Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat zou jij doen met een tussenjaar/sabbatical?

Stel: je hebt vanaf september 1 jaar de tijd om alles te doen wat je wil. Je hebt genoeg gespaard om de vaste lasten te betalen en hoeft met niemand rekening te houden.

Wat zou jij gaan doen?


Julali schreef op 11-08-2021 om 21:52:

[..]

Ze laat zich tegenhouden, omdat haar man niet zoveel vakantiedagen heeft.

Ja nou Wat-the-fucking-én?

Wat als iemand reizen leuk vindt, maar het niet leuk genoeg vindt om daarvoor maanden bij man of kinderen weg te zijn? Heb jij daar last van of zo? 

Julali schreef op 11-08-2021 om 21:52:

[..]

Ze laat zich tegenhouden, omdat haar man niet zoveel vakantiedagen heeft.

 

Nee, ik zei dat ik geen maanden weg kan, omdat ik kinderen heb die gewoon naar school moeten én omdat m’n man (en ikzelf ook, maar voor mij geldt eveneens het schoolvakantie-verhaal) niet zomaar 3 maanden kan wegblijven van z’n werk. 

Maar goed, ik heb inmiddels door dat gewoon reageren op wat er staat heel moeilijk is. Ik ben overigens wel vreselijk benieuwd welke lange reizen jij dan al hebt ondernomen met je hele gezin. 

Tuinfluiter schreef op 11-08-2021 om 21:55:

[..]

Zakenreizen waren voor ons nooit een punt mijn man zat elke week in een ander land. Maar vakantiedagen brachten we altijd gezamenlijk door. Wij vinden elkaar erg leuk en willen dan ook geen dag van elkaar missen.

Wij zitten niet vast aan vakantiedagen, dus we brengen zeker veel van onze vrije tijd samen en als gezin door. 

-Nienke- schreef op 11-08-2021 om 21:56:

[..]

Nee, ik zei dat ik geen maanden weg kan, omdat ik kinderen heb die gewoon naar school moeten én omdat m’n man (en ikzelf ook, maar voor mij geldt eveneens het schoolvakantie-verhaal) niet zomaar 3 maanden kan wegblijven van z’n werk.

Maar goed, ik heb inmiddels door dat gewoon reageren op wat er staat heel moeilijk is. Ik ben overigens wel vreselijk benieuwd welke lange reizen jij dan al hebt ondernomen met je hele gezin.

Maar als jij dezelfde vakanties hebt als je kinderen, dan kunnen jullie dan toch weg? In zes weken kun je heel wat reizen. 

Julali schreef op 11-08-2021 om 20:42:

Even een vraag voor de mensen die zo graag willen reizen in hun hypothetische sabbatical. Waarom doe je het niet nu, in je normale leven?

Wie zegt dat we dat niet doen? Voor Corona maakten wij om de paar jaar een verre reis. Dan weer paar keer binnen Europa.

-Nienke- schreef op 11-08-2021 om 21:56:

[..]

Nee, ik zei dat ik geen maanden weg kan, omdat ik kinderen heb die gewoon naar school moeten én omdat m’n man (en ikzelf ook, maar voor mij geldt eveneens het schoolvakantie-verhaal) niet zomaar 3 maanden kan wegblijven van z’n werk.

Maar goed, ik heb inmiddels door dat gewoon reageren op wat er staat heel moeilijk is. Ik ben overigens wel vreselijk benieuwd welke lange reizen jij dan al hebt ondernomen met je hele gezin.

Misschien helpt het om er iets flexibeler in te staan. Verschillende periodes, verschillende combinaties van personen, of een reisje alleen op z'n tijd. Het hoeft niet altijd zo statisch te zijn. 

Julali schreef op 11-08-2021 om 22:01:

[..]

Maar als jij dezelfde vakanties hebt als je kinderen, dan kunnen jullie dan toch weg? In zes weken kun je heel wat reizen.

Ja, dat doen we uiteraard, maar dan geen 6 weken - want de pubers willen ook op zeilkamp en geld verdienen met hun bijbaantje. Daarnaast is een verre reis voor 6 personen nogal een kostenpost die we ons echt niet elk jaar kunnen veroorloven (al verdienen we beiden meer dan prima). 

