Huiskamer
DanGun
04-09-2021 om 23:31
Wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit andere culturen?
Hoe diverser en multicultureler een samenleving is, hoe beter! Vandaar mijn vraag; wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit een heel andere cultuur dan de jouwe?
En dan heb ik het niet over het roti recept van je Surinaamse schoonmoeder ofzo 😉
Wat heb je geleerd van je Chinese collega, je Marokkaanse klasgenootje, je Surinaamse schoonmoeder wat je echt als heel waardevol beschouwt?
(Dit is duidelijk géén discussie-topic. Het is ook niet bedoelt om andermans mooie ervaringen af te katten of te roepen dat je niks moois leert van andere culturen. Het staat je vrij om daar zelf een topic over te openen.)
DanGun
05-09-2021 om 12:18
irmama schreef op 05-09-2021 om 12:11:
Niets eigenlijk. Ik woon blijkbaar ergens waar ik niet veel in aanraking kom met andere culturen. Hooguit een paar marrokaanse collega's die invallen.
Ja dat kan ook natuurlijk. Aan de ene kant vind ik dat best raar maar andere kant ook weer niet.
In het dorp waar ik geboren ben woont nu geloof ik 1 Somalisch en 1 Chinees gezin.
Ik denk dat er in dat dorp zo’n 80% al generaties woont, er zijn wat mensen van ‘buitenaf’ (lees witte mensen die een mooi huis aan het water hebben gekocht) en dan die twee bovengenoemde gezinnen. Dan kom je inderdaad met weinig andere culturen in aanraking, behalve ol bv werk en reizen.
DanGun
05-09-2021 om 12:19
redbulletje schreef op 05-09-2021 om 12:14:
Chinezen in China zijn zo beleefd dat het not done is voor hen om te zeggen dat ze iets niet kunnen regelen, ze zullen altijd antwoorden op een manier die op ons westerlingen overkomt als 'het komt voor elkaar, we regelen dat voor je'. Dat is dus iets waar je rekening mee moet houden als je in China reist. Aan vriendelijkheid geen gebrek, maar het is afwachten of iets wat je nodig hebt ook met hun hulp voor elkaar komt.
Jij hebt veel gereisd he?
DownrightChinchilla41
05-09-2021 om 12:22
DanGun schreef op 05-09-2021 om 12:18:
[..]
Ja dat kan ook natuurlijk. Aan de ene kant vind ik dat best raar maar andere kant ook weer niet.
In het dorp waar ik geboren ben woont nu geloof ik 1 Somalisch en 1 Chinees gezin.Ik denk dat er in dat dorp zo’n 80% al generaties woont, er zijn wat mensen van ‘buitenaf’ (lees witte mensen die een mooi huis aan het water hebben gekocht) en dan die twee bovengenoemde gezinnen. Dan kom je inderdaad met weinig andere culturen in aanraking, behalve ol bv werk en reizen.
Of sorry toch via eten. Hier wordt er jaarlijks een soort markt gehouden met kraampjes met gerechten, kruiden, enz (ook kleding en kunst). Alles per cultuur. Veel mensen uit de buurt doen er ook aan mee, is erg leuk, leerzaam en verbindend. Mensen wisselen niet alleen hun voedsel uit maar ook hun levensverhalen.
Trouvaille
05-09-2021 om 12:25
Ginevra schreef op 05-09-2021 om 10:28:
[..]
Het mag dan heel mooi en warm overkomen, maar ik zou daar als gast geen genoegen uit kunnen halen als ik wist dat ze vanavond of morgen geen eten hebben omdat ze mij zo royaal wilden ontvangen. Dan eet ik liever een korst brood met ze.
het gaat hier alleen om die ene specifieke maaltijd, die ze delen met hun gasten.
Trouvaille
05-09-2021 om 12:34
DanGun schreef op 05-09-2021 om 08:23:
[..]
Yes. En wat je van de ene leert, verstaat de ander niet altijd. Ik had geen idee, maar de poging werd zeer gewaardeerd 😂
Cool dat je zoveel talen verstaat!
Klopt. De verbazing als je ze in het Arabisch begroet, geweldig is dat. Ken jij Arabische muziek? Is wel iets dat je moet leren waarderen.
