Huiskamer
Poezel_en_Wip
16-08-2021 om 02:57
Wakker, wie ook?
De zoveelste nacht en ik ben er een beetje klaar mee. En die mug die wel bijt, maar zich vervolgens heel goed kan verstoppen zou ik heel graag een kopje kleiner maken.
Nog meer mensen wakker?
Grindelwald
02-03-2026 om 20:57
kerst schreef op 02-03-2026 om 20:54:
Wat doe je als je niet kunt slapen.?
Uit bed gaan?
Ja soms wel. Even wat drinken. Naar de wc. Vooral niet op je telefoon kijken.
GroenTuintje
02-03-2026 om 23:39
Grindelwald schreef op 02-03-2026 om 20:57:
[..]
Ja soms wel. Even wat drinken. Naar de wc. Vooral niet op je telefoon kijken.
Ja al is het wel verraderlijk om het wel te doen
kerst
03-03-2026 om 06:10
Vanaf 4.45 uur plafonddienst.
Meestal als het licht wordt, val ik weer in slaap . (Dan zit ik daar meestal niet meer op te wachten)
Dolfje
03-03-2026 om 07:01
Wij gingen redelijk op tijd slapen, voor 22:30. Denk zo'n 1,5 uur later weer wakker en de rest van de nacht was ruk. Pijn in knie en heup en klaar wakker in mijn hoofd.
Kaassoufflee
03-03-2026 om 08:05
kerst schreef op 02-03-2026 om 20:54:
Wat doe je als je niet kunt slapen.?
Uit bed gaan?
Hooguit naar de wc of een paracetamol nemen, daarna gelijk weer het bed in
Als ik te wakker ben om snel weer in slaap te vallen èn ik ben zo helder om eraan te denken, dan heb ik de volgende opties die meestal wel helpen.
1. In het geval van piekeren probeer ik te bepalen of het over een zonsondergang gaat of een rekensom. In het eerste geval kun je er geen invloed op uitoefenen en heeft blijven malen geen enkele zin (of je geeft je zorgen over aan een hogere macht als je daar in gelooft). In het tweede geval is er wel een oplossing, maar schrijf je de vraag/je gedachten op, zodat je weet dat je het niet meer hoeft te onthouden en kunt gaan slapen.
2. Een ontspanningsoefening: je observeert alleen maar je ademhaling en forceert hem niet. Je telt af vanaf 50, op de inademing. Als je bij 20 bent, tel je de rest tot 0 op de uitademing. Kans is groot dat je op een gegeven moment de tel kwijtraakt. Als je je dat realiseert, ga je weer verder bij het laatste getal dat je je kunt herinneren. Of je bent inmiddels zo relaxt dat het je niet meer boeit en in slaap valt. Of je merkt überhaupt niet meer dat je in slaap bent gevallen… 😴
3. Beetje stout om hier zo neer te schrijven misschien, maar het kan ook goed helpen om je hoogstpersoonlijke ’ontspanknopje’ te verwennen met wat aandacht 🤭
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, voor mij helpen deze opties mij meestal wel, afhankelijk van mijn bui.
Kaassoufflee
03-03-2026 om 08:19
4. Jezelf met wat compassie toespreken: “Het is ook heel spannend/veel/moeilijk en logisch dat je je zo voelt. Maar met een nachtje slechter slapen gebeuren geen rampen, dat haal je morgenavond/als het voorbij is wel weer in.”
Kaassoufflee
03-03-2026 om 08:23
5. En soms lukt het met al die voorgaande opties toch niet, en dan ga ik er uit voor thee, tijdschrift en/of schermpje (spelletje/forum)