Huiskamer
Auwereel
12-09-2022 om 11:38
Waar werd je vandaag verdrietig van?
Omdat ik verdrietiger ben dan ik passend vind bij het ergenissen-topic, een nieuw topic. Als iemand met een verdrietje zit dat geen eigen topic verdient, maar te verdrietig is voor het ergenissen-topic, huil hier uit.
Yumi
17-01-2026 om 19:27
watertoren schreef op 17-01-2026 om 12:37:
Ik moet kleine slokjes nemen en 1,5 uur doen met het laxeermiddel. In het ziekenhuis zeiden ze dat het onderzoek 20 tot 40 minuten zou duren. Daarna krijg ik wat te eten en drinken en moet nog een uurtje blijven. Dank voor jullie reacties.
Weet niet welk laxeermiddel je krijgt, maar bij pleinvue moet je naast het laxeermiddel nog meer drinken. Maar je krijgt ongetwijfeld een uitleg mee van het ziekenhuis en/of de apotheek.
Die 20 tot 40 min zijn inclusief de voorbereidingen. Ik ben 'm direct gesmeerd na mijn boterham, voelde me prima en heb me lekker naar huis laten brengen.
duizel
17-01-2026 om 21:24
watertoren schreef op 17-01-2026 om 12:37:
Ik moet kleine slokjes nemen en 1,5 uur doen met het laxeermiddel. In het ziekenhuis zeiden ze dat het onderzoek 20 tot 40 minuten zou duren. Daarna krijg ik wat te eten en drinken en moet nog een uurtje blijven. Dank voor jullie reacties.
Ik vond het onderzoek vooraf genant maar ze zijn dit natuurlijk gewend in het ziekenhuis. Ik vond ze allemaal heel lief. Ik ging wel wat rare dingen zeggen door het roesje, niks naars maar praatte er een beetje langs.
Na een uurtje naar huis, wel op laten halen natuurlijk. De rest van de middag geslapen. Het roesje had wel wat effect op mij.
Het is mij ook allemaal heel erg meegevallen.
watertoren
18-01-2026 om 08:24
Yumi schreef op 17-01-2026 om 19:27:
[..]
Weet niet welk laxeermiddel je krijgt, maar bij pleinvue moet je naast het laxeermiddel nog meer drinken. Maar je krijgt ongetwijfeld een uitleg mee van het ziekenhuis en/of de apotheek.
Die 20 tot 40 min zijn inclusief de voorbereidingen. Ik ben 'm direct gesmeerd na mijn boterham, voelde me prima en heb me lekker naar huis laten brengen.
Ja, ik heb ook pleinvue en ik moet er inderdaad veel bij drinken. Dat is voor mij geen probleem want ik drink altijd al veel water. Ik moet er om kart voor 10 zijn voor de voorbereidingen en om kwart over 10 is het onderzoek.
Yumi
18-01-2026 om 10:44
watertoren schreef op 18-01-2026 om 08:24:
[..]
Ja, ik heb ook pleinvue en ik moet er inderdaad veel bij drinken. Dat is voor mij geen probleem want ik drink altijd al veel water. Ik moet er om kart voor 10 zijn voor de voorbereidingen en om kwart over 10 is het onderzoek.
Hoop dat je een goede uitslag krijgt, ik ga voor je duimen 🤞
watertoren
18-01-2026 om 12:06
Yumi schreef op 18-01-2026 om 10:44:
[..]
Lief van jou. Dank je wel!
Herfstappeltaart
18-01-2026 om 14:19
Yumi schreef op 18-01-2026 om 10:44:
[..]
Dat hoop ik ook voor Watertoren. Zoiets is ronduit ellendig, maar kan gelukkig nog alle kanten op.
amarna
18-01-2026 om 17:00
watertoren schreef op 18-01-2026 om 08:24:
[..]
Sterkte!!!
Yumi
18-01-2026 om 17:18
Herfstappeltaart schreef op 18-01-2026 om 14:19:
[..]
Dat hoop ik ook voor Watertoren. Zoiets is ronduit ellendig, maar kan gelukkig nog alle kanten op.
