Huiskamer
Auwereel
12-02-2023 om 17:55
Waarover heb je jezelf vandaag verbaasd?
Omdat ik me verbaasde vandaag, zonder ergernis en er ook niet blij van werd, maar een nieuw draadje voor mijn verbazing.
Andere verbazingen hier delen mag, graag zelfs, ik verbaas graag mee!
Dolfje
13-05-2026 om 07:34
Ik heb geen kinderen maar het is toch bijzonder dat wij allemaal zonder apps en dergelijke om alles bij te houden ook volwassen zijn geworden.
En ja natuurlijk ging er weleens wat mis of werd er een gymtas vergeten. Was ook geen drama.
Nehalennia
13-05-2026 om 09:19
Dolfje schreef op 13-05-2026 om 07:34:
Ik heb geen kinderen maar het is toch bijzonder dat wij allemaal zonder apps en dergelijke om alles bij te houden ook volwassen zijn geworden.
En ja natuurlijk ging er weleens wat mis of werd er een gymtas vergeten. Was ook geen drama.
Nou inderdaad, het hebben van kinderen lijkt op een bepaalde manier steeds verder te worden geproblematiseerd.
Bakblik
13-05-2026 om 10:27
Heel bijzonder. Mijn moeder heeft er zonder apps en hulpjes 3 groot gekregen. Mijn oma had er 9!!! die ook zonder grote kleerscheuren groot zijn geworden.
De huidige ouders hebben er 2 of soms 3 en dat lijkt een onderneming van formaat om die succesvol groot te krijgen.
Misschien moeten we het een beetje los laten. Goed is goed genoeg het hoeft niet perfect en een keer je gymtas niet mee als kind daar leer je van
heel goed voor de zelfstandigheid van het kind in kwestie.
Meesje
13-05-2026 om 10:46
Het is ook bijzonder dat mensen vroeger zonder wasmachine toch schone kleren hadden. Dat mensen hun middagen om kregen zonder internet en forums.
Dat iets er vroeger niet was maakt het natuurlijk niet per definitie raar dat het wel gebruikt wordt als het er wel is.
Broadway
13-05-2026 om 10:56
Meesje schreef op 13-05-2026 om 10:46:
[..]
Het is ook bijzonder dat mensen vroeger zonder wasmachine toch schone kleren hadden. Dan mensen hun middagen om kregen zonder internet en forums.
Dat iets er vroeger niet was maakt het natuurlijk niet per definitie raar dat het wel gebruikt wordt als het er wel is.
ik denk dat het niet gaat over het gebruiken, maar over het onmogelijk meer kunnen functioneren zonder.
of zoals mijn schoonzus zei toen we met haar gezin een weekendje naar winterberg gingen: zullen we vooral even samen zitten om te kijken waar de indoor speeltuinen en zwembaden zijn dat de kinderen ook een activiteit hebben?
Meesje
13-05-2026 om 11:02
Broadway schreef op 13-05-2026 om 10:56:
[..]
ik denk dat het niet gaat over het gebruiken, maar over het onmogelijk meer kunnen functioneren zonder.
of zoals mijn schoonzus zei toen we met haar gezin een weekendje naar winterberg gingen: zullen we vooral even samen zitten om te kijken waar de indoor speeltuinen en zwembaden zijn dat de kinderen ook een activiteit hebben?
Ik snap je geloof ik niet. Je schoonzus wilde samen kijken waar de faciliteiten waren? Ik begrijp geloof ik niet wat dat te maken heeft met apps en met niet kunnen functioneren zonder die app.
Tuinfluiter
13-05-2026 om 11:16
Nehalennia schreef op 13-05-2026 om 09:19:
[..]
Nou inderdaad, het hebben van kinderen lijkt op een bepaalde manier steeds verder te worden geproblematiseerd.
Toen mijn kinderen op de basis en middelbare school zaten had niemand het nog over mental load je had het hooguit af en toe druk.
Maar een moeder die met jonge kinderen toen 20 uur of meer werkte was een uitzondering. Als je beide nu 32 uur+ werkt en je van alles rond de kinderen moet regelen heb je daar gewoon minder tijd voor.
Broadway
13-05-2026 om 11:34
Meesje schreef op 13-05-2026 om 11:02:
[..]
Ik snap je geloof ik niet. Je schoonzus wilde samen kijken waar de faciliteiten waren? Ik begrijp geloof ik niet wat dat te maken heeft met apps en met niet kunnen functioneren zonder die app.
als concreet voorbeeld dat veel mensen met kinderen dus echt alleen nog georganiseerd dingen kunnen doen. het moet in een app geregeld zijn of een gebouw zijn met personeel speciaal voor kinderen.
gewoon het bos in kan niet/komt niet bij ze op. dat moet dan een georganiseerde speurtocht of natuurspeeltuin zijn, het liefst met app om een tijdslot te reserveren.
uiteindelijk zijn we dus gewoon een wandeling gaan maken met slootjes, bruggetjes en rotsen met een dikke wafel met ijs en aardbeien als toetje en de kinderen hebben de tijd van hun leven gehad en schoonzus vond het oprecht bijzonder en was verbaasd dat haar kinderen het leuk vonden omdat er op geen enkele manier speciaal kindervertier geregeld was.
