Huiskamer
Lexus
25-08-2025 om 20:20
Vrouwen eisen de nacht/dag terug
Veertig jaar geleden liepen we al met spandoeken 'Vrouwen eisen de straat terug (en de rest)'. En plakten we affiches. Ik heb er zelfs nog even voor in de cel gezeten (alleen politiebureau hoor, kreeg wel een boete later) Nu is er weer een grote golf verontwaardiging n.a.v. de moord op Lisa en het hoge aantal femicide (moord op vrouwen na mishandeling/stalking) in Nederland. (Elke acht dagen wordt er een vrouw vermoord).
Maar na 40 jaar strijd voeren voor veiligheid van vrouwen ben ik ook niet optimisch. Ik vind het prima dat er actie wordt ondernomen maar ik heb in die tijd weinig zien veranderen. Ik zou niet graag zien dat er voor de generaties na mij ook weer niets verandert. Wat moet er volgens jullie gebeuren?
Lexus
26-08-2025 om 17:21
Ja ik persoonlijk koop dat verhaal van 'maar vrouwen plegen (in dezelfde mate) huiselijk geweld' niet zo. Waarom zijn er geen Blijf huizen voor mannen? Waar zijn de cijfers van mannen die een keer in de dag acht dagen vermoord worden? Waar zijn de aangiftes van aanranding en verkrachting door vrouwen? En dat zou dan allemaal komen doordat mannen het niet durven en zich schamen om aangifte te doen? En waarom wordt dat dan niet vanuit mannen, de overheid en psychologen geadresseerd als iets waar de mannelijke bevolking aan zou mogen werken? Doorgaans zijn mannen assertief genoeg als het gaat om opkomen voor hun eigen belang.
Ik zie veel meer een tendens van geluiden die de ongemakkelijke realiteit van de onveiligheid voor vrouwen in huis en op straat niet willen onderkennen. Die onmiddellijk komen met het verhaal van 'ja maar vrouwen doen ook erge dingen hoor'. Maar de cijfers over verkrachting, mishandeling, lastig vallen, sexting, moord spreken boekdelen. Waarom moet dat altijd maar gedowntalked worden?
Nogmaals: ik denk niet dat vrouwen engelen zijn. Ik denk dat vrouwen ook heel vals en manipulatief kunnen zijn en dat dat bepaald onfris en laakbaar is. Laat onverlet dat er gewoon veel vrouwen vermoord, mishandeld en verkracht worden. En dat daar iets aan moet gebeuren.
absor
26-08-2025 om 17:30
Lexus schreef op 26-08-2025 om 17:21:
Ja ik persoonlijk koop dat verhaal van 'maar vrouwen plegen (in dezelfde mate) huiselijk geweld' niet zo. Waarom zijn er geen Blijf huizen voor mannen? Waar zijn de cijfers van mannen die een keer in de dag acht dagen vermoord worden? Waar zijn de aangiftes van aanranding en verkrachting door vrouwen? En dat zou dan allemaal komen doordat mannen het niet durven en zich schamen om aangifte te doen? En waarom wordt dat dan niet vanuit mannen, de overheid en psychologen geadresseerd als iets waar de mannelijke bevolking aan zou mogen werken? Doorgaans zijn mannen assertief genoeg als het gaat om opkomen voor hun eigen belang.
Ik zie veel meer een tendens van geluiden die de ongemakkelijke realiteit van de onveiligheid voor vrouwen in huis en op straat niet willen onderkennen. Die onmiddellijk komen met het verhaal van 'ja maar vrouwen doen ook erge dingen hoor'. Maar de cijfers over verkrachting, mishandeling, lastig vallen, sexting, moord spreken boekdelen. Waarom moet dat altijd maar gedowntalked worden?
Nogmaals: ik denk niet dat vrouwen engelen zijn. Ik denk dat vrouwen ook heel vals en manipulatief kunnen zijn en dat dat bepaald onfris en laakbaar is. Laat onverlet dat er gewoon veel vrouwen vermoord, mishandeld en verkracht worden. En dat daar iets aan moet gebeuren.