Maar goed, zoals Ginevra al schreef: het ging om een hypothetische situatie, namelijk wanneer ik een jaar een sabbatical zou nemen - en dat ben ik helemaal niet van plan. Ik vind m’n werk veel te leuk (en man ook). 

Julali schreef op 11-08-2021 om 22:00:

[..]

Wij zitten niet vast aan vakantiedagen, dus we brengen zeker veel van onze vrije tijd samen en als gezin door.

Het merendeel van de werkende mensen wel. Denk je dat je een realistisch wereld beeld hebt?

Julali schreef op 11-08-2021 om 22:09:

[..]

Misschien helpt het om er iets flexibeler in te staan. Verschillende periodes, verschillende combinaties van personen, of een reisje alleen op z'n tijd. Het hoeft niet altijd zo statisch te zijn.

Hoe heb jij dat (pre-Corona) dan ingevuld voor jezelf? 

Tuinfluiter schreef op 11-08-2021 om 22:11:

[..]

Het merendeel van de werkende mensen wel. Denk je dat je een realistisch wereld beeld hebt?

Ik zei het omdat mensen vaak in hun oordeel uitgaan van hun eigen situatie. 

Als ik vertel over mijn reisje, dan gaan mensen er direct vanuit dat ik al mijn vakantiedagen opmaak aan mijn eigen reisjes en nooit iets doe met mijn man en kinderen, maar zo zit het dus niet. 

Julali schreef op 11-08-2021 om 16:25:

Hetzelfde als wat ik nu doe, want ik doe al wat ik het liefste doe.

Elke dag eindeloos op viafora rondhangen?

Julali schreef op 11-08-2021 om 22:17:

[..]

Ik zei het omdat mensen vaak in hun oordeel uitgaan van hun eigen situatie.

Als ik vertel over mijn reisje, dan gaan mensen er direct vanuit dat ik al mijn vakantiedagen opmaak aan mijn eigen reisjes en nooit iets doe met mijn man en kinderen, maar zo zit het dus niet.

Een realistisch wereldbeeld houdt in dat je niet alleen je eigen situatie ziet maar je ook kunt verplaatsen in de mogelijkheden van een ander. Dit vind je geloof ik erg moeilijk, maar ik denk dat je nog vrij jong bent misschien kun je dat nog leren. Dus luister eens echt naar mensen denk er over na wacht even denk nog eens na en geef dan een antwoord. In plaats van direct iets uit je toetsenbord te rammen. Je wilt toch niet dom en wereld vreemd overkomen.

Dit is toch een hypothetisch topic? In 't echt kan ik ook niet een jaar rondreizen betalen. 

redbulletje schreef op 11-08-2021 om 22:40:

Dit is toch een hypothetisch topic? In 't echt kan ik ook niet een jaar rondreizen betalen.

Klopt, maar ik was zo stom om antwoord te geven op de vraag van Julali wat me weerhoudt om nú al veel te reizen 

Julali schreef op 11-08-2021 om 20:58:

[..]

Dan kun je toch zelf gaan? Je hoeft toch niet alles met je hele familie te doen?

Geen kinderen hier.

Maar ik vind er toch écht niks leuks aan om langer dan 3 dagen zonder mijn partner te reizen.
En ik heb evenveel vakantiedagen als hij.

Ik heb bijvoorbeeld een paar jaar geleden onder het motto "vrouwentrip" en "30 jaar vriendschap vieren" 4 dagen Lissabon gedaan met een vriendin. Het enige resultaat was dat ik terug wil om hem al die plekken te tonen  .

En dat hij zich 4 dagen in zijn ééntje heeft doodverveeld thuis en de uren - als ie niet aan 't werk was - heeft afgeteld.


Ik wil landen en plaatsen samen beleven. Niet in mijn ééntje.

Moesten er kinderen zijn zou ik eventueel nog wel een city-trip alleen overwegen met een 15-jarige. Maar langer dan een paar dagen en 5 weken naar Guatemala of Japan ... laat maar zitten.


(Als ik trouwens 5 weken naar Japan zou trekken is naast mijn vakantiedagen ook het vakantie-budget van de volgende 5 jaar wel op. En kunnen we de volgende 5 jaar niet samen weg. Dat doe ik dus ook niet.

Ik zwem niet in 't geld, dus "op vakantie" is beperkt tot een week of 2 per jaar.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.