Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat wil jij niet laten vanwege het klimaat

Ik las een topic hier wat mensen doen vanwege het klimaat. Ik zeg eerlijk dat ik behalve afval scheiden weinig doe en daar ook geen zin in heb. Ik weet dat het egoistisch is maar ik wil niet inleveren op de luxe die we hebben. 

Ik trap af dus ik ga echt nooit minderen met vlees of minder vliegen als het weer kan. Ik douche zo lang ik wil en ik geef mijn planten buiten ook water met droogte.

Wat willen jullie niet laten en wat belangrijk is voor jou ?


Ik ben niet heel bewust wat geminderd met vlees. Vond het steeds minder lekker worden. Dat geldt ook voor zuivel.  Ik heb een keer wat dingen uitgeprobeerd en vind haverdrink lekkerder dan melk, sojayoghurt lekkerder dan echte yoghurt. Eet nu nog maar 2x per week vlees, de rest vegetarisch of veganistisch. 

Ook een beetje minderen met vliegen vind ik geen probleem. Maar niet stoppen. 

Maar ik ga nooit minder lang warm douchen vermoed ik. En in bad. Dat vind ik beiden zo ontzettend fijn en lekker. 

Kleding zou ik nog wel wat duurzamer kunnen doen en probeer ik af en toe ook wel, maar uiteindelijk geeft hoe lekker het zit of hoe mooi ik het vind staan wel de doorslag. 

Ook tijdens de verbouwing van ons huis zijn we niet helemaal duurzaam gegaan. Had wel gekund, maar ook dan vind ik een mooi huis belangrijker. (En dat praat ik dan weer goed voor mezelf dat een mooi huis ervoor zorgt dat je minder zin in vliegreizen hebt) 


Ik denk dat we wel moeten, maar we zijn hier in Nederland natuurlijk behoorlijk verwend. Dus we willen niet zo graag.

Wij doen aardig ons best, maar douchen wel vrij lang. Dat vinden we heerlijk. En ergens denk ik wel eens: Nederland is een land met zoveel water, is het echt nodig om daarop te bezuinigen? Kan er niet worden nagedacht over opslag van water voor droge zomers? Aan de andere kant weet ik dat schoon drinkwater wat anders is dan regenwater. Dus het zal wel niet zo simpel zijn.

Vlees eten we niet zo veel meer, maar we consumeren nog wel veel zuivel. Ook niet zo goed.

Auto eruit doen

majorette2005 schreef op 11-07-2021 om 23:00:

Auto eruit doen

Dat ook, vooral mijn man zou daar veel moeite mee hebben.

majorette2005 schreef op 11-07-2021 om 23:00:

Auto eruit doen


Wij rijden elektrisch en die laden we met zonnepanelen op. Niet rijden is natuurlijk beter, maar dit gaat ook al heel lekker schuldgevoelvrij. En het rijdt superlekker.

Oh nog eentje: geen kinderen krijgen. Dat is natuurlijk heel goed voor het klimaat. Maar dat ben ik toch wel heel hard wel aan het proberen te realiseren, die zou ik (misschien helaas voor het toekomstige kind) niet opgeven. 

watertoren

watertoren

11-07-2021 om 23:07 Topicstarter

Ik heb ook niks met tweedehands , ik ben daar een beetje vies van. Mijn zoon heeft nu een huis gekocht en hij wil ook alles nieuw, ik geef hem groot gelijjk.

Maar TO stel dat de stand van het grondwater echt kritiek wordt en de natuur er zwaar onder dreigt te lijden met alle gevolgen van dien, ga je nog steeds niet korter douchen en gooi je dan nog steeds met gemak je zwembadje vol?

want dat is wel wat er in de toekomst eens kan gebeuren en dat dat van ons verwacht wordt bij langere droge periodes. In Australie wordt dat al mer periodes gevraagd aan burgers 

Niet doen: géén kinderen,  geen huisdieren, geen auto 

watertoren

watertoren

11-07-2021 om 23:10 Topicstarter

Mick87 schreef op 11-07-2021 om 23:07:

Maar TO stel dat de stand van het grondwater echt kritiek wordt en de natuur er zwaar onder dreigt te lijden met alle gevolgen van dien, ga je nog steeds niet korter douchen en gooi je dan nog steeds met gemak je zwembadje vol?

want dat is wel wat er in de toekomst eens kan gebeuren en dat dat van ons verwacht wordt bij langere droge periodes. In Australie wordt dat al mer periodes gevraagd aan burgers

Heel eerlijk, ik denk niet dat ik dat nog ga meemaken.

MeganRapinoe schreef op 11-07-2021 om 23:03:

[..]


Wij rijden elektrisch en die laden we met zonnepanelen op. Niet rijden is natuurlijk beter, maar dit gaat ook al heel lekker schuldgevoelvrij. En het rijdt superlekker.

Elektrisch rijden gaat hem voor mij financieel niet worden. Zolang het kan rijd ik met mijn benzineauto door

watertoren schreef op 11-07-2021 om 23:10:

[..]

Heel eerlijk, ik denk niet dat ik dat nog ga meemaken.

ik weet niet hoe oud je bent. Maar dit kan best al gebeuren als het weer eens zo warm en droog wordt als de zomer van 2018 bijvoorbeeld. 

Er zullen van ons burgers toch wel eens opofferingen verwacht gaan worden bij hete en droge zomers. 

Mick87 schreef op 11-07-2021 om 23:07:

Maar TO stel dat de stand van het grondwater echt kritiek wordt en de natuur er zwaar onder dreigt te lijden met alle gevolgen van dien, ga je nog steeds niet korter douchen en gooi je dan nog steeds met gemak je zwembadje vol?

want dat is wel wat er in de toekomst eens kan gebeuren en dat dat van ons verwacht wordt bij langere droge periodes. In Australie wordt dat al mer periodes gevraagd aan burgers



Ik zou wel liever met grijs water doorspoelen en wassen, en misschien zelfs douchen, maar dat is zo'n gedoe en duur. Dat zou echt makkelijk moeten worden gemaakt. Maar drinkwater is in NL veel te goedkoop. Ieder alternatief is duurder. 

watertoren

watertoren

11-07-2021 om 23:21 Topicstarter

Mick87 schreef op 11-07-2021 om 23:15:

[..]

ik weet niet hoe oud je bent. Maar dit kan best al gebeuren als het weer eens zo warm en droog wordt als de zomer van 2018 bijvoorbeeld.

Er zullen van ons burgers toch wel eens opofferingen verwacht gaan worden bij hete en droge zomers.

Ik ben 56. Ik hoop echt op zomers zoals 2018. Ik geniet daar echt van. En dan een hoop paniek dat elke zomer zo wordt. Nee dus , ik vind dit nu al een rotzomer de zomer van nu. 

MeganRapinoe schreef op 11-07-2021 om 23:16:

[..]



Ik zou wel liever met grijs water doorspoelen en wassen, en misschien zelfs douchen, maar dat is zo'n gedoe en duur. Dat zou echt makkelijk moeten worden gemaakt. Maar drinkwater is in NL veel te goedkoop. Ieder alternatief is duurder.

Grijs water vind ik ook een goede. Maar dat is nu nog een hele investering.
Je hebt gelijk, drinkwater is hier erg goedkoop. Als het duurder wordt, gaan mensen vanzelf wel minder lang douchen. En wij dan ook wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.