Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat doe je als je (en passant) ziet dat iemand een kind slecht behandelt?

Ik vind dat TO het goed heeft gedaan. Dit zijn moeilijke dingen, en het blijft een inschatting maar je moet vooral ook jezelf recht in de spiegel kunnen aankijken. Dus volg je eigen gevoel en mogelijkheden.

madee schreef op 08-11-2025 om 19:10:

Ik vind dat TO het goed heeft gedaan. Dit zijn moeilijke dingen, en het blijft een inschatting maar je moet vooral ook jezelf recht in de spiegel kunnen aankijken. Dus volg je eigen gevoel en mogelijkheden.

Uh ja, aan een wildvreemde vertellen dat het kind er niks aan kan doen en of ze alsjeblieft goed voor haar kind wil zorgen na een korte observatie van hooguit 5 minuten klinkt echt alsof je serieus probeert te helpen hoor😒 je eigen gevoel volgen wil niet zeggen dat je dat kind geholpen hebt ofzo he? To kent moeder, kind en de hele situatie verder niet dus om dan met dit soort bs aan te komen lijkt mij alleen maar helpend voor het gevoel van TO dat ze daadwerkelijk iets heeft betekent voor de moeder of het kind. Zelfde geld voor de user die zich in het conflict mengde en net zo ordinair begon te schreeuwen. 

Nick90 schreef op 08-11-2025 om 19:54:

[..]

Uh ja, aan een wildvreemde vertellen dat het kind er niks aan kan doen en of ze alsjeblieft goed voor haar kind wil zorgen na een korte observatie van hooguit 5 minuten klinkt echt alsof je serieus probeert te helpen hoor😒 je eigen gevoel volgen wil niet zeggen dat je dat kind geholpen hebt ofzo he? To kent moeder, kind en de hele situatie verder niet dus om dan met dit soort bs aan te komen lijkt mij alleen maar helpend voor het gevoel van TO dat ze daadwerkelijk iets heeft betekent voor de moeder of het kind. Zelfde geld voor de user die zich in het conflict mengde en net zo ordinair begon te schreeuwen.

Ik weet ook niet hoe ik in zo’n situatie zou reageren, maar ik denk dat TO wel haar gevoel heeft gevolgd. Het is vanaf hier sowieso moeilijk te beoordelen. Het kan een incidenteel iets zijn geweest. Maar zo’n jong kind, het kan zich niet verweren. Het is moeilijk, misschien heeft het niet geholpen, misschien bemoeide ze zich met zaken die haar niet aangaan, maar wegkijken is ook niet goed.

madee schreef op 08-11-2025 om 20:53:

[..]

Ik weet ook niet hoe ik in zo’n situatie zou reageren, maar ik denk dat TO wel haar gevoel heeft gevolgd. Het is vanaf hier sowieso moeilijk te beoordelen. Het kan een incidenteel iets zijn geweest. Maar zo’n jong kind, het kan zich niet verweren. Het is moeilijk, misschien heeft het niet geholpen, misschien bemoeide ze zich met zaken die haar niet aangaan, maar wegkijken is ook niet goed.

Dit

Beter een bemoeial dan wegkijken!

Moeder zwaargewond pleegmeisje Vlaardingen doet emotionele oproep: 'Luister naar een kind'

Ja, als je als juf een kind ziet veranderen, of als buren een kind ineens niet meer buiten ziet, of als supermarktmedewerker nooit een gezellige boodschappensessie. Maar als toevallige voorbijganger? 

Bloemenzee schreef op 08-11-2025 om 22:51:

Ja, als je als juf een kind ziet veranderen, of als buren een kind ineens niet meer buiten ziet, of als supermarktmedewerker nooit een gezellige boodschappensessie. Maar als toevallige voorbijganger?

Ja, als het voor je neus ineens mis gaat....Strandtent gezin met jongetje van jaar of 3-4 dat aan het huilen was. Ouders probeerden het in eerste instantie te kalmeren, maar dat ging over in geschreeuw en het kind raakte alleen maar meer overstuur. Vader pakte een shawl en begon dat in het mondje te proppen. In eerste instantie zat ik verstijfd van schrik, tot ik opsprong en om erop af te vliegen. Gelukkig greep op dat moment iemand van het personeel in. Het leek alsof iedereen zijn adem had ingehouden, het moment was voorbij maar ben weggegaan 

Maar dat is toch heel iets anders dan bij TO?

Bloemenzee schreef op 08-11-2025 om 23:19:

Maar dat is toch heel iets anders dan bij TO?

