Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat is voor jou jeugdsentiment?

Wat is voor jou jeugdsentiment? Welke gebeurtenissen / activiteiten deed je alleen toen je klein was en kun je nu met een grote glimlach op terugkijken?

Regendrup.

Regendrup.

09-04-2022 om 23:35 Topicstarter

Het Land van Ooit is voor mij ook echt jeugdsentiment. Vind het zo jammer dat het niet meer bestaat

Mijn game boy, game boy Advance en Nintendo DS, Mijn PlayStation 2 en mijn Windows 3.1 PC, mijn furby, loopvogel, Samson en Gert en K3, Chipz, My Chemical Romance, Tokio Hotel, Kleurplaten, Spice Girls en Back Street Boys, Toybox, paasontbijt en paasbomen, mallots, schoenen met lichtjes erin, mijn My Little Pony collectie, de kinderboerderij, Powerpuff Girls, Ed Edd & Eddy, Cow and Chicken, I.AM Weasel, Courage, Tiktak (het programma), de Droom Show...

Patatflip schreef op 09-04-2022 om 23:22:

Mijn groene gameboy color, urenlang buiten spelen met alle buurkinderen, de droomshow, Bassie en Adriaan, spice girls, elke dag mooie vlechten in mijn haar, ballonnen oplaten bij feestelijke gelegenheden, boeken van Roald Dahl, Jacques Vriens, Carry Slee, Francine Oomen, Simone van der Vlugt (haar historische jeugdromans).

En ook veel religieuze dingen: televisieprogramma’s zoals de Ark van Stekeltje en Prinsen en prinsessen, liedjes van Elly en Rikkert, alle opwekkingsliedjes die in die tijd veel werden gezongen. Ik geloof niet meer maar die dingen maakten wel onderdeel uit van mijn jeugd en zijn voor mij echt jeugdsentiment.

God ja die Stekeltje, waarom was die ZO RAAR. Een afzichtelijk wezen met spijkers in zijn hoofd? En Sap was er ook:

Ik ben Sap

Een aardwortel, jawel

Kom maar met je oortjes

En hoor wat ik vertel

Ze zat onder de grond en vertelde verhalen. En Kloontje het reuzenkind! 🤣

Hallo ik ben Kloontje

En ik ben al 5 jaar

Ik hou heel veel van ijsen 

Ik eet ze door elkaar

Blijf niet staan

Kom we gaan

Kijk daar gaan we

Kloontje staat vooraan

Jeugdsentiment is voor mij vooral veel heel erg ondeugend zijn. Dingen die ik nu niet meer zou doen

.

De allereerste avondopening van de Efteling compleet met echte ridderspelen te paard en een nachtelijk vuurwerk. 

Kreeg net een appje van mijn vader en dan hoor ik ons gezamenlijke favoriete orgelstuk. Vroeger gingen wij als 3 kleine meisjes altijd mee naar de kerk als mijn ouders moesten zingen in het kerkkoor. Na de dienst ging de organist altijd nog even "los" op het orgel. Geweldig vond ik dat, die bulderende pijpen, het grootste plezier deed hij mij met dit stuk: 

https://www.youtube.com/watch?v=ho9rZjlsyYY
Als ik dat hoor dan ben ik weer kind in een veilige omgeving waar je onbezorgd kon spelen.

ja het land van ooit! 

Peter Jan Rens met geef nooit op was ook echt jeugdsentiment, ik wil niet weten hoeveel brieven we hebben geschreven

BeneficialJay65

BeneficialJay65

10-04-2022 om 20:19

Jeugdland in Ahoy

Regendrup.

Regendrup.

12-04-2022 om 16:25 Topicstarter

Op zaterdag eten bij oma, 's middags warm eten was vaste prik. En oma maakte áltijd iets speciaals (doodnormale macaroni, maar de macaroni heb ik nooit meer gehad zoals oma hem maakte). Mijn moeder heeft wel eens een poging gedaan, maar lukt gewoon echt niet. 

De vakanties op de boerderij bij mijn groottante. Samen met mijn broer en zus en 8-10 neven en nichtjes hadden we daar dolle pret. We bouwden samen boomhutten en 'kampen'. 
Die 'kampen' bouwden we met stokken en oude lakens. 

Bij slecht weer speelden we 'winkeltje' in de stallen. Tante had daar een grote voorraad drank opgeslagen. Cola, sprite, limonade, water, .....We maakten vooraf 'bonnen' in verschillende kleuren die achteraf uitgeknipt werden. 
Bv: Een oranje bon geeft recht op 1 cola. 

Verder: inkopen doen met het busje van tante. Dus : telkens 11-14 kinderen achterin. In die tijd waren er geen autostoelen, geen autogordels dus wij zaten op de grond in dat busje. 
Telkens als tante een bocht nam rolden wij over elkaar heen. Ik vond dat als kind echt tof en normaal. 
Intussen echt niet meer maar ik zal nooit die leuke vakanties vergeten.

Bakblik schreef op 10-04-2022 om 10:07:

Kreeg net een appje van mijn vader en dan hoor ik ons gezamenlijke favoriete orgelstuk. Vroeger gingen wij als 3 kleine meisjes altijd mee naar de kerk als mijn ouders moesten zingen in het kerkkoor. Na de dienst ging de organist altijd nog even "los" op het orgel. Geweldig vond ik dat, die bulderende pijpen, het grootste plezier deed hij mij met dit stuk:

https://www.youtube.com/watch?v=ho9rZjlsyYY
Als ik dat hoor dan ben ik weer kind in een veilige omgeving waar je onbezorgd kon spelen.

Toccata en Fuga in D-klein van Bach. Die heb ik van mijn vader leren spelen. Op een kerkorgel. Hij had er een verhaal bij gemaakt (op de muziek).

Stel je voor: een dreigende donkere onweerswolk na een zonnige dag in de bergen. Zo begint de muziek. In de verte hoor je de donder al, maar het is nog ver weg, maar allengs komt het dichterbij. De donder wordt harder. Enorme bliksemflitsen. En dan opeens breekt het onweer los. Op een gegeven moment krijg je dan allemaal van die snelle staccato nootjes. Dat is de regen die dan eindelijk begint te vallen, eerst een paar druppels, allengs meer en sneller. En in de tweede helft van het stuk, als de "regen" opgehouden is, hoor je de donder ook langzaam wegtrekken, af en toe nog een opspeling, maar het wordt minder, af en toe echoot het nog in de bergen, tot dat grandioze slotakkoord, waar de zon vol en glorieus doorbreekt.

zwaankip schreef op 12-04-2022 om 16:53:

De vakanties op de boerderij bij mijn groottante. Samen met mijn broer en zus en 8-10 neven en nichtjes hadden we daar dolle pret. We bouwden samen boomhutten en 'kampen'.
Die 'kampen' bouwden we met stokken en oude lakens.

Bij slecht weer speelden we 'winkeltje' in de stallen. Tante had daar een grote voorraad drank opgeslagen. Cola, sprite, limonade, water, .....We maakten vooraf 'bonnen' in verschillende kleuren die achteraf uitgeknipt werden.
Bv: Een oranje bon geeft recht op 1 cola.

Verder: inkopen doen met het busje van tante. Dus : telkens 11-14 kinderen achterin. In die tijd waren er geen autostoelen, geen autogordels dus wij zaten op de grond in dat busje.
Telkens als tante een bocht nam rolden wij over elkaar heen. Ik vond dat als kind echt tof en normaal.
Intussen echt niet meer maar ik zal nooit die leuke vakanties vergeten.

Heel herkenbaar. Wij zaten vroeger met 6 kinderen achterin de grote stationwagen van oom en tante, 3 op de achterbank en nog 3 in de "kattenbak", dan kreeg je een kussentje om op te zitten. En het was altijd vechten om een plaatsje in de "kattenbak", want dat was veel leuker en stoerder dan gewoon suf op de achterbank 

Pejeka1 schreef op 12-04-2022 om 18:03:

[..]

Heel herkenbaar. Wij zaten vroeger met 6 kinderen achterin de grote stationwagen van oom en tante, 3 op de achterbank en nog 3 in de "kattenbak", dan kreeg je een kussentje om op te zitten. En het was altijd vechten om een plaatsje in de "kattenbak", want dat was veel leuker en stoerder dan gewoon suf op de achterbank

Haha ja, natuurlijk! Wij hadden zelfs geen kussentjes, we zaten gewoon op die vloer. Omdat tante nogal 'wild' reed tuimelden wij kinderen over elkaar heen en dat was dan lachen en gieren 

Ik ben blij dat ik dat nog mocht beleven; heerlijk gewoon kind zijn! Ravotten, in bomen klimmen, kampen bouwen.....welk kind mag dat NU nog beleven? 

Pejeka1 schreef op 12-04-2022 om 18:03:

[..]

Jaaa! Met kinderfeestjes moesten er altijd kinderen in de kattenbak, heerlijk!

En als het met 2 auto's gedaan werd wilde je natuurlijk wel in de auto waar de jarige ook in zat 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.