Huiskamer
Auwereel
12-02-2023 om 17:55
Waarover heb je jezelf vandaag verbaasd?
Omdat ik me verbaasde vandaag, zonder ergernis en er ook niet blij van werd, maar een nieuw draadje voor mijn verbazing.
Andere verbazingen hier delen mag, graag zelfs, ik verbaas graag mee!
Broadway
17-09-2026 om 08:30
Rekenenisleuktaalook schreef op 16-09-2026 om 22:04:
[..]
Ik snap de ophef heel goed. Hij is de burgemeester, belast met de orde en veiligheid in zijn stad.
Je ouders moeten zeggen dat je beter samen kunt fietsen. Misschien je opa of je oom mag dat ook zeggen. Uit het kader van zijn functie moet hij dingen zeggen over de veiligheid die op zijn gezag gehandhaafd zal worden. Hij kan daar boa's of agenten neer zetten. Zakelijke adviezen zijn zijn taak, dan kunnen we de vaderlijke adviezen overlaten aan familie.
ik ben het hier volledig mee oneens. zo iemand heeft niet voor niets de bijnaam burgervader. ik vind het zo raar dat we van iemand in functie ineens 100% veiligheid verwachten terwijl iedereen weet dat 100% niet bestaat en ook niet te regelen is met een lampje toevoegen of een boa elk uur over een pad te laten fietsen.
ik vind de ophef totaal ongepast en voor de bühne
Herfstappeltaart
17-09-2026 om 08:48
Broadway schreef op 17-09-2026 om 08:30:
[..]
ik ben het hier volledig mee oneens. zo iemand heeft niet voor niets de bijnaam burgervader. ik vind het zo raar dat we van iemand in functie ineens 100% veiligheid verwachten terwijl iedereen weet dat 100% niet bestaat en ook niet te regelen is met een lampje toevoegen of een boa elk uur over een pad te laten fietsen.
ik vind de ophef totaal ongepast en voor de bühne
Ik ook.
Yumi
17-09-2026 om 08:51
Rekenenisleuktaalook schreef op 17-09-2026 om 06:50:
[..]
Ik snap dat er niet zoveel beschikbaar zijn hoor. Maar zorgen voor de veiligheid vanuit zijn functie betekent dat hij ordehandhaving aanstuurt, politie inzet, desnoods een avondklok inzet, niet dat hij vaderlijk gaat zeggen dat vrouwen maar niet meer alleen moeten fietsen. Hij moet ook het tuig overtuigen dat je zulke dingen in zijn gemeente niet hoeft te flikken.
Maar dat doet hij ook, hij gaat echt niet achterover leunen. Daarnaast het advies om niet alleen te fietsen, iets wat je eigenlijk wat mij betreft altijd moet doen.... of denk je dat het veilig is in Delft en de rest van NL als deze dader is opgepakt?
Damoontje
17-09-2026 om 09:19
Ik fiets normaal altijd alleen, ook overdag in het park. Anders kom ik niet van A naar B. Bij zo´n situatie als in Delft zou ik idd tijdelijk een andere route nemen of zorgen dat ik altijd met mensen mee rijd. Ik vind het geen vreemd advies. Als de dader of daders zijn opgepakt is de situatie weer anders en komt het advies wellicht te vervallen.
Auwereel
17-09-2026 om 09:41
Er is trouwens in die omgeving ook een man in elkaar geslagen. Misschien "bezorgde burgers" die denken dat elke man die een beetje aan de beschrijving voldoet wel de dader kan zijn en te grazen genomen moet worden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de oorspronkelijke dader zijn werkveld wat heeft uitgebreid. Dus ook mannen maar even samen opfietsen daar.
Tuinfluiter
17-09-2026 om 20:43
Herfstappeltaart schreef op 17-09-2026 om 07:23:
[..]
Hij heeft het op een hele normale manier gebracht. Vertelde wat er speelde in zijn stad en gaf het advies om even extra voorzichtig te zijn en samen naar huis te fietsen tot ze de dader hebben. Overigens noemde hij niet speciaal vrouwen. Gewoon iedereen. Ik snap de ophef niet.
Dit lijkt mij gewoon een goed en realistisch advies en dan vind ik de ophef ook raar. De politie kan nu eenmaal niet overal staan.
Damoontje
18-09-2026 om 14:08
Ik heb me verbaasd, een bekende van mij maakt altijd grappen, wel goede grappen ook. Gisteren liet hij weten dat het ff niet goed ging maar ook dat in de vorm van een grap.
Nu blijkt hij echt in de problemen te zitten.
Yumi
18-09-2026 om 18:45
Dat de gemeente nog steeds die krakers niet uit dat pand hebben gegooid. Heel die buurt heeft er last van, maar het probleem is nu opgelost. Er is een grote brand ontstaan, ik hoop dat de naastgelegen woningen gespaard blijven....