Meesje
13-05-2026 om 11:44
Broadway schreef op 13-05-2026 om 11:34:
[..]
als concreet voorbeeld dat veel mensen met kinderen dus echt alleen nog georganiseerd dingen kunnen doen. het moet in een app geregeld zijn of een gebouw zijn met personeel speciaal voor kinderen.
gewoon het bos in kan niet/komt niet bij ze op. dat moet dan een georganiseerde speurtocht of natuurspeeltuin zijn, het liefst met app om een tijdslot te reserveren.
uiteindelijk zijn we dus gewoon een wandeling gaan maken met slootjes, bruggetjes en rotsen met een dikke wafel met ijs en aardbeien als toetje en de kinderen hebben de tijd van hun leven gehad en schoonzus vond het oprecht bijzonder en was verbaasd dat haar kinderen het leuk vonden omdat er op geen enkele manier speciaal kindervertier geregeld was.
Oh op die manier. Ik las het vanuit mijn kader en wij gingen 30 jaar geleden al zwemmen als we een weekend in Winterberg waren. Ook in het bos wandelen overigens. Maar voor mij is dat dus mijn 'normaal' en niet vreemd om dat tevoren alvast op te zoeken. Zo doe ik het nu zelf ook. Maar ik ben dan ook een moeder van de huidige generatie, dus ik zoek ook de wandelroutes online op. Wrs behoor ik tot de generatie waar jullie je over verbazen
Dolfje
13-05-2026 om 12:58
Broadway schreef op 13-05-2026 om 10:56:
[..]
Ja dat en dat dingen moeilijker/ingewikkelder gemaakt lijken te worden dan ze zijn. Dat bedoelde ik er mee.
nlies
13-05-2026 om 13:50
Bakblik schreef op 13-05-2026 om 10:27:
[..]
Heel bijzonder. Mijn moeder heeft er zonder apps en hulpjes 3 groot gekregen. Mijn oma had er 9!!! die ook zonder grote kleerscheuren groot zijn geworden.
De huidige ouders hebben er 2 of soms 3 en dat lijkt een onderneming van formaat om die succesvol groot te krijgen.
Misschien moeten we het een beetje los laten. Goed is goed genoeg het hoeft niet perfect en een keer je gymtas niet mee als kind daar leer je van
heel goed voor de zelfstandigheid van het kind in kwestie.
Ik denk dat die kinderen van oma niet allemaal op een sport- muziek- of welke club of bijles dan ook zaten. Scheelt n hoop
Bakblik
13-05-2026 om 14:06
nlies schreef op 13-05-2026 om 13:50:
[..]
Ik denk dat die kinderen van oma niet allemaal op een sport- muziek- of welke club of bijles dan ook zaten. Scheelt n hoop
Ja dat scheelde een hoop.
Ik tikte dat neer om aan te geven dat kinderen ook wel groot worden zonder apps en en perfect leven waarin ouders alle plooien zorgvuldig glad strijken.
Oma had er 9 om voor te zorgen, deed de was nog in de tobbe, had geen stofzuiger en toch zaten ze iedere zondag gepikt en gesteven op tijd in de kerk. Zeker in die tijd waren kinderen al snel zelf verantwoordelijk voor het meenemen van brood en huiswerk. Hielpen de oudsten mee om de jongsten op tijd op school te krijgen. Het was toen meer samen dan nu. Nu doet iedereen zo'n eigen stukje en vergeet de verantwoordelijkheid op tijd bij de kinderen te leggen waardoor er een app nodig is.
Doe normaal, zonder app worden ze ook echt wel groot.
bieb1963
13-05-2026 om 14:13
Tuinfluiter schreef op 13-05-2026 om 11:16:
[..]
Toen mijn kinderen op de basis en middelbare school zaten had niemand het nog over mental load je had het hooguit af en toe druk.
Maar een moeder die met jonge kinderen toen 20 uur of meer werkte was een uitzondering. Als je beide nu 32 uur+ werkt en je van alles rond de kinderen moet regelen heb je daar gewoon minder tijd voor.
Ja precies, vroeger werd er veel minder gewerkt en was er dus veel meer tijd.
lientje69
13-05-2026 om 14:37
Ik blijf me verbazen over mijn NAH en welke gevolgen dat allemaal heeft. Net als je denkt dat je alles wel weet of meegemaakt hebt , ontwikkelt zich weer wat nieuws