Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Waarover heb je jezelf vandaag verbaasd?

Omdat ik me verbaasde vandaag, zonder ergernis en er ook niet blij van werd, maar een nieuw draadje voor mijn verbazing.
Andere verbazingen hier delen mag, graag zelfs, ik verbaas graag mee!

Het verschul is ook dat je vroeger kinderen kreeg; en nu kleine prinsjes/prinsessen plant…..
Die prinsjes /prinsessen moeten ook heel goed zijn, en daar doe je dus alles voor….

Ted68 schreef op 14-05-2026 om 09:22:

Het verschul is ook dat je vroeger kinderen kreeg; en nu kleine prinsjes/prinsessen plant…..
Die prinsjes /prinsessen moeten ook heel goed zijn, en daar doe je dus alles voor….

Precies!

En tegenwoordig kies je bewust voor kinderen.

In de tijd van mijn oma niet. Geen anticonceptie pil en (bijna) iedereen kreeg kinderen.

kerst schreef op 14-05-2026 om 10:59:

[..]

Precies!

En tegenwoordig kies je bewust voor kinderen.

In de tijd van mijn oma niet. Geen anticonceptie pil en (bijna) iedereen kreeg kinderen.

Ja, mijn moeder verbaasde zich over het feit dat er opeens gefeliciteerd werd als er iemand zwanger was. Ze zei: Vroeger werd er in dat geval gezegd "och gut meid, is het weer zover?"

Dus die verbaasde zich jaren geleden al

Bakblik schreef op 13-05-2026 om 10:27:

[..]

Heel bijzonder. Mijn moeder heeft er zonder apps en hulpjes 3 groot gekregen. Mijn oma had er 9!!! die ook zonder grote kleerscheuren groot zijn geworden.

De huidige ouders hebben er 2 of soms 3 en dat lijkt een onderneming van formaat om die succesvol groot te krijgen.

Misschien moeten we het een beetje los laten. Goed is goed genoeg het hoeft niet perfect en een keer je gymtas niet mee als kind daar leer je van heel goed voor de zelfstandigheid van het kind in kwestie.

Mijn ouders kregen er 5, waarvan ik de oudste ben en het hulpje. Ik kreeg al jong de taak om met de andere kinderen naar buiten te gaan, voor een wandeling in de buurt als ze baby waren, en daarna ging ik met ze naar het park of de speeltuin. Ik vond dat echt niet leuk, vriendinnetjes lekker aan het spelen en ik was de oppas. Denk dat ik een jaar 8/9 was toen ik ook in de avond oppaste, durfde dan niet te slapen en zat beneden te wachten tot ze thuis kwamen. Ben er zonder al te grote ongelukjes doorheen gekomen, maar dat was meer geluk dan wijsheid. 

De verantwoording was te groot, in tegenstelling van tegenwoordig waar ze veel uit handen wordt genomen. We moeten het inderdaad zoals jij al schrijft een beetje los laten, maar terug naar het verleden aub niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.