Auwereel
18-09-2026 om 19:06
Vandaag me een rotje geschrokken, vervolgens was ik opgelucht maar heb me ook verbaasd.
Ik kwam wat eerder thuis van mijn werk, zette mijn fiets weg en zag dat mijn man een rondje fietsen was, zijn sportfiets stond er niet. Ik doe de schuurdeur dicht en ik hoor een appje van hem binnenkomen, raar, waarom zou hij appen op zijn fietstocht, zou hij iets bijzonders hebben gezien onderweg? Ik had mijn handen vol, dus dacht, straks maar eens even kijken. Maar, vervolgens werd ik opgebeld! Ik schrok me een rotje! Dan laat ik alles uit mijn handen vallen, dan is er vast een probleem. Ik neem op, mijn man wat bedrukt, ik heb panne, mijn fietszadel is afgebroken... Mijn vraag was natuurlijk direct, ben je zelf nog heel? Dat bleek gelukkig het geval. Heel opgelucht dus!
Daarna verbaasd, waarom opeens het zadel afbreekt en dat mijn man wonderbaarlijk genoeg overeind was gebleven.
Het zadel bleek een afgebroken bout te zijn die afbrak toen mijn man langzaam maar met kracht een brugje opfietste. Omdat hij langzaam ging had hij overeind kunnen blijven. Ik weet zeker dat ik de grond een kus zou geven in zo'n geval.
Yumi
18-09-2026 om 19:14
Auwereel schreef op 18-09-2026 om 18:56:
Dat is spannend als het een grote brand is, Yumi...
Ik vind brand zo akelig
Yumi
18-09-2026 om 19:17
Auwereel schreef op 18-09-2026 om 19:06:
Vandaag me een rotje geschrokken, vervolgens was ik opgelucht maar heb me ook verbaasd.
Ik kwam wat eerder thuis van mijn werk, zette mijn fiets weg en zag dat mijn man een rondje fietsen was, zijn sportfiets stond er niet. Ik doe de schuurdeur dicht en ik hoor een appje van hem binnenkomen, raar, waarom zou hij appen op zijn fietstocht, zou hij iets bijzonders hebben gezien onderweg? Ik had mijn handen vol, dus dacht, straks maar eens even kijken. Maar, vervolgens werd ik opgebeld! Ik schrok me een rotje! Dan laat ik alles uit mijn handen vallen, dan is er vast een probleem. Ik neem op, mijn man wat bedrukt, ik heb panne, mijn fietszadel is afgebroken... Mijn vraag was natuurlijk direct, ben je zelf nog heel? Dat bleek gelukkig het geval. Heel opgelucht dus!
Daarna verbaasd, waarom opeens het zadel afbreekt en dat mijn man wonderbaarlijk genoeg overeind was gebleven.
Het zadel bleek een afgebroken bout te zijn die afbrak toen mijn man langzaam maar met kracht een brugje opfietste. Omdat hij langzaam ging had hij overeind kunnen blijven. Ik weet zeker dat ik de grond een kus zou geven in zo'n geval.
Oh wow die man van jou heeft geluk!
Wel apart zo'n afgebroken bout, wanneer komt zoiets nou voor? Fijn dat het zo goed is afgelopen.
Bakblik
18-09-2026 om 19:49
Yumi schreef op 18-09-2026 om 19:17:
[..]
Wel apart zo'n afgebroken bout, wanneer komt zoiets nou voor? Fijn dat het zo goed is afgelopen.
Het is mij al 2 keer overkomen. Gelukkig 2x vlak bij huis met inderdaad langzaam rijdend maar wel kracht zettend tegen de brug op rijdend.
Het eerste zadel was origineel van die fiets en al een flink aantal jaar oud. De tweede keer dat het gebeurde reed ik op een geleende fiets. Die fiets was van een school en de pubers die er meestal op reden zijn niet altijd echt voorzichtig met die fietsen. De meeste fietsen waren al flink vaak gevallen.
Auwereel
18-09-2026 om 21:18
Yumi schreef op 18-09-2026 om 19:17:
[..]
Veel geluk dat-ie niet op z'n snufferd ging, minder geluk dat hij ruim een uur moest lopen op zijn fietsschoenen die niet zo lekker lopen. Gelukkig heeft hij niet een klik-systeem-schoen, daar was hij vast niet mee thuisgekomen!
Damoontje
19-09-2026 om 13:16
Dat mijn haar zo zwaar voelt. Ik heb lange tijd niet goed (genoeg) voor mezelf gezorgd en er bleef een dun vlassig staartje over. Nu is het weer een volle bos die ik heb laten groeien en de laatste dagen voelt het zelfs zwaar op mijn hoofd. Binnenkort een bezoekje aan de kapper maar ik ben er stiekem ook wel blij mee