Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

lientje69 schreef op 14-06-2026 om 16:01:

[..]

Bij ons in het dorp wel. Ik werd ook echt gepest omdat wij tweedehands kleding droegen, niet naar de duurdere kapper gingen ( ik had altijd zo'n bloempotkapsel , bij de mannenkapper op het dorp was het goedkoopst maar die man knipte maar één lelijk model ) Geen abonnement dus op bladen , niet op de sportclub enz. Mijn jeugd was niet heel leuk. Sommige mensen zeggen wel eens dat ze hun jeugd graag over willen doen, nou , ik nooit !

Wat rot voor je 

vergelijkbaar met Lientje69 was mijn jeugd. Transgenerationele armoede in de Veenkoloniën.  In die omgeving had men, uit armoede,  vaak grote moestuinen.  Mijn ouders zijn opgegroeid in zulke gezinnen (geboren in dertiger jaren vorige eeuw). Kinderen kregen op de lagere school verlof om in het najaar bij de boer aardappelen te rooien.  Handmatig dus op de knieën "eerappels kraab'n.  Met handen kapot van kou en nat. Mijn oma de baby op de rug dragend.  
Mijn ouders hebben de eerste 15 jaren van hun huwelijk het heel erg sober gehad.  Vanwege de eigen moestuin en omdat mijn vader jager was was er groente,  fruit en vlees.  Daarna steeg het loon van mijn vader ontzettend,  daarna kregen ze het goed. De soberheid is er nooit meer uitgegaan. 

Als kind moest ik ook werken.   Een uur fietsen naar de boer en daar bonen plukken of aardappelen rooien of onkruid tussen de preien weghalen. Maar dat hoefde niet alle weekenden en alle vakanties.  Wij hadden een abonnement op het openluchtzwembad, 3 minuten lopen bij ons thuis vandaan. Daar waren we vrijwel altijd in onze vrije tijd te vinden.  Ook mijn ouders zwommen dagelijks een half uurtje.  Op vakantie gingen we voor het eerst toen ik al van de lagere school af was. In een stacaravan van familie,  een half uurtje bij mijn ouderlijk huis vandaan.  Ik ben opgegroeid met ranja laten bevriezen als ijs,  buiten spelen.  Géén clubs die geld kostten.  Het was een jeugd als andere kinderen in mijn omgeving. 

De soberheid gaat er waarschijnlijk nooit meer geheel uit. Wij zouden financieel zo  anders, royaler,  kunnen leven.  Het zit er niet in. Ook in ons kind zit die spaarzaamheid.  Helemaal niet nodig maar ja....

Mijn sibling daarentegen heeft zich anders ontwikkeld.  Heeft een oneindig groot budget.  En leeft daar ook naar. 

Zo zie je,  dezelfde jeugd,  daarna verschillend leven. En beiden zijn we tevreden. 

Als ik jullie zo lees ben ik verwend geweest. Mijn ouders hadden het ook niet rijk. We woonden in een simpele huurwoning maar mijn broer en ik hoefden nooit te werken. Mijn vader werkte en mijn moeder was thuis, zoals bij al mijn vriendinnetjes. 
De school was op loopafstand en we kwamen thuis eten tussen de middag. 's Avonds aardappels, groente en een stukje vlees een paar keer in de week. Ook wel eens een eitje ofzo. 
Later kwam de nasi in de mode en de macaroni met smac en rode saus. Een koekje bij de koffie was er ook, maar niet, zoals nu vaak, grote dingen als appelflappen of een saucijzenbroodje. Alleen op een verjaardag kregen we een stukje taart. Limonade bestond uit siroop met water. Dat geef ik mijn kleinzoon nog steeds trouwens.
Mijn broer was geabonneerd op de Donald Duck, daar hadden we een hele stapel van. In de winter lazen we die, liggend op de grond voor de kolenkachel.
Eigenlijk een fijne, onbezorgde jeugd.

Gut ja, die ijsjes Dorestad! Nu je het zegt herinner ik het me weer. Limonade  aangelengd met water in van die plastic vormpjes met een plastic stokje eraan!

Groentetuin

Groentetuin

14-06-2026 om 18:32 Topicstarter

lientje69 schreef op 14-06-2026 om 18:31:

Gut ja, die ijsjes Dorestad! Nu je het zegt herinner ik het me weer. Limonade aangelengd met water in van die plastic vormpjes met een plastic stokje eraan!

In tupperware vormpjes

Groentetuin

Groentetuin

14-06-2026 om 18:39 Topicstarter

als ik de verhalen zo lees is iedereen vrij normaal opgevoed, sommigen hadden t minder dan andere  maar heel groot waren de verschillen niet.

Is het zo dat de verschillen van daag de dag groter zijn? 
Modaal is 3000-3100 netto er zijn mensen die daar ver onder zitten ( de hedendaagse armen).
Maar ook mensen die boven de 10 of 15 000 per maand zitten , 
Waren de verschillen vroeger ook zo groot?
In mijn beleving niet.

lientje69 schreef op 14-06-2026 om 18:31:

Gut ja, die ijsjes Dorestad! Nu je het zegt herinner ik het me weer. Limonade aangelengd met water in van die plastic vormpjes met een plastic stokje eraan!

Ja dat werd door mijn moeder ook gedaan.

