Huiskamer
JanaDana
06-11-2025 om 14:35
Wat doe je als je (en passant) ziet dat iemand een kind slecht behandelt?
Ik moet dit even kwijt want ik heb er een beetje buikpijn van.
Was vanmiddag op de fiets onderweg toen ik langs een wandelpad een kinderwagen met huilend kind erin zag staan. Denk een jaar of 1/1,5. Een stukje ervoor liep een vrouw weg van de wagen zonder om te kijken. Ik bleef staan omdat ik niet wist of de vrouw nu bij het kind hoorde. Verder was er niemand in de buurt, maar zij liep daar alsof ze er niets mee te maken had. Iemand anders die langs fietste kwam ook al terug, maar fietste weer door toen de vrouw zich plotseling omdraaide en terug kwam lopen.
Ik fietste een klein stukje verder maar bleef verderop uit het zicht staan, omdat ik wilde zien wat er gebeurde. De vrouw begon tegen het kind te praten, op een boze/indringende toon in een taal die ik niet verstond. Kind bleef natuurlijk huilen en ze deed niks om het te troosten. Toen er even niemand langs kwam gaf ze een paar keer achter elkaar een duw tegen de wagen waarbij ze maar boos bleef praten/roepen. Het kind nog meer overstuur. Toen ben ik weer naar haar terug gefietst. Ze begon ondertussen te lopen met de wagen. Ik heb haar toen aangesproken, gevraagd of het goed ging met haar. Gezegd dat haar kind nog maar klein was en er niets aan kon doen dat het huilde. Of ze alsjeblieft goed voor haar kind wilde zorgen.
Ze gaf niet echt antwoord maar keek me wel aan en knikte steeds terwijl ze met ontwijkende houding door bleef lopen. Ik weet niet of ze me echt verstond. Ik fietste toen toch maar door en toen ik nog een keer achterom keek stond ze weer stil en praatte tegen het kind terwijl ze het de wangen afveegde.
Nu weet ik niet of ik nog meer had moeten doen. Ik moet steeds denken aan dat arme kind. Had ik een eindje mee moeten lopen? Iets anders moeten zeggen/doen? Wat hadden jullie gedaan in mijn plaats?
JanaDana
06-11-2025 om 17:06
Roos57 schreef op 06-11-2025 om 17:04:
Wat je gedaan hebt is heel goed !
Dank je, ik blijf er alleen mee zitten dat het misschien niet genoeg was.
JanaDana
06-11-2025 om 17:12
Kind werd nog steeds niet echt getroost, wat ik als laatste zag. De vrouw zei iets tegen haar en veegde even de wangetjes af. Maar daarna liep ze meteen weer verder in een andere richting.
Roos57
06-11-2025 om 17:13
JanaDana schreef op 06-11-2025 om 17:12:
Kind werd nog steeds niet echt getroost, wat ik als laatste zag. De vrouw zei iets tegen haar en veegde even de wangetjes af. Maar daarna liep ze meteen weer verder in een andere richting.
Je hebt de sfeer wel doorbroken.
kerst
06-11-2025 om 17:56
Je hebt genoeg gedaan.Als je haar nog eens ziet, kan je eens aanspreken. Dat een kind opvoeden voor iedereen soms best lastig kan zijn.
krulliebollie
06-11-2025 om 18:24
ik heb ook zoiets een keer gezien. Gevraagd aan moeder of het goed ging met haar, aangegeven dat opvoeden soms heel moeilijk is en dat je soms even niet weet hoe of wat. Dat het uiteindelijk allemaal weer voorbij gaat maar dat er vooral geen schande is om hulp te vragen bij bijv het opvoedspreekuur van het het CjG. Juist daar kunnen ze met kleine tips je soms helpen bepaalde patronen te doorbreken. Sommige kindjes vragen gewoon veel aandacht, sturing of geduld. Verder even naar haar geluisterd en ze ging eigenlijk goed en rustig naar huis. Ik zag nog dat ze haar kindje een knuffel gaf. Duurde al met al een paar minuten maar ik denk echt dat het haar geholpen heeft.
JanaDana
06-11-2025 om 18:59
krulliebollie schreef op 06-11-2025 om 18:24:
ik heb ook zoiets een keer gezien. Gevraagd aan moeder of het goed ging met haar, aangegeven dat opvoeden soms heel moeilijk is en dat je soms even niet weet hoe of wat. Dat het uiteindelijk allemaal weer voorbij gaat maar dat er vooral geen schande is om hulp te vragen bij bijv het opvoedspreekuur van het het CjG. Juist daar kunnen ze met kleine tips je soms helpen bepaalde patronen te doorbreken. Sommige kindjes vragen gewoon veel aandacht, sturing of geduld. Verder even naar haar geluisterd en ze ging eigenlijk goed en rustig naar huis. Ik zag nog dat ze haar kindje een knuffel gaf. Duurde al met al een paar minuten maar ik denk echt dat het haar geholpen heeft.
Zo´n gesprek ging in dit geval niet, vanwege een taalbarrière. Deze vrouw had ook een afwijzende houding toen ik haar aansprak, kon zien dat ze het liefst zo snel mogelijk weer van me af wilde. Weet ook niet of het moeder, oma of oppas was, maar dat was voor de situatie niet zo heel relevant.
