Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat krijgt de krantenbezorger tegenwoordig?

Krant heb ik niet.
Pakketjes haal ik zelf op bij pakketpunt.

De bezorger van het plaatselijke suffertje krijgt 2 euro en de jongen die folders bezorgt ook.

Geen idee of dat te weinig is eigenlijk? 

Toen ik nog een krant had kreeg de bezorger meestal een tientje. Hij bezorgde altijd, en altijd voor dag en dauw. Ik sta behoorlijk vroeg op en dan was de krant er al. Helaas stopte hij en daarna was het hopeloos. De krant werd vaker niet dan wel bezorgd, ik heb het een tijdje aangekeken en toen het niet verbeterde heb ik m'n abonnement opgezegd.

Als ik volgende week nog een pakketje bezorgd krijg, zal ik eens proberen de bezorger een fooi te geven, maar meestal heeft ie nogal haast en staat het pakje voor m'n deur en is hij de tuin alweer uit (hij ziet me dan al wel in de kamer, hij dumpt niet zomaar pakjes voor de deur).

Wij hebben een nee/ja sticker. Dus geen reclame maar wel huis-aan-huis-krantjes. Die krijgen we alsnog nooit, dus geen fooi.

Spotta bezorgers zijn nauwelijks vindbaar. Vandaar dat velen geen reclame ontvangen. 
Je kunt je aanmelden en afmelden en zelfs voorkeuren doorgeven. www.inmijnbus.nl
Er zijn echt mensen die zich verheugen op hun wekelijkse foldermomentje met een kopje koffie.

De krant, het suffertje en folders lees ik allemaal online. Ik bestel zelden online en als het even kan laat ik het bij een pakketpunt bezorgen het is dus nog nooit in mijn hoofd opgekomen dat je een pakketbezorger fooi geeft.
Onze laatste krantenbezorgster kreeg 10 euro zij bezorgde zo goed dat als het een keer mis ging ik mij zorgen om haar maakte.

Ginevra schreef op 17-12-2025 om 23:30:

[..]

Volgens wijlen Beatrijs Ritsema is dat wel heel erg zuinig. Zij beschouwt tussen 10 en 20 euro als normaal en dat is al een paar jaar geleden. https://www.beatrijs.com/fooi-voor-krantenbezorger/

Als je gaat eten in een goed restaurant geef je ook geen 2 euro fooi hoop ik. En de bezorger moet voor zijn fooi een heel jaar in de vroegte in weer en wind bezorgen, dat vind ik net zo goed ploeteren als serveren in een restaurant.

Jammer dat de bewoners van die villawijk zo karig waren maar op de kosten van een krantenabonnement kan er ook wel een beetje fatsoenlijke fooi af.

De fooi die je geeft in een restaurant wordt gedeeld met al het personeel, dus ook de keuken en je andere collega's. 

Ik zie overigens geen bezorgers van post, de krant lees in online, folders krijg ik niet en pakketten worden hier gedumpt in de hal(appartement)

Yumi schreef op 18-12-2025 om 10:24:

[..]

De fooi die je geeft in een restaurant wordt gedeeld met al het personeel, dus ook de keuken en je andere collega's.

Ik zie overigens geen bezorgers van post, de krant lees in online, folders krijg ik niet en pakketten worden hier gedumpt in de hal(appartement)

Nee hoor, het is echt niet standaard dat fooi gedeeld wordt met al het personeel. 

De jongen van de folder kreeg €2, meer hadden we niet in huis. Het plaatselijke krantje krijgen we vaker niet als wel. Geen idee of die bezorger nog langs komt.

De pakketbezorgers krijgen niks. Zijn iedere keer anderen. En meestal van de categorie pleurt het pakket voor de deur en rijdt zonder eerst aan te bellen weer veel te hard weg.

Met warm weer biedt ik trouwens de pakketbezorgers altijd wel een flesje water/blikje fris aan mocht ik ze wel tegenkomen bij de deur.

Ik zie opmerkingen over vaste pakketbezorgers. Bestellen jullie dan zoveel pakketjes dat je ze herkent?
Folders en kranten krijg ik niet een nee/nee sticker, want er is al genoeg verspilling van grondstoffen. Ik ben niet heiliger dan anderen, maar wat ik kan voorkomen dat probeer ik wel te voorkomen. Helemaal als het zo makkelijk is door het plakken van een sticker.

mana_sutiyuq schreef op 18-12-2025 om 16:15:

Ik zie opmerkingen over vaste pakketbezorgers. Bestellen jullie dan zoveel pakketjes dat je ze herkent?
Folders en kranten krijg ik niet een nee/nee sticker, want er is al genoeg verspilling van grondstoffen. Ik ben niet heiliger dan anderen, maar wat ik kan voorkomen dat probeer ik wel te voorkomen. Helemaal als het zo makkelijk is door het plakken van een sticker.

