Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

17-07-2021 om 11:29

Wat te doen aan 'kumbaya'?


Tickel schreef op 20-07-2021 om 13:43:

[..]

Omdat er nogal een cultuurverschil is in communicatie tussen Belgen en Nederlanders. Juist in de 2 gedeelde pijlers kan dat clashen. En je kunt niet altijd zien welke nationaliteit een TO heeft. Nederlanders staan nu eenmaal bekend als "direct" in communicatie. Dat is even wennen, maar als je niet direct uitgaat van het slechtste, dan blijken, achteraf, de opmerkingen en ervaringen gewoon goedbedoeld.

En als de ander probeert om dan wat minder 'direct' te reageren dan zijn we er toch? 

Sophia_! schreef op 20-07-2021 om 11:59:

Volgens mij is het af en toe nodig dat het ook eens botst en knettert. Dat klaart de lucht en is gewoon weleens lekker. Of ben ik dan een rellert 😁

Maar ook dat is per persoon verschillend. Als ik mijn relatie als voorbeeld neem dan ben ik van de het botsen en knetteren en hup weer verder. Mijn man juist helemaal niet. Hij klapt dan dicht en is daarna ook nog eens van het doodzwijgen, omdat ie en niet weet hoe nu verder. En omdat ie haske koppig is 
Dus onze eerste ruzie was een rare ervaring 😂 We konden twee dingen doen; of hetzelfde blijven doen als altijd of de ander respecteren en een andere manier zoeken om met conflicten om te gaan. We kozen voor het laatste en dat pakte goed uit. We hebben amper ruzie, meestal praten we gewoon ff. En nee, niet oetsiekoetsie, we zijn bloedeerlijk tegen elkaar. 

DanGun schreef op 20-07-2021 om 14:49:

[..]

En als de ander probeert om dan wat minder 'direct' te reageren dan zijn we er toch?

Maar dat is dus heel lastig, want wat "te direct" is is heel persoonlijk.

Ik heb ooit in het echt behoorlijk gezeil gehad, omdat ik blijkbaar iets deed wat de ander stoorde. Die ander wilde echter niet te direct zijn, want wilde niet lomp of bot zijn. Echter miste ik daardoor totaal de boodschap van wat die wilde zeggen, omdat ik slecht ben in lezen van subtiliteit. Waardoor ik doorging zoals ik deed, omdat ik geen idee had dat dat vervelend werd gevonden.

Terwijl een ander directheid juist weer snel als bot ervaart en die subtiliteit juist veel fijner vind.

En met platte tekst is dat allemaal nog ingewikkelder. 

Ik ben dan ook van mening dat zolang mensen hun best doen netjes en respectvol te blijven het prima is en soms zal er weleens een miskleun of verkeerde interpretatie tussen zitten, maar dat houdt het menselijk moeten we maar denken

Niet alles gelezen dus sorry als ik enorme mosterd ben, maar mijn Viva-ervaring is dat de reacties juist hard/direct zijn als een onderwerp ondertussen een enorm cliche is op het forum dus: gaat hij echt weg bij zijn vrouw?, hoe krijg ik mijn ex terug? of zoals het actuele voorbeeld op dit forum: waarom is mijn puber zo dwars na een vechtscheiding terwijl we zo leuk happy family aan het spelen zijn met mijn nieuwe vriend?
En meestal maakt de TO voor de toon niet eens zo heel erg meer uit, ze zijn vaak of op zoek naar een bevestiging of naar een schop onder de kont. En de eerste categorie vlucht vaak bij harde reacties. Het is een beetje generaliserend, maar ik herinner me nog jaaaren terug toen ik als net-niet-meer-pubermeisje op Vief schreef over mijn liefdesverdriet en de harde reacties van alle verzuurde Viva-oma's hebben me toen toch wel echt laten inzien dat mijn situatie niet zo uniek was, al wilde ik dat toen wel horen

Lollypopje schreef op 20-07-2021 om 14:57:

[..]

Maar dat is dus heel lastig, want wat "te direct" is is heel persoonlijk.

Ik heb ooit in het echt behoorlijk gezeil gehad, omdat ik blijkbaar iets deed wat de ander stoorde. Die ander wilde echter niet te direct zijn, want wilde niet lomp of bot zijn. Echter miste ik daardoor totaal de boodschap van wat die wilde zeggen, omdat ik slecht ben in lezen van subtiliteit. Waardoor ik doorging zoals ik deed, omdat ik geen idee had dat dat vervelend werd gevonden.

Terwijl een ander directheid juist weer snel als bot ervaart en die subtiliteit juist veel fijner vind.

En met platte tekst is dat allemaal nog ingewikkelder.

Ik ben dan ook van mening dat zolang mensen hun best doen netjes en respectvol te blijven het prima is en soms zal er weleens een miskleun of verkeerde interpretatie tussen zitten, maar dat houdt het menselijk moeten we maar denken

Daarom ook 'probeert' 😉

Patatje15 schreef op 20-07-2021 om 15:09:

Het is een beetje generaliserend, maar ik herinner me nog jaaaren terug toen ik als net-niet-meer-pubermeisje op Vief schreef over mijn liefdesverdriet en de harde reacties van alle verzuurde Viva-oma's hebben me toen toch wel echt laten inzien dat mijn situatie niet zo uniek was, al wilde ik dat toen wel horen

Maar voelde je je gehoord in je liefdesverdriet? 