En je wilt niet weten hoeveel talen ik spreek (heb trouwens ook nog in Canada gewoond, dus ken die nep-Amerikaanse vriendelijkheid wel, maar och)
DanGun
05-09-2021 om 12:37
Trouvaille schreef op 05-09-2021 om 12:25:
[..]
het gaat hier alleen om die ene specifieke maaltijd, die ze delen met hun gasten.
Beetje als ‘waar er genoeg is voor 5, is er genoeg voor 6. En waar er genoeg is voor 6, is er genoeg voor 7’. Gewoon samen delen. Mooi hè
DanGun
05-09-2021 om 12:42
Trouvaille schreef op 05-09-2021 om 12:34:
[..]
Klopt. De verbazing als je ze in het Arabisch begroet, geweldig is dat. Ken jij Arabische muziek? Is wel iets dat je moet leren waarderen.
En je wilt niet weten hoeveel talen ik spreek (heb trouwens ook nog in Canada gewoond, dus ken die nep-Amerikaanse vriendelijkheid wel, maar och)
Nee ken weinig Arabische muziek.
Wat ik wel heel mooi vind is het reciteren van de Koran. Tijdje terug liep ik s avonds langs een begraafplaats met een redelijk groot islamitisch gedeelte en daar was iemand ook een Ayah aan het reciteren. (Dat hoorde ik later toen ik het aan iemand vroeg wat dat nu precies was) En daar ging zoiets rustgevend van uit. Zomeravond, water aan de ene kant, mooie begraafplaats aan de andere en dan opeens die stem.
Ben nu wel heeeel nieuwsgierig welke talen je spreekt 😉
DanGun
05-09-2021 om 12:47
Net als ‘Om Mani Padme Hum’ daar gaat dezelfde rustgevendheid vanuit voor mij.
Trouvaille
05-09-2021 om 12:57
DanGun schreef op 05-09-2021 om 12:37:
[..]
Beetje als ‘waar er genoeg is voor 5, is er genoeg voor 6. En waar er genoeg is voor 6, is er genoeg voor 7’. Gewoon samen delen. Mooi hè
Precies dat. Het tegendeel van de 'ikke ikke en de rest kan stikken' mentaliteit...
Piratenkoningin
05-09-2021 om 12:59
Als kind had ik een vriendin van Sri Lankaanse afkomst (Tamil). Toen zij voor het eerst ongesteld werd, werd dat groots gevierd. Dat vond ik zo mooi, bij mij thuis was dat allemaal met schaamte omgeven. Het heeft toen echt mijn gevoel bij menstruatie veranderd in positieve zin.
PinkFlower
05-09-2021 om 13:04
Piratenkoningin schreef op 05-09-2021 om 12:59:
Als kind had ik een vriendin van Sri Lankaanse afkomst. Toen zij voor het eerst ongesteld werd, werd dat groots gevierd. Dat vond ik zo mooi, bij mij thuis was dat allemaal met schaamte omgeven. Het heeft toen echt mijn gevoel bij menstruatie veranderd in positieve zin.
Bij mijn nichtjes van Sri Lankaanse afkomst werd het idd ook gevierd. Vieren dat ze nu geen meisje meer waren maar vrouw.
Mijn moeder kocht wel taart en chocolade. Want: als je vanaf nu elke maand buikpijn hebt verdien je gewoon chocolade 😅🤣
DanGun
05-09-2021 om 13:08
Trouvaille schreef op 05-09-2021 om 12:57:
[..]
Precies dat. Het tegendeel van de 'ikke ikke en de rest kan stikken' mentaliteit...
Nou inderdaad.
Hoe ging dat spreekwoord ook alweer. Dat als je genoeg te eten hebt, bouw dan geen hek maar een grotere tafel.
Mevrouw75
05-09-2021 om 13:22
ik vind het wel prettig dat Sauna in Finland gewoon douchecultuur is ipv dagje wellness.
DownrightSpoonbill69
05-09-2021 om 13:35
Mevrouw75 schreef op 05-09-2021 om 13:22:
ik vind het wel prettig dat Sauna in Finland gewoon douchecultuur is ipv dagje wellness.
😂
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.