Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

BrightEchidna89

BrightEchidna89

08-07-2021 om 21:54

Wat je niet hardop wil zeggen, nieuwe start.

Met het verkeerde been uit bed gestapt? 
Kinderen veel te druk in de ochtend?
Heeft je buurman de grasmaaier aangeslingerd?
Rothumeur of rotkarakter?

Zeg hier wat je niet hardop kan zeggen.


Schemerlampje schreef op 11-06-2026 om 14:20:

[..]

Hebben ze echt 1,5 uur pauze? Of is het een half uur pauze en een uur om telefoontjes/mails etc, van de ochtend te verwerken? Net zoals het reces van de tweede kamer niet betekent dat ze vakantie hebben, alleen dat er in die tijd niet plenair vergaderd wordt.

Ja dat lijkt mij ook. Lijkt me eerder een roostertechnisch iets. Pauze is sowieso in eigen tijd dus in principe zou dat ook geen effect op de wachttijden moeten hebben.

Nee, heel normaal hoor om je collega af te blaffen terwijl jij zit te klagen en te zeiken over bepaalde werkzaamheden en je collega probeert om een gesprek te openen om er wat aan te doen. 
Bah, wat heb ik toch een hekel aan de sfeer op de werkvloer. Zodra collega's wat langer op hun plek zitten laten ze hun masker van aardigheid vallen en laten ze zich lekker gaan. En daar moet je dan maar mee zien te werken

Oi, wat zijn die teken toch vieze griezelbeesten. Pas als ik het ga vertellen (tekenmoordverhaal) bedenk ik hoe smerig die beesten zijn. Ze kunnen niks zelf. Moeten bloed van een ander. Nou dat heeft hij moeten bezuren. Daarvoor had ik het niet zo door. Maar nu raak ik het haast niet meer kwijt uit mijn hoofd. Voortaan niet meer vertellen. 


'Gouden regel als je ergens nieuw bent: Als je ziet wat iedereen doet, doe dan hetzelfde of tenminste iets van dezelfde waarde' leerde ik van mijn ouders, en leerde ik aan mijn kinderen. 

Wordt je getrakteerd, en iedereen neemt iets fris, dan bestel je geen cocktail die vier keer zoveel kost als een glaasje fris. En ja dat kan soms wel maar vaak genoeg kun je prima zelf bedenken dat het niet past. Hoezo heb jij deze les niet gehad.....

Dus stagiair, als ik jou op een werktripje vanuit uit mijn eigen rekening trakteer, dan is een mocktail ongepast. Paste ook nog eens niet, echt niet bij de gelegenheid. 

Vinted, dat afhaalpunt heb ik niet gekozen. Klein half uur fietsen. Dat is toch niet normaal!

Rekenenisleuktaalook schreef op 15-06-2026 om 18:02:


'Gouden regel als je ergens nieuw bent: Als je ziet wat iedereen doet, doe dan hetzelfde of tenminste iets van dezelfde waarde' leerde ik van mijn ouders, en leerde ik aan mijn kinderen.

Wordt je getrakteerd, en iedereen neemt iets fris, dan bestel je geen cocktail die vier keer zoveel kost als een glaasje fris. En ja dat kan soms wel maar vaak genoeg kun je prima zelf bedenken dat het niet past. Hoezo heb jij deze les niet gehad.....

Dus stagiair, als ik jou op een werktripje vanuit uit mijn eigen rekening trakteer, dan is een mocktail ongepast. Paste ook nog eens niet, echt niet bij de gelegenheid.

Wel benieuwd wat je dan gedaan hebt. Ik zou dan wel iets zeggen als, ik bedoel iets van fris voor deze ronde

duizel schreef op 15-06-2026 om 20:25:

[..]

Wel benieuwd wat je dan gedaan hebt. Ik zou dan wel iets zeggen als, ik bedoel iets van fris voor deze ronde

Tja, ik heb er vooral van geleerd dat ik dat beter zal moeten communiceren in het vervolg. Ik had al gezegd dat ik trakteerde. We waren maar met zijn twee, in afwachting van de anderen voor het teamuitje. Wij waren wat te vroeg de anderen liepen vertraging op dus bood ik alvast een drankje aan. En ik kan het prima betalen, maar voelt gewoon zo scheef. Ik thee, zij zoiets. Ik bestelde als eerste de thee, dus daaraan had ze kunnen aflezen dat het iets eenvoudige zou moeten zijn. En voor het teamuitje was ook niet genoeg budget dus van te voren gecommuniceerd dat iedereen 10 euro moest bijbetalen. Was een sportieve activiteit, etc. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 15-06-2026 om 21:09:

[..]

Tja, ik heb er vooral van geleerd dat ik dat beter zal moeten communiceren in het vervolg. Ik had al gezegd dat ik trakteerde. We waren maar met zijn twee, in afwachting van de anderen voor het teamuitje. Wij waren wat te vroeg de anderen liepen vertraging op dus bood ik alvast een drankje aan. En ik kan het prima betalen, maar voelt gewoon zo scheef. Ik thee, zij zoiets. Ik bestelde als eerste de thee, dus daaraan had ze kunnen aflezen dat het iets eenvoudige zou moeten zijn. En voor het teamuitje was ook niet genoeg budget dus van te voren gecommuniceerd dat iedereen 10 euro moest bijbetalen. Was een sportieve activiteit, etc.

