Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Waar werd je vandaag verdrietig van?

Omdat ik verdrietiger ben dan ik passend vind bij het ergenissen-topic, een nieuw topic. Als iemand met een verdrietje zit dat geen eigen topic verdient, maar te verdrietig is voor het ergenissen-topic, huil hier uit.

Auwereel schreef op 22-12-2025 om 15:00:

[..]

Ik ben bang dat cavia's kapotgefokt zijn. Mooie vachtjes, slechte gezondheid.

Ik zit me ernstig af te vragen of ik het niet moet afbouwen. Geen nieuwe cavia's meer adopteren en bij de laatste die overblijft een leencavia regelen die terug gaat naar de opvang als de laatste is overleden. En me dan niet aan de leencavia hechten.

Aan de andere kant brengen ze ook veel gezelligheid mee.

Ik sta in dubio. Gelukkig hoef ik nu nog niet te besluiten, ik heb er nog drie. Maar wel drie dames zonder beer!

Niet hechten aan een dier lijkt me, zelfs bij een leencavia , erg lastig. Sterkte  Auwereel  

Auwereel schreef op 22-12-2025 om 14:40:

[..]

't Is helaas, ondanks de opleving van gisteren, toch einde-oefening voor de eerste cavia in bovenstaand verhaal. In overleg met de dierenarts omdat er geen probleem gevonden werd die "gemakkelijk" aangepakt kon worden en het arme beestje ook vandaag niets wilde/kon eten, hebben we hem in laten slapen.

Wat verdrietig.  Misschien herinner je het nog,  wij haalden onze caafjes altijd uit de caviaopvang in Bakkeveen.  De beestjes werden steeds sneller ziek. Vrijwel altijd kaak- en gebitsproblemen.  Volgens de opvang door de doorfokkerij.  Wanneer een cavia 3 jaar werd vonden zij het al heel wat.  Wij zijn daardoor gestopt. Ik mis nog steeds de aanwezigheid van deze beestjes maar elk jaar een dier begraven in onze tuin: ik kon dat niet meer opbrengen. 

Auwereel

Auwereel

22-12-2025 om 16:41 Topicstarter

Ja, precies, drie jaar en dan gaan ze vanalles mankeren. Gebit, buik, longen, ze kunnen kiezen... 

Auwereel

Auwereel

22-12-2025 om 16:42 Topicstarter

En nu zijn ze tussen 2 en 4 jaar, dus ik kan mijn "lol" op. 

Sterkte Auwereel, het is altijd verdrietig om afscheid te moeten nemen van een geliefd huisdier

Ik moet ongesteld worden en dan ben ik altijd opeens onzeker over dingen en kom er ff niet uit. Irritant 

Auwereel schreef op 22-12-2025 om 16:41:

Ja, precies, drie jaar en dan gaan ze vanalles mankeren. Gebit, buik, longen, ze kunnen kiezen...

Vind het triest voor je Auwereel, lees je vaker over de problemen met je cavia's. Herken dat wel had ze vroeger ook, jaren geen en daarna merkte ik dat ze na 2/3 jaar veel problemen kregen, waardoor ik ermee gestopt ben. Begrijp dat het lastig is om te stoppen, sterkte.

Heb vroeger een gezellige knuffelaar gehad die 8 jaar is geworden. Als ik zelf in de tuin was, rende hij vrolijk rond zijn achterpootjes in de lucht gooiend   

Yumi schreef op 22-12-2025 om 18:45:

[..]

Vind het triest voor je Auwereel, lees je vaker over de problemen met je cavia's. Herken dat wel had ze vroeger ook, jaren geen en daarna merkte ik dat ze na 2/3 jaar veel problemen kregen, waardoor ik ermee gestopt ben. Begrijp dat het lastig is om te stoppen, sterkte.

Heb vroeger een gezellige knuffelaar gehad die 8 jaar is geworden. Als ik zelf in de tuin was, rende hij vrolijk rond zijn achterpootjes in de lucht gooiend

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.