Huiskamer
GroenTuintje
12-06-2023 om 07:41
Lollypopje schreef op 12-06-2023 om 06:51:
[..]
Ze zijn vaak te goed geisoleerd, waardoor de warmte veel moeilijker uit het huis verdwijnt.
Ja dit dus. De ramen zijn hr++++++ waardoor de woning een kas wordt plus de muren extreem goed geïsoleerd waardoor de warmte niet weggaat
Hier nu allemaal bomen en struiken voor de ramen op zuiden, en dat scheelt toch wel in de woonkamer.
GroenTuintje
12-06-2023 om 07:43
Moirmel schreef op 12-06-2023 om 05:51:
Niet echt een ergernis, meer een vraag: hoe komt het toch dat ik nu al zoveel fb-reacties zie van mensen met een nieuwwoning, waarbij het binnen al ondragelijk warm is?
Het kan toch niet zijn dat jullie allemaal in zee zijn gegaan met architecten die een grote glazen wand op het zuiden plande?
Hier is de temperatuur binnen nog niet boven de 21°c gestegen.
Huizen in Nederland zijn ontworpen voor de kou en niet de warmte . Veel ramen en te goed geïsoleerde muren. Kijk je naar het zuiden van Europa, daar heb je weinig ramen en dikke stenen muren, altijd koel binnen.
Netherfield
12-06-2023 om 09:25
GroenTuintje schreef op 12-06-2023 om 07:43:
[..]
Huizen in Nederland zijn ontworpen voor de kou en niet de warmte . Veel ramen en te goed geïsoleerde muren. Kijk je naar het zuiden van Europa, daar heb je weinig ramen en dikke stenen muren, altijd koel binnen.
Nu is het door het hele jaar heen natuurlijk ook vaker koud dan warm buiten. Punt is, als het buiten koud is doe je de kachel aan. Als het heel warm is hebben de meeste mensen weinig mogelijkheden om hier iets aan te doen, dus dat valt ook meer op.
Moirmel
12-06-2023 om 09:44
GroenTuintje schreef op 12-06-2023 om 07:43:
[..]
Wij hebben zelf een oud huis gerenoveerd (isolatie, ramen, dak, enfin ongeveer alles behalve de binnenmuren), zuidgeoriënteerde tuin, en bewust gekozen voor grote ramen op het noorden en kleinere met rolluiken op het zuiden.
Voor de lol net even gaan nameten en de buitenmuren zijn 55cm dik.
Ben toen wel koppig geweest, want iedereen zei toen dat zo'n groot schuifraam naar je tuin toch geweldig was.
Enige ergernis nu is dat partner soms klaagt dat ze het een donker huis vindt, maar dat neem ik er maar bij.
Edit: heb echt wel wat medelijden met de mensen die nu in een nieuwbouwwoning zitten waarbij de architect geen rekening heeft gehouden met warmer wordende zomers.
Koko67
12-06-2023 om 10:56
Netherfield schreef op 12-06-2023 om 09:25:
[..]
Nu is het door het hele jaar heen natuurlijk ook vaker koud dan warm buiten. Punt is, als het buiten koud is doe je de kachel aan. Als het heel warm is hebben de meeste mensen weinig mogelijkheden om hier iets aan te doen, dus dat valt ook meer op.
In de winter een kachel een tijdens hete dagen in de zomer een airco.
GroenTuintje
12-06-2023 om 10:59
hier ook een vrij nieuwe woning met enorme ramen op het zuiden. In de winter lekker licht en warmt binnen snel op. En in de zomer is het helaas wel warm, maar nu met die grote beplanting (rozenstruik appelbomen vlinderstruik) is het wel degelijk koeler in de woonkamer
. Dus advies voor mensen die ook een nieuwbouwwoning hebben en tuin op zuiden incl woonkamer, maak een jungle van je tuin
en de zon zal moeilijker in je woning komen
en in de winter (bladverliezende planten) genoeg licht.
GroenTuintje
12-06-2023 om 11:02
Koko67 schreef op 12-06-2023 om 10:56:
[..]
In de winter een kachel een tijdens hete dagen in de zomer een airco.