Groentetuin schreef op 14-06-2026 om 18:39:

als ik de verhalen zo lees is iedereen vrij normaal opgevoed, sommigen hadden t minder dan andere maar heel groot waren de verschillen niet.

Is het zo dat de verschillen van daag de dag groter zijn?
Modaal is 3000-3100 netto er zijn mensen die daar ver onder zitten ( de hedendaagse armen).
Maar ook mensen die boven de 10 of 15 000 per maand zitten ,
Waren de verschillen vroeger ook zo groot?
In mijn beleving niet.

Ik weet het niet. Als kind verkeerde je natuurlijk altijd in dezelfde kringen en wat zich daarbuiten bevond ben ik me nooit zo bewust van geweest.

Herfstappeltaart,  ik voel me niet tekort gedaan hoor.  Wij waren altijd buiten. Spelen in de bosstrook voor ons huis.  Ik heb echt goede herinneringen.  En we hadden de bibliobus en bibliotheek  natuurlijk ook.  Wij kregen vroeger een meelkoekje.  En nadat het salaris van mijn ouders fiks steeg kwam er een douche.  Daarvoor was het wassen bij het aanrecht in de keuken.  Er was geen badkamer. Maar het was heel gewoon voor ons. En met een moeder die altijd wel een spelletje wilde doen en allemaal kinderen die buiten speelden was het een sobere maar geen vervelende tijd. 

Dorestad schreef op 14-06-2026 om 18:42:

Herfstappeltaart, ik voel me niet tekort gedaan hoor. Wij waren altijd buiten. Spelen in de bosstrook voor ons huis. Ik heb echt goede herinneringen. En we hadden de bibliobus en bibliotheek natuurlijk ook. Wij kregen vroeger een meelkoekje. En nadat het salaris van mijn ouders fiks steeg kwam er een douche. Daarvoor was het wassen bij het aanrecht in de keuken. Er was geen badkamer. Maar het was heel gewoon voor ons. En met een moeder die altijd wel een spelletje wilde doen en allemaal kinderen die buiten speelden was het een sobere maar geen vervelende tijd.

Nee, ik heb vaker posts van jou gelezen en die straalden juist altijd tevredenheid uit vond ik  . Sober, maar gelukkig.

Groentetuin

Groentetuin

14-06-2026 om 18:51 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 14-06-2026 om 18:42:

[..]

Ik weet het niet. Als kind verkeerde je natuurlijk altijd in dezelfde kringen en wat zich daarbuiten bevond ben ik me nooit zo bewust van geweest.

Maar je had vroeger geen influencers, bn ers , sporters verdienden niet zo belachelijk veel, en de direkteur verdiende misschien 10 x zoveel als een werknemer maar nu hebben ze bonusregelingen van miljoenen.

Maar gewoon mijn gevoel hoor kan ook niet zo zijn.

Herfstappeltaart schreef op 14-06-2026 om 18:41:

[..]

Ja dat werd door mijn moeder ook gedaan

Door de mijne ook. 

Herfstappeltaart schreef op 14-06-2026 om 18:44:

[..]

Nee, ik heb vaker posts van jou gelezen en die straalden juist altijd tevredenheid uit vond ik . Sober, maar gelukkig.

Sober valt denk ik erg mee maar wel wat jij volgens mij ook hebt: genieten zit vaak in kleine dingen.  En tevredenheid.  Maar dat is geen verdienste,  het zit in ons. 

Een jaar of 40 geleden vonden de kinderen van mijn opa dat hij een andere tv moest kopen omdat die van hem het qua beeld en geluid niet meer goed deed. De reactie van mijn opa, op zijn Gronings: "  Wat zol ik zeggn. Dat huift nait,  ik bin d'r bitter tevree mit."

(Wat zal ik ervan zeggen. Dat hoeft niet.  Ik ben er ontzettend tevreden mee)

Wij zeggen nog af en toe, in de geest van opa, dat wij er bitter tevreden mee zijn.

Dorestad schreef op 14-06-2026 om 19:05:

[..]

Sober valt denk ik erg mee maar wel wat jij volgens mij ook hebt: genieten zit vaak in kleine dingen. En tevredenheid. Maar dat is geen verdienste, het zit in ons.

Een jaar of 40 geleden vonden de kinderen van mijn opa dat hij een andere tv moest kopen omdat die van hem het qua beeld en geluid niet meer goed deed. De reactie van mijn opa, op zijn Gronings: " Wat zol ik zeggn. Dat huift nait, ik bin d'r bitter tevree mit."

(Wat zal ik ervan zeggen. Dat hoeft niet. Ik ben er ontzettend tevreden mee)

Wij zeggen nog af en toe, in de geest van opa, dat wij er bitter tevreden mee zijn.

Ja je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook zo. 

mijn oma maakte ook zo ijsjes voor ons, vaak maakte ze de stroop zelf, zag laatst wat vormpjes bij de Action liggen.
en moest er meteen aan denken ☺️ of op een gegeven moment als je een danoontje kocht zaten er ook stokjes bij en die kon je erin steken en dan invriezen

ik voel me ook extreem verwend als ik deze verhalen lees, maarja ben een stuk jonger dan jullie (millennial)  al herken ik sommige dingen wel uit de verhalen van mijn ouders.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.