Dat vrouwen net zo vaak huiselijk geweld gebruiken geloof ik juist direct. Maar taboe onder mannen die geslagen worden door hun vrouw die is zo groot! Dat is niet voor te stellen. Ook de mannen zelf vergoeilijken dat omdat de fysieke impact anders is.
Ik zie overigens letterlijk om mij heen heel veel vrouwen die het dood normaal vinden om hun man een klap of duw te geven
Biebel
26-08-2025 om 17:33
de nacht? Mag ik ook de dag terug! En nog zo’n opmerking ‘De autochtonen doen dat niet’ - dat is niet mijn ervaring.
De mannen die mijn dochter in de kroeg op haar achterwerk slaan; autochtone mannen. Studerend, werkend, alle vinkjes voldoen ze. En toch menen ze dat mijn dochters achterwerk aan hun behoort.
Zijn hetzelfde soort mannen als die vrouwen sperma emmers noemen, of bangs lijstjes maken.
Enge oom Gerrit, die op alle feestjes de dametjes ‘plaagt’ en mij accuut nekharen bezorgd vanwege de herinneringen? ‘Gezellig uit de provincie’.
De manager die mij in een hokje duwde en probeerde te froezelen; zo noord-Gronings als de zeehonden op Pieterburen. En toch snapte hij niet dat ik er niet van gediend was. Was zelfs beledigd dat ik nee zei en zijn hand weg mepte.
De man die dochter uitlachte ‘deze kamers zijn niet voor slappe meisjes zoals jij maar voor echte mannen’, was een ervaren manager. Zij heeft hem aangesproken en haar eigen manager erbij gehaald. Hij heeft sorry gezegd. Maar snapt tot op de dag van vandaag nog steeds niet dat die opmerking echt niet kon. Ik heb zijn LinkedIn bekeek, behoorlijk autochtoon.
Om nog maar te zwijgen van alle femicide gevallen; heel veel vrouwen zijn omgelegd omdat ze een vrouw waren die iets anders wilde, door mannen die net zo Nederlands waren als hun partner. En toch vonden de betreffende daders dat de vrouw aan hen toebehoorde en zij de vrouw konden omleggen want ja, wie niet luisteren wil moet maar voelen.
Ik ben het echt beu dat we 35 jaar na mijn eerste strijd om gelijkwaardig gezien te worden, ons hier nog steeds zo druk over moeten maken. Voed je kinderen en je partners op. Ook als die man Johan Derksen of Wilfried gene heet; ook zij hebben te leren dat vrouwen gelijkwaardig zijn. Het is niet grappig als je consequent de helft van de samenleving wegzet als iets waar je bezitterig over mag doen. Een bewusteloze vrouw leg je op haar zij zodat ze niet stikt en een vrouw die voor je fietst laat je met rust.
Hoe we het tij keren? Door voor te leven met zijn allen. Niet meer te lachen, sorry te zeggen. Geen podium plek voor mensen die het niet snappen. Of het mij tante marian is (die van de oom Gerrit hiervoor) die zegt dat Lisa er ook wel om vroeg om dat tijdstip, de slagersknecht of de man voor me bij de noten boer. Ik lach niet meer.
En laten we in hemelsnaam de lentekriebels ook voor volwassenen eens per jaar invoeren. Dan leren ook volwassenen het recht op je eigen lijf en iets over gelijkwaardigheid.