Die knuffel kwam er dus niet helaas.
Nehalennia
06-11-2025 om 19:14
Denk dat het heel goed is dat je je ermee hebt bemoeid en dat je gedaan hebt wat je op dat moment kon doen. Snpp dat je er buikpijn van hebt met zoo'n kleintje.
Bloemenzee
06-11-2025 om 20:22
Dit zijn altijd lastige situaties. Je ziet een paar seconden en een oordeel is dan snel gemaakt. Ik heb regelmatig met een krijsend kind over straat gelopen. Of met een huilende baby in de wandelwagen. Actief troosten heeft nooit geholpen. Afleiding en tijd wel, en soms was het even wat het was.
Een bemoedigende opmerking is dan prima, maar ik had dan ook niet echt zitten te wachten op een gesprek.
Bloemenzee
06-11-2025 om 20:26
Ik vind “iemand een kind slecht behandeld” ook nogal grote woorden in dit geval. Het is misschien niet jouw manier van opvoeden, jij zit er niet al uren in en je weet niet wat er nog meer allemaal speelt.
krulliebollie
06-11-2025 om 20:36
JanaDana schreef op 06-11-2025 om 18:59:
[..]
Zo´n gesprek ging in dit geval niet, vanwege een taalbarrière. Deze vrouw had ook een afwijzende houding toen ik haar aansprak, kon zien dat ze het liefst zo snel mogelijk weer van me af wilde. Weet ook niet of het moeder, oma of oppas was, maar dat was voor de situatie niet zo heel relevant.
Die knuffel kwam er dus niet helaas.
Dat maakt het wel een stuk ingewikkelder.
krulliebollie
06-11-2025 om 20:40
Bloemenzee schreef op 06-11-2025 om 20:22:
Dit zijn altijd lastige situaties. Je ziet een paar seconden en een oordeel is dan snel gemaakt. Ik heb regelmatig met een krijsend kind over straat gelopen. Of met een huilende baby in de wandelwagen. Actief troosten heeft nooit geholpen. Afleiding en tijd wel, en soms was het even wat het was.
Een bemoedigende opmerking is dan prima, maar ik had dan ook niet echt zitten te wachten op een gesprek.
Ik denk dat je snel door hebt of iemand alleen een bemoedigend knikje, een opmerking zoals ‘ op een gegeven moment zijn ze groot’ of wat dan ook kan gebruiken of juist wel een gesprekje. In dit geval begon deze mevrouw zelf te vertellen. Dan luister ik. Ik liep met mijn hondje.. Had alle tijd. Als ze niets wilde, wat natuurlijk ook gewoon kan, dan is dat het. Maar mijn ervaring met het werken met ouders leert mij dat bijna niemand voor zijn lol met klotsende oksel rondloopt omdat een kindje tegendraads is of wat dan ook. Soms is een knikje of een soort van bemoedigend lachje meer dan genoeg en soms dat hele korte gesprekje.
Bloemenzee
06-11-2025 om 20:43
krulliebollie schreef op 06-11-2025 om 20:40:
[..]
Ik denk dat je snel door hebt of iemand alleen een bemoedigend knikje, een opmerking zoals ‘ op een gegeven moment zijn ze groot’ of wat dan ook kan gebruiken of juist wel een gesprekje. In dit geval begon deze mevrouw zelf te vertellen. Dan luister ik. Ik liep met mijn hondje.. Had alle tijd. Als ze niets wilde, wat natuurlijk ook gewoon kan, dan is dat het. Maar mijn ervaring met het werken met ouders leert mij dat bijna niemand voor zijn lol met klotsende oksel rondloopt omdat een kindje tegendraads is of wat dan ook. Soms is een knikje of een soort van bemoedigend lachje meer dan genoeg en soms dat hele korte gesprekje.
Fijn dat jij dat aanvoelt. Er zijn ook genoeg mensen die in zo’n situatie hun ‘gelijk’ willen halen.
krulliebollie
06-11-2025 om 21:03
Bloemenzee schreef op 06-11-2025 om 20:43:
[..]
Fijn dat jij dat aanvoelt. Er zijn ook genoeg mensen die in zo’n situatie hun ‘gelijk’ willen halen.
Daar bereik je juist het tegenovergestelde mee met wat je wilt bereiken.
Alleen als ik mensen kinderen ( of dieren want daar reageer ik ook op) zie slaan of uitschelden zal ff anders reageren.
JanaDana
06-11-2025 om 21:45
Bloemenzee schreef op 06-11-2025 om 20:26:
Ik vind “iemand een kind slecht behandeld” ook nogal grote woorden in dit geval. Het is misschien niet jouw manier van opvoeden, jij zit er niet al uren in en je weet niet wat er nog meer allemaal speelt.
Het was een klein kind dat overstuur was. Ik verstond niet wat de vrouw zei, maar ze klonk heel boos en dwingend, praatte met haar gezicht dicht bij het kind, schudde met de wandelwagen terwijl ze ervoor stond. Het was ook niet heel kort, duurde misschien wel 5 minuten. Het kind kan nog geen 2 zijn geweest, die begrijpt daar niets van. Ik denk dat ik het niet beter kan uitleggen dat dit, sommige dingen moet je zelf zien om te begrijpen. Het zag er echt niet oke uit.