Helemaal eens met Herfstappeltaart!
watertoren
21-01-2026 om 09:53
Even een update van mijn coloscopie. Het was een ellende. Het laxeren ging goed en ik kon het middel ook goed weg krijgen. Zoals verwacht moest ik heel vaak naar de wc maar mijn ontlasting werd niet helder geel dus bij het onderzoek waren mijn darmen nog niet helemaal leeg. Toen was er twijfel of het door kon gaan. Om te kijken zijn ze zonder verdoving met dat slangetje in mijn darmen gegaan en dat deed echt heel veel pijn. Na een tijdje wat voor mij erg lang leek kreeg ik gelukkig toch nog een roesje en kon het onderzoek door gaan. Het is niet ernstig maar ik heb diverticulitis. Dat zijn ontstekingen van kleine uitstulpingen in de dikke darmwand. 3 februari heb ik een consult en krijg ik te horen wat ze eraan gaan doen. Tijdens het onderzoek kwamen ze erachter dat ik 6 poliepen heb waarvan de grootste 1 cm is. Die zijn verwijderd en op de kweek gezet.
Dolfje
21-01-2026 om 10:01
Sterkte daarmee Watertoren. Klinkt inderdaad als een vervelend onderzoek.
lientje69
21-01-2026 om 10:10
Wat rot watertoren. Gelukkig heb je het achter de rug en vallen de vervolgstappen ook mee. Heel veel sterkte gewenst .
Herfstappeltaart
21-01-2026 om 11:28
watertoren schreef op 21-01-2026 om 09:53:
Even een update van mijn coloscopie. Het was een ellende. Het laxeren ging goed en ik kon het middel ook goed weg krijgen. Zoals verwacht moest ik heel vaak naar de wc maar mijn ontlasting werd niet helder geel dus bij het onderzoek waren mijn darmen nog niet helemaal leeg. Toen was er twijfel of het door kon gaan. Om te kijken zijn ze zonder verdoving met dat slangetje in mijn darmen gegaan en dat deed echt heel veel pijn. Na een tijdje wat voor mij erg lang leek kreeg ik gelukkig toch nog een roesje en kon het onderzoek door gaan. Het is niet ernstig maar ik heb diverticulitis. Dat zijn ontstekingen van kleine uitstulpingen in de dikke darmwand. 3 februari heb ik een consult en krijg ik te horen wat ze eraan gaan doen. Tijdens het onderzoek kwamen ze erachter dat ik 6 poliepen heb waarvan de grootste 1 cm is. Die zijn verwijderd en op de kweek gezet.
Zonder roesje? Wat raar joh.
Divertikels heb ik ook. Dat is een goedaardige aandoening en die kunnen ook niet kwaadaardig worden. Ze kunnen wel ontsteken . Dan heet het diverticulitis. Je moet altijd zorgen dat je ontlasting zacht blijft, dan heb je de meeste kans dat het goed blijft gaan en is er niks aan de hand.
Poliepen kunnen zowel goedaardig als kwaadaardig zijn, dus even de kweek afwachten.
Sterkte Watertoren!
Edit: heb je voor de ontstoken divertikels geen antibiotica gekregen? Dan kan de ontsteking vanzelf weggaan en is het nog niet ernstig ontstoken.
madee
21-01-2026 om 11:29
Nou Watertoren, ik begrijp niet dat ze eerst zonder verdoving naar binnen zijn gegaan, ook al was het ‘maar’ voor een verkenning. Heel naar! Sterkte met afwachten verder, mooi dat ze de poliepen alvast hebben weggenomen.
Herfstappeltaart
21-01-2026 om 11:33
madee schreef op 21-01-2026 om 11:29:
Nou Watertoren, ik begrijp niet dat ze eerst zonder verdoving naar binnen zijn gegaan, ook al was het ‘maar’ voor een verkenning. Heel naar! Sterkte met afwachten verder, mooi dat ze de poliepen alvast hebben weggenomen.
Nee dit begrijp ik ook niet.
Yumi
21-01-2026 om 11:43
He bah, dat klinkt inderdaad als een vervelend, Watertoren. Maar gelukkig konden ze het onderzoek toch doen, anders had je weer moeten terugkomen en opnieuw moeten laxeren.
Divertikels zijn vervelend en kunnen gaan ontsteken dat is pijnlijk, maar gezond eten met veel vezels, voldoende drinken en bewegen, werkt echt is mijn ervaring. Dus ik hoop dat jij daarmee de klachten ook kunt verminderen.
Nog even 3 februari afwachten en dan hoop ik dat je opgelucht kunt ademhalen.