Ik woon in een drukke buurt. De pakketbezorger weet dat ik als ik thuis ben, ik alle pakketjes voor m’n buren aanneem als ze er niet zijn. Zelf bestel ik nauwelijks iets. 

Onze vaste bezorger was er al een aantal jaar, dus die herkende ik ondertussen wel inderdaad. Altijd vriendelijk, accuraat en netjes met de pakjes, het is jammer dat hij weg is. 

Ik denk dat de post.nl bezorger hier al van voor corona dezelfde is. Wij bestellen niet zoveel maar ik zie hem vaak, de buren bestellen wel en zijn vaak niet thuis als hij komt. Hij krijgt van mij heen fooi nu maar in coronatijd wel gedaan. 

wild-flower schreef op 18-12-2025 om 07:52:

Krant heb ik niet.
Pakketjes haal ik zelf op bij pakketpunt.

De bezorger van het plaatselijke suffertje krijgt 2 euro en de jongen die folders bezorgt ook.

Geen idee of dat te weinig is eigenlijk?

Te weinig volgens wie? Ik vind zelf altijd alles wat ik een keer extra krijg mooi meegenomen. Ik snap niet goed waarom een fooibedrag bepaald zou moeten worden door iets of iemand. Geef gewoon wat je zelf wil en kunt geven.

Libertine schreef op 18-12-2025 om 17:38:

[..]

Ik woon in een drukke buurt. De pakketbezorger weet dat ik als ik thuis ben, ik alle pakketjes voor m’n buren aanneem als ze er niet zijn. Zelf bestel ik nauwelijks iets.

Hier ook. Al bestel ik zelf ook wel best vaak iets, denk drie keer per maand of zo. Zeker afgelopen tijd veel besteld, met Black Friday kortingen en kerstcadeaus en zo. 

Maar ik woon op drie hoog en zie bijna dagelijks dezelfde bezorger rondrijden door mijn straat. Soms pak ik ook pakjes voor hem aan van de buren. Dus ik ken hem al een tijdje. En ja, soms is het een ander maar dat gebeurd zelden. Hier rijden er dagelijks busjes op en aan van DHL, Post.nl, Hello Fresh, AH, DPD en soms zelfs Amazon. Het is ,grappig genoeg, een van de redenen dat mijn oom en tante verhuisd zijn van de randstad naar het oosten van het land. Ze werden helemaal gek van de consumptiemaatschappij en al die "luie figuren" die te belabberd waren naar een gewone winkel te gaan om boodschappen te doen. Ik laat trouwens ook vaak pakjes bij mijn werk bezorgen of een afhaalpunt. Maar die optie staat er niet bij elke site bij helaas. 

Jujubee schreef op 19-12-2025 om 08:54:

[..]

Hier ook. Al bestel ik zelf ook wel best vaak iets, denk drie keer per maand of zo. Zeker afgelopen tijd veel besteld, met Black Friday kortingen en kerstcadeaus en zo.

Maar ik woon op drie hoog en zie bijna dagelijks dezelfde bezorger rondrijden door mijn straat. Soms pak ik ook pakjes voor hem aan van de buren. Dus ik ken hem al een tijdje. En ja, soms is het een ander maar dat gebeurd zelden. Hier rijden er dagelijks busjes op en aan van DHL, Post.nl, Hello Fresh, AH, DPD en soms zelfs Amazon. Het is ,grappig genoeg, een van de redenen dat mijn oom en tante verhuisd zijn van de randstad naar het oosten van het land. Ze werden helemaal gek van de consumptiemaatschappij en al die "luie figuren" die te belabberd waren naar een gewone winkel te gaan om boodschappen te doen. Ik laat trouwens ook vaak pakjes bij mijn werk bezorgen of een afhaalpunt. Maar die optie staat er niet bij elke site bij helaas.

vooroordelen. Op deze manier misstaan ze niet in een hutje op de hei. 

Jujubee schreef op 19-12-2025 om 08:54:

[..]

Maar ik woon op drie hoog en zie bijna dagelijks dezelfde bezorger rondrijden door mijn straat. Soms pak ik ook pakjes voor hem aan van de buren. Dus ik ken hem al een tijdje. En ja, soms is het een ander maar dat gebeurd zelden. Hier rijden er dagelijks busjes op en aan van DHL, Post.nl, Hello Fresh, AH, DPD en soms zelfs Amazon. Het is ,grappig genoeg, een van de redenen dat mijn oom en tante verhuisd zijn van de randstad naar het oosten van het land. Ze werden helemaal gek van de consumptiemaatschappij en al die "luie figuren" die te belabberd waren naar een gewone winkel te gaan om boodschappen te doen. Ik laat trouwens ook vaak pakjes bij mijn werk bezorgen of een afhaalpunt. Maar die optie staat er niet bij elke site bij helaas.

Wauw, wat raar om zo'n last te hebben van iets wat helemaal niet om jou draait. Dat je zoveel vindt van wat anderen doen, en daarom zelfs zou verhuizen. Een cursusje mindfulness was goedkoper geweest.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.