Dat is een invulling van jou. Misschien dacht ze gewoon dat je zin had in thee. Of nog waarschijnlijker heeft ze hier helemaal niet over nagedacht.

Schemerlampje schreef op 15-06-2026 om 21:17:

[..]

Dat is een invulling van jou. Misschien dacht ze gewoon dat je zin had in thee. Of nog waarschijnlijker heeft ze hier helemaal niet over nagedacht.

Dat is dus precies mijn punt. Ik leerde dat al veel jonger. Mijn kinderen ook. 

Als je met vrienden of familie op een terras zit gaat het anders dan in bij een personeelsuitje. Waar vooraf bekend was dat het net buiten budget was. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 15-06-2026 om 22:25:

[..]

Dat is dus precies mijn punt. Ik leerde dat al veel jonger. Mijn kinderen ook.

Als je met vrienden of familie op een terras zit gaat het anders dan in bij een personeelsuitje. Waar vooraf bekend was dat het net buiten budget was.

Je doet net alsof iedereen dat geleerd zou moeten hebben. Als ik zou trakteren aan een arme stagiair met mijn vaste en goede salaris, zou ik er niet over nadenken wat het drankje kost. Zelf zou ik dan weer alcohol niet op prijs gesteld hebben. 

ToetieToover schreef op 15-06-2026 om 23:44:

[..]

Je doet net alsof iedereen dat geleerd zou moeten hebben. Als ik zou trakteren aan een arme stagiair met mijn vaste en goede salaris, zou ik er niet over nadenken wat het drankje kost. Zelf zou ik dan weer alcohol niet op prijs gesteld hebben.

Dat vind ik ook dat je dat van je ouders zou horen te leren. Maar misschien moet dit ook onder burgerschapsvorming gaan vallen. 'Stel je bescheiden op in een situatie waarin je 'nieuw' bent' zouden stagiaires mee moeten krijgen op de opleiding. 

Jij zou dus ook verwachten dat er geen alcohol besteld werd in deze situatie. Jij hebt ook verwachtingen......

JtM

JtM

16-06-2026 om 10:07

ToetieToover schreef op 15-06-2026 om 23:44:

[..]

Je doet net alsof iedereen dat geleerd zou moeten hebben. Als ik zou trakteren aan een arme stagiair met mijn vaste en goede salaris, zou ik er niet over nadenken wat het drankje kost. Zelf zou ik dan weer alcohol niet op prijs gesteld hebben.

Een Mocktail is een cocktail zonder alcohol


Rekenenisleuktaalook schreef op 16-06-2026 om 06:17:

 'Stel je bescheiden op in een situatie waarin je 'nieuw' bent' zouden stagiaires mee moeten krijgen op de opleiding.

Jij zou dus ook verwachten dat er geen alcohol besteld werd in deze situatie. Jij hebt ook verwachtingen......


Ik heb ooit wel eens geprobeerd een paar lesjes over 'zakelijke etiquette' mee te geven op een opleiding waar ik werkte. Het sloeg totaal niet aan. Een deel wist het al, die had het thuis meegekregen of had er vanzelf gevoel voor. Het andere deel wist het niet, maar vond het ook totale onzin. Die zouden in deze situatie dan zeggen "ik maak toch zeker zelf wel uit of ik alcohol drink of niet, we leven in een vrij land" of iets dergelijks. 

Ik ben er weer mee opgehouden, ik had geen zin om elke goedbedoelde tip te moeten gaan bediscussieren. Ze komen er vanzelf wel achter. Of niet. 

Ginevra schreef op 16-06-2026 om 10:17:

[..]


Ik heb ooit wel eens geprobeerd een paar lesjes over 'zakelijke etiquette' mee te geven op een opleiding waar ik werkte. Het sloeg totaal niet aan. Een deel wist het al, die had het thuis meegekregen of had er vanzelf gevoel voor. Het andere deel wist het niet, maar vond het ook totale onzin. Die zouden in deze situatie dan zeggen "ik maak toch zeker zelf wel uit of ik alcohol drink of niet, we leven in een vrij land" of iets dergelijks.

Ik ben er weer mee opgehouden, ik had geen zin om elke goedbedoelde tip te moeten gaan bediscussieren. Ze komen er vanzelf wel achter. Of niet.

Dat komt doordat we nu in het 'IK' tijdperk leven. 

JtM schreef op 16-06-2026 om 10:07:

[..]

Een Mocktail is een cocktail zonder alcohol


Ja dat weet ik, ik bedoelde ermee te zeggen dat de bestelling voor mij prima door de beugel zou kunnen. Ik ga er niet vanuit dat mijn opvoeding en meegekregen normen ook voor anderen gelden. Gaat het over mijn grens, dan zou ik er wel wat van zeggen. Maar ik ben sowieso adrem en heb eerder een uitdaging om op mijn tong te bijten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.