Sassenach

Sassenach

06-02-2022 om 22:26 Topicstarter

Xandora schreef op 06-02-2022 om 21:38:

een parelhoen noemde ik vroeger een pantykip.

😂 Die kip snap ik nog, maar waar komt die panty vandaan?

De woorden die wij hebben overgehouden aan de peutertijd van mijn jongste zijn verderkijker (spreekt voor zich) en slijmbo. Ik heb weken op haar ingepraat dat het woord ‘slijmbal’ is, maar ze was niet te overtuigen.
Mijn vriend heeft het altijd over ‘voor de wind’ als hij het over wind mee heeft. Geen idee waar dat vandaan komt. Die hele familie zegt ook doesen in plaats van douchen, dus het zal wel iets lokaals zijn.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-02-2022 om 22:52

Een wiffelsnapper, voor elk ding wat bijzonder handig is, maar moeilijk uit te leggen wat het precies doet. Komt van een collega van mij (die inmiddels met pensioen is) maar ik vind 'm te leuk om het niet over te nemen. Hij had bijvoorbeeld een wiffelsnapper om het luikje van een bovenraam te openen (nee, geen haakje, want dan zou het een haakje heten, nietwaar? 😀 )  Maar het kan ook een conversie-dingetje zijn of een frutseltje om een raam dicht te houden...

Een Mickey-Mouse-oplossing is elke oplossing die niet deugdelijk is, maar vooral tijdelijk is en/of bijna uit elkaar valt. Slecht ontworpen vooral.

Een vriendin van mij was gek op de MuppetShow en de drummer heet eigenlijk "Animal", maar zij noemt hem "Zach", dus sindsdien noem ik hem ook "Zach".

MMcGonagall schreef op 06-02-2022 om 22:35:

De woorden die wij hebben overgehouden aan de peutertijd van mijn jongste zijn verderkijker (spreekt voor zich) en slijmbo. Ik heb weken op haar ingepraat dat het woord ‘slijmbal’ is, maar ze was niet te overtuigen.
Mijn vriend heeft het altijd over ‘voor de wind’ als hij het over wind mee heeft. Geen idee waar dat vandaan komt. Die hele familie zegt ook doesen in plaats van douchen, dus het zal wel iets lokaals zijn.

voor de wind is de term die zeilers gebruiken voor wat ieder ander mens wind mee noemt.

Als kind noemde ik de glazenwasser de ruitenwisser. Logisch toch?

blauwevrouw schreef op 07-02-2022 om 00:19:

[..]

voor de wind is de term die zeilers gebruiken voor wat ieder ander mens wind mee noemt.

Ik zeg ook wel voor de wind, is voor mij een normale uitdrukking.. Ik kom uit een kustplaats, misschien is dat de reden.

Eind jaren 90 was de serie Unit 13 op tv. Daarin werd regelmatig de term plakbandkantoor gebruikt om aan te geven dat de bedrijfsvoering van een (advocaten?)kantoor een beetje rommelig was en dat alles dan achteraf met plakband aan elkaar werd geplakt. 

In de jaren daarna is het plakbandkantoor erin gebleven bij ons. 
Als ik voor de OR leerlingenlijsten kreeg van iedere klas in een excelbestand dat uitgevuld was met spaties dan had ik altijd aardig wat werk voordat ik kon sorteren en bewerken. 
Nu met dat thuiswerken hoor ik het man ook regelmatig roepen als collega's bestanden aanleveren die vreemd zijn opgebouwd of meer bijlage hebben dan originele tekst: We zijn toch geen plakbandkantoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.