Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Waarom maken waterkipjes altijd ruzie?

ik heb een vaste stek waar ik elke avond zo’n beetje een poosje zit. Aan het water. Daar zitten ook waterkipjes. En het valt me op dat ze áltijd zitten te kiften. Achter elkaar aanjagen, elkaar pikken, tegen elkaar opzwemmen, naar elkaar schreeuwen. 
Wie kan me de zielenroerselen van de waterkipjes uitleggen?


Wat zijn waterkipjes of bedoel je eenden? Hier, gewoon in de straat liepen de vorige zomer regelmatig 2 eenden. Ze wisten precies waar ze brood kregen en zo ook bij mij. Dan was ik thuis en hoorde ineens een hoop gekwaak. Dan ging ik naar buiten om ze te voeren. Ik vond dat leuk. Ik zag wel regelmatig dat het mannetje erg agressief was tegen het vrouwtje. Het vrouwtje ging op de loop en het mannetje zat achter haar aan. Toen hoorde ik van iemand dat het juist kwam omdat ze gevoerd worden en dat ik dat beter niet meer moest doen. 

Ik noem meerkoetjes waterkippen. Bedoel je die? Geen idee trouwens waarom ze ruzie maken. Misschien houden ze niet van soortgenoten in de buurt. 

Waterhoentjes?
Tja, concurrentie om voedsel/partners/territorium.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

23-10-2021 om 20:02

Eigen gebied/ territorium 

Omdat ze kwaadaardig zijn denk ik.  Ze bedreigen zelfs mensen als die te dichtbij komen!

Wattenbolleke

Wattenbolleke

23-10-2021 om 20:53 Topicstarter

Bailey26 schreef op 23-10-2021 om 19:15:

Ik noem meerkoetjes waterkippen. Bedoel je die? Geen idee trouwens waarom ze ruzie maken. Misschien houden ze niet van soortgenoten in de buurt.

Ja die ja. Al weet ik nooit goed het verschil tussen meerkoeten en waterhoentjes.

Pikorde bepalen/bevestigen/veranderen misschien? Daar hebben mijn (land)kipjes het vaak druk mee. 

Wattenbolleke schreef op 23-10-2021 om 20:53:

[..]

Ja die ja. Al weet ik nooit goed het verschil tussen meerkoeten en waterhoentjes.

Waterhoentjes zijn kleiner en zwart met rood; meerkoeten zijn groter en zwart-wit (maar zwart-rood als ze kuiken zijn, voor extra verwarring).

Meerkoetjes zijn klootzakjes omdat ze heel erg territoriaal zijn. Net zoals zwanen en grauwe ganzen, alleen die zijn zo groot dat ze alleen maar een boze blik hoeven te werpen om anderen weg te houden. Meerkoetjes zijn klein, dus die moeten wat meer moeite doen om anderen weg te houden. Meerkoetjes leven in paartjes als ze een nestje hebben, dus alle andere meerkoetjes zijn dan automatisch ook vijand (dit geldt ook voor andere vogels met een nestje trouwens).

Hier een leuk artikel over meerkoeten.

https://www.rd.nl/artikel/734009-de-meerkoet-laat-niet-over-zich-heen-lopen

Ik wist bijvoorbeeld niet dat meerkoeten zo goed konden vliegen, wel 265km in een nacht. En net als je denkt dat ze toch wel sympathiek zijn:

“Meerkoeten hebben een slechte reputatie als het om ouderzorg gaat. Als de jongen te luidruchtig, te opdringerig of te veeleisend zijn, dan maken de oudervogels de jongen zelf dood. Dat doen ze of door ze te verdrinken (lang onder water houden), of door met ze een eind te gaan lopen in het weiland en dan hard terug te rennen zodat het jong niet kan volgen en dan de hongerdood sterft.”

Madamecannibale schreef op 23-10-2021 om 21:46:

Hier een leuk artikel over meerkoeten.

https://www.rd.nl/artikel/734009-de-meerkoet-laat-niet-over-zich-heen-lopen

Ik wist bijvoorbeeld niet dat meerkoeten zo goed konden vliegen, wel 265km in een nacht. En net als je denkt dat ze toch wel sympathiek zijn:

“Meerkoeten hebben een slechte reputatie als het om ouderzorg gaat. Als de jongen te luidruchtig, te opdringerig of te veeleisend zijn, dan maken de oudervogels de jongen zelf dood. Dat doen ze of door ze te verdrinken (lang onder water houden), of door met ze een eind te gaan lopen in het weiland en dan hard terug te rennen zodat het jong niet kan volgen en dan de hongerdood sterft.”

Dat heb ik ooit in een natuurdocumentaire gezien.. erg naar, kan er nog onpasselijk van worden als ik er aan terug denk. Het zal evolutionair wel voordelen hebben maar brrrrrr.....

Pixel schreef op 23-10-2021 om 21:58:

[..]

Dat heb ik ooit in een natuurdocumentaire gezien.. erg naar, kan er nog onpasselijk van worden als ik er aan terug denk. Het zal evolutionair wel voordelen hebben maar brrrrrr.....

Ja ook zonder die documentaire te hebben gezien klinkt het al erg naar. Soort Hans en Grietje maar dan zonder broodkruimels, snoephuisje of happy ending.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

23-10-2021 om 22:20

Patatflip schreef op 23-10-2021 om 20:08:

Omdat ze kwaadaardig zijn denk ik. Ze bedreigen zelfs mensen als die te dichtbij komen!

Ze komen hier ook niet vandaan maar uit Turkije.. Het is gewoon een plaag, en ze roeien jonge wilde eenden en waterkipjes uit die hier wel thuis horen.

Madamecannibale schreef op 23-10-2021 om 21:46:


“Meerkoeten hebben een slechte reputatie als het om ouderzorg gaat. Als de jongen te luidruchtig, te opdringerig of te veeleisend zijn, dan maken de oudervogels de jongen zelf dood. Dat doen ze of door ze te verdrinken (lang onder water houden), of door met ze een eind te gaan lopen in het weiland en dan hard terug te rennen zodat het jong niet kan volgen en dan de hongerdood sterft.”

dit wist ik niet, wat een klootzakjes. En dat te bedenken dat ik ze altijd wel schattig vond, zelfs een beetje sneu. 

Misschien zijn ze bezeten, ze hebben rode ogen... 

Wat een klotevogel!

Ik vond ze erg schattig, maar nu…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.