Sophia_!

Sophia_!

20-07-2021 om 15:17

DanGun schreef op 20-07-2021 om 14:55:

[..]

Maar ook dat is per persoon verschillend. Als ik mijn relatie als voorbeeld neem dan ben ik van de het botsen en knetteren en hup weer verder. Mijn man juist helemaal niet. Hij klapt dan dicht en is daarna ook nog eens van het doodzwijgen, omdat ie en niet weet hoe nu verder. En omdat ie haske koppig is
Dus onze eerste ruzie was een rare ervaring 😂 We konden twee dingen doen; of hetzelfde blijven doen als altijd of de ander respecteren en een andere manier zoeken om met conflicten om te gaan. We kozen voor het laatste en dat pakte goed uit. We hebben amper ruzie, meestal praten we gewoon ff. En nee, niet oetsiekoetsie, we zijn bloedeerlijk tegen elkaar.

Hier ontploften we altijd allebei, dan zeggen we een uur niks tegen elkaar en gaan dan weer vrolijk door of er niks gebeurt is. Niet een erg effectieve manier van ruzie maken   

Tegenwoordig hebben wij ook bijna nooit meer ruzie trouwens, hooguit lopen we wat te katten en haalt de ander dan zijn/haar schouders op.  

Sophia_! schreef op 20-07-2021 om 15:17:

[..]

Hier ontploften we altijd allebei, dan zeggen we een uur niks tegen elkaar en gaan dan weer vrolijk door of er niks gebeurt is. Niet een erg effectieve manier van ruzie maken

Tegenwoordig hebben wij ook bijna nooit meer ruzie trouwens, hooguit lopen we wat te katten en haalt de ander dan zijn/haar schouders op.

Als andere mensen ons soms zouden horen zouden ze niet snappen dat we al meer dan veertig jaar samen zijn. En soms valt het ook niet mee, we hebben echt tegenovergestelde karakters en zijn allebei best een beetje van "dat maak ik zelf wel uit"🤣. Ik wil altijd de confrontatie met alles en iedereen en man is juist van doodzwijgen en dat waait wel over.

DanGun schreef op 20-07-2021 om 15:15:

[..]

Daarom ook 'probeert' 😉

Maar dat proberen heeft alleen zin als minder direct zijn voor iedereen zou werken.

Ik heb liever dat sommige mensen proberen directer te zijn

Sophia_!

Sophia_!

20-07-2021 om 15:24

Herfstappeltaart schreef op 20-07-2021 om 15:22:

[..]

Als andere mensen ons soms zouden horen zouden ze niet snappen dat we al meer dan veertig jaar samen zijn. En soms valt het ook niet mee, we hebben echt tegenovergestelde karakters en zijn allebei best een beetje van "dat maak ik zelf wel uit"🤣. Ik wil altijd de confrontatie met alles en iedereen en man is juist van doodzwijgen en dat waait wel over.

🤣🤣 als je het zelf maar begrijpt toch? Ze zullen het over ons ook weleens denken. 

Sophia_!

Sophia_!

20-07-2021 om 15:29

weet je wat: laat iedereen lekker zichzelf zijn. Als het te bot is kun je dat zeggen of de bedoeling erachter lezen, als het niet duidelijk is kun je het vragen. 

Lollypopje schreef op 20-07-2021 om 15:22:

[..]

Maar dat proberen heeft alleen zin als minder direct zijn voor iedereen zou werken.


Nee hoor. Niet als de ander wil / kan / durft te snappen dat z'n gesprekspartner goeie intenties heeft. 

Sophia_! schreef op 20-07-2021 om 15:29:

weet je wat: laat iedereen lekker zichzelf zijn. Als het te bot is kun je dat zeggen of de bedoeling erachter lezen, als het niet duidelijk is kun je het vragen.

Je kan gewoon jezelf zijn zonder als n botte hork om je heen te slaan of je alles persoonlijk aan te trekken. 

Ik hou persoonlijk ook van duidelijkheid heb dat ook wel nodig. Maar dan is het de welbekende toon die de muziek maakt. 

Herfstappeltaart schreef op 20-07-2021 om 15:22:

[..]

Als andere mensen ons soms zouden horen zouden ze niet snappen dat we al meer dan veertig jaar samen zijn. En soms valt het ook niet mee, we hebben echt tegenovergestelde karakters en zijn allebei best een beetje van "dat maak ik zelf wel uit"🤣. Ik wil altijd de confrontatie met alles en iedereen en man is juist van doodzwijgen en dat waait wel over.

Bij ons geloven ze dan weer niet dat je best 30 jr bij elkaar kan zijn zonder noemenswaardige ruzies 😉 En dag terwijl ook verschillen als dag en nacht en allebei heel trots zijn 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.