En verder zijn er maatregelen om het nu te verminderen;
- serieus meer menskracht bij de politie,
- tegenfluencers die elke influencer uit de manosphere ontkracht en terugzet naar wat hij is (een mannetje met teveel testosteron en te weinig eigenwaarde),
- elke gemeente de plicht om meldingen van onveiligheid binnen 2 dagen op te lossen (ook als dat betekent dat ze zich niet meer kunnen verschuilen achter enexis zoals ze dat hier doen over de verlichting van het fietspad),
- lik op stuk, ook als het een populaire man is en geen straf in de cel maar verplicht taakstraf met een lila shirt aan ‘ik was een eikel en viel vrouwen lastig. Nu maak ik de straat veiliger. Sorry’
- betrek al die gelovige predikers. Dominee, pastoor, imman, rabbi, voorganger in de kerk van het vliegend spaghettimonster; spreek je gelovigen aan. Dat betekent meteen dat ze ook vrouwen die een abortus laten plegen niet meer mogen lastig vallen.
(en waar je hij leest mag ook zij staan als het een vrouw is die de dader is)
Valt te merken dat het onderwerp me aan het hart gaat?
BeesAreCool
26-08-2025 om 17:33
Het internet staat al decennia lang vol met vrouwenhaat.
Ik herinner me nog dat ik voor het eerst het internet opging en verbaasd was hoeveel vrouwenhaat er toen meteeb was.
Ik dacht dat we allemaal gelijk waren en alleen hele rare mannen niet zo denken.
Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat de meeste mannen in meerdere of mindere mate minachting voor vrouwen hebben. En bij veel zit ook haat.
Zeg nu hierbij alvast even voor iemand komt klagen: zeggen dat je genoeg hebt van alle vrouwenhaat is geen mannenhaat. Ik wens ze allemaal het allerbeste toe, maar ben alle haat beu.
De meeste vrouwen die wel mannenhaat hebben blijven meestal zoveel mogelijk uit de buurt van mannen.
De meeste mannen die vrouwen haten, willen meer controle over vrouwen.
Ook dat is niet hetzelfde.
BeesAreCool
26-08-2025 om 17:40
Citroengraag schreef op 25-08-2025 om 21:01:
In Spanje liggen de geweldscijfers veel lager, mijn man (bicultureel) is in een heel masculiene omgeving opgegroeid en we waren het er over eens dat dit kon helpen. Vrouwen iets aan doen, geweld of seksueel, je bent een zwakkeling als je dat doet. Ofwel, een gezonde mannencultuur waarin mannen naar elkaar uitstralen: van mijn moeder, zus, vriendin en buurvrouw blijf je af. Mannen zijn er gevoelig voor als je poten niet thuis houden als een teken van zwakte wordt gezien.
"gezonde mannencultuur"
In veel Zuid Amerikaanse landen is die cultuur nog sterker.
Moet je kijken hoeveel geweld daar tegen vrouwen plaatsvindt
BeesAreCool
26-08-2025 om 17:46
absor schreef op 25-08-2025 om 22:16:
Links gilt dat het een mannenprobleem Is
Rechts roept dat het door de vluchtelingen komt
wat ik mis in de discussie dat het voor mannen nu ook niet bepaald veilig is. Mijn broertje (1,95mt) is midden in de nacht toen hij naar huis ging zomaar in elkaar getrapt door vier mannen.
en met zeer grote regelmaat verpleeg ik mannen die door zinloos geweld in elkaar geslagen zijn snachts.
Met leuzen als ‘wij willen de nacht terug’ lijken we te claimen dat vrouwen de enige slachtoffers zijn, maar al sinds mensenheugen is er ernstig geweld
ik zou overigens wel groot voorstander zijn van veel sneller berechten en veel hogere straffen. En wat mij betreft overal cameratoezicht. Dan maar big brother
Eens met het laatste.
Mannen zijn veel vaker dader, zowel wanneer vrouwen als wanneer mannen het slachtoffer zijn.
MidasWolf
26-08-2025 om 17:56
Hoe pakken andere landen dit aan, we kunnen van elkaar leren, net als op veel andere gebieden. Samen sta je sterker. Wat werkt goed en is goed over te nemen.
Stalking zou veel zwaarder aangepakt moeten worden.
Quote: EenVandaag
”De Spaanse overheid heeft er de afgelopen jaren veel werk van gemaakt: de wetgeving is aangepast en verbreed, er bestaan speciale comités die zich uitsluitend richten op het voorkomen van geweld tegen vrouwen, en de media besteden er structureel aandacht aan. Ook de straffen zijn verzwaard, bijvoorbeeld voor stalking. "Het bewustzijn in de samenleving is daar inmiddels veel scherper."
Daarnaast wil het Kamerlid, net als in Spanje, speciale officieren van justitie én betere samenwerking tussen politie, hulpverleners en Veilig Thuis. Het doel: "Eerder ingrijpen en zo levens redden."
Lexus
26-08-2025 om 18:36
Maar dat mannenmishandeling net zo groot zou zijn als vrouwenmishandeling maar dat het een taboe zou, is toch alleen maar een aanname? Waar zijn de data die deze hypothese ondersteunen?
Intussen worden vrouwen en meisjes verkracht, mishandeld, vermoord. Die data zijn er gewoon.
kerstbeer
26-08-2025 om 18:57
In de VS is moord door een (ex)partner een hoofdoorzaak voor het overlijden bij vrouwen die zwanger zijn.
https://www.healthline.com/health-news/homicide-is-top-cause-of-death-during-pregnancy
kerstbeer
26-08-2025 om 20:04
Mannen plegen meer geweld.
Elke keer weer dat "ja, maar..." hier in Nederland
Als vrouwen degenen waren die het meeste geweld pleegden, dan mochten we waarschijnlijk alleen onder begeleiding naar buiten.
https://fondsslachtofferhulp.nl/statistieken-cijfers-seksueel-misbruik-nederland/
Geweld is grotendeels een probleem veroorzaakt door mannen. Daar hoeft niet steeds een "Ja, maar" bij te komen.
Lexus
26-08-2025 om 20:20
kerstbeer schreef op 26-08-2025 om 20:04:
Mannen plegen meer geweld.
Elke keer weer dat "ja, maar..." hier in Nederland
![]()
Als vrouwen degenen waren die het meeste geweld pleegden, dan mochten we waarschijnlijk alleen onder begeleiding naar buiten.
https://fondsslachtofferhulp.nl/statistieken-cijfers-seksueel-misbruik-nederland/
Geweld is grotendeels een probleem veroorzaakt door mannen. Daar hoeft niet steeds een "Ja, maar" bij te komen.
Ik ben het volkomen met je eens hoor, maar toch vind ik dat 'ja maar' interessant. Wat is het dat mensen iets wat zo duidelijk is maar blijven ontkennen of een soort uitvluchten zoeken. Een vriendin van mij is jurist. We hadden het over femicide. Oh maar dat cijfer van één vrouw elke 8 dagen wordt vermoord, komt zeker door mannen van allochtone herkomst' zei ze. Ik schrik daarvan, het is inmiddels al jaren bekend dat het in alle lagen van de bevolking voorkomt. Toen ik 40 jaren geleden voorlichting aan huisartsen gaf, zei mijn huisarts dat het in haar praktijk mishandeling niet voorkwam. Ik kende, door mijn werk bij Blijf van mijn Lijf, drie vrouwen uit haar praktijk die gevlucht waren voor hun man.
Peaches
26-08-2025 om 21:45
Het doet mij denken aan de discussie bij black lives matter.
'Jamaar jamaar white lives doen er ook toe!'...
BeesAreCool
27-08-2025 om 08:03
Peaches schreef op 26-08-2025 om 21:45:
Het doet mij denken aan de discussie bij black lives matter.
'Jamaar jamaar white lives doen er ook toe!'...
En er wordt vaak alleen maar over gepraat als het over femicide of vrouwenmishandeling gaat.
Als je over het onderwerp mannenmishandeling begint zijn het naar mijn ervaring vooral mannen die er nogal lacherig over doen en de man dan soms ook nog beledigen. Behalve dan als het om vrouwenmishandeling gaat, want dan wordt het opeens wel aangeroerd, maar dan vooral om af te leiden van het onderwerp geweld tegen vrouwen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.