Nadeel van die airco’s, binnen wel koel maar buiten wordt het juist warmer van al die airco-units
dus probeer het eerst milieuvriendelijk te doen. Ventilator is bijv al een stuk vriendelijker. En maak dus een jungle van je tuin, win win
jij hebt een koeler huis en de natuur en beestjes meer groen
Yumi
12-06-2023 om 11:24
GroenTuintje schreef op 12-06-2023 om 10:59:
hier ook een vrij nieuwe woning met enorme ramen op het zuiden. In de winter lekker licht en warmt binnen snel op. En in de zomer is het helaas wel warm, maar nu met die grote beplanting (rozenstruik appelbomen vlinderstruik) is het wel degelijk koeler in de woonkamer
. Dus advies voor mensen die ook een nieuwbouwwoning hebben en tuin op zuiden incl woonkamer, maak een jungle van je tuin
en de zon zal moeilijker in je woning komen
en in de winter (bladverliezende planten) genoeg licht.
Goed advies om een jungle tuin te maken dmv meer bomen en grote planten, dat lukt alleen niet op 3 hoog ....en dan heb ik ook nog een plat dak
Het voordeel is dat ik in de winter nauwelijks hoef te verwarmen 
Koettie
12-06-2023 om 11:24
Werk normaal nooit op maandag, maar nu even dag geruild maar geen afspraken gepland staan. Opeens lange dag zo, plus die hitte.
GroenTuintje
12-06-2023 om 11:27
Yumi schreef op 12-06-2023 om 11:24:
[..]
Goed advies om een jungle tuin te maken dmv meer bomen en grote planten, dat lukt alleen niet op 3 hoog ....en dan heb ik ook nog een plat dak
![]()
Het voordeel is dat ik in de winter nauwelijks hoef te verwarmen
Ja dan heb je niet veel keuze helaas 
oudmaarnognietkoud
12-06-2023 om 11:29
Yumi schreef op 12-06-2023 om 07:20:
[..]
Mijn appartement heeft grote ramen waar de hele dag de zon op staat, en ondanks dat het raam vd slaapkamer de hele nacht al openstaat is het nu 26 gr.
5 uur geslapen en al om 6.00 uur wakker
![]()
Hier soortgelijks. Het is nu binnen 26.8 graden. De torenventilator staat op het laagste standje en geeft een fijn briesje.
Ik ben blij dat het eindelijk lekker weer is maar dan zit ik natuurlijk in het verkeerde topic
Yumi
12-06-2023 om 11:33
oudmaarnognietkoud schreef op 12-06-2023 om 11:29:
[..]
Hier soortgelijks. Het is nu binnen 26.8 graden. De torenventilator staat op het laagste standje en geeft een fijn briesje.
Ik ben blij dat het eindelijk lekker weer is maar dan zit ik natuurlijk in het verkeerde topic
![]()
Nee hoor je bent welkom, ik ben ook blij met het mooie weer maar ik wil ook iets langer slapen 
watertoren
12-06-2023 om 11:37
In mijn omgeving zie ik steeds meer mensen die een airco aanschaffen. Mijn zoon gaat er ook 1 kopen. Veel mensen houden er nu eenmaal niet van om een jungle van je tuin te maken. Zeker al die mensen met een tegeltuin niet. Hier in de wijk zijn bijna alle tuinen grotendeels betegeld.
FaithfulDuck87
12-06-2023 om 12:16
watertoren schreef op 12-06-2023 om 11:37:
In mijn omgeving zie ik steeds meer mensen die een airco aanschaffen. Mijn zoon gaat er ook 1 kopen. Veel mensen houden er nu eenmaal niet van om een jungle van je tuin te maken. Zeker al die mensen met een tegeltuin niet. Hier in de wijk zijn bijna alle tuinen grotendeels betegeld.
En daardoor krijg je dus nog warmere wijken en bij flinke hoosbuien overstromingen. Maar lekker zitten in je fiktuin.
oudmaarnognietkoud
12-06-2023 om 12:17
watertoren schreef op 12-06-2023 om 11:37:
Dat is heel jammer. https://www.asr.nl/blog/tuin-koel-houden.
en er is natuurlijk nog een verschil tussen een groene tuin en een jungle.
Helaas heb ik alleen een balkon maar wel lekker groen.
In mijn vorige huis had ik wel een tuin met een grasveld achterin en een hoge conifeer. Daar lagen de katten heel graag met warm weer.