Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat doe jij voor het klimaat?

Welke kleine of grote dingen doe of laat jij die de aarde ten goede komen? Ik focus soms een beetje teveel op wat ik allemaal nog zou moeten doen of laten en verlies dan uit het oog wat ik allemaal al wel doe, al dan niet expres. Dus een topic om de aandacht op het positieve te richten  


Piratenkoningin

Piratenkoningin

11-07-2021 om 13:12 Topicstarter

Mijn lijstje:

  • Vegetarisch eten, al jaren, en steeds vaker veganistisch.
  • Niet vliegen (want vliegangst, maar toch ).
  • Verpakkingsvrije shampoo, douchegel, gezichtsreiniger en tandpasta.
  • Een menstruatiecup ipv tampons
  • Weinig kleding kopen en vooral tweedehands.
  • Geen wasdroger. 

Afval splitsen, minder vlees eten, vaker fietsen ipv auto, vooral op 30c wassen en maar eens per week 60c wassen, meer groen in de tuin, minder vliegen, minder kopen en we hebben zonnepanelen.

  • Ik struin graag rond bij de kringloop
  • Overtollige spullen naar kringloop / marktplaats / minibieb / weggeefkast ipv vuilnisbak
  • Vegetarisch (98% ofzo al jaren, vegetarische kaas zit niet altijd in budget/assortiment en bij koek/snaai pluis ik ook de etiketten niet uit), soms uitstapje naar veganistisch
  • kindvrij
  • Zo mogelijk vakantie per OV niet per vliegtuig. (als versoepelingen doorgaan/terugkomen in het najaar 1x vliegen en 1x OV-en)
  • Eigen tasjes mee - boodschappentas uiteraard maar probeer ook op markt of bij losse producten broodtassen te recyclen.
  • Ga aanbod van verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot uittesten

Bambook gebruiken ipv papier

Herbruikbare tas voor supermarkt

Zonnepanelen

Zuinigere auto

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

11-07-2021 om 13:19

Ik heb zonnepanelen, rij hybride,  bijna allemaal A-apparaten, huis geisoleerd, afval scheiden 

Laat planten in de tuin zoveel mogelijk hun gang gaan. Onkruid bestaat niet.

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

11-07-2021 om 13:21

Vf_Watervrouw schreef op 11-07-2021 om 13:18:
  • Ik struin graag rond bij de kringloop
  • Overtollige spullen naar kringloop / marktplaats / minibieb / weggeefkast ipv vuilnisbak
  • Zo mogelijk vakantie per OV niet per vliegtuig. 
  • Eigen tasjes mee

en dit! 

Piratenkoningin

Piratenkoningin

11-07-2021 om 13:32 Topicstarter

Wat leuk om te lezen allemaal! Direct nog een paar dingen die ik ook doe, maar niet aan gedacht had: de boodschappentas en héél veel groen in de tuin. 

Leuk topic! Ik verzand nog wel eens in het gevoel dat het nooit goed genoeg is. Fijn om er op een positieve manier naar te kijken. Wat ik doe:

  • Eigen tasjes mee
  • Zo veel mogelijk vega(n) eten 
  • Heel kort douchen 
  • De verwarming laag houden en in de winter met 3 truien aan zitten (ben een koukleum)
  • OV in plaats van de auto of het vliegtuig, en in mijn eigen stad altijd fietsen (ook als het 45 min is)
  • Zo min mogelijk fast fashion kopen
  • Klimaatproblemen als inspiratiebron gebruiken voor mijn kunst. Wie weet kan ik anderen dan weer inspireren om een klein stapje te nemen.

Ik wil ook in de toekomst echt wat meer kijken naar consuminderen. Dus nog minder aanschaffen qua kleding en andere spullen, en veel meer tweedehands of lenen.

Afval scheiden 

Piratenkoningin

Piratenkoningin

11-07-2021 om 13:36 Topicstarter

Oh ja, kort douchen ook (dat is wel echt een opoffering). 

Wat mooi dat je klimaatproblemen gebruikt voor je kunst, Buitenmens! 

Ik heb mezelf niet voortgeplant (niet dat dat een opoffering was maar dat is toch wat het meeste impact maakt in deze overbevolkte consumerende wereld) en ik heb een grote bostuin en plant veel bloemen waar bijen van profiteren. 

Allemaal kleine dingen en steeds meer.

*zonnepanelen

*gebruik zo min mogelijk aan gas

* eigen tasjes

*zoveel mogelijk hergebruiken. Goede spullen verkopen en of weggeven. Dozen ed gebruiken voor verzending van bv mp

*Scheiden afval

* Betere keuzes maken van bv eieren en vlees

*Minder vlees

* Geen auto (vlieg wel)

* Shampoobars en bodybars (tijdens vakantie vind ik deze niet fijn)

* houdbaar eten geef ik altijd als "kerstpakketje"weg aan mensen die het goed kunnen gebruiken

*2e hands items kopen 

*Groene tuin (zeer bijvriendelijk)

* Repareren of opknappen ipv nieuwe dingen kopen

* Eten uit de afprijsbak, invriezen hiervan en maaltijden die ik heb gemaakt

* Zuinige huishoudelijke apparaten 

* Vegan keuze voor zuivel, ivm intolerantie

Maar wil op sommige dingen echt veel verbeteren zoals het wegggooien van eten of gebruik van plastic. Maar ben iemand die alles stapje voor stapje wil doen en ook op de kosten moet letten.

Piratenkoningin

Piratenkoningin

11-07-2021 om 13:41 Topicstarter

redbulletje schreef op 11-07-2021 om 13:39:

Ik heb mezelf niet voortgeplant (niet dat dat een opoffering was maar dat is toch wat het meeste impact maakt in deze overbevolkte consumerende wereld) en ik heb een grote bostuin en plant veel bloemen waar bijen van profiteren.

Het hoeft geen opoffering te zijn gelukkig Juist wel fijn als je zonder opoffering toch een mega-impact hebt!

Dure fossielvrije diesel tanken.

Verder vlieg ik niet, heb ik geen kinderen en eet ik weinig vlees. 

Maar dat vliegen is meer omdat ik liever met de auto reis (waarbij ik ook geen enorme jaarlijkse "op vakantie gaan" behoefte heb) en die kinderen zijn er gewoon nooit van gekomen.


Afval scheiden is meer milieu dan klimaat, maar dat  doen lijkt me logisch, net als hergebruik van plastic tasjes. En ik hou toevallig van mooie oude spullen, dus ik koop liever iets mooi ouds dan iets nieuws. 
Zoals mij "nieuwe" bakelieten opwindbare keukenklok uit de jaren '30. Hoeven ook geen batterijen in, net als in mijn mechanische horloge en mijn vulpen ben ik niet altijd kwijt, zoals ik wel met wegwerppennen heb. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.