Dat klopt, maar ook als toevallige voorbijganger( in mijn geval toeschouwer) is het soms nodig om in te grijpen.

het is altijd invullen in de situatie van TO. Het kan ook zijn dat het moeder even teveel werd en ze juist weg was gelopen om even tot zichzelf te komen. Ook niet helemaal handig op deze plek maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij het je gewoon even teveel wordt en je heel even dat momentje nodig hebt. 
Een kind opvoeden is soms zwaar. 

Feit is dat TO een situatie ziet, daar een naar gevoel bij krijgt en iets probeert te doen voor dat kindje. Dat vind ik wel mooi. Ik vind dit veel beter als met je ogen rollen tegen andere toeschouwers. Ik weet ook niet wat het beste is om te zeggen in deze situatie. 

In gevallen waarin ik met een krijsend kind zat in het openbaar vond ik reacties van mensen die me een hart onder de riem probeerden te steken soms wat ongemakkelijk maar ook wel fijn. Ook gewoon erkenning en herkenning was fijn. Het verandert de situatie niet maar je voelt je minder alleen ofzo.
Fijner als veroordelende blikken. Wat ook vervelend was als mensen het ongevraagd op probeerden te lossen op een manier die ik juist niet wilden. Een oude vrouw die mijn kindje een koekje aanbood bijvoorbeeld. 

ik vind het maar raar wel…  Ik was soms zwaar overprikkeld met een krijsende kind en huilbaby en nog een andere extrovert als kind als moeder van drie kleine kinderen en geen omgeving of referentiekader om op terug te vallen!  Ik had graag een hey lukt het wel ? Of een knuffel gehad liever  dan dat je op afstand ging toekijken hoe ik probeer op te voeden of te corrigeren of het me allemaal teveel werd enof ik correct bezig was. Ze sloeg niet, kind was niet onverzorgd of naakt, bloot met dit weer of uitgehongerd neem ik aan. Ik weet sowieso niet zo goed wat ik van deze huidige maatschappij nog moet vinden. Iedereen zou eens wat liever voor elkaar moeten zijn.

snoepjeharibo22 schreef op 19-11-2025 om 23:09:

ik vind het maar raar wel… Ik was soms zwaar overprikkeld met een krijsende kind en huilbaby en nog een andere extrovert als kind als moeder van drie kleine kinderen en geen omgeving of referentiekader om op terug te vallen! Ik had graag een hey lukt het wel ? Of een knuffel gehad liever dan dat je op afstand ging toekijken hoe ik probeer op te voeden of te corrigeren of het me allemaal teveel werd enof ik correct bezig was. Ze sloeg niet, kind was niet onverzorgd of naakt, bloot met dit weer of uitgehongerd neem ik aan. Ik weet sowieso niet zo goed wat ik van deze huidige maatschappij nog moet vinden. Iedereen zou eens wat liever voor elkaar moeten zijn.

Dit had ik gemist; Dat je haar überhaupt durft te wijzen op haar opvoed skills ik had je met een klap neergeslagen al die frustratie die zij had op je botgevierd denk ik.

Je hebt geen idee wat mensen soms dragen; hoe depressief of overwerkt of overspannen ze zijn. Pre of post nataal depressief ze zijn of dat ze mantelzorger zijn, de zorgen van hun omgeving op hun nek dragen of misschien niet weten of ze vanavond wat te eten hebben, wat haar thuis situatie überhaupt is. Stoer hoor allemaal, ook nog een topic openen erover.  Stel je dan eerder ter dienst; als jij zo voorbeeldig bent It takes namelijk a whole village to raise a child. 

snoepjeharibo22 schreef op 19-11-2025 om 23:18:

[..]

Dit had ik gemist; Dat je haar überhaupt durft te wijzen op haar opvoed skills ik had je met een klap neergeslagen al die frustratie die zij had op je botgevierd denk ik.

Je hebt geen idee wat mensen soms dragen; hoe depressief of overwerkt of overspannen ze zijn. Pre of post nataal depressief ze zijn of dat ze mantelzorger zijn, de zorgen van hun omgeving op hun nek dragen of misschien niet weten of ze vanavond wat te eten hebben, wat haar thuis situatie überhaupt is. Sommige talen klinken anders en harder als je ze eenmaal niet begrijpt; sommige lijken altijd ruzie te maken zelfs,  Stoer hoor allemaal, ook nog een topic openen erover. Stel je dan eerder ter dienst; als jij zo voorbeeldig bent It takes namelijk a whole